5.08.2016

TOPOGRAFIJA HORORA U AMERICAN HORROR STORY II

SEZONA 1 MURDER HOUSE


KRATAK SADRŽAJ

Kada smo krenuli da obrazlažemo topografiju American Horror Story kao opis prostora horora, naveli smo da je taj prostor istorijski određen, kako istorijom kinematografije horora tako i određenim likovima iz istorije kriminala Amerike. Pored te istoriografske slike, topos razvija različite strukture želje i moći. Posle kratkog obrazlaganja sadržaja, opisaćemo te momente u prvoj sezoni serije.

Porodica Harmon (što neodoljivo ironično podseća na Harmony) je u rasulu, u pokušaju da prevaziđe ružnu prošlost koja je završila time što Vivijen Harmon (Koni Broiton) izgubila bebu. Odlaze u L.A. gde kupuju kuću iz dvadesetih godina prošlog veka. Njen muž, Ben Harmon (Dilan Mekdermot) je psihoterapeut, imaju kćerku Vajolet (Taisa Farmiga). Dolazeći u kuću ni slutili nisu da su se tamo dogodila mnoga brutalna ubistva. Kasnije shvataju da oni nisu jedini stanari te kuće, da je kuća prepuna duhova žrtava. Kuća je vrlo slojevita, duhovi su istorijski slojevi, ili bolje rečeno oni su želeće mašine, ponavljanja patnje i bola, u strukturalnoj težnji za objektom želje.


U kući su se od perioda 1922. do 2010. dešavale mnogobrojne užasne stvari, ubistva i nasilje. Dr Čarls Montgomeri (Met Ros) i njegova žena Nora (Lili Rejb) kada su se uselili 1922. godine, mnogo su potrošili para da izgrade ovu kuću, dvorac u neogotskom viktorijanskom stilu. Zbog toga, da bi je isplatili, Montgomeri je prinuđen da vrši nelegalne abortuse u podrumu kuće. Tako podrum postaje najozloglašenije mesto kuće, gde se dešavaju najužasnije stvari. Doktor čuva fetuse imajući sindrom Frankenštajna, pokušavajući da ih spoji i oživi u kombinacijama sa mnogim životinjama ili životinjskim organima. Kada im neko iz osvete zbog abortusa kidnapuje i ubije bebu, sina Tadeusa, Montgomeri uspeva da ga oživi ali on izgleda čudovišno, nešto između čoveka i životinje. Nora, njegova žena, osećajući da su to “đavolja posla”, ubija i muža i bebu-čudovište, počinivši samoubistvo na kraju. Od tada kuća biva ukleta, oboje kao duhovi su nesmireni ostali zarobljeni u kući. Nora od tada luta po kući, plačući tražeći svoju bebu, dok je Čarls pritajen, pojavljuje se samo u slučajevima kada treba iskasapiti neko telo. Nećemo preći sve događaje u kući kako bismo zadržali nešto i za one koji bi seriju želeli da gledaju. Ne želimo da kvarimo prvobitni doživljaj horor sladokuscima.



Porodica Harmon uviđa da sa kućom nešto nije u redu. Niko nije obavestio da je to ukleta kuća ubistava, koju obilazi i turistički autobus Murder house tour. Kuća ih veže i ekonomski, jer su se mnogo zadužili da je kupe i restauriraju, tako da su dugom naterani da ostani u njoj, nemajući sredstava da se presele negde drugde. I oni se u njoj čudno ponašaju. Ben biva hipnotisan i privlači ga vatra. Noćima stoji go ispred kamina ili ispred štednjaka sa plinom (Kasnije se ustanovi da je to ponašanje uzrokovano duhovima koji su spaljeni u namernom požaru, koji žele da živi osete njihov bol). Kćerka Vajolet je depresivna, pokušava da se ubije. Ona ostaje živa dok ne pronađe sopstveni leš. Tada shvata da je duh. Vivijen u kući biva silovana od duha bivšeg masovnog ubice, tinejdžera Tejta Lengdona (Evan Peters), koji to čini u gumenom S&M odelu. Ona zatrudni noseći blizance, jedan blizanac pripada Benu, svetu živih, dok drugi je od onoga sveta, sveta duhova, od Tejta. To dete je začeto od duha i čoveka, suprotno bezgrešnom začeću Svetog duha i Device Marije. Na taj način Vivijenino dete koje nosi je Antihrist, čije rođenje se očekuje. Šta se dalje dešava, ostavljam vama da pogledate. Plašim se da je i ovo bilo previše otkrivanja.

ULJEZI

Ono što tera jezu u kosti jesu pomereni odnosi elemenata uljeza i stanara. Stanari koji se usele u kuću nisu njeni pravi stanari nego uljezi, dok duhovi i bivši stanari koji su od živih shvaćeni kao uljezi zapravo su njeni stanari. Priče duhova se međusobno preklapaju, njihove strasti su vrlo očite, nezajažljive, oni žele da ih neko voli, da se osvete, da drugi ljudi pate kao oni, da poseduju sve ono što poseduju živi, oni žele njihov život. Oni žele da žive svoje izgubljene živote, žele vreme koje su proveli u toj kući misleći da su srećni. Ono što žele nije sama želja kao želja Drugog nego fetišizovani objekti želje, većina njih želi bebe koje Vivijen nosi u sebi kako bi zaokružili idiličnu sliku porodične atomosfere.


Među uljezima, tačnije stanarima, (jer princip važi da uljez = stanar, a stanar = uljez) su i živi ljudi koji nisu poginuli jer su odgovarali duhovima, sa njima su sarađivali i činili da kuća opstane i da ne padne u pogrešne ruke koji bi je srušili i na njenom mestu podigli zgradu (takve rešavaju pokratkom postupku”) ili da na bilo koji način poremete izgled i funkcionisanje kuće. Među njima su komšinica sa Daunovim sindromom Adi (Džejmi Bruer) koja sa smeškom na usnama govori: „Svi ćete umreti!“ i njena majka Konstans (Džesika Lang). Konstans je idilična slika domaćice koja praveći se da je dobra komšinica, potajno je ljubomorna i konzervativna južnjakinja koja boluje da živi u toj kuću u kojoj je i ranije živela dok tamo nije počinila ubistvo ubivši muža i služavku. Muža je samlela i bacila meso psima a služavka Moira (Frances Conray / Alexandar Breckenridge) je ostala kao duh kuće, osuđena da služi i da zavodi muškarce. 


Vivijen i Vajolet se ona prikazuje kao stara i nesrećna žena a Benu kao pohotna i zavodljiva francuska sobarica, koja ne propušta nijednu priliku da ga zavodi i bestidno mu se nabacuje. Kada Ben prestane da je želi i on je ugleda kao staru babu (kada želja shvati da je besmislena, ona iščezava). Da bi se ova dvojnost pokazala lik glume dve glumice. Među uljezima je takođe i bivši stanar Leri (Denis O'Hare), čija je polovina lica spaljena, koji se šunja oko kuće sa nadom da bi ona opet mogla biti mesto u kojem će biti srećan ( „I need that house, that's the last place where I was happy.“)

ŽELJA I MOĆ


Kuća duhova u kojoj su mnogi izgubili život brutalnom smrću jeste kuća sećanja duhova koji su robovi svojih želja koje neprekidno ponavljaju, mučeći i sebe i žive ljude koji se u kuću naseljavaju. Moć se artikuliše u tom ponavljanju bola i patnje, u njihovom apsorbovanju u prostor kuće, u privlačnoj sili koja sve drži na okupu ne dozvoljavajući upokojenje, prevodeći svet živih u u izopačeni svet ne-mrtvih. Ne-mrtvi su bića čiste želje, preuveličane van granica živog tela, želje koja postaje nasilje Zakona koji ih sve drži na okupu, ne dozvoljavajući da se išta drugo javi izvan. Time Zakon kuće postaje apsolutan i nečovečan, i to je ono što čini jezovitost, jer nikada ne znamo koja je želja tog Zakona koji je sastavljen iz mnoštva atomističkih želja.


Kao što tvrdi Bili Din (Sara Polson), vidovnjakinja koja pokušava da komunicira sa duhovima iz kuće, da je zlo kojim je kuća nastanjena čista fizika, energija sačinjena od loših situacija, bola i patnje koje se apsorbuju u prostor. Na taj način prostor rađa jednu dimenziju unutar sebe koja ga ujedno i prevazilazi, koja je ne-prostorna, ne-mesto. Prostor sam postaje stecište moći, iz partikularnih želja koje dovode do patnje i bola, sve partikularne želje porađaju želju Drugog, a taj Drugi se oglašava apsolutnim Zakonom smrti i neprekidnog kruženja patnje. Subjekt tog Drugog vrhuni kao zli bog koji treba da se rodi kao Antihrist, iz Vivijene utrobe.

Na početku serije, gubeći bebu Vivijen se nalazi u lekarskoj ordinaciji. Lekar, aludirajući na njene godine u kojima otkucava biološki časovnik, vrši zanimljivo poređenje žene i kuće: ako su temelji kuće truli, kuća ne može da opstane, te isto važi i za rađanje deteta u njenim godinama. Ova metafora kuće koja se poklapa sa metaforom žene i obrnuto, metafora žene koja se poklapa sa kućom, predstavlja čvornu tačku iz koje se ova čudovišna moć stvara – kao što kuća rađa život i žena rađa život, ukleta kuća i mrtva materica žene u njoj rađaju smrt i zlo.

A ono mesto koje pogoduje kući, mesto iz kojeg se ta energija zla-moći stvara i gde je najintenzivnija i prenosi se na sve ostale prostorije je podrum. Podrum je mesto koje je temelj, obrnuti temelj rađanja jer je tamo Montgomeri vršio abortuse. U podrumu su izvršena najgora ubistva, mnogo je tela pokopano u njemu. U njemu se može sresti i čudovišna beba Tadeus (ne želite ni u ludilu da mu se približite da vas ne bi propustio kroz svoje kandže i zube). Ono što zastrašuje jeste obrnuti svet lekarove izjave: truli temelji kuće i neaktivna materica rađaju Nešto, a to Nešto, ta čudovišna Stvar je moć-zlo koja gospodari u smrti i ništavilu. Na taj način nagon smrti čini da želja opstaje ali u onome ne-mrtvom. Nasuprot podrumu stoje ostale prostorije i tavan – tavan je mesto uspomena gde se mogu naći nevažne stvari, koje na izgled ne zavise od temelja moći. Tu je zapisana istorija prethodnih stanara, tu su njihove slike i predmeti. Među njima je i gumeni S&Μ komplet (od gej para koji je ubijen u kući), ali tu se nalazi i Bo (Sam Kinsey), duh retardiranog sina Konstanse i Lerija vezan lancima koji je nešto između čoveka i životinje.

I šta više da kažem, ukletoj kući se može prići, slično Kafkinoj Jazbini na mnoštvo načina, i svaki je način jedan od zamršenih puteva koji ukazuju na želju i na njene igre i strategije koje služe da ona opstane u tom zatvorenom prostoru, a koji se opet otvara i unutar sebe, tačnije iznoseći jednu ne-dimenziju ne-mesta, ne-prostora, to jest zlo koje tu gospodari. Kuća je kretanje želja, nemogućih fetišizacija objekata malo a (beba, sreća, idealna porodica itd.), kretanje istrošenih ili neostvarenih životnih ciljeva. Kada malo bolje pogledamo svaka kuća poseduje to, u skrivenom podrumu nesvesnog. U kući je jedini mogući život onaj koji je nemoguć, ne-mrtav život duhova. Porodica Harmon zajedno sa duhom mrtve bebe nastavljaju da žive kao duhovi, oni napokon postižu ironični prizvuk svoga prezimena, postaju Harmony, idilični otuđeni porodični život gde su okupljeni kao porodica ali samo kao pasivna slika porodice, jer kao duhovi ne stare, njihova beba ne raste, tinejdžerka ne pravi probleme, muž ne vara ženu i obrnuto, itd.


Izveo bih još jedno zanimljivo poređenje uklete kuće sa teorijom prirodnog prava Tomasa Hobsa. Naime, po Hobsu, pre ustanovljenja vlasti postoje samo egoistične želje, jedan haos partikularnih želja, bellum omnium contra omnes. Slično stanje postoji i u ukletoj kući. Kod Hobsa ljudi se u prirodnom stanju odriču svojih želja društvenim ugovorom prepuštajući se želji Drugog oličenoj u subjektu vladara, koji raspolaže njihovim željama u zamenu za mir i zaštitu,. Tako nastaje poredak moći suverena. U ukletoj kući nema odricanja od želje, nego se promašene želje takoreći međusobno gomilaju i samopotiru stvarajući mesto gde će se roditi Antihrist kao suveren. Ali, Antihrist se rađa i odlazi iz kuće, ostavljajući prividan mir, tačnije sliku otuđenog mira, gde vlada porodica „Harmony“. Interesantno je koliko se u ovoj seriji razotkiva nemogućnost utemeljenja političkog, naime nema suverena, nema mira ni blagostanja, nema društvenog ugovora, nego otuđujućeg identiteta ispod kojega rat i dalje traje, šireći se beskrajno. Antihrist se rodio i sve je ostalo isto, ništa se bitno nije promenilo. Serija tu završava sa prvom sezonom. Ali, utoliko nas više plaši to što ne znamo šta će se dalje dogoditi, neizvesnost budućeg postaje još strašnija jer ne znamo koja je želja Drugog oličena u Antihristu.

Toliko o prvoj sezoni AHS. Nadam se da nisam previše otkrio i da svojim filmozofiranjima neću umanjiti prvi utisak prvog gledanja. Ako sam kojim slučajem uspeo otvoriti podsticajna razmišljanja na temu horora, drago mi je da sam vam skrenuo pažnju.

Nikola Oravec


No comments:

Post a Comment