Film: Mendi (Mandy)
Režija: Panos Kosmatos, Kris “Kasper”
Keli
Scenario: Panos Kosmatos, Aron Stjuart
An, Kris “Kasper” Keli
Uloge: Nikolas Kejdž, Andrea Rajzborou,
Lajnus Roač
Trajanje: 91 min
Proizvodnja: SAD/Kanada/Belgija, 2019.
Red Miler (Nikolas
Kajdž) živi sa svojom devojkom Mendi Blum (Andrea Rajzbrou) u šumi
udaljeno od civilizacije. Mendi je umetnica koja se interesuje za
kosmos i dešavanja u svemiru. Privlači pažnu sektaškog kulta
„Deca nove zore“ koji je jednog dana primete dok se šetala po
šumi i odlučuju da je kidnapuju u svrhu obavljanja svog rituala.
Film je premijerno
prikazan na Sandens festivalu 19. januara 2018. a posvećen je
Johanu Johansonu koji je ubrzo nakon toga preminuo 9. februara.
Johanson je radio kompletnu muziku za film koja u najvećoj meri
preovladava i ostavlja jak utisak pored drugih vizuelnih aspekata za
koju je nesumnjivo zaslužan Kosmatos. Johanson i Kosmatos su
uklopili svoj senzibilitet za psihodelično i pretočili ga u filmski
jezik, što je za neke gledaoce sasvim dovoljno.
Zbog toga u stilskom
smislu „Mendi“ ima u sebi neosporivu avangardnu stranu.
Ekspresivno poigravanje sa bojama, slikom, dizajnom, pa čak i kadrom
nije nešto što se često viđa. Međutim iako na takve stvari danas
možete da naletite, u ovom filmu to ide do granica preokupacije i
možemo reći čak preterivanja.
Osim ovih vizuelnih
i muzičkih akpekata film nema ništa više što je za mene vredno
pažnje osim ako niste iskreni ljubitelj treša.
Meni se Kosmatosov
prvi film „Iza crne duge“ (Beyond the Black Rainbow, 2010.) mnogo
više dopada jer je usmeren na apstraktnost i pretencioznost do samog
kraja. Hoću reći priča i kinematografija ostaju dosledni sebi
sviđalo se to nekome ili ne. U „Mendi“ sam imao utisak kao da
film ne zna šta će od sebe. Kao da su Nikolas Vinding Refnu i
Dejvidu Linču ideju, scenario i snimljene kadrove ukrali Tarantino
i Rodrigez i sami ga završili.
Očekivao sam sa
tonom kojim krene film da ću gledati spori simbolički narativ koji
će mi mozak ispuniti razbuktalom maštom autora nahranjenog
filmovima kao što su „Sveta planina“ (La montaña sagrada,
1973.), međutim se sve pretvori u totalnu osvetu glavnog lika kao u
„Ubiti Bila“ (Kill Bill, 2003.).
Davno sam gledao
prvi Kosmatosov film i iz ove perspektive mogu da sudim o njemu samo
na osnovu nekog utiska koji je ostao i izbledelog sećanja, ali prema
„Mendi“ čini se da Kosmatos ili ne može da se odluči da li
želi da bude pretenciozni autor koji preispituje duboke teme i tome
ostaje dosledan ili želi da od istih tema samo pravi sprdnju.
Kao da je između
dva sveta filmskog jezika i da ne može da se odluči kojem će da
pripadne, ili na kraju krajeva ovaj način izraza može da postane
njegov lični autorski poduhvat u okvoru kojeg će da nastavi da se
bavi sedmom umetnošću. Samo se nadam da nećemo ponovo čekati
deset godina da napravi svoj sledeći film.
Što se tiče samih
horor elemenata u filmu, oni su dosta dobri. U glumi „Dece nove
zore“ možda može da se nazre treš nota pošto su svi nekako
napaćeni sa svojim terapeutskim glasovima, gotovo da šapuću dok
govore. U tom smislu su njihovi likovi prenaglašeni, a to je jedan
od temeljnih polazišta treš narativa. Krv, brutalnost i demonski
stvorovi „Crne lobanje“ bajkerska banda koja sarađuje sa sektom
u stilu prosečnog slešera obavlja posao i doprinosi atmosferi.
Ako
ste gledali „Iza crne duge“ i ako vam se svideo dajte šansu i
ovom filmu, a ako niste pogledajte ga obavezno. Ja nisam publika za
„Mendi“ ali sigurno ima onih koji jesu.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment