Od svih istočnoazijskih horora najrazvijeniji je zasigurno japanski horor
film koji ima i najdužu tradiciju i najviše autora. Japanski horor
film karakteriše jedna posebna poetika koja se može prepoznati u
većini podžanrova japanskog horora. Ova poetika bazirana je na
ekspliciranju straha koji je kulturološki i društveno usađen u
svakodnevicu jednog japanca i horor film ima za cilj da gledaoca
dovede do jedne vrste katarze. Mogli bismo reći da sa jedne strane
ove karakteristike važe generalno za isotčnoazijski horor film ali
kako je on najrazvijeniji u Japanu i kako je ova zemlja i njena
kinematografija najviše izvožena na strana tržišta, kvalitet,
kvantitet i estetika su ovde najmoćniji.
Mnogi reditelji koji
su se oprobali u pravljenju pojedinih filmova ovog žanra imaju svoja
dela i u okviru drugih filmskih žanrova. Najznačajniji japanski
reditelji horora su svakako Hideo Nakata, Takaši Šimucu, Kjoši
Kurosava, Mike Takaši i Kođi Širjaši. Među svima njima pažnju
bi trebalo posvetiti zasigurno jednom horor autoru, a to je Kođi
Širjaši koji je režirao i napisao najveći broj horora u proteklih
deset godina. Ostali reditelji koje smo naveli su svakako izuzetno
važni kako za samo stvaranje horor filma (pre svega mislimo na
Nakatu i film „Krug“ koji je pokrenuo talas novog japanskog
horora) tako i za razvoj određenih podžanrova (na primer Mike Takaši
koji je postavio standarde japanskog splatter filma). Osim Širjašia
u ovom tekstu bavićemo se i rediteljem koji je izuzetno važan zbog
svog uplitanja kriminalističkog i detektivskog žanra u horor film,
kao i drugih netipičnosti koje sadrže njegovi filmovi, a radi se
Kjošiu Kurosavi.
KOĐI ŠIRJAŠI
Kođi Širjaši
rođen je 1973. godine u Fukoki. Završio je filmsku režiju na
Univerztetu Kjušu Sanđo u rodnom gradu i još kao mladić bio je
asistent režije na filmovima koje je u to vreme pravio Šinobu
Jaguči. Počeo je da pravi filmove inspirisan mnogim horor klasicima
američke kinematografije kao što su „Zora živih mrtvaca“ (Dawn
Of The Dead, 1978.), „Teksaški masakr motornom testerom“ (The
Texas Chain Saw Massacre, 1974.), „Mrtvo zlo“ (The Evil Dead,
1981.) i drugi.
Kođi Širjaši |
Širjaši je
debitovao sa filmom „Prokletstvo“ (Noroi, 2005) koji spada u found
footage ili pseudo dokumentarce koji su zaživeli posednjih desetak
godina u svetu horora. Većina Širjašievih filmova su zapravo
pseudo dokumentarci tako da ga možemo smatrati i jedinim rediteljem
iz Japana koji se bavio isključivo ovom tehnikom snimanja horor filmova. Ovu
tehniku je možda koristio jer nije imao dovoljno novca da
uloži u svoje filmove pa je vrlo često bio prinuđen da scene
paranormalnog animira što u vizuelnom smislu donosi lošiji kvalitet
u nekim njegovim filmovima.
Poster filma "Prokletstvo" |
Dva Širjašijeva
filma koja vredi izdvojiti nisu pseudo dokumentarci, već se radi o
splatter hororu „Groteska“ (Gurotesuku, 2009.) i filmu koji je
napravljen u saradnji sa ko-scenaristom Naojuki Jakotom „Izrezan“
(Kuchisake-onna, 2007.) a koji pretenduje da postane jedan od kultnih
japanskih horor filmova.
GROTESKA (GUROTESUKU)
Ovaj film
predstavlja jedan od najeksplicitnijih splatter horora ikada
snimljen, a zasigurno najeksplicitniji film istočnoazijskog horora.
Priča prati mladi ljubavni par Aki i Kazuo koji se igrom slučaja
nađe u zamci hirurga sadiste koji želi da ih muči kako bi
zadovoljio svoje seksualne fantazije. Sa jedne strane hirurg privatno
predstavlja uglednog doktora, odmerenog i prijatnog čoveka dok se ne
pretvori u čudovište koje uživa u tuđoj patnji. Osim fizičke
torture doktor se i psihički poigrava sa Aki i Kazuo što dodatno
komplikukje radnju i poigrava se sa osećanjem samih gledaoca.
Scena iz filma "Groteska" |
IZREZAN (KUCHISAKE-ONNA)
Ovaj
film najviše od svih japanskih horora liči na američke slešere,
ali poseduje karakterističan japanski izraz. Kao u „Krugu“ i
„Kletvi“ ovde imamo ženu kojoj je nanesena nepravda i koja želi
osvetu, te stoga po inerciji ima svoju ciljanu grupu žrtava, u ovom
slučaju su to deca. Na izvestan način ovo je dečiji horor film i
možda bismo mogli da kažemo da ima edukativni karakter jer žena
(antagonista) pre nego što napadne svoje žrtve pita ih da li misle da
je ona lepa, a pri tom su joj obrazi rasečeni. Njena sakatost je
direktno povezana sa njenim oružijem, a to su makaze. Ovaj film je
inspirisan jednom od mnogobrojnih urbanih legndi koje su se
prepričavale po Japanu, što ne isključuje mogućnost da se nešto slično
zaista i desilo.
Scena iz filma "Izrezan" |
KIJOŠI KUROSAVA
Kijoši Kurosava pre
svega nije ni u kakvom srodstvu niti vezi sa drugim velikim japanskim
rediteljem Akirom Kurosavom. Kijoši je rođen 1955. i završio je
Univerzitet u Tokiju pod mentorstvom Šigehiko Hasumija, poznatog
filmskog kritičara. Kurosava danas radi kao profesor na istom
univerzitetu, inače široj javnosti je poznatji kao filmski horor
autor, scenarista i kritičar. U ranoj mladosti eksperimentisao je sa
kamerom od 8 mm i snimao je filmove o jakuzama. Sa filmom „Lek“
(Cure, 1997.) postiže prvi međunarodni uspeh. Ovaj film predstavlja
jednu kriminalističku sagu sa elementima horora. Ali za razliku od
filma „Krug“ koji je izašao godinu dana kasnije ovaj film nije
imao veliki uticaj na budući razvoj japanskog horor filma iako su
neki motivi i elementi ostali prisutni u većini filmova.
Kijoši Kurosava |
Kijoši Kurosava se
bavio snimanjem i drugih filmova osim horora, ali ovde ćemo
izdvojiti dva njegova filma od kojih je jedan kultni japanski
horor „Puls“ (Kairo, 2001.), a drugi će biti film „Odmazda“
(Sakebi, 2006.). Ovog autora u svim delima karaktriše nešto što
drugi japanski stvaraoci uglavnom nemaju, a to je doza mistike i
nerazjašnjenosti. U njegovim filmovima se pojavljuju apstraktni
elementi koji gledaoce i aktere filma često ostavljaju u čudu, ali
oni na jednom meta nivou mogu da govore upravo o sadržini filma i
njegovoj suštini. Drugim rečima Kijoši Kurosava je u horor film
uneo više aspekte umetničkog stvaralaštva nego što je to
karakteristično za ovaj filmski žanr.
PULS (KAIRO)
Ovaj film smo već
ranije spominjali u tekstu o američkom filmu „Bez prijatelja“
(Unfriended 2015.) sa istom, odnosno, sličnom tematikom. Dakle, film
se bavi savremenim tehnologijama i svetom mreže kroz koji autor hoće
da prikaže strah koji ovaj paralelni svet razvija u svima nama. Film
ima mitološku dimenziju jer je taj paralelni svet računarske mreže
poistovećen sa svetom duhova, a stvarni živi svet kroz film doveden
do apokalipse. Na ovaj način film ima futuristički karakter. U dve
paralelne radnje koje prate dvoje likova, mladog studenta Riosukea i
devojku Kude. Oni se sreću sa duhovima koji im se obraćaju iz
paralelnog sveta i traže od njih pomoć. Neki od duhova su
prijatelji likova koji su prešli u svet mrtvih, koji predstavlja ovaj
paralelni svet. Film tematizuje i problem samoubistva, kao i ideju o
tome da život u internetskoj mreži svodi na usamljenost kakva je
u stvari smrt.
Scena iz filma "Puls" |
ODMAZDA (SAKEBI)
Ovaj film možemo da
okarakterišemo kao detektivski horor. U glavnoj ulozi imamo lik
detektiva koji istražuje ubistvo ženske osobe. Na samom početku
otkriva da se na mestu zločina nalazi dugme sa njegovog kaputa, ali
se ničega ne seća. Kako istraga odmiče tako detektiv počinje da
viđa ubijenu ženu poput duha ili prikaze i radnja se dalje
komlikuje razvojem misterije. U gradu počinje da vlada epidemija
ubistava koja se širi i zahvata sve više ljudi. Čitava radnja biva
obavijena velom misterije i mistike koje i karakterišu poetiku ovog
reditelja kao i nedorečeni završetak koji ostavlja prostor za
nagađanje i razmišljanje.
Nenad Lančuški
Scena iz filma "Odmazda" |
No comments:
Post a Comment