U prethodnom tekstu smo se pozabavili opštim odlikama korejskog horor
filma, a ove nedelje ćemo da vam predstavimo nekoliko filmova dva
uticajna korejska reditelja, Kim Dži-vuna i Park Čen-vuka, čiji
filmovi na domaćem tržištu zarađuju više novca od holivudskih
blokbastera. I jedan i drugi su svestrani reditelji, u čijem opusu
ima svega, od akcionih filmova preko komedija do ozbiljnijih drama,
ali i nekoliko izuzetnih horor filmova.
KIM
DŽI-VUN
Jedan
od najpopularnijih filmskih autora koji stvara na prostoru Južne
Koreje, a od skorijeg vremena i šire, je Kim Dži-vun, višestruko
nagrađivani reditelj i scenarista koga odlikuje interesantan stil i
pristup. Kao reditelj pokazao je sjajnu fleksibilnost, bez problema
se uspešno noseći sa najrazličitijim žanrovima: komedija, horor,
vestern, drama i drugi, a o njegovim sposobnostima govore i brojne
nagrade na raznim međunarodnim festivalima. Karakteristično za
reditelje azijskog podneblja, njegovi horor filmovi nisu
“čistokrvni”, već često sadrže elemente drugih žanrova, što
im daje autentičan izraz, ali iz istog razloga mogu da ne odgovaraju
ukusu ljubitelja klasičnog horora.
Kim Dži-vun |
Rođen
1964. godine u Seulu, u Južnoj Koreji, počeo je karijeru kao
pozorišni reditelj i scenarista. 1998. godine je u svet filma ušao
sa svojim rediteljskim prvencem “Tiha porodica” (Choyonghan kajok),
koji je dobio nagradu za najbolji film na filmskom festivalu
Fantasportu u Portugalu, a dve godine kasnije usledio je film
“Prljavi kralj” (Banchikwang) koji je na korejskom box officeu šest
meseci držao prvo mesto gde ga je videlo više od dva miliona ljudi,
i zapečatio Kimovu reputaciju kao jednog od vodećih korejskih
reditelja. 2003. godine snima film “Priča o dve sestre” (Janghwa, Hongryeon), prvi korejski film koji je igrao u američkim bioskopima i
ujedno film koji mu je doneo međunarodnu slavu.
Kao
uticaje na svoje stvaralaštvo Kim navodi savremene autore poput
braće Koen i Kventina Tarantina, ali i klasične auotre poput
Žan-Pjer Melvila ili Federika Felinija. Motivi koji se provlače
kroz njegove filmove su ironija i cinizam. Njegovi likovi su obično
antiheroji kojima se stvari uvek događaju sa ironičnim tonom, kao
što se na primer likovima iz “Tihe porodice” sve događa
suprotno njihovim planovima. Prema Kimu ovo odgovara stvarnom životu,
koji je uvek gorak, i uvek ide mimo svih planova. Zato njegovi likovi
nikada ne doživljavaju katarzično oslobođenje, čak ni kada
sprovedu svoje ciljeve.
TIHA
PORODICA (CHOYONGHAN KAJOK)
Debitantski
film Kim Dži-vuna iz 1998. godine je neobična horor-komedija, koja
je doživela svoj japanski rimejk tri godine kasnije u režiji Mike
Takašija. Priča prati šestočlanu porodicu, koja kupuje izolovanu
kolibu sa nadom da će pokrenuti hostel za planinare. Međutim, sve
polazi naopaoko jer nakon nekoliko nedelja bez ijednog posetioca,
prvi gost umre u svojoj sobi.
Scena iz filma "Tiha porodica" |
Film
funkcioniše kao morbidna komedija zabune, sa događajima koji
eskaliraju kako po obimu, tako i po morbidnosti. Reditelj nam kroz
suptilno izvedenu karakterizaciju, polagano otkriva mračnu stranu
čovekove prirode, ali sa prilikom da izrazi svoj podsmeh čovekovoj
nemoći da preokrene tok životne nesreće. Fantastična
kinematografija sjajno dočarava osećaj izolacije, a soundtrack
odlično nadopunjava apsurdne situacije u koje se porodica upliće,
zaključno sa finalnom scenom koju cinično prati pesma I think I
love you od Partridge Famly.
PRIČA
O DVE SESTRE (JANGHWA, HONGRYEON)
Višestruko
nagrađivani horor film koji je Kimu omogućio proboj na međunarodno
tržište je baziran na korejskoj folklornoj priči po imenu "Priča
o Ruži i Crvenom Lotosu”. Iako ovo nije prva ekranizacija
popularne korejske priče, ovaj film je svakako doživeo najveći
komercijalni uspeh od svih prethodnih iteracija. Pet godina kasnije
je dobio i svoj američki rimejk po imenu “Nepozvana” (The
Uninvited).
Jum Džung-a u ulozi maćehe. |
Film
počinje scenom u kojoj devojka po imenu Su-mi daje intervju
psihijatru u mentalnoj instituciji koji je ispituje o događajima
koji su doveli do tog trenutka. Film nas vraća u prošlost u kojoj
vidimo Su-mi (Su-džung Lim) sa svojom sestrom Su-jon (Gjun-jang Mun)
dolazi u kuću na selu gde žive sa svojim ocem i maćehom. Kroz niz
događaja otkrivaju se mračne porodične tajne koje postepeno izlaze
na površinu.
Stilski,
film ima narativ i tempo porodične drame, ali reditelj povremeno
uvodi natprirodne elemente koji deluju jako efektno u kontrastu sa
“normalnošću” ostatka filma, a i zato što Kim Dži-vun sjajno
vlada suspensom i napete natprirodne scene će vas sigurno naterati
da skočite iz stolice. Naravno, i ovde su prisutni ironični obrti
tipični za ovog autora kao i fantastično iskorišćena muzička
podloga.
VIDEO
SAM ĐAVOLA (ANG-MA-REUL BO-AT-DA)
Ovaj
film iz 2010. godine najbolje se može opisati kao krimi-drama sa
elemetnima psihološkog i splatter horora, i važi za najnasilniji
film ovog autora do sada. Takođe ovo mu je prvi
film za koji nije on sam pisao scenario, nego je to uradio
Park Hun-džung.
Čoi Min-sik u ulozi Džang Kjung-čula |
Film
prati specijalnog agenta Kim Su-hjuna (Li Bjung-han), koji kreće u
potragu za serijskim ubicom Džang Kjung-čulom (Čoi Min-sik), nakon
što mu ovaj brutalno ubije verenicu. Njih dvojica započinju igru
mačke i miša u kojoj se granice između dobra i zla zamućuju.
Ozbiljno razvijeni likovi i frenetična akcija sjajno komplementiraju
jedno drugo u rukama Kim Dži-vuna, koji tka još jednu priču o
ljudskoj prirodi i suštinskoj ljudskoj nemoći.
O
ideji ovog filma najlepše je rekao sam autor u intervjuu koji je dao
za Future Movies: “Želeo sam da predstavim, kako bezrazložno
nasilje, tako i nasilje sa razlogom. Da bi uzvratio bol i strah od
nasilja koje je dobio od đavola, čovek postaje đavo lično i
koristi ekstremno nasilje: Želeo sam da pokažem njegovu bolnu
dilemu i ironiju”. I zaista, ovaj film to do sada radi najefektnije
i najspektakularnije u dosadašnjem opusu ovog reditelja.
PARK ČEN-VUK
Park
Čen-vuk je bio moj prvi kontakt sa korejskom kinematografijom i
razlog zašto sam je zavoleo. Pre više od deset godina pogledao sam
njegov film “Stari momak” (Oldeuboi) drugi film u njegovoj
trilogiji o osveti, koji me je oduševio inventivnošću i svežinom
koju je uneo u žanr.
Park Čen-vuk |
Rođen
je u Seulu, 1963. godine, gde je studirao filozofiju i gde je pisao o
filmu sa namerom da postane filmski kritičar, što mu je dobro
došlo, jer kada je odlučio da se okuša u režiji njegovi prvi
filmovi nisu postigli zapažen uspeh. Tek 2000. godine režira jedan
od najgledanijih filmova u korejskim bioskopima, ratni triler
"Zajednička zona bezbednosti" (Gongdong gyeongbi guyeok JSA).
Četiri godine kasnije osvaja gran pri na festivalu u Kanu sa filmom
"Stari momak".
Iako
se bavi sličnim temama kao Kim Dži-vun, podtekst njegovih filmova
je drugačiji. U njegovim filmovima nema toliko gorčine, a nasilje
je romantizovano, što često ume da stvori atmosferu kao iz bajke,
kao protivtežu razaranju koje prati njegove likove.
Takođe, za razliku od Kima, čiji likovi ostaju zarobljeni u ironiji
života, Parkovi antiheroji ponekad doživljavaju katarzu do kraja
filma. Njegovi filmovi su vizuelno karakteristični. U njima
dominiraju dugi kadrovi snimljeni doli kamerom, koja se kreće tečno
i u svim pravcima, što Park nekada koristi da pojača pomenuti
utisak bajkovitosti.
TRI
EKSTREMA (SAAM GAANG YI)
"Tri
ekstrema" je omnibus iz 2004. godine, snimljen u
japansko-kinesko-korejskoj koprodukciji. Iako je Park režirao samo
trećinu ovog filma, ceo omnibus je itekako vredan gledanja, jer su
pored njega na delu još dva majstora horora, Mike Takaši iz Japana
i Frut Čen iz Kine. Film je nastavak filma "Tri" (Saam gaang) iz 2002.
godine, koji je imao istu formu i u kome je jedan od segmenata
režirao Kim Dži-vun.
Scena iz segmenta "Rez" |
Film
se sastoji od tri nepovezane priče, prva po imenu "Knedle"
u režiji Frut Čena, govori o ostareloj glumici koja želi da
povrati mladost i odlazi kod žene koja priprema knedle koje navodno
imaju regenerativne sposobnosti. Ali ono što ne zna je da one sadrže
stravičan tajni sastojak. Drugu priču, po imenu "Rez"
režirao je Park Čen-vuk, i ona govori o reditelju koga zajedno sa
njegovom ženom kidnapuje jedan od statista iz filma i prisiljava na
sadističku igru. I finalni segment, po imenu "Kutija",
koji je režirao Mike Takaši govori o mladoj ženi koja iz noći u
noć sanja istu noćnu moru u kojoj je živa zakopana u snegu. Dok
priča odmiče, ona shvata da njen san može biti povezan sa njenom
davno nestalom sestrom.
Svaka
priča u omnibusu potpuno opravdava naziv filma, tri reditelja se
nenadmašno igraju suspensom, groteskom i brutalnim nasiljem,
stvarajući klasik koji nije za svačiji stomak.
ŽEĐ
(BAKJWI)
Ovaj
film iz 2009. godine je napisao i režirao Park Čen-vuk inspirisan
romanom "Tereza Raken" (Thérèse Raquin) od Emila Zole. Film je
osvojio nagradu žirija na festivalu u Kanu 2009. godine.
Scena iz filma "Žeđ" |
Film
prati katoličkog sveštenika Sang-hjuna (koga glumi uvek izvrsni
Song Kang-ho), koji nakon što se prijavi za učešće u medicinskom
eksperimentu shvati da je zaražen vampirizmom. Stvari se dodatno
komplikuju kada sretne ženu u koju je bio zaljubljen kao dečak.
Vampiri
tipični za zapadni horor film nisu česti u azijskoj
kinematografiji, ali Park uspeva da unese svežinu u ovaj podžanr
horor filma. On koristi vampire ne samo kao monstrume, već i da bi
ispričao ljubavnu priču ispod svega toga. Film funkcioniše na oba
plana i kao ljubavna priča i kao horor koji na trenutke ledi krv u
žilama.
STOKER
(STOKER)
Stoker
je Parkov prvi film na engleskom jeziku, snimljen u
Britansko-Američkoj koprodukciji. Ipak film nije izgubio ništa od
draži svojim “holivudizovanjem”, najviše zbog toga što je za
kamerom kao i u većini drugih Parkovih filmova ponovo Čang
Čang-hun. Film je jedna mračna, zrela priča o odrastanju, obučena
u ruho psihološkog horora.
Mia Vasikovska u ulozi Indije. |
Priča
prati mladu devojku po imenu Indija Stoker (Mia Vasikovska) koja
nakon očeve smrti upoznaje svoga ujaka Čarlija (Metju Gud) za koga
nije znala da postoji. Zaplet počinje kada Indija posumnja da njen
ujak nije ono za šta pokušava da se predstavi.
Scenario
za film je pisao glumac i scenarista Ventvort Miler, koji kaže da ga
je napisao inspirisan Hičkokovom "Senkom sumnje" (Shadow
of a Doubt). Pisac koji se uglavnom bavio pisanjem akcionih
blokbastera i scenarija za TV serije, iznedrio je iznenađujuće
intrigantan triler koji je zasijao pod Parkovom direkcijom, kao intersantan omaž Hičkokovoj zaostavštini. Svemu
treba dodati fantastičan soundtrack koji je komponovao Klint Mansel,
kompozitor poznat po saradnji sa Darenom Aronovskim i dobili smo
potpun doživljaj za ljubitelje horor-trilera.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment