1.20.2019

IZBOR NAJBOLJIH HOROR FILMOVA 2018. GODINE

Nakon naše prošlonedeljne liste najgorih filmova, došao je trenutak da vam otkrijemo šta nas je to najviše oduševilo ili bar pobralo vrlo jake simpatije u prošloj godini.

2018. godina bila je dobra za horor i bogata mnogim sasvim solidno urađenim ostvarenjima i naravno nekolicinom izvanrednih. Pored nastavaka franšiza sa kojima smo se već saživeli, a koji nisu ni deo najboljeg što se dalo videti npr. "Predator" (The Predator, 2018.) i "Noć veštica" (Halloween, 2018.), godina je dala dosta naslova u kojima se vidi da su autori, (scenaristi, reditelji, ali i glumci), često debitanti, vrlo ozbiljno radili na svojim domaćim zadacima dodajući klasičnim podžanrovima unutar horor teritorije nove kvalitetne i uspele vizije filmova. 

Slešeri, home invasion i postapocaliptični horori, neki do njih napravljeni, distribuirani i promovisani kao blockbusteri, taj epitet trudom ekipa i razultatima koje su postigli, u mnogome nadilaze i pretenduju da postanu novi milestone-i horor produkcije. Neki po tome što su unutar svog podžanra kvalitetno i pošteno tehnički urađeni, drugi su nas prijatno iznenadili našavši način da kroz ovaj žanr, koji se obično ekploatiše i cilja samo određene grupe publike, ispričaju priče o svakodnevnim ljudskim najintimnijim emocijama i problemima, ili opet problemima globalnog društva u kome živimo. Pitanja otuđenosti, mogućnosti komunikacije, pitanja društvenih vrednosti i identiteta, sva su se pokazala kao plodno tlo za istraživaje različitih vrsta i nivoa strahova sa kojima se susreću oni koji pokušavaju da na njih da odgovore. Predstavljamo vam svoj izbor najuspelijih zagonetanja i odgonetanja večitih i aktuelnih pitanja kroz horor film koje smatramo poslasticama u svakom pogledu za sve ozbiljne poznavaoce i ljubitelje horora.



Sada već izgleda kao tradicija da imamo dva filma na istoj poziciji. Ove godine su to "Uništenje" talentovanog Aleksa Garlanda i autorski debi Džona Krasinskog "Tiho mesto". Oba filma se bave apokaliptičnim događajem, ali nemaju mnogo toga zajedničkog. Dok je prvi film o ličnom identitetu predstavljen kroz alegoriju, drugi je film o porodici i njenom značaju. Jedan je kompleksna metafora zaogrnuta u ruho SF-a, drugi je komercijalni survival horor postapokaliptičnog tipa. Odgovor na pitanje da li će vam se ijedan dopasti zavisi od toga kako volite vaš horor serviran. Ako volite intelektualne teme i filmove o kojima ćete posle naširoko rapsravljati sa društvom uzmite prvi, ako volite uzbudljivu akciju bez mnogo razmišljanja uzmite drugi. Ipak, jedna stvar im je zajednička: oba filma izgledaju impresivno i u kinematografskom smislu neće vas razočarati.


"Uništenje" prati grupu naučnika koji ulaze u misterioznu zonu po imenu "Svetlucanje" u kojoj pravila vremena i prostora na kakve smo navikli prestaju da važe. U njemu će naši junaci biti suočeni sa vlastitim demonima koji će narastati sve više dok se približavaju epicentru "Svetlucanja".



"Tiho mesto" prati život petočlane porodice u svetu koji su opustošila stvorenja ultra-osetljivog sluha. U ovom gluvom svetu, svaki zvuk vas može koštati glave, a članovi porodice komuniciraju znakovnim jezikom koji igrom slučaja znaju jer ime je najstarija ćerka gluva. Dok se bore za opstanak, oni pokušavaju da uspostave harmoniju izgubljenu gubitkom najmlađeg člana porodice.


Poslednji film Paskala Ložijea je njegovo ljubavno pismo horor žanru, ali i intimna priča autora o stvaralačkom rastu. Na površini koja izgleda kao uzbudljivi home invasion horor nakićena referencama na klasične i savremene horor filmove, krije se mnogo zanimljiviji podtekst o pitanjima sa kojima je suočen svako ko se upusti u umetnički rad bilo koje vrste, pre svega kako se formira autentičan stvaralac. Ložije je interesantan autor jer sa jedne strane razume dinamiku horor narativa i nužnost emotivne konekcije sa likovima, sa druge je autor koji ima šta da kaže i ume kompleksna pitanja da uplete u manirizme mainstream horora. 


Priča prati samohranu majku Polinu (Majlin Farmer) koja se sa svoje dve ćerke Bet (Emilija Džons/Kristal Rid) i Verom (Tejlor Hikson/Anastasija Filips) useljava u kuću koju je nasledila od preminule tetke u malom američkom gradu. Ubrzo postaju žrtve "Ogra i Veštice", dvoje lokalnih psihopata koje napadaju i zlostavljaju mlade devojke. Priča se potom seli šesnaest godina u budućnost gde vidimo da iako su Bet i Vera preživele susret sa dvojcem, drama vezana za ovaj događaj još nije okončana.


Zombi žanr je izuzetan medij društvenog komentara, do te mere da ako bi pogledali ključne zombi filmove kroz istoriju, u njima bi videli odraz trenutno aktuelnih društvenih napetosti. Na žalost, kao i u svemu drugome, to breme je na malom broju izuzetnih filmova, dok se ostali uglavnom svode na bezumnu akciju i zombi makljažu. Prošle godine su se izdigli iznad proseka mlaki "Noć koja je pojela svet" (La nuit a dévoré le monde, 2018.) i izuzetni "Izlečeni" iz irsko/francuske koprodukcije. Dugometražni prvenac Dejvida Frejna se bavi temama diskriminacije i društvene integracije propuštene kroz apokaliptičnu prizmu zombi horora. Drama je dovoljno kompetentno izvedena da bi film shvatili ozbiljno, tu je dovoljno originalnih ideja da sa pažnjom pratimo priču, ali tu je i dovoljno akcije da ostane punokrvni pripadnik zombi žanra.


Priča počinje nakon apokaliptičnog događaja koji je ogroman deo populacije pretvorio u agresivne zombije. Preživeli zombiji su vakcinisani i 75% njihove populacije je vratilo svoje moždane funkcije, dok je 25% ostalo otporno na lek. Rehabilitovani su, na njihovu nesreću, zadržali sećanje na događaje koje su izazvali, što ime ne olakšava pokušaje da se reintegrišu u društvo. Tenzija između neinficiranih preživelih i rehabilitovanih zombija postaje sve gora, što uzrokuje formiranje ekstremnih grupa koje smatraju da nepravda mora biti ispravljena na bilo koji način.


Ima nešto autentično u ovom filmu. Možda ne toliko što se tiče njegove sinematičnosti i specijalnih efekata, gde bi zli jezici pronašli prostor za osporavanje i kritiku, iako su praktični efekti obavili veoma značajan deo posla u ostvarenju jeze i grotesknosti, bar što se tiče prvog dela filma. Autentičnost ponajviše leži u jednom starom često zaboravljenom momentu u kinematografiji, a to je poruka priče, odnosno filmskog narativa. Naravno nije u pitanju nekakva školska poruka kako bismo trebali da se ponašamo u životu, već narativ filma u sebi nosi temu, jednu staru, mnogo puta ispripovedanu temu, ovde predstavljenu u žanru horor filma koji nam donosi Bolivud. Nešto tradicionalistički je i duhovno u toj temi, nešto plemenito. Drugačija gluma nego što smo navikli na Zapadu, svojstvena, ali dobra i uverljiva, neće izazivati podsmeh kao što to svi očekuju kada su u pitanju Indijske serije i filmovi kakvi nam uglavnom dolaze iz Bolivuda. Film ni u jednom trenutku ne gubi snagu, već istrajava do samog kraja da održi pažnju i interesovanje za sudbinu likova.



Vinajak (Sohum Šah) je bogataš čije poreklo bogatstva niko ne zna. Postoje jedino glasine da je on iz Tumbada i da se tamo krije blago Hastara najstarijeg potomka Boginje Prosperiteta. Zbog prokletstva koje leži nad Tumbadom, retko ko se usuđuje da ode tamo izuzev Vinajaka koji zna određene tajne o ovom mestu.


Na prvu loptu ovo je samo još jedan film o posednutosti, duhovima i satanizmu. Međutim izdvaja se od ostalih po autorskom debitanstkom pečatu scenariste i režisera Aria Astera. Svojevrsna originalnosti u načinu prikazvanja i filmskog tumačenja već dobro poznatih arhetipskih, kako elemenata tako i same strukturalnosti narativa i dramaturgije ovog podžanra, donela je ovom filmu zasluženo visoko mesto na ovogodišnjoj listi. "Nasleđeno zlo" je dokaz da se već poznate priče sa svim svojim klišeima mogu ispričati mnogo puta ponovo, ali ako estetika njihove ekspozicije ima neponovljivo autorstvo onda uvek možemo da dobijemo remek delo. 

 

Radnja prati porodicu Graham, čiji najstariji član baka Elen nakon smrti iza sebe ostavlja misterioznu prošlost koja se sada vraća da napravi pometnju u životu ove porodice. Ubrzo nakon jedne dolazi i druga tragedija koja još više potresa porodicu Graham i dublje gura u mračni vrtlog prokletstva.


Na prvom mestu ove godine nalazi se horor koji ostavlja utisak prljavštine, gorčine i pepela pod kožom i u ustima, čak danima nakon gledanja. Film nije zabavan, već teskoban. Nije agresivan, već podmukao. Pravi psihološki horor satkan od morbidnosti i straha sa minimalističkom i ekspresionističkom estetikom. Tok misteriozne radnje ispripovdan je verodostojno do samog kraja sa obrtima koji legnu u pravom trenutku na svoja mesta. Pored svih umetničkih kvaliteta ovog filma, pre svega fotografije i muzike, "Oposum" na kraju ima i potpuno razrešenje misterije koje vas neće razočarati. Misterija u ovom slučaju je neskrivena od samog početka, ona je slutnja gledaoca i protagoniste, to je nešto u podsvesti što znamo, ali ga nismo svesni. Ovo je film samo za sladokusce horora, zato i predstavlja najbolje prošlogodišnje ostvarenje ovog žanra.



Filip (Šon Heris) je lutkar koji se vraća u svoje rodno mesto i kuću u kojoj je odrastao kako bi se suočio sa svojim „primalnim“ strahovima. Tamo ga očekuje njegov očuh Moris (Alan Armstrong) i mnoštvo tajni sa kojima se mora izboriti. Filip sa sobom nosi kožnu torbu u kojoj se krije lutka pauka koja predstavlja jednu od njegovih najvećih trauma. U pokušaju da je se oslobodi, nastaje rasplet njegove traumatične prošlosti.

Nina Stefanija Blažević, Nenad Lančuški i Aljoša Tomić

No comments:

Post a Comment