"Kada se čovečanstvo sukobi sa prirodom, čudovišta se rađaju."
- Profesor Hajašida, "Povratak Godzile"
Italijanski autor i filozof Umberto Eko je u svom eseju "Mit o Supermenu" tvrdio da su superherojske priče nastavak izvornog mitskog herojskog narativa. Ako je to tačno, filmska čudovišta jednako pripadaju mitopoetici. Bilo da se radi o vampirima, avetima i drugim monstruoznim kreacijama, njihov koren možemo pronaći u pričama koje su praistorijski ljudi pričali uz vatru kada sunce zađe. I nastavljamo da ih iznova prepričavamo do danas.
O tome da filmska
čudovišta rezoniraju sa nama na suštinskom nivou svedoči i to da
su se pojavila gotovo na samom početku istorije filma. Za prvo
filmsko čudovište se smatra Golem iz istoimenog nemačkog nemog
filma autora Pola Vegenera i Henrika Galena. Ovaj delimično sačuvani
film je snimljen 1915. godine, a sedam godina kasnije pojaviće se
jedan od najprepoznatljivijih filmskih vampira grof Orlok, u nemačkom
ekspresionističkom filmu "Nosferatu" (Nosferatu, eine
Symphonie des Grauens, 1922.).
Ali ono što ćemo ovde razmotriti nisu
standardna čudovišta ljudske veličine. Ovde ćemo baciti
pogled na fenomen džinovskih čudovišta, prema principu "što
veće, to bolje". Ali pre nego što ih rangiramo prema veličini,
da kažemo ponešto o počecima ovog podžanra.
Kao i druga čudovišta, i ova
predimenzionirana nas prate kroz ceo tok pisane istorije (a vrlo
verovatno i nepisane). Skandinavska zmija
Jormungand, džinovski nefilimi iz hebrejske mitologije, starogrčki
titani, ale i zmajevi su samo neki od
džinovskih monstruma kojima je ispunjena svetska mitologija. Sa
pronalaskom pokretnih slika, bilo je samo pitanje trenutka kada će
se i oni doseliti pored svoje monstruozne braće.
Za prvi film ovog tipa se smatra nemi film "Izgubljeni svet" (The Lost World, 1925.), koji je
adaptacija istoimenog romana Artura Konana Dojla. FIlm prati naučnu
ekspediciju koja na visoravnima Venecuele
pronalazi izolovani ekosistem koji naseljavaju dinosaurusi. Ova
džinovska bića oživeo je Vilis O'Brajen stop-motion animacijom,
čime je pionirski uveo specijalne efekte koji će otvoriti nove
horizonte kinematografiji, i stvoriti nišu
u filmskoj industriji za stop-motion animatore poput legendarnog
Rej Harihauzena.
Ovaj film će otvoriti vrata novom
žanru monster filma, koji će naročitu ekspanziju doživeti
pedesetih godina XX veka, kada će se u filmsku trku uključiti i
japanske produkcijske kuće. Ali da krenemo redom, odnosno po
veličini:
9. BRUS (7,2
m)
Jedan razlog večne
aktuelnosti mita o džinovskom čudovištu je taj što reflektuju
naše arhetipske strahove, ali takođe mogu poslužiti i kao odličan
medij za ukazivanje na aktuelne napetosti u društvu. Najbolji
filmovi ovog žanra spajaju uspešno spajaju ova dva: sa jedne strane
suočavaju čoveka sa otelotvorenjem nezaustavljive prirodne sile, a
sa druge služe kao politički komentar ili satira.
Takav slučaj je i sa
Stiven Spilbergovim filmom "Ralje" (Jaws, 1975.),
koji je nagrađen sa tri Oskara, gomilom drugih nagrada i koji je
lansirao koncept letnjeg blockbustera. Odjeke ovog
uspeha možemo
videti u desetinama filmova o napadu ajkule, bez kojih nijedno leto
ne može proći.
Očigledno je na koji način nam susret
sa grabljivcem starim 16 miliona godina uliva strah u kosti, "Ali
gde ju tu satira?" pitate vi. Verovali ili ne, dok je film bio
svež, postojala su čitanja i analize koji su mu pridodala ideološka
značenja u kontekstu afere Votergejt koja je tada
još uvek bila aktuelna. Navodno, jedan od glavnih likova, Brodi (Roj
Šajder), je beli pripadnik srednje klase, heroj iz naroda, koji se
svojim poštenjem i iskrenošću uspostavlja novo ideološko
samopouzdanje, dok se suprotstavlja univerzalnoj pretnji koju ne
zanimaju klasne razlike.
Naravno, ovakva čitanja su samo
interpretacije, ali mit je baš zahvaljujući tome što je moćan
medij za interpretaciju uvek imao značajan uticaj na nas. Prema
tome, mogli bi reći da je označiteljski
kapacitet jednog džinovskog monstruma proporcionalan njegovoj
veličini, a tek smo na poslednjem mestu naše liste.
A za one znatiželjne, ime Brus su
džinovskoj beloj ajkuli nadenuli članovi produkcijskog tima, a ono
se zalepilo zahvaljujući fanovima koji su nastavili da ga koriste za
njega i članove njegove porodice.
8. GRABOID (9,1 m)
Ralje su u igru uvele impresivne
mehaničke efekte, koji su impresivnim veštinama
SFX legendi poput Rika Bejkera, Stena Vinstona i Roba Botina,
dopunili arsenal dotadašnjih specijalnih efekata, koji su
polako postajali standard mnogo šire od horor žanra. Ova ekspanzija
nam je donela hibridne žanrove poput ove
horor-komedije koja će vrlo brzo zadobiti
kultni status i iznedriti gomilu nastavaka i par spin-off TV serija.
Reč je o Ron Andervudovom ostvarenju "Podrhtavanje"
(Tremors, 1990.).
Ukratko, Adervudov koncept je bio
"kopnene ajkule", iz čega je proizašla priča o dvojici
propalica Valentajnu (Kevin Bejkon) i Erlu
(Fred Vord), koji u pustinji Nevade nailaze na neobično crvoliko
čudovište koje se munjevito kreće pod zemljom. Biće je dizajnirao
i oživeo Amalgamated Dynamics, tim zaslužan za veliki broj
blockbustera u poslednje tri decenije, uključujući
i ovogodišnji "Godzila: Kralj čudovišta" (Godzilla:King
of Monsters, 2019.).
Za razliku od većine drugih filmova o
džinovskim spodobama, ovaj film je prilično rasterećen raznovrsnih
sociopolitičkih čitanja, pa ako volite opuštenu zabavu sa odličnom
atmosferom, ovo je film za vas.
7. GVOEMUL (10 -11 m)
Jedan od najpotcenjenijih monster
horora ikada, "Domaćin" (Gwoemul, 2006.) genijalnog
korejskog reditelja Džun-ho Bonga, bio je jedan od filmova koji me
je uveo u svet korejskog horora. Za razliku od holivudskih
blockbustera na koje smo navikli, ovaj film je inteligentan,
uzbudljiv i ima vrhunsku kinematografiju, a
sve to za delić budžeta koji imaju u Holivudu.
Zaplet počinje napadom džinovskog
mutiranog čudovišta na obali reke Han. Pratimo
nespretnog Park Gang-dua (Song Kang-ho), koji sa svojim ocem vodi
kiosk za prodaju hrane na obali, čija ćerka biva oteta od strane
čudovišta. Gang-duu i njegovom ocu se pridružuje njegov mlađi
brat Nam-il (Park He-il), nezaposleni diplomac i politički
aktivista, i njegova sestra Nam-džu (Be Du-na), nacionalna
streličarka. Od tog trenutka započinje epopeja porodice Park, koja
će ih suprotstaviti mutiranom čudovištu, ali i vladinim
službenicima kojima je u interesu da zataškaju ili eksploatišu
događaj i zaštite sebe.
Film je prožet političkim komentarom,
usmerenim protiv američkog uplitanja na tlu Koreje,
ali i ismevanjem klišea koji potiču iz Holivuda, poput plavokosog
američkog junaka koji juriša na čudovište i gine prvi.
6. TIRANOSAURUS REKS
(13,4 m)
Kao ni velika bela ajkula, T-reks koji
progoni protagoniste u drugom Spilbergovom filmu na ovoj listi, nije
fiktivno čudovište. Ali bez obzira na tu činjenicu, ili baš
zahvaljujući njoj, prvo pojavljivanje ovog preistorijskog grabljivca
mi je ledilo krv u žilama dok sam kao klinac gledao "Park iz
doba jure" (Jurassic Park, 1993.) na iznajmljenoj VHS kaseti u
zamračenoj sobi.
Nove inkarnacije ove franšize su
izgubile svoje horor korene, i iako i dalje imamo velociraptore u
poteri za protagonistima, ništa od one prvobitne strave koju smo
osećali dok su bili za petama Timu (Džozef Mazelo) i Leks (Arijana
Ričards) nije ostalo.
U podtekstu filma, koji je baziran na
romanu Majkla Krajtona, imamo humanističku priču o ljudskoj
moralnoj odgovornosti, koja je nužna, ne za opstanak života, već
za opstanak ljudi kao ljudi. Delanje u skladu sa prirodom, a ne njeno
potčinjavanje su čest motiv priča o džinovskim čudovištima,
kako ćemo videti kasnije.
5. KONG (31,7 m)
Jedan od najpoznatijih filmskih
monstruma, i prvi sisar na ovoj listi je džinovski primat po imenu
Kong. On je kralj Ostrva lobanja, obožavan od strane njegovih
starosedelaca, ali i zveri koje ga
nastanjuju, i iako je na svom početku davne 1933. imao svega 15
metara, tokom svojih višestrukih filmskih iteracija narastao je do
impresivnih 31,7 metara u svom poslednjem
pojavljivanju u filmu "Kong: Ostrvo lobanja" (Kong:
Skull Island, 2017.).
Glavnog junaka ove
tragične priče je osmislio američki reditelj Merijan K.
Kuper, koji je od mladosti bio fasciniran gorilama. On se u svom
odraslom dobu počeo baviti filmskim dokumentovanjem primata, iz čega
je polako izrasla ideja za film sa gorilom "visokom 40 do 50
stopa". Zadatak oživljavanje gorile je pripao ranije pomenutom
Vilis O'Brajenu,
koji ga je pokrenuo metodom stop-motion animacije.
U originalnoj priči filmska
ekspedicija dolazi na Ostrvo lobanja da bi snimila dokumentarni film.
Ispostavlja se da nisu tu samo zbog snimanja, već i dažele da
zarobe Konga i dovedu ga u Nju Jork, gde će ga predstaviti kao novo
svetsko čudo. Kong biva zarobljen i transportovan u svet ljudi, ali
ubrzo uspeva da pobegne i počinje da pravi haos po urbanoj džungli,
nakon čega gine od ljudske ruke. Još jedan čest motiv monster
filma, koji je postao i kliše - čovek je najveće čudovište.
Od svog prvog pojavljivanja u "King
Kongu" (King Kong, 1933.) do danas Kong se pojavio mnogo puta
na filmu, uključujući istoimeni rimejk iz 1976. godine koji je
producirao Dino de Laurentis, kao i noviji rimejk koji je režirao
Piter Džekson 2005. godine. Najnovija verzija, "Kong: Ostrvo
lobanja", koja nema previše veze sa originalnom pričom, a koja
je započela MonsterVerzum produkcijskog studija Legendary smo imali
prilike da vidimo pre par godina.
4. BEHEMOT (73 m)
Iako nije glavni antagonista filma
"Izmaglica" (The Mist, 2007.), niti se zadržava dugo
vremena na sceni, prizor prvog susreta glavnih junaka filma sa njim
je više nego upečatljiv i zastrašujući. Džinovska telesina koja
se pomalja iz magle i natkriljuje protagoniste koji su upravo
proživeli pakao je jedan od upečatljivijih prizora u istoriji
monster horora i vredan vrhunac filma.
Ostatak filma čudovišta nisu tako
impresivnih razmera, ali su odlično dizajnirana, i dovoljno
zastrašujuća da vas nateraju da ovaj survival
horor odgledate do kraja. Baziran na priči Stivena Kinga,
ovaj film ima mnogo depresivniju antihumanističku crtu, koja je uvek
prisutna u ovom žanru, ali nije uvek tako mračna.
U tom smislu, priča "Izmaglice" je filozofski bliža
lavkraftijanskom kosmičkom hororu, nego tipičnom monster filmu.
3. KLOVER (82
m)
"Kloverfild" (Cloverfield, 2008.) je
jedan od najuspešnijih found-footage filmova u istoriji
filma, a svoj uspeh najviše duguje trejdmarkovanoj
misterioznosti svog producenta Džej Džej Abramsa. Marketinška
kampanja koja je prikazivala snimak glave Kipa slobode koja pada na
ulice Nju Jorka zavitlana kilometrima daleko, i najavljuje film koji
se pojavio niotkuda je bila dovoljna da se stvori ogroman hajp i pre
nego što je otkriveno da je reč o found-footage monster filmu.
Sniman u celosti iz prvog lica, film
predstavlja navodni dokumentarni snimak pokupljen u Central parku,
nakon događaja kataklizmičnih razmera. Reč je o napadu
gargantuanskog monstruma koji je došao iz mora i počeo da seje haos
uzduž i popreko celog Nju Jorka. Za vreme u kome je nastao ovaj film
je bio zaista nešto sveže i uzbudljivo, čemu njegovi nastavci
"Ulica Kloverfild broj 10" (10 Cloverfield Lane, 2016.) i
"Kloverfild paradoks" (The Cloverfield Paradox, 2018.) nisu
uspeli da se približe ni konceptualno ni komercijalno.
I ovaj film su propratile razna
politička čitanja, od kojih je verovatno najbizarnije ono koje
upoređuje ovaj film sa pornografijom koja eksploatiše tragični
napad na Svetski trgovinski centar 11. septembra 2001. godine. Osnova
ove teze je da je jedina dokumentacija napada zabeležena mobilnim
telefonima ljudi koji su se našli u blizini, identično narativu
filma "Kloverfild".
2. GODZILA
(106.5 m)
Ovaj monstrum je toliko poznat da uz
Konga predstavlja jednog arhetipskog filmskog
monstruma, o čemu svedoče postojanje filmova koji na njih
referiraju na parodičan ili bilo koji drugi način, poput
prošlogodišnje "Razjarenosti" (Rampage, 2018.). Sa više
od pola veka postojanja, Godzila se pojavio u 35 filmova, od kojih su
tri urađena u holivudskoj produkciji, a svi ostali u Japanu od
strane produkcijske kuće Toho.
O američkim filmovima je bilo reči unašoj recenziji filma "Godzila: Kralj čudovišta", ali
japanska verzija je ono što fanovi priznaju kao "pravu stvar".
Ovaj zlikovac koji se sa vremenom transformisao u anti-heroja i
zaštitnika zemlje, prvi put se pojavio 1954. godine u istoimenom
filmu Išira Honde. Prva inkarnacija, dizajnirana od strane Akire
Vatanabea i Teizo Tošimicua bila je visoka svega 50 metara, ali je
vremenom njena veličina varirala, u zavisnosti od filma do filma,
zaključno sa najvišom verzijom od 106,5 metara u holivudskom
"Kralju čudovišta".
"Godzila"
(Gojira, 1954.) je započela žanr poznat kao kaijū eiga,
koji će na filmsko platno doneti ogroman broj džinovskih čudovišta
poput Rodana, Motre, Gamere, od kojih su mnogi stekli kultni status
među obožavaocima. Ali nijedan od njih po značaju ne može da se
meri sa originalnim kaidžuom, koji u japanu ima status nacionalnog
heroja.
Japanci, koji su na svojoj koži više
puta okusili i rušilačku moć prirode u vidu zemljotresa i
cunamija, ali isto tako i tehnologije u vidu atomskih bombi bačenih
na Hirošimu i Nagasaki, kao i nesreću u Fukušimi, imaju više nego
iko razlog da gledaju sa strahopoštovanjem monstruma koji
moć crpi iz nuklearne radijacije. Ovaj momenat je odlično
predstavljen i osavremenjen u rimejku originalnog filma "Šin
Godzila" (Shin Gojira, 2016.) u režiji Hideaki Anoa i Šindži
Higučija.
1. SLETERN (181.7
m)
Da, znam da
novi animirani film
"Godzila: Planeta monstruma" ima
verziju Godzile od
300 metara, ali na prvom mestu je svejedno
jedan od mojih omiljenih filmova skorijeg vremena.
"Bitka za Pacifik" (Pacific Rim, 2013.) je proizvod pravog
ljubitelja žanra, ali istovremeno i jednog autentičnog umetnika.
Giljermo del Toro u svojoj sagi o
čovečanstvu koja primorana konstruiše oružje u
vidu džinovskih robota da bi se
suprotstavili vanzemaljskoj pretnji iz druge
dimenzije, kombinuje elemente japanskih kaiju, mecha i super sentai
žanrova, ali i elemente lavkratovskog horora koji prožima veći deo
njegovog opusa. Iako je film na površini prepun raznovrsnih
referenci, Del Toro kao vrsni pripovedač ih
koristi kao trope i poigrava se sa njima da bi istkao
jednu originalnu priču, baš kao što je slučaj i sa njegovim
"Grimiznim vrhom" (Crimson Peak, 2015.) i "Oblikom vode" (Shape of Water, 2017).
Film uspešno komunicira ništavnost
čoveka suprotstavljenog galeriji Kaidžua od kojih je Sletern
najveći i najstrašniji. Vrhunska kinematografija koja kombinuje
praktične i digitalne efekte na uverljiv način predstavlja
uništenje koje ovi monstrumi seju, a scena u kojoj je devojčica bez
jedne cipele suprotstavljena Onibaba kaidžuu savršeno sublimira sav
užas koji ovaj žanr može da predstavi.
* * *
Daleko od toga da je ovo iscprna lista,
ali pokušao sam da izdvojim nekolicinu filmova koje smatram
upečatljivim i reprezentativnim za žanr uz koji su mnogi odrastali.
Ovi filmovi gotovo univerzalno šalju
poruku o tome da čovek nije vrhunac prirode u bilo kom smislu. U
slučaju da se aktivira Jeloustounski supervulkan ili kada bi nestala
atmosfera koja nas štiti od svemirske
radijacije, čovečanstvo bi u trenutku bilo
zbrisano sa lica zemlje. Baš kao što su nas
priče o drevnim titanima, džinovima i zmajevima podsećale na to
kako smo ništavni, na isti način to rade ovi filmovi.
Na stranu politički i satirični
momenti ovih filmova, bili oni stvarni ili učitani, možda je
trenutak da se zaustavimo, duboko udahnemo i samerimo se, i možda
ćemo imati šansu da preživimo gnev prirode.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment