“Toliko
sam umoran od čovečanstva i od sveta da me ne interesuje ništa što
nema bar dva ubistva po stranici, ili govori o bezimenim užasima
koji potiču iz najudaljenijih krajeva svemira.”
Hauard
Filips Lovekraft (1890-1937)
Prošle
nedelje smo govorili o značaju
nepoznatog za horor, ali šta ako je
u srcu tog nepoznatog samo besmisleno, beskrajno ništavilo?
Još kao klinac sam osećao nelagodu razmišljaljući o
nepreglednim dubinama svemira i okeana. Osećao sam nemir zbog onoga
što bi moglo da se krije tamo, a verovao sam da i drugi ljudi
osećaju isto jer negde u našem programu je svest o tome
koliko smo ništavni pred kosmičkim bespućem. Godinama kasnije sam
se, prvo kroz filmove i stripove, a posle i kroz priče upoznao sa
radom Hauarda Filipsa Lovkrafta, kultnog horor pisca koji je svoju
slavu stekao tek nakon smrti, 1937. godine. Lovkraft se smatra za
jednog od najuticajnijih horor pisaca XX veka i tvorca podžanra
horor fikcije koji se naziva kosmički horor. Njegove priče su se
rezonirale sa mojim primitivnim strahovima i uskoro je postao jedan
od mojih omiljenih horor autora.
Lovkraft
je rođen 1890. godine u gradiću Providens na Rod Ajlendu u oblasti
Nova Engleska. Od malih nogu kreativan i visokointeligentan, veći
deo života se samoobrazovao jer zbog bolešljive prirode nije mogao
da pohađa školu. Bolesti od kojih je patio, poput raznih
neurotičnih stanja i noćnih strahova, su kasnije uticale na njegovo
stvaralaštvo. Uprkos brojnim porodičnim problemima i siromaštvu
koje ga je pratilo, uspeo je da izgradi spisateljsku karijeru pišući
za petparačke (pulp)
časopise svoga vremena, od kojih je najpoznatiji Weird Tales,
koji je objavljivao priče mnogih čuvenih pisaca horor,
naučne-fantastične i epske fikcije poput Roberta Hauarda, Teodora
Stardžeona, Rej Bredberija i drugih.
Lovkraftova skica Ktulua |
Najpoznatiji
i najveći uticaj koji je Lovkraft uneo u svet horora je njegov Ktulu
mitos, nazvan prema čudovišnom stvorenju iz mora koje se prvi put pojavilo
u njegovoj kratkoj priči “Zov Ktulua” (The Call of Cthulhu).
Ktulu mitos je vrlo brzo prevazišao svog tvorca i bio usvojen od
mnogih pisaca njegovog vremena. Kasnije je ovaj motiv izrodi podžanr
horora koji je danas poznat kao lovkraftovski ili opštije kosmički horor.
Ironično, njegov uticaj je bio toliko jak, da se danas
lovkraftovskim smatraju i neka dela koja su nastala pre nego što je
Lovkraft počeo da piše, poput "Kralja u žutom" američkog
pisca Roberta V. Čejmbersa.
Ktulu, ilustrovao Majkl Komark |
Ideja
Lovkraftove mitologije je postojanje jednog nihilističkog,
mehaničkog univerzuma, indiferentnog ka svakoj svrsi ili smislu, pa
tako i čoveku. Lovkraftovi junaci su toga svesni i iz te svesti
proizlazi užas postojanja lišenog svake ljudske svrhe. Njegov
univerzum nastanjuju drevna bića, čija inteligencija i motivi su
nepojmljivi smrtnom umu i samo jedan mali uvid u bespuće sveta tih
kosmičkih stvorova je dovoljan da čovek izgubi razum. Njegove ideje
su inficirale prvo njegov najbliži krug pisaca-prijatelja, a kasnije
su im se priključili i mnogi drugi koji su nadograđivali i
proširivali mitski svet koji je Lovkraft započeo.
Grob H. F. Lovkrafta |
Mnoge
Lovkraftove priče su našle put do filma, ali uz par časnih
izuzetaka, poput "Reanimatora” (Re-animator, 1985.), najvećem
broju ekranizacija vrednost nije velika. Postoji teškoća u
konkretizaciji neopisivog užasa, a mali broj pisaca i reditelja može
da izađe na kraj s tim. Ipak, u istom postoji i veliki potencijal
koji je inspirisao mnoge autore da stvore neka od kultnih dela horor
kinematografije. Pokušaću da predstavim nekoliko filmova koji su
nastali pod uticajem Lovkraftovog kosmičkog horora, i kroz njih
ideje koje prožimaju ovaj podžanr.
KONAČNI
HORIZONT (EVENT HORIZON)
Ovaj
film Pola Andersona sa Sem Nilom i Lorensom Fišburnom u glavnim
ulogama je jedan od filmova koji me je zatekao nespremnog kada sam ga
1997. gledao u bioskopu. Bio je to moj prvi pravi susret sa
lovkraftovskim hororom. Tada sam još išao u osnovnu školu i iako
sam već tada imao punu glavu horor filmova, uključujući i neke
tematski slične, poput “Osmog putnika”, po prvi put sam se
susreo sa stravom koja me je pogodila na tako suštinskom nivou.
Monstrum u filmu nije običan zemaljski ili vanzemaljski monstrum,
već nešto čije motive ne možemo razumeti, a čuči i čeka duboko
u najtamnijim dubinama svemira.
Gateway mašina iz filma "Konačni horizont" |
Film je
smešten u 2047. godinu i prati posadu broda “Luis i Klark”, koja
kreće u spasilačku misiju nakon što prime poziv u pomoć sa broda
“Konačni horizont”, a koji je nestao u crnoj rupi na svom prvom
putovanju pre sedam godina. Posada otkriva da se iz crne rupe
„Konačni horizont“ vratio sa još nečim.
MEDENI
MESEC (HONEYMOON)
Ovaj
film mi je bio jedno od najprijatnijih iznenađenja u 2014. godini.
Debitantski film Li Dženijaka sa minimalnim budžetom uspeo je da
dočara užase neizrecivog lovkraftovskog sveta u koji se glavni
likovi, Bea (Rouz Lesli) i Pol (Hari Tredvej), sasvim slučajno
upliću.
Rouz Lesli kao Bea |
Mišel
Holbek u svom eseju “H. F. Lovkraft” kaže: “[...]
Život nema smisao. Kao ni smrt. I to je jedna od stvari koja
ledi krv kada otkrivate Lovkraftov univerzum. Smrt njegovih junaka
nema smisao. Ne donosi olakšanje. Ne završava priču […]“.Ovu
vrstu letargije Dženijak je savršeno uhvatio u ovom filmu. Njegovi
junaci postepeno prelaze iz običnog ljudskog sveta u jedan strani
svet bez smisla, što proizvodi osećaj egzistencijalnog užasa.
PONOĆNI
VOZ SMRTI (MIDNIGHT MEAT TRAIN)
Ovo je
ekranizacija istoimene kratke priče Klajva Barkera iz njegove zbirke
“Knjiga krvi” u režiji japanskog reditelje Rjuheia Kitamure,
kome je ovo ujedno i prvi holivudski film.
Još
jedan lajtmotiv lovkraftovskog horora je postojanje ljudskih (i neljudskih) kultova koji žele
da vrate drevne užase na ovaj svet. Iako su bogovi lovkraftovog
sveta pre svega materijalistički i indiferentni ka čoveku, postoje
ljudi koji su virnuli na tu drugu stranu i otkrili religiozno
ushićenje pred tim htoničnim bićima. Neki od tih kultova samo žele
da sačuvaju tajnu tog stranog sveta, dok drugi žele da dovuku ta
bića u naš svet, a sa njima i propast. Priča o kultu može biti
centralni deo priče ili može da se samo naslućuje u narativu. U
svakom slučaju misterija proizlazi iz delanja pojedinaca ili grupa
koji slede ideje kulta i baš neke od ovih ideja su iskorišćene u
ovom filmu.
Vini Džons kao Mahagoni |
Ovaj
film prati fotografa Leona (Bredli Kuper) koji sledeći svoju
novootkrivenu strast za morbidnim temama, počinje da istražuje
seriju nestanaka u podzemnoj železnici. Nailazi na serijskog ubicu
Mahagonija koji mu postaje opsesija, ali Mahagoni nije ono što se
čini na prvi pogled.
GRAD
TAME (DARK CITY)
Prva
rečenica “Zova Ktulua” glasi: “Najmilostivija stvar na svetu,
mislim, je nesposobnost ljudskog uma da uspostavi korelaciju svih
njegovih sadržaja. Živimo na mirnom ostrvu neznanja usred crnog
mora beskonačnosti, i nije namereno da putujemo tako daleko”.
Tipičan lovkraftovski junak je svestan toga da univerzum nije ono
što se na prvi pogled čini. On je obično izolovani pojedinac,
bespomoćan pred stvarnom prirodom univerzuma, ali koji ne nalazi
drugi izbor sem da ide dalje, makar to značilo njegov kraj – ili
kraj njegovog razuma.
Dženifer Koneli kao Ema Murdok |
Ovo je
slučaj sa glavnim junakom “Grada tame”, neo-noir filma Aleksa
Projasa iz 1998. godine. Zaplet počinje kada se Džon Murdok (Rufus
Sjuel) probudi u kadi u hotelskoj sobi bez sećanja. U hotelskoj
sobi pronalazi ritualno ubijenu devojku i dobija poziva da hitno
napusti sobu jer grupa nepoznatih ljudi dolazi po njega. Ubrzo
otkriva svoje ime, otkriva da ima ženu i da je tražen zbog serije
ubistava kojih se ne seća. Takođe otkriva da je u gradu uvek noć,
i da niko u gradu toga nije svestan.
Preporučujem
gledanje director's cut
verzije, koja izostavlja uvodni narativ koji odaje ključni
preokret filma, a koji je stavljen u originalnu verziju na
insistiranje producenata koji su se plašili da ne zbune publiku.
STVOR
(THE THING)
Ovaj
horor klasik u režiji Džona Karpentera snimljen je 1983. godine
prema priči Džona Kembela “Ko to tamo ide?” i do danas
predstavlja standard u specijalnim efektima. Ono što je film tako
efektno predstavio su vanzemaljska bića, potekla direktno iz noćnih
mora.
Scena autopsije iz filma "Stvor" |
Za
razliku od antropomorfizovanih monstruma klasičnog horora,
lovkraftijanski monstrumi su obično predstavljeni kao sluzave
abominacije, najčešće sa anatomskim odlikama morskih bića ili
insekata. To su bar oni koje je moguće zamisliti.
“Stvor”
prati ekipu naučnika smeštenih na polarnu stanicu, koji nailazi na
vanzemaljskog parazita koji uzimajući oblik svojih žrtava postepeno
zauzima stanicu. Dok se vanzemaljska pretnja širi sve više, iznutra
paranoja razdire ekipu, jer svako može biti inficiran parazitom.
MRTVO
ZLO (EVIL DEAD)
Iako
atipičan za ovu listu, ovaj crnohumorni horor serijal Sema Rejmia se
nalazi ovde zbog jedne tipične lovkraftovske reference oko koje se
vrti zaplet svih filmova u serijalu. Reč je o knjizi po imenu
Nekronomikon, a koja je prvi put pomenuta u Lovkraftovoj priči “Pas”
iz 1922. godine, a nakon toga i u njegovim drugim pričama. Vremenom
je njegov krug prijatelja-spisatelja uveo tu knjigu i u svoje priče,
što je Lovkraft podržao da bi osnažio mit o Nekronomikonu. Priča
o Nekronomikonu se toliko proširila da su vremenom čitaoci i šira
javnost počeli da misle da je reč o istorijskom artefaktu.
Situacija je eskalirala do te mere da su šaljivdžije počele da je
krišom uvode u kataloge retkih knjiga, a jedan student je čak
prokrijumčario karton knjige u biblioteku Jejl univerziteta.
Nekronomikon, kako je predstavljen u trećem nastavku serijala |
Prvi
film prati pet prijatelja koji dolaze u osamljenu kolibu u šumi na
odmor. U kući slučajno nailaze na knjigu, za koju se ispostavlja da
je mračna knjiga magije po imenu Nekronomikon. Knjiga otvara put zlu
u naš svet i ono zaposeda jednog po jednog prijatelja sve dok ne
ostane samo jedan, Eš Vilijams (Brus Kembel), koji uspeva da odbije
zlo, doduše samo privremeno, zahvaljujući svojim (ne)sposobnostima.
Film je dobio dva direktna nastavka, rimejk iz 2013. godine, kao i
seriju “Eš protiv mrtvog zla” (Ash vs Evil Dead), čija
je prva sezona emitovana 2015. godine.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment