Ranije u tekstu „Elementi antičke tragedije u horor trilerima“ bavili smo se formom horor trilera
koja je nastala još u antičko vreme i održala se kroz vekove kao
veoma uticajna u mnogim igranim delima umetnosti. Onako kako
preokret, prepoznavanje i pathos imaju svoje mesto na filmskom platnu
i to ne samo kod horor filmova, tako isto i drugi elementi iz
literature koji čine poetiku horor žanra mogu da se pronađu u
horor žanru. Reč je o jednoj vrsti
poetike koja se nalazi u opusu svetske knjievnosti devetnaestog veka,
a koja takođe u velikoj meri oblikuje ovaj filmski žanr. Da bismo
jasno predočili šta se krije u samoj estetici horora odnosno u
samoj estetici straha, nije dovoljno da govorimo o preokretu i
prepoznavanju, elementima koji se formiraju u antičkim tragedijama
Sofokla i Euripida, već je važno da naglasimo da je strah u hororu
na jednoj višoj instanci, nešto poput metafizičkog straha od
nepoznatog i nezamislivog. Jer strah od ideje da će neko biti ubijen
(kao što imamo u tragedijama) jeste strah koji nam ježi kožu, ali
ako tome pridodamo da će neko biti ubijen od nekakve neobjašnjive
sile ili neopisivog demona iz pakla, to već prelazi u onostrano. Srž
ovakvog straha na sebi nosi ruho misterije i horor potiče upravo iz
jedne ovakve poetike.
Strašne priče naravno vode poreklo iz
narodnog folklora gde su deca bila plašena raznim pričama o
babarogama, drekavcima i vešticama kako bi bila dobra i slušala
svoje roditelje. Slovenska mitologija na primer obiluje raznim
zastrašujućim bićima koja vrebaju ljude u šumama, vodenicama i
tavanima. Međutim u literaturi Edgar Alana Poa koji uz Embroza Birsa
predstavlja američkog književnog autora koji je prvi u literaturu
uveo misteriju i horor. On se takođe smatra začetnikom detektivskog
romana što na prvi pogled nema mnogo veze sa hororom, ali sa druge
strane ima i te kako veze sa misterijom. Što će značiti da su
horor i detektivska naracija dve strane istog novčića koji ćemo
ovom prilikom označiti kao novčić misterije. Dakle, pojam horora i
pojam detektivske priče susreću se u pojmu misterije, ali ih mi
danas uglavnom u filmu i literaturi imamo kao dva odvojena žanra
razvijeni svaki na svoj način, neovisno jedan od drugog.
Edgar Alan Po |
Detektivski narativ u svom
rudimentarnom obliku kod Poa pojavljuje se na nivou misterije. U
njegovim pričama ne postoji profesionalni istražitelj, detektiv
čiji je posao da otkrije počinioce nekog ubistva, već tu ulogu
preuzima neki pronicljivi i znatiželjni čovek koji biva upleten ili
sam želi da se uplete u događaj. U kratkoj priči „Ubistvo u
ulici Morg“, gde se gospodin Dupin i njegov prijatelj zainteresuju
za ubistvo dve žene (majke i ćerke), koje policija ne uspeva da
reši. Gospodin Dupin na osnovu svoje teorije, zapažanja i
pretpostavki ima ulogu „detektiva“ koji razotkriva misteriju.
Sama misterija u sebi ima morbidnosti s’ obzirom da počinilac
ubistva nije druga osoba već jedan odbegli orangutan. Sam proces
Dupinove samoinicijatnivne istrage takođe je obavijen zagonetkama,
jer svedoci koje on ispituje, a koji su čuli da je kod žrtve u
stanu bilo nekakvih posetilaca, neposredno pre ubistva, ne mogu da se
odluče na kojem je jeziku govorio jedan od njih dvojice, što će
Dupinu biti jedna od smernica da posumnja da se uopšte radi o
čoveku. Detektivski narativ se dalje razvija u delima Artura Konana
Dojla i njegovoj sagi o Šerloku Homsu. U Dojlovim romanima i pričama
detektiv Holms ima svog pomoćnika Votsona i svog antagonistu doktora
Morijartija koji je kriminalni genije na čelu tajne organizacije.
Ovde i dalje imamo jak motiv misterije, gde misteriju možemo da
razumemo kao skrivenost onostranog, a to onostrano mora biti nešto
tajno i nesvakidašnje. Detektivski narativ se razvija van polja
misterije tek sa delima Agate Kristi u kojima se dešavaju ubistva
koja su uglavnom počinili obični ljudi zbog ljudskih motiva i koje
detektiv Poaro pokušava da uz pomoć svog intelekta, tragova i
činjenica kojima raspolaže razotkirije kako bi rešio slučaj.
Danas imamo mnoštvo istražiteljskih serija koje više ne
korespondiraju sa misterijom već se njihova estetika kreće ka
kompleksnosti procesa istraživanja ubistava ili puteva droge sa
realnim događajima i štaviše angažovanim temama. Kao što su
naprimer „Mesto zločina“ (CSI: Crime Scene Investigation) ili
serija “Žica” (The Wire).
Horor narativ koji potiče sa istog tla
imao je nešto drugačiji razvojni put. „Pad kuće Ašerovih“ je
još jedna Poova priča koja u sebi baštini misteriju i protagonistu
koji biva upleten u tu misteriju van svoje volje. Inače ova
pripovetka adaptirana je više puta u filmove od kojih je
najpoznatija verzija Rodžera Kormena iz 1960. Za razliku od
detektivskog narativa, gde protagonista samostalno želi da reši
mističnu zagonetku preuzimajući inicijativu, ovde se događaji
odvijaju sami od sebe i protagonista ima ulogu preplašenog
posmatrača. Jedino što gosta porodice Ašer održava unutar
upletenosti u misteriju jeste prijateljstvo sa Roderikom Ašerom i
želja da sazna istinu, šta se zaista dešava u njihovoj kući kad
se tu već zatekao. Ovo Poovo delo se smatra jednim od najuticajnijih
gotskih horor priča postavljajući standarde gotskog žanra.
Estetika ovog dela obiluje motivima smrti i bolesti, tame i misterije
koja je skrivena unutar jedne porodične vile izolovane od naselja.
Logika života unutar kuće se ne poklapa sa logikom stvarnosti van
nje, a samo razotkrivanje misterije unosi ogroman strah od
nadprirodnog i paranormalnog. Ovde ideja misterije kao skrivenosti
onostranog kako smo je odredili ranije u tekstu ima mnogo
intenzivniji efekat zbog nadprirodnosti tog otkrivenog. Horor narativ
za razliku od detektivskog se vrlo brzo razvio van polja misterije,
čemu je ustvari doprinelo bavljenje autora samim objektom straha i
razvijanjem ovoj motiva, onim što se pokazuje kao strašno, ono što
će biti raskriveno na kraju, a što u hororima biva nadprirodno i
paranormalno. Skrivenost nečeg paranormalnog nije potrebna jer se to
paranormalno već pojavljuje kao nejasno i onostrano. Na taj način
je u horor narativu reč o dvostrukoj skrivenosti, jedan na nivou
toka misterije, a druga pri samom razotkrivanju objekta straha kao
nečeg što protagonisti uvek ostaje paranormalno i samim tim
skriveno za razum.
Kuća Ašerovih iz istoimenog filma, 1960. |
U poslednjih nekoliko decenija, tačnije
od devedesetih godina prošlog veka, detektivske serije ponovo
oživljavaju spoj ova dva narativa ili se barem vraćaju
rudimentarnom obliku detektivskog narativa koji funkcioniše unutar
polja misterije. Pre svega serija „Tvin Piks“ (Twin Peaks) i
serija „Pravi detektiv“ (True Detective). Međutim jedan treća
kultna serija čiju novu sezonu možemo trenutno da pratimo na malim
ekranima, spaja oba ova narativa u polje misterije sve sa dvostrukom
skrivenošću o kojoj smo govorili i svim savremenim elementima ovog
žanra. Reč je naravno o seriji „Dosije X“ (The X Files) koja u
sebi sadrži detektivski narativ, jer prati dva detektiva FBI-a
Moldera i Skali koji rade u odeljenju za paranormane slučajeve.
Čitava serija je obavijena velom misterije, postojanja vanzemaljskih
organizama koji posećuju zemlju i upletenosti tajnih organizacija u
obmanjivanju društva da ti organizmi postoje. Molderova lična
opsesija vanzemaljskim organizmima i teorijama zavere potiče iz
ličnog iskustva, pošto mu je sestra nestala još kada su bili deca,
što čini jedan od osnovnih razloga njegovog bavljenja ovim poslom.
Ova serija ima jednostavnu postavku, Molder i Skali predstavljaju
izuzetan par detektiva koji su jedno drugom suprotnosti. Molder je
pronicljiv ali iracionalan i zanesen, a Skali je naučnica,
trezvenjak koji čvrsto stoji na zemlji i vraća Moldera na pravi put
kada on zaluta previše. Misterija odnosno „istina“ koju traže
ova dva detektiva, čak i ako u nekoj od epizoda bude razotkrivena,
uvek je nešto ospori i još više zakomplikuje. Sam Molder često
zapada u sumnje kada više nije siguran u šta veruje, jer kako on
sam kaže: „Ja samo želim da verujem“. Pored glavne priče
serije tu je i mnoštvo pojedinačnih epizoda koje se bave
paranormalnim ubistvima, događajima i vrlo često imaju motive
slešera ili monster horora. Ono što najbolje opisuje ovu seriju i
njenu večito neraskrivenu misteriju jeste rečenica iz uvodne špice
„Istina je negde tamo“.
Nenad Lančuški
Plakat serije Dosijei X |
No comments:
Post a Comment