Film:
Fantom Raja (The Phantom of
the Paradise)
Režija:
Brajan de Palma
Scenario:
Brajan de Palma
Uloge:
Pol Vilijams, Vilijam Finli, Džesika Harper
Trajanje:
91 min
Proizvodnja:
SAD 1974.
Bioskopi
su trenutno zatvoreni. Dok većina izdanja čeka neko bolje vreme za
premijeru jer iskustvo gledanja filma u bioskopu za recepciju većine
filmova ima presudan značaj, mi se okrećemo neposrednoj, ali i
daljoj prošlosti u potrazi za zanimljivim naslovima koje smo do sada
preskočili.
Danas
imamo posla sa jednim neobično nepoznatim, ali filmom savršenom
pogodnim za titulu kultnog. Zašto to nije bila sudbina ovog filma
(bar po mom saznanju) i zašto je loše prošao u bioskopima teško
je reći, osim možda to da je sama tema mogla da izazove "ljutnju"
i nerazumevanje kritičara i publike. Ironija je veća sa činjenicom
da je film režirao jedan od sada poznatih i ostvarenih reditelja
čiji filmovi spadaju u višestruko uspele.
Brajan
de Palma, čitaocima Filmozofije je asocijacija pre svega na "Keri"
(Carrie, 1976.), ali mnogima sigurno i na "Lice sa ožiljkom"
(Scarface, 1983.), "Nesalomive" (The Untouchables, 1987.)
ili "Nemoguću Misiju" (Mission: Impossible, 1996.). Ipak
ovo je po budžetu njegov prvi veći film i ta činjenica u
kombinaciji sa istorijskim trenutkom mogla je učiniti da film bude
potcenjen jer javnost nije imala "kod" za čitanje njegovog značenja.
Godinu
dana kasnije izaći će poreklom u Britaniji po mnogo čemu Fantomu
sličan, a opet sasvim svoj i različit "Roki Horor Šou" (The Rocky Horror
Picture Show, 1975.) koji će se uzdići do statusa kultnog filma i
kulturnog fenomena. Sad već pogađate – u pitanju je horor
komedija mjuzikl/rok opera - over the top - u svemu baš kako treba
da bude u duhu sedmamedesetih! U tehničkom smislu i muzički i
kinematografski i glumački iskreno i prelepo urađen.
Istina
je da je Fantom u stvari jedan od prvih, ako ne i prvi film koji je
sebi dao u zadatak da svedoči i komentariše tadašnju smenu
muzičkih, a time i drugih trendova.
Ipak kao
i sam žanr horora, osim trenutnih bavi se i večitim temama. Strah
i transgresija ovde su prepričani kroz neke od tema u delima koji
predstavljaju abecedu gotske bajke. Fantom iz opere + Faust + Slika
Dorijana Greja su glavni motivi koji se prepliću u filmu, kao i
glavni motivi koji određuju jezgro problematike u vezi sa fenomenom
rokenrola, gde je prodaja duše za slavu motiv koji skoro da se
podrazumeva.
Ovaj
film taj motiv uzima kao datost i odlazi korak dalje pitajući se da
li to vredi, odnosno čemu sve to. Film se se bavi odnosom muzičara,
odnosno autora i producenta kao predstavnika industrije i konačno
publike, koja je u ovom trenutku (sedmdesete prošlog veka) već
uveliko na putu konzumerizma i zanima je manje sadržaj od toga šta
je sledeće što će taj sadržaj nadmašiti.
U
savremenom svetu industrija (filmska, muzička, video igara) je
filter i modla kroz koju autor prolazi. Ona ono intimno i jedinstveno
"rafinira" i pretvara u proizvod koji se tek nakon
uobličavanja i glancanja (u najpitikijem obliku) servira publici.
Mnoštvo kritičara doživelo je ovaj film kao satiru o muzičkoj
industriji, ali iz ove perspektive mišljenja sam da da predstavlja i
mnogo više.
Pažljivim
gledanjem uvidićemo da u filmu nema dobrih i loših momaka, samo
pojedinačni interesi svakog od tri aktera između kojih je radnja
isprepletena. Autori su jednako sebični kao i producenti, izviđači
su jednako povodljivi kao i autori i svako bi za svoj san uradio sve!
Film,
potpuno nenametljivo, zadaje atmosferu naracijom Roda Serlinga (Rod
Serling), naratora i tvorca "Zone Sumraka" (Twilight Zone
1959-64 itd.). Taj dobro poznati glas upoznaje nas sa onim što ćemo
gledati i daje smernicu kako gledati ono što vidimo: "kao priču o
čoveku sa nadnaravnim muzičkim talentom i karijerom muzičkog
producenta koji traži savršenu numeru, o čoveku koji će to
delo napisati, devojci koja će ga otpevati i o čudovištu koji će
ga ukrasti".
Producent
koji traži muzičko delo kojim će krunisati svoju karijeru i
otvaranje svog životnog dela, rok palate koju naziva "Raj"
(Paradise), zove se Svon (Swan – Labud), talentovani kompozitor
čiju muziku u vidu kantate o Faustu na 200 strana Svon otkrije i
dopadne mu se, zove se Vinslou Lič (Vilijam Finli) (Leach –
lastorepa burnica, morska ptica aktivna noću, uglavnom sive boje) i
konačno pevačica, odnosno izvođačica za koju će delo biti
napisano i koja sa žarom i sasvim iskreno izvodi tu muziku zove se
Finiks (Džesika Harper) (Phoenix – ne moram prevoditi).
Uviđate
pravilnost – sva ti glavna lika u svom imenu imaju ime ptice.
Uvodni kadar koji se širi dok narator zvršava uvod pokazuje nam
konačno sliku ptice na leđima – logo Svonove izdavačke kuće
Death Records - doslovno Ploče Smrti. Na engleskom ista sintagma
označava i doslovne zapise tj. podatke o umrlima odnosno umrlice.
U jednom nastupu, Pol Vilijams (Svon) je novinarima ispričao kako je prvobitna namera bila da se izadavačka kuća Death Records nazove Swan Song and Death Records (u načelu: Zapisi o pesmi i smrti labuda), ali nije jer je bend Led Cepelin iste godine osnovao izdavačku kuću sa imenom vlastite pesme - Swan Song. Ipak, neki kadrovi su već bili snimljeni i u filmu se na pojedinim mestima može videti tabla sa ovim natpisima.
Sa
toliko ptica, na um mi padaju i Hičkokove "Ptice" (Birds,
1963.), slepa sila prirode ovde oslobođena u stvaralačkim figurama
tri ambiciozna i suštinski narcisoidna karaktera. Viđenje genija i
inspiracije karakteristično za romanticizam i Fausta čiji narativ
predstavlja pismo novčića čija glava je Fantom. Da mogućnost
reference na Hičkoka nije van pameti, uvideće svi koji budu gledali
film jer ovo nije jedina referenca na njega.
Pri
tome, da li je slučajnost da se vlasnik izdavačke kuće koja se
bavi "đavoljom muzikom" tj. rokenrolom zove baš Svon –
labud. Čovek koji radi u industriji koja slavu garantuje
(preveremenom) smrću (kako nas uostalom jedna od muzičkih numera na
početku upućuje), a i sam je u težnji za ispunjenje svog finalnog
cilja, svakako uliva neku notu mračne zloslutnosti ovom karakteru.
Ipak da li je on i jedini i najveći zlikovac moraćete da prosudite
sami.
Na um mi
pada izreka Bukovskog "Nađi ono što voliš i pusti da te
ubije."
I to je
baš ono što se događa u ovom filmu. Naizgled nošen lakim notama
komedije, autoironije, ali i satiričnim humorom, rok opera o rok operi, ovaj film u stvari
dopušta da se glavnim likovima događaju ili da oni čine odvratne i
groteskne stvari od ubistva, (slučajne i namerne) mutilacije pa do
prodaje duše, raspon dela i nedela je povelik i brutalan, ali
mnoštvo usputnih žrtvi nas nekako ne dodiruje.
Tragična
kulminacija filma je ono što nas suočava sa samima sobom i drži
nam ogledalo kao publici (pogotovo danas) kada ultimativni čin
beskrupuloznosti oličen u ubistvu nameštenom i planiranom za
svetski tv prenos publiku ne zgrane već potpuno egzaltira i vrhunac
raspleta pretvori u šaradu i sveopšti žur.
Ne znam
da li ste znali za ovaj film, ja nisam. Ali ako smo ga znali, zašto
smo ga zaboravili? Beskrajno pompezan, zabavan i gotski mračan,
otvara nam svoje kičasto glam rok srce da u njemu vidimo vlastite
odraze kao civilizacija i kao pojedinci. Za svoje vreme, na momente
predstavlja proročanstvo.
Ne mogu
istaći dovoljno koliko preporučujem da ga pogledate!
Iako ne
mora biti vaša šolja čaja, naši motivi i očekivanja danas nisu
isti kao pre bezmalo 50 godina kada je nastao, baš zato mislim da se
možemo bolje provesti! A možda ponešto i naučiti o korenima i
inspiraciji Daft Panka, ali i Merlin Mensona :)
Nina Stefanija Blažević
No comments:
Post a Comment