Protekla godina donela nam je neke naslove koji su zbog svetske pandemije odlagani. Neki od tih naslova nisu loši, a neki nisu vredni ni pomena. Pored toga u svetu horora, pojavio se trend rimejkova, nastavaka i nekih novih firmi (rikvola), starih već svima dobro poznatih slešera i drugih filmova popularnih osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka. Neizbežno, na ovoj listi se nalaze i dva takva primerka.
Pored njih tu ima i nekoliko evropskih filmova, nekih manje, a nekih više prožetih autorstvom. Takođe nekih sa manje, a nekih sa više horora u sebi. Ono što ova lista nema, a što smo pri vrhu imali skoro svake prethodne godine to je jak azijski horor, bio on Japanski ili Korejski.
Pored svega ovoga, našu listu odlikuje i činjenica da smo se po prvi put jednoglasno složili oko prvog mesta jer je to nekako bilo očigledno. Ova godina nije bila baš najbolja za horor film, štaviše teško da će i jedan od filmova sa naše liste gledaoci i fanovi ovog žanra upamtiti posle nekoliko godina. Ali hajde da pustimo da vreme čini svoje, a mi da predstavimo našu listu.
10. KLASIČNA HOROR PRIČA (A CLASSIC HORROR STORY)
ULOGE: Matilda Luc, Frančesko Ruso, Pepino Macota
REŽIJA: Roberto de Feo, Paolo Stripoli
Ovo je jedan potpuno nepretenciozan naslov, koji ima sav šarm italijanskog filma. Štaviše, iako služi više kao meta komentar na savremene horor trendove, ima mnogo više originalnosti od većine mainstream horora koji dolaze iz holivuda.
Priča prati Elizu (Matilda Luc), devojku koja zajedno sa grupom neznanaca putuje kombijem za Kalabriju. Svako od njih ima svoje motive za put, koji će biti ostavljeni po strani, nakon što vozač naglo skrene sa puta da bi izbegao mrtvu kozu, i zbog toga udara u drvo. Stvari postaju čudnije nakon što putnici povrate svest i otkriju da nisu više na putu, već zajedno sa kombijem na proplanku duboko usred šume gde otkrivaju misterioznu kolibu.
9. MOĆ (THE POWER)
ULOGE: Mark Smit, Merli Šešam, Rouz Vilijams
REŽIJA: Korina Fejt
Korina Fejt nam sa svojim debitantskim ostvarenjem priča priču o traumi, upakovanu u milje natprirodnog horora. Iako na momente može delovati školski, ovaj film ima upečatljivu poruku i katarzičnu završnicu.
9. MOĆ (THE POWER)
ULOGE: Mark Smit, Merli Šešam, Rouz Vilijams
REŽIJA: Korina Fejt
Korina Fejt nam sa svojim debitantskim ostvarenjem priča priču o traumi, upakovanu u milje natprirodnog horora. Iako na momente može delovati školski, ovaj film ima upečatljivu poruku i katarzičnu završnicu.
Rane su sedamdesete godine XX veka, za vreme restrikcija električne energije usled štrajka rudara, u Kraljevskoj ambulanti u istočnom Londonu. Pratimo Val (Rouz Vilijams), medicinsku sestru na obuci, koja nakon što se zameri glavnoj sestri, završi u noćnoj smeni. Sa potpunim mrakom vratiće joj se sećanja iz odrastanja u sirotištu, ali i neke još zloćudnije stvari.
8. ZELENI VITEZ (GREEN KNIGHT)
ULOGE: Dev Patel, Alisija Vikender, Šon Haris
REŽIJA: Dejvid Loveri
Poznati anglo-saksonski mit, iz naše Balkanske perspektive to može biti i priča o Urošu Nejakom, ispričana kao epska saga sa horor elentima. Kao i svaka epska priča ona u sebi nosi određenu pouku o zrelosti u ovom slučaju. Iako su kritike podeljene, odlučili smo ipak da se ovaj film nađe na našoj listi iako ne baš na zavidnom mestu.
Radnja prati mladića Gavena (Dev Patel) koji je jedan od prestolonaslednika. Gaven je vrlo nezreo i neodgovoran, a izazov kroz koji će početi njegovo sazrevanje jeste pojavljivanje Zelenog Viteza koji ga izaziva na igru. Gaven prihvata igru i čini nepromišljen korak, što je u skladu sa njegovom ličnošću, ne razmišljajući o posledicama koje će posle ovoga uslediti.
7. SLATKIŠAR (CANDYMAN)
ULOGE: Naja Dakosta
REŽIJA: Jahja Abdul Matin II, Tejona Paris, Natan Stjuart Džeret
Stigli smo do prvog nastavka na našoj listi. Zasluženo je ovde jer u stari mit iz devedesetih unosi nova tumačenja i produbljivanja, a temu koja je u krajnjoj liniji antirasizam dodatno akcentuje. Na izvestan način ovaj film spada u talas crnačkog horora kojem svedočimo poslednjih nekoliko godina.
Radnja prati Entoni Mekoja (Jahja Abdul-Matin II) mladog perspektivnog umetnika koji u nedostatku inspiracije postaje zainteresovan za priču o Slatkišaru. Kako dalje film bude odmicao ne samo da će inspiracija da se produbljuje već će i Entoni sve dublje da postaje povezan sa Slatkišarem ponovo oživljavajući zaboravljenu legendu.
6. JAGNJE (LAMB)
ULOGE: Numi Rapas, Hilmir Snir Gudanason, Bjorn Hlinur Haraldson
REŽIJA: Valdimar Johanson
Iako je ovo više art house film nego horor, dovoljno je nadrealističan i nelagodan da se nađe na ovoj listi. Ovo je jedan veoma minimalističan film, čija je veličina u njegovoj suptilnosti. Sa svega četiri lika i jednom farmom na izolovanoj lokaciji, priča nam priču o svim noćnim morama roditeljstva kroz život bračnog para koji usvaja antropomorfno jagnje da bi ga odgajalo kao svoju ćerku.
U ovoj priči pratimo dvoje zemljoradnika sa Islanda, Mariju (Numi Rapas) i njenog muža Ingvara ( Hilmir Snir Gudanason). Nakon prvobitnog šoka jer je jedna od njihovih ovaca rodila humanoidno jagnje, oni odlučuju da ga othrane kao svoje dete, dajući mu ime Ada. Ova mala porodica će morati da se suoči sa nizom bizarnih situacija, koje vrhunac imaju sa posetom Ingvarovog brata iz velikog grada, koji ne može da prihvati neobičnu prinovu.
5. ISTERIVAČI DUHOVA: NASLEĐE (GHOSTBUSTERS AFTERLIFE)
ULOGE: Keri Kun, Pol Rad, Fin Vulfhard
REŽIJA: Džejson Rajtman
Još jedan nastavak. Suštinski ovo je dečija horor komedija. Ni stari film ne bismo drugačije mogli da okarakterišemo, ali ovo je zaista dečiji film koji za protagoniste ima hrabru decu, odlične glumce koja nose radnju. Ovaj film je američki blokbaster koji je zabavan i dosledan svog prvenca.
Priča ovde prati potomke Igona Spenglera, astrofizičara i legendarnog isterivača duhova kojeg u prvom filmu tumači pokojni Harold Rejmis. Kao i u stvarnosti, tako i u nastavku Spengler više nije među živima, a njegova ćerka Keli (Keri Kun) sa kojom je prekinuo kontakt nalseđuje njegovu farmu, gde dolazi da živi sa svoje dvoje dece Fibi (Mekena Grejs) i Trevor (Fin Vulfhard). Deca istražujući kuću polako otkrivaju ko je zaista bio njihov deda, dok se u isto vreme počinju dešavati učestali zemljostresi u mestu u koje su se doselili. Ovo počinje da intrigira decu i tu sledi avantura.
4. CENZOR (CENSOR)
ULOGE: Nev Algar, Majkl Smajli, Nikolas Berns
REŽIJA: Prano Bejli-Bond
Velika Britanija ima dugu i kompleksnu istoriju cenzure medija i borbe protiv iste. Jedan od načina da se izbore sa državom, bio je osnivanje "Britanskog odbora za klasifikaciju filmova". To je bilo regulatorno telo koje su filmski studiji osnovali da bi stekli jedan stepen kontrole nad svojim stvaralaštvom kroz autocenzuru. A s obzirom na to da je horor film viđen kao pretnja za zdravlje nacije, posao cenzora je bio od javnog značaja. Ovaj film, smešten u osamdesete godine prošlog veka, na satiričan i pronicljiv način bavi ulogom cenzure u jeku horor pretnje poznate kao "Video Nasty".
Inid Bajns (Nev Algar) je jedan od cenzora odbora, među svojim kolegama poznata kao " Savršena Gospođica" zbog minucioznosti i perfekcionizma sa kojim obavlja svoj posao. Njena sestra je nestala pre mnogo godina i Inid se spori sa svojim roditeljima jer oni žele da je proglase mrtvom. Zaplet ovog psihološkog horora počinje kada se Inid učini da bi glumica u jednom od horora koji je dobila na cenzuru mogla biti njena sestra.
3. ZLOĆUDAN (MALIGNANT)
ULOGE: Anabel Volis, Medi Hason, Džordž Jang
REŽIJA: Džejms Van
Džejms Van je zasigurno jedan od najuticajnijih horor autora u istoriji, a dokaz za to je što je svaki njegov upliv u podžanr pokrenuo lavinu filmskih klonova. Početkom dvehiljaditih to je bio splatter film, dvehiljadedesete je obeležio paranormalnim hororom, a sada se upustio u domen giallo filma sa svojim filmom "Zloćudan". Iako je teško zamisliti da ćemo narednu deceniju provesti gledajući druge autore koji prave krimi slashere u italijanskom stilu, Van je dokazao da vlada još jednim podžanrom horora.
Film prati Medison Lejk (Anabel Volis), ženu u braku sa nasilnim mužem Derekom (Džejk Ejbl). U toku jednog od njegovih ispada, nepoznati ubica im provaljuje u kuću, ubija Dereka i napada Medison koja ostaje bez svesti. Nakon što se sledećeg jutra probudi u bolnici, počinje da se odmotava niz događaja koji će je dovesti u vezu sa dešavanjima od pre dvadeset i sedam godina, kao i sa misterioznim Gabrijelom.
2. ADVENTISTIČKI KALENDAR (LE CALENDRIER)
ULOGE: Juženi Deruan, Onorin Magnije
REŽIJA: Patrik Ridremon
Ovaj film bi se mogao opisati kao misterija koja nam razotkriva sa jedne stane ličnost glavne junakinje, a sa druge strane okultni kalendar koji dobija na poklon i svu njegovu magičnost koju donosi sa sobom u njen život. Ovo je jedan od najzanimljivijih filmova sa liste jer svaka sledeća scena koja sledi vodi gledaoca sve dublje i dublje u mračne dubine onostranosti koje su povezane sa kalendarom.
2. ADVENTISTIČKI KALENDAR (LE CALENDRIER)
ULOGE: Juženi Deruan, Onorin Magnije
REŽIJA: Patrik Ridremon
Ovaj film bi se mogao opisati kao misterija koja nam razotkriva sa jedne stane ličnost glavne junakinje, a sa druge strane okultni kalendar koji dobija na poklon i svu njegovu magičnost koju donosi sa sobom u njen život. Ovo je jedan od najzanimljivijih filmova sa liste jer svaka sledeća scena koja sledi vodi gledaoca sve dublje i dublje u mračne dubine onostranosti koje su povezane sa kalendarom.
Radnja prati Evu (Juženi Deruan) bivšu plesačicu koja je ostala nepokretna nakon saobraćajne nesreće. Njena prijateljica Sofi (Onorin Magnije) poklanja joj kutiju u vidu kalendara, koja onom ko otvori njene ladice poklanja slatkiše. Ovo nisu obični slatkiši već oni koje kada pojedete dobijete određenu sposobnost ili saznanje, međutim onaj ko otvori prvu ladicu mora da završi i sve ostale do kraja kalendara. Sve to sa sobom nosi i određene posledice.
1. TITAN (TITANE)
ULOGE: Vensan Lindon, Agat Rusel, Garans Marilije
REŽIJA: Žilija Dikurno
Francuski horor film ume da postigne onaj efekat neugodnosti i unutrašnjeg osećaja bola kako ne može ni jedan drugi. Vrlo surova i ekspresivna priča o bežanju kako od sveta, tako i od sopstvene ličnosti. Ovaj film se izdvaja za klasu od drugih sa liste, verovatno smo ga zato i jednoglasno odabrali. Po dinamici i estetici kreće se negde između „Gvozdenog čoveka“ (Tetsuo, 1989.) i francuskog novog talasa ekstremnog crnog filma.
Aleksija (Agat Rusel) je kao devojčica proživela saobraćajnu nesreću, nakon čega joj je u lobanji ostao komad metala. Ova činjenica menja njen karakter kao odrasle osobe, te pri tom umesto sa muškarcima ili ženama ona ispoljava seksualnu želju prema automobilima. Osobe kojima je ona privlačna ne svataju njen nagon zbog čega će doći do zapleta iz kojeg proizlaze kranje neočekivani ishodi.
Nenad Lančuški i Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment