Film:
Ulica Kloverfild 10 (10
Cloverfield Lane)
Režija: Den
Trahtenberg
Scenario: Džoš
Kembel i
Robert Stuken
Uloge: Džon Gudmen, Meri Elizabet Vinsted,
Džon Galager
Trajanje: 85
min
Proizvodnja: 2016. SAD
Ovo
je jedan od filmova koji me je zatekao nespremnog, najavljen je svega
2 meseca pre premijere bez ikakvih prethodnih vesti o produkciji. Ali
nije to ono što me je zateklo, jer je Dž.Dž.Abrams
to isto uradio sa prethodnim filmom iz Kloverfild franšize. Ono što
me je iznenadilo je, za razliku od “Kloverfilda” iz 2008. godine,
ovaj film zainteresovao nakon što sam odgledao trailer.
Found
footage žanr mi nikada nije bio naročito
interesantan, o čemu svedoči da do danas nisam odgledao legendarni
“Projekat veštica iz Blera”. Iako postoji par filmova ovog žanra
koji su mi interesantni, “Kloverfild” nije bio jedan od njih,
uprkos tome što
sam želeo da ga volim, kao veliki ljubitelj lovkraftovskog horora.
“Ulica Kloverfild 10” je već sa prvim trailerom
upakovala lepu dozu misterije, ne samo o priči koja prati glavne
junake, već i o mogućoj vezi sa prvim filmom, a ujedno i
razjasnila, na moje zadovoljstvo, da ovo neće biti found
footage film.
Na
prvi pogled deluje kao da ova dva filma nemaju nikakve veze, a zato
postoji veoma dobar razlog. Prvobitno je scenario za ovaj film
napisan kao spekulativni scenario za horor film sa mikro budžetom po
imenu “Podrum” (The Cellar),
i kao takav je dospeo na top listu scenarija 2012. godine koju je
formirao sajt The Tracking Board,
nakon čega ga je kupila produkcijska kuća Paramount
i prosledila svojim manjim kućama, Bad
Robot i
Insurge,
koje su zadužene za rad sa filmovima sa malim
budžetom. Ovde je scenario dobio kodno ime Valencia
i dalji razvoj projekta je čuvan u tajnosti. Iako
ne želim da pokvarim gledanje filma, moram reći da on sa razlogom
sadrži referencu na “Kloverfild” u svom imenu, i da postoji
mogućnost da ovaj serijal izraste u interesantnu franšizu, ako je
suditi po cliffhangeru
kojim se film završava, ali i ambiciji Dž. Dž. Abramsa.
Mislim
da se tajnost isplatila, jer je upravo ta misterija deo magije koja
vas drži prikovanom uz ovaj film, sve do samog kraja. Narativ prati
mladu ženu Mišel (Meri Elizabet Vinsted) koja nakon svađe sa
momkom seda u automobil i napušta grad. Negde
van grada doživljava
saobraćajnu nesreću, nakon čega se budi u ćeliji, zakačena na
infuziju. Ubrzo
otkriva da se nalazi u podzemnom
atomskom skloništu u koje ju je doveo bivši marinac Hauard (Džon
Gudmen), koji tvrdi da joj je spasao život, kao i još jednom
muškarcu
po imenu Emet. Hauard misli da se napolju desio nuklearni napad sa
nepoznate strane i da je vazduh kontaminiran i zato ne dozvoljava
nikome da napusti sklonište. Ali Mišel ubrzo saznaje od Emeta, koji
poznaje Hauarda od ranije, da Hauard “ima crni pojas u teorijama
zavere”. Kako vreme otmiče trojka postaje sve paranoidnija i
osećaj klaustrofobije se sve više pojačava, sve
do
preokreta u trećem činu koji
ne želim da otkrijem.
Ovaj
film je rediteljski prvenac Dena Trahtenberga, koji je uspeo da
stvori efektnu
atmosferu nelagode i misterije, sa veoma malim brojem likova i
elemenata. Po atmosferi film me najviše podseća na kultni film
“Mizeri” (Misery,
1990.) snimljen po romanu Stivena Kinga. Na sličan način je i ovde
stvoren osećaj psihološkog horora između glavnog lika i navodnog
dobrotvora koji ga je spasao od sigurne smrti. Tom osećaju svakako
doprinosi i izvedba glumačke ekipe, prvenstveno Meri Elizabet
Vinsted, koja uspešno kanališe duh Elen Ripli ili Sare Konor.
Poređenje sa Ripli ili Konorovom je više nego prigodno,
sa
obzirom na žanr, ali i na to da je
Mišel
proaktivan lik koji ni u jednom trenutku ne postaje stereotipna “dama
u nevolji”,
što je značajno za horor film gde su likovi, pogotovo ženski,
prečesto svedeni na jednodimenzionalne klišee.
U
filmu poput ovoga, sa veoma ograničenim brojem lokaliteta i likova,
dosta je teško držati radnju zanimljivom sat i po ili više, jer
najveće breme pada na glumce koji se moraju okrenuti teatralnosti da
bi zadržali intenzitet scene. U ovome briljira Džon Gudmen koji se
sa lakoćom transformiše od ranjivog ratnog veterana u nestabilnog
paranoika, i svojim ogromnom pojavom ispunjava klaustrofobični
prostor podzemnog skloništa.
Muziku
je komponovao Ber Mekriri, poznat po svojim kompozicijama za serije
“Svemirsku krstaricu Galaktika” (Battlestar Galactica) i “Okružen
mrtvima” (The Walking Dead). Mračne orkestralne kompozicije lepo
nadopunjuju atmosferu filma, bez preterane upadljivosti.
Eventualne
zamerke na film bi mogli uputiti ljubitelji originalnog “Kloverfilda”
koji su očekivali nastavak priče iz prvog dela, koji će ostati
iznevereni. Ali ako ovaj film posmatrate zasebno, ili vam se kao meni
dopada distanciranje od found footage tradicije originala,
onda ćete uživati u ovoj horor misteriji.
Aljoša Tomić
Ja sam na prvom Kloverfildu zaspala, mislim da ću ovaj gledati sa zadovoljstvom! Čini mi se da je Džon Gudmen učinio svoje za atmosferu :D
ReplyDelete