Film: Nevidljivi čovek (The Invisible
Man)
Režija: Li Vanel
Scenario: Li Vanel
Uloge: Elizabet Mos, Oliver Džekson
Koen, Harijet Dajer
Trajanje: 124 minuta
Proizvodnja: SAD, 2020.
Kada govorimo o ovom filmu par stvari
je bitno znati pre nego počnete: radi se o psihološkom horor
tirleru iz pera i ruku čoveka koji je sa Džemsom Vanom započeo ono
što će postati svetski poznat horor serijal "Slagalica strave"
(Saw, 2004).
Film je takođe prvobitno bio deo
Univerzalovog Mračnog univerzuma – projekta koji je sa početkom
novog veka imao zadatak da oživi sve stare horor i monster priče
studija Univerzal i od njih stvori jedan univerzum za koji su posle imali planove. Međutim počevši od filma "Drakula:
Neispričano" (Dracula Untold, 2014.) svaki naredni deo donosio
je novo razočarenje i izneverio na svoj način, zaključno sa
Mumijom (The Mummy, 2017.).
Ipak izgleda da su neke stvari shvatili
i promenili pristup, čim su ovom autoru dali slobodu da priču
nanovo ispriča sa svežim i osavremenjenim pristupom temi i
likovima. Ovaj film je imao budžet od oko 7 miliona dolara, a vratio
ga je višestruko već u prvim danima prikazivanja (koje je onda
prekinuto zbog pandemije COVID-19 sa kojom smo svi suočeni). Šta će
biti na dalje ne znam, ali dosta sam optimistična.
Li se pisanjem bavi od detinjstva i
njegov pristup materijalu i zadatoj temi je brižan i pažljiv prema
sitnim detaljima sa dovoljno inventivnosti i kreativnosti da
režirajući vlastiti tekst napravi priču koja ima potpunu
autonomiju u odnosu na original, ali opet ne beži od svojih izvora.
Pažljivi gledaoci pronaći će dovoljan broj easter egg-ova kojim se
referira na starije iteracije naslovnog karaktera, ali i neka Lijeva
prethodna ostvarenja.
Bez obzira na značajno osavremenjen i
promenjem tok same priče, film uspeva da zadrži nešto atmosfere
crno-bele horor misterije koja provejava tokom celog filma, čak i u
trenucima dok se pitamo da li zaista gledamo priču o nevidljivom
čoveku ili smo slučajno pustili neki drugi film.
Dramski aspekt je posebno jak i
naglašen fantastičnom glumom Elizabet Mos (Sesilija), ali i ostali
članovi glumačke ekipe rade fantastičan posao. Film se bavi vrlo
bitnim pitanjima nasilja u vezi i toksičnih veza, ni malo naivno,
niti površno, insistirajući na profilisanju zlostavljača i žrtve,
što je teren koji Li vrlo dobro poznaje, zahvaljujući svom
scenarističkom radu na Slagalici strave. Veliki plus je što priča
jeste ispričana tako da se vidi celokupan put od žrtve do finalne
devojke.
Premisa filma je da nakon što
Sesilija uspe da se otme toksičnoj vezi, njen bivši oduzima sebi
život i ona nasleđuje određenu količinu novca. Kada izgleda da
su stvari u njenom životu krenule na bolje, Sesilija počinje da
misli da je samoubistvo njenog bivšeg prevara i dok ide protiv
nepoverenja sredine i zdravog razuma čudne okolnosti u čijem se
centru nalazi postaju sve smrtonosnije.
Ona je karakterno "predodređena"
da se suprotstavi zlostavljaču, ali tokom filma prolazi i putanju
kroz koju biva iskušavana, pa zatim i obeshrabrena, a potom tek
osnažena da učini tako. Nije mi bilo teško da pomislim da osim
omaža starim iteracijama Nevidljivog čoveka, Li ovde daje omaž i
nevidljivim žrtvama partnerskog nasilja. Nevidljivim stoga što put
od priznanja zlostavljanja do suprotstavljanja nasilniku i napuštanja
istog često jeste popločan nepoverenjem sredine, osuđivanjem i
izostankom podrške, a pogotovo sumnjom u samog sebe i nesigurnošću
u sopstvene procene. Ovo je mesto gde film dira stvarnosti i gde
počinje pravi psihološki horor.
Film je daleko do neozbiljnog i svakako
je više od pukog horor trilera. Na horor aspekte se poprilično čeka
i u osnovi su većinom psihološki tako da prvih 28 minuta filma
protiče u priči koja deluje kao deo nekog sasvim drugog ostvarenja.
Kadrovi su atmosferični i prijatni, ali ogrnuti plavičastim
polumrakom i misterijom. Kontrastirani su tako sa napetošću prvih
scena u filmu, ali doprinose razumevanju osećaja u glavi glavne
junakinje.
Sam pristup s obzirom na temu i
činjenicu da se u vrlo širokom smislu radi o rimejku jeste
iznenađujuć i svež, ali obrti su dosta predvidivi jer su
preimplicirani u radnji koja im prethodi. Bar je meni tako bilo. U
skladu sa trenutkom u kom živimo nije bilo teško pretpostaviti da
će nevidljivost biti rešena visokom tehnologijom. Po šablonu
funkcioniše i razrada radnje u detaljima gde karakteri u linijma
dijaloga postavljaju tezu, dešavanja "izvan njihove kontrole"
anti-tezu i mini obrti su uglavnom reakcija glavne junakinje na ova
dva i predstavljaju sintezu gradiva.
Na momente osećaj je, da je sve to
nekako dosta očigledno i preeksponirano, ali je dobra stvar da će
mnogima biti dovoljno jasno. Inače bih ovo zamerila filmu, ali u
ovom izuzetnom slučaju opraštam, jer na svim mestima na kojima se
mozak gledaoca odvaja od štiva, sjajna Elizabet Mos interveniše i
vraća pažnju nazad svojom glumom. Tako kreirani zapleti povremeno
deluju vrlo naivno za odraslog gledaoca, ali posle ćete tek shvatiti
da evociraju osećaj frustarcije i gubitka kontrole i tim evam pomažu
da se poistvetite sa žrtvom.
Glavna mana ovog ostvarenja uz
upozorenje na prethodno rečeno, jeste prvih 28 minuta filma koji
deluju kao da pripadaju drugde ili da su mogli da stanu u desetak
minuta dinamičnije naracije. Ovde ipak reditelj sebi daje vremena i
ne brine šta vi mislite. Naglašava svaki detalj i uspostavlja
likove do banalnosti (za koje ipak dobijate payoff). Sa aspekta
pričanja priče ovakvo odlaganje početka filma deluje po malo
hirovito, iako možda nije nepotrebno.
Taman na granici odustajanja, kada sam
već počela da pričam sa ekranom kao što to rade stari ljudi sa
Dnevnikom i da se svađam na glas oko toga da li je ovaj film ono što
mislim da jeste i lagano prešla u hejt mod, krv mi je udarila u lice
i izgubila sam osećaj vremena, film je živnuo i do 42 drugog minuta
sasvim lepo uhvatio zalet.
Volela bih da mislim da je to reditelj
dokazao na meni kao gledaocu da je majstor psihološke igre, kao i
lik iz filma kakvog je kao scenarista kreirao. Kome se ne žuri, 28 minuta kasnije
film je, kako naknadno uviđam, izvrstan.
Nina Stefanija Blažević
No comments:
Post a Comment