3.14.2021

IZBOR NAJBOLJIH HOROR FILMOVA 2020. GODINE

Prošla godina nam je svima bila, blago rečeno, zanimljiva. Filmska industrija je to itekako osetila, i neki od najvećih filmskih projekata koji su trebali biti prikazani u prošloj godini još uvek nisu ugledali svetlo dana. Ipak, streaming servisi su uskočili da spasu dan i na kraju smo dobili iznenađujući broj kvalitetnih naslova, od kojih mnogi nisu mogli da stanu na listu.

Zanimljiva činjenica je da je svim autorima na ovoj listi, sa izuzetkom prvog, ovo tek prvi ili drugi film u karijeri. Tako u nekom smislu istovremeno imamo i predstavljanje svojevrsnog novog talasa autora, čije ćemo karijere sa interesovanjem pratiti u budućnosti. Da ne dužimo dalje, bacimo pogled na našu listu:

10. SPUTNJIK (СПУТНИК)

Uloge: Oksana Akinšina, Fedor Bondarčuk, Pjotr Fjodorov
Režija: Igor Abramenko

Abramenkov dugometražni prvenac je dokaz da ne nema potrebe otkrivati toplu vodu: niko nema problem sa ponovo ispričanim pričama, već sa loše ispričanim pričama. U tom smislu, komentar ljudi da je ovo ruski "Osmi putnik" (Alien, 1979.), treba shvatiti u najboljem mogućem smislu. Suspens i jeza su tu, a vešto korišćeni specijalni efekti čine da ovaj film izgleda mnogo skuplje nego što jeste.


Radnja je smeštena u 1983. godinu, u Sovjetski Savez u jeku hladnog rata. Pratimo tročlanu svemirsku ekspediciju koja se vraća na zemlju, koja usled nepredviđenih događaja, ima samo jednog preživelog kosmonauta. On biva prebačen u izolavanu vojnu bazu, gde mlada psihijatrica Tatjana Klimova (Oksana Akinšina) mora da utvrdi šta se to desilo za vreme ekspedicije.

9. MARICA I IVICA (GRETEL AND HANSEL)


Uloge: Sofija Lilis, Samuel Liki, Čarls Babalola
Režija: Oz Perkins

"Marica i Ivica" je još jedan pokušaj da se klasična dečija bajka osavremeni, na sreću ovaj put ne tako nespretno kao u "Ivica i Marica: Lovci na veštice" (Hansel and Gretel: Witch Hunters, 2013.). Ono što je očigledno iz naslova filma je da je sada Marica na prvom mestu, što nam sugeriše feministički podtekst. Scenarista Rob Hejs se solidno snalazi sa uvođenjem ovih ideja u priču braće Grim, ali to radi na potpuno školski (da ne kažem, muški) način. Da je imao inventivniji pristup ovaj film bi zauzeo mnogo višu poziciju na ovoj listi.


Film prati tinejdžerku Maricu (Sofija Lilis) i njenog mlađeg brata Ivicu (Sem Liki), koji se nose sa svakodnevicom nakon smrti njihovog oca. Nakon što Marica odbije posao kod lokalnog vlastelina, njihova dementna majka ih izbacuje iz kuće. Dalji niz događaja i likovi koje sreću dovešće ih pred vrata kolibe koja pripada starici koja je mnogo pre njih prognana iz sela.

8. LOV (THE HUNT)

Uloge: Beti Gilpin, Hilari Svenk
Režija: Kreg Zobel

“Lov” je film koji od samog starta postavlja visoke standarde američke treš-apsurdističke komike i prati dobro tu liniju do samog kraja. Gledaćete poznate američke glumce kako ginu na najbrutalniji mogući način sve dok se nakon nekih pola sata ne pokaže ko je zaista glavni lik. Ovaj film je inspirisan kultnim “Borba do poslednjeg” (Battle Royale, 2000.) samo na američki način i u nešto drugačijem kontekstu.


Bogata elita jednom godišnje ima svoj način da se zabavi tako što će da okupi proizvoljno odabrane pojedince iz niže klase, odvede ih u šumu, podeli im oružije i počne da ih lovi. Onaj ko preživi ovaj lov i usput možda ubije nekog od svojih lovaca, doći će do odgovora na pitanje zašto se sve to dešava.

7..#ŽIV (#SARAITDA)

Uloge: Ju Ah-in, Park Šin-je
Režija: Il Čo

Jedini zombi horor na našoj listi ove godine prikazuje na simpatičan način, a u duhu korejske kinemaografije preživljavanje u vreme zombie apokalipse. Nešto u stilu filma “Zelena soba” (Green room, 2015.) samo manje surov, a više mainstream i prilagođen široj publici, gledaćete prosečnog lika bez borilačkih sposobnosti kako biva prinuđen da se bori za goli život. Pre svega film je zabavan i pun dobre akcije.
 
 
Džun-vu (Ju Ah-in) je mladić koji većinu vremena provodi pred računarom igrajući igrice. Nakon što iznenada nastupi zombi apokalipsa on ostaje zaključan u svom stanu, što mu ne predstavlja neki problem sve dok mu ne nestane internet, struja i voda. Da li će i kako Džun-vu uspeti da preživi postaje glavna preokupacija filma.

6. POSEDNIK (POSSESSOR)

Uloge: Andrea Rajsborou, Kristofer Abot, Dženifer Džejson Li
Režija:Brendon Kronenberg

Naučna fantastika sve više postaje tematika, pa čak i sredstvo da se ispriča klasična horor priča kao što je slučaj u ovom filmu. Ovde je reč o posednuću, ali ne demonskom već posednuću čoveka od strane čoveka uz pomoć tehnologije. Radnja filma je složena i zahteva punu pažnju gledaoca kako biste odgonetnuli jasne motivacije likova i ispratili na koji način se sve razrešava i zašto.


Tasija Vos (Andrea Rajsborou) je tajni agent korporacije koja koristi savremene tehnologije neuro-implantiranja kako bi zaposela tuđu svest i na taj način izvršila željenu misiju - eliminaciju konkurenata u poslu. Tasja već dugo radi ovaj posao i postaje psihički nestabilna zbog čega gubi kontrolu i počinje da upada u nevolje.

5. VIVARIJUM (VIVARIUM)

Uloge: Imodžen Puts, Džesi Ajzenberg, Džonatan Eris
Režija: Lorkan Finegan

Lorkan Finegan je ispričao zanimljivu priču koju možete čitati, ili kao apsurdističku noćnu moru, ili ako vam je više po volji, kao alegoriju za konzumeristički sistem i započinjanje samostalnog života u istom. U stvari, sam sadržaj filma je dovoljno apstraktan da ćete verovatno sa lakoćom učitati i nešto svoje u njega. U svakom slučaju film je uprkos veselim bojama izenađujuće turoban i verovatno će lebdeti nad vama nekoliko narednih dana.
 

Film prati mladi bračni par Džemu (Imodžen Puts) i Toma (Džesi Ajzenberg) koji se spremaju da započnu zajednički život. Oni razmatraju kupovinu svoje prve kuće i već nakon prve posete trgovcu nekretninama, dobijaju ponudu koja izgleda previše dobro da bi bila istinita.

4. NJEGOV DOM (HIS HOUSE)

Uloge: Sope Dirisu, Vunmi Mosaku, Met Smit
Režija: Remi Viks

“Njegov dom” je misteriozni natprirodni horor film koji se bavi do sada neobrađivanim folkornim motivima koji vode poreklo iz Afrike. Zaista “crnačka” kultura nije do pre nekoliko godina pronalazila svoje mesto u ovom žanru, ali sada već imamo nekoliko ostvarenja koja su zavredila pažnju, a jedno od njih je svakako i ovaj film. Pored oživljavanja do sada neviđene afričke folklorne fantastike, “Njegov dom” se bavi i moralnim problemima koji su i pokretač radnje.
 
 
Bol (Sope Dirisu) i Rijal (Vunmi Mosaku) su izbegli pred ratom iz Afrike u Britaniju, od čijih vladedobijaju kuću da u njoj stanuju kako bi se polako prilagodili društvu. Na putu iz Afrike ih je snašla tragedija od koje Bol pokušava da beži nastojeći da se uklopi u novu kulturu, a koju Rijal ne može da zaboravi. Prošlost se sve više uvlači u njihov život i sa sobom nosi drevno prokletstvo koje ih prati.

3. RUPA (EL HOYO)

Uloge: Ivan Masag, Zorion Egalija, Antonija San Huan
Režija: Galder Gaztelu-Aruša

Još jedna alegorična priča dolazi nam iz Španije. Autori ovog filma su odlučili da nam predstave najmračnije aspekte ljudske prirode pokazujući nam koliko je hijerarhijska ustrojenost inherentno destruktivna. Kao i u slučaju "Vivarijuma" značenje filma je otvoreno za interpretaciju, što ga čini samo zanimljivijim i sa obzirom na tematiku, verovatno će bivati samo aktuelniji.
 

Goreng (Ivan Masag) se budi u ćeliji koja je označena brojem 48. Njegov cimer mu objašnjava da su smešteni u vertikalni zatvor, poznat pod imenom "Rupa". Zatvor je u obliku tornja, kroz čiji se centar platformom spušta hrana, počev od vrha na dole i staje na svakom spratu neko vreme. Taj kratak period zatvorenici imaju priliku da jedu i platforma nastavlja dalje na dole, svaki put sa sve manje hrane. Goreng odlučuje da ne sedi skrštenih ruku i da poduzme nešto u vezi sa suštinski nepravednom situacijom u kojoj se našao.

2. POZIV IZ PROŠLOSTI (KOL)

Uloge: Park Šin-Hje, Džong-seo Džun, Sung-rjung Kim
Režija: Čung-Hjun Li

“Poziv” je naučno fantastični psihološki horor koji predstavlja autentični korejski film. Voziće gledaoca od misterije skrivene iza natprirodne mogućnosti fiksnog telefona i naučno fantastičnih elemenata iste, do psihološke i emotivne manipulacije. Nekoliko obrta koji predstoje na samom završetku će vas toliko iscimati da ni sami nećete znati kako će čitava priča da se završi. Kada smo se odlučivali koji je film zaslužio prvo mesto naše ovogdišnje liste, trebalo nam je dosta vremena, jer između prvog i drugog je zaista bilo teško opredeliti se.
 

Kim Seo-jon (Park Šin-hje) je mlada devojka koja dolazi da poseti svoju rodnu kuću i majku koja je zbog bolesti morala u bolnicu. U kući iz detinjstva preko fiksnog telefona dobija poziv iz prošlosti. Ubrzo otkriva da je sa druge strane telefona devojka Jan-suk (Jong-seo Jun) koja je nekada živela u toj kući i koju majka zlostavlja. Kim Seo-jon pokušavajući da joj pomogne upada u vremensku zavrzlamu u kojoj menja stvari u vremenskim razdobljima.

1. NEVIDLJIVI ČOVEK (THE INVISIBLE MAN)

Uloge: Elizabet Mos, Oliver Džekson Koen, Harijet Dajer
Režija: Li Vanel

Li Vanel je jedini veteran na ovoj listi, i verovatno je i pravedno da njegov prošlogodišnji film završi na ovoj listi. Vanel je započeo svoju karijeru sa sada već legendarnim Džejmsom Vanom, još pre osamnaest godina, iako je imao pogotke i promašaje, njegov poslednji film je potpuno zaokruženo autorsko delo. Adaptiran na osnovu romana Herberta Džordža Velsa, ovaj film je prvobitno trebalo da bude deo "Mračnog univerzuma" studija Universal. To jest, pre nego što ga je neuspeh Aleks Kurcmanove "Mumije" (The Mummy, 2017.) sasekao u korenu. Ipak, Vanel je imao sreću da projekat ipak bude odobren kao samostalan film i zahvaljujući tome dobili smo verziju klasičnog horor zlikovca osavremenjenu temama i šminkom za XXI vek.
 

Priča prati Sesiliju Kas (Elizabet Mos), koja je zarobljena u nasilnoj vezi sa briljantnim optičkim inženjerom Adrijanom Grifinom (Oliver Džekson-Koen). Jedne večeri, Sesilija uspeva da ga omami drogom i iskoristi trenutak da uz pomoć svoje sestre pobegne od njega. Ona se skriva kod svog prijatelja detektiva, ali kako vreme prolazi postaje sve paranoičnija jer veruje da joj je Adrijan za petama.
 
Nenad Lančuški i Aljoša Tomić

No comments:

Post a Comment