Ilaj Rot je jedan od
najinteresantnijih holivudskih horor autora mlađe generacije, a
postao je poznat i široj publici ulogom u Tarantinovom filmu
“Prokletnici” (Inglorious
Basterds, 2009.), gde je
igrao ulogu Donija “Jevrejskog Medveda” Donovica, a takođe je i
režirao segment filma. Rođen 1972., počeo je snimati filmove još
sa osam godina, inspirisan Ridli Skotovim “Osmim putnikom”
(Alien,
1979.), tako da je do polaska na filmsku akademiji imao već oko 50
filmova. Akademiju je završio sa najvećim počastima, i oprobao se
u svakom delu filmske produkcije do svog velikog proboja u Holivud sa
filmom “Koliba straha” (Cabin
Fever, 2002.).
Ilaj Rot u filmu "Prokletnici" |
Veoma
kompetentan reditelj i pisac, koji uspešno vlada tempom i ritmom
filma, zna da efektno stvori tenziju, ali i povremeni ironični
crno-humorni
momenat, takođe zna da stvori sliku užasa, kako implicitno tako i
eksplicitno, tek ovo poslednje ga je zaista proslavilo. Ilaj Rot je
postao poznat kao jedan od najekstremnijih i najeksplicitnijih živih
horor autora, njegovi fimovi često pokreću diskusije i gotovo uvek
su problematični, o čemu svedoče česta napuštanja projekcija od
strane onih slabijeg stomaka. Ipak njegovi filmovi nisu isprazni, već
su uvek i društveno angažovani kritikujući različite aspekte
društva, kao i njegove vrednosti. Kroz njegove filmove se provlače
uticaji čuvenih svetskih horor autora poput Džordža Romera, Mike
Takašija, Ruđera Deodata i drugih.
Ilaj
Rot kroz ceo svoj opus kritikuje holivudsku uzdržanost i nedostatak
smelosti koji koči stvaralaštvo, zbog čega polako nestaje ono što
on naziva “opasnom kinematografijom”. Holivudski kinematografi se
ne usuđuju više da pomeraju granice u Holivudu se ne dešavaju
poduhvati poput onoga kada je Werner Hercog sa ukradenom kamerom i
ekipom od 8 ljudi otputovao u Peru da bi snimio svoj film “Agire,
gnev Božji” (Aguirre, der
Zorn Gottes, 1972) ili
Pazolinijeve smelosti pri snimanju “Salo,
ili 120 dana Sodome” (Salò
o le 120 giornate di Sodoma,
1975.). Holivud gotovo
od svog nastanka povlađuje cenzorima da bi maksimizovao profit, što
oduzima slobodu autorima koji počinju svoje filmske karijere, a pod
izgovorom puritanizma. Zapadni svet se obično okreće nasilju na
filmu, TV-u i u video igrama kada traži krivca za nasilje u društvu,
kao argument navodeći kako postajemo desenzitivizovani na nasilje
kroz stalnu izloženost. Ali prema Ilaj Rotu, filmsko nasilje ne može
da se posmatra kao realno, to je uvek reprezentacija nasilja – Ono
što je zaista desenzitivizuje društvo na nasilje su mediji koji
svakodnevno izveštavaju o ubistvima, nasilju, ratovima i sl. Film
treba da bude ventil kojim se ta tenzija stovrena brutalnom
stvarnošću otpušta, i opus Ilaj Rota nam svedoči
o tome.
Ovde
ćemo predstaviti
nekoliko interesantnijih filmova ovog autora.
KOLIBA
STRAHA (CABIN
FEVER)
Ovaj
film iz 2002. godine je zahvaljujući
svom komercijanom uspehu
otvorio vrata Ilaj Rotu kao horor autoru. Uspeh ovog filma omogućio
je Rotu da se kreće po filmskim festivalima gde se susreo sa
evropskim i azijskim hororom sa kojim nije bio upoznat ranije, što
će dalje oblikovati njegov rad. Takođe mu je omogućio kontakt sa
Kventinom Tarantinom sa kojim se sprijateljio i koji mu je postao
mentor. Zahvaljujući tome nastavio je da se kreće autorskim vodama.
Film je klasičan splatter
horor sa elementima crne komedije, u maniru serijala “Mrtvo zlo”
Sema Rejmija, ali sa intersantnom igrom antagonistima i
protagonistima.
Radnja
prati pet studenata koji dolaze na odmor u osamljenu kolibu negde u
ruralnom delu Amerike. Na putu do kolibe sreću galeriju neobičnih
likova, ali sve polazi po zlu kada sretnu jednog beskućnika
zaraženog misterioznom bolešću.
HOSTEL
I HOSTEL 2
Ovo
je prvi film u kome se vidi oblikovani Rotov izraz. Prvi film
u serijalu je prikazan
2005. godine sa zaradom od preko 80 miliona dolara u svetskim
bioskopima, naravno, izazvao je kontroverzne reakcije publike i
kritičara, ali i slovačkih i čeških vlasti koji su bili zabrinuti
da će im imidž biti narušen zbog načina na koji su njihove zemlje
prikazane u filmu. Stil filma je, kako Rot kaže, oblikovan pod
uticajem ultra-nasilnog azijskog horora, konkretno filma “Audicija”
(Ôdishon,
1999.) japanskog reditelja Mike Takašija, koji čak ima i kameo u
ovom filmu. Prema svom uzoru, “Hostel” je ono što Rot naziva
“sporogoreći” horor film: kao što “Audicija” počinje kao
porodična drama da bi se strmoglavila u vrtlog užasa, tako i
“Hostel” počinje kao tinejdžerski road
trip film, koji postepeno
likove i gledaoca uvlači u svoj morbidni svet. Film je takođe i
kritika savremenog kaptalističkog društva, u kome onaj ko ima
dovoljno novca može kupiti i ljudski život, što je veoma lepo
ilustrovano suprotstavljenim slikama iz prvog čina, u kojim likovi
plaćaju prostitutkama, naspram one iz poslednjeg čina, kada
misteriozni bogataš plaća za svoju žrtvu. Hostel 2 se direktno
nastavlja gde je prvi deo stao, uvodi nove likove i proširuje i
donekle zaokružuje priču.
Film
prati dva američka studenta koji putuju po Evropi sa svojim
prijateljem sa Islanda. U Amsterdamu upoznaju stranca koji im
preporučuje da posete jedan hostel u Slovačkoj, koji je navodno
prepun zgodnih devojaka. Trojka stiže u Slovačku gde misterija
hostela počinje da se rapliće kada im prijatelj sa Islanda nestane
posle prve noći.
ZELENI
PAKAO (GREEN
INFERNO)
“Zeleni
pakao”, film iz 2015. godine, inspirisan je turbulentnim
društveno-političkim događajima perioda okupacije Wall Strita, kao
i događajima u Ugandi vezanim za ratnog zločinca Džozefa Konija i
njegov kult koji je regrutovao decu-vojnike. Aktuelna društvena
napetost u kombinaciji sa eksploatacionim kanibalističkim filmovima
koje je gledao u to vreme pokrenula je Ilaj Rota da ispita kako bi
danas izgledao jedan takav filmski poduhvat. Ovaj film se može
posmatrati kao savremena verzija “Holokausta ljudoždera”, u
kojoj glavnu ulogu ne uzimaju istraživači zelenog bespuća Amazona,
već grupa aktivista i
keyboard warriora kojima je
afirmacija na društvenim mrežama daleko važnija od stvarnih
rezultata njihovog aktivizma. Naravno, daleko od svojih tastatura i mobilnih telefona, ovi momci i devojke bivaju suočeni sa brutalnom stvarnošću, kada se nađu uhvaćeni u konflikt između urođenika i korporacije koja se bavi sečom šume. Rot
kritikuje licemerje ljudi koji se za navodne pravedne ciljeve bore
heštegovanjem i ripostovanjem sadržaja na društvenim mrežama,
iako često njihove akcije imaju samo negativan efekat.
Rot
je još kao
tinejdžer bio fasciniran
Deodatovim “Holokaustom ljudoždera”, i nije mu bilo potrebno
mnogo nakon napisanog scenarija da se upusti u okupljanje ekipe za
put u džungle Perua i Čilea. On ovaj film smatra najbliže onome
što on naziva “opasnom kinematografijom” i vrhuncem onoga što
je uradio do sada. Rezultati se ogledaju u autentičnim lokacijama i
korišćenjem urođenika koji su glumili sami sebe (a koje je
nagovorio na saradnju puštajući im upravo “Holokaust ljudoždera”,
koji su smatrali veoma zabavnim).
KUC-KUC
(KNOCK
KNOCK)
Snimljen
nakon “Zelenog pakla”, ovaj film je rimejk filma “Igra smrti”
(Death Game) reditelja Pitera Trejnora iz 1977. godine. Film je
potpuni zaokret u odnosu na svog prethodnika, jer nema nijedan
splatter momenat,
sva tenzija nastaje iz odnosa likova, što bi ovaj film žanrovski
svrstalo u horor-triler, sa crnohumornim elementima karakterističnim
za ovog reditelja. Zaplet
počinje kada u život Evana (Kianu Rivs), porodičnog čoveka u
srećnom braku ušetaju dve devojke jedne večeri dok je vikend
provodio sam u kući. Evan u prvom mahu nastupa očinski i
zaštitnički, ali biva uvučen u psihoseksualnu mrežu kada ga
devojke zavedu i potom odbiju da napuste njegovu kuću.
Ovde
je persistentna tema našeg straha od izloženosti i osećaj
ranjivosti, jer naša privatnost u bilo kom trenutku može biti
izložena javnosti putem socijalnih mreža. Kakve god tajne imali,
one su jedan klik od ostatka sveta, što je ponekad dovoljno da
pokrene zverski instinkt u čoveku da bi ih zaštitio.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment