Film: Nasleđeno
zlo (Hereditary)
Režija: Ari
Aster
Scenario: Ari
Aster
Uloge: Toni
Kolet, Mili Šapiro, Gabrijel Bern, Aleks Volf
Trajanje: 127
min
Proizvodnja: SAD, 2018.
"Nasleđeno zlo"
je prvi dugometražni film Ari Astera, i jedno od najprijatnijih
iznenađenja u ovoj godini. Aster je autor koji jednako dobro
poznaje i voli žanrovski film, naročito horor, kao i "ozbiljniji"
film, poput radova Tarkovskog i Ajzenštajna. Njegov prvenac deluje
potpuno stilski izgrađeno i autentično, što možda deluje neobično
za nekoga ko u filmografiji ima nekolicinu kratkih filmova, ali to
samo govori o tome da je Aster autor bogat idejama, ima jasnu viziju
i tehničko znajne da je ostvari. Aster nam donosi jedan old school
horor, u maniru noćnih mora Kjubrika, Linča ili Polanskog, koji
prati raspad jedne porodice pod bremenom žalosti i krivice, dok
čitava priča ne eskalira u mračan psihološki horor koji će otići
na mesta na koja se nijedan mainstream holivudski horor ne bi usudio
da ode. Kako sam Aster kaže u intervjuu za The Verge: "Imamo
dve vrste [horora],
prvi su horor filmovi koji su u suštini vožnja rolerkosterom, koja
postoji samo da bi ljude nekoliko puta prodrmala, i onda ih pustila
da idu kući i nastave sa svojim životom. Sa druge strane su drugi
koji su više egzistencijalistički po prirodi i koji pokušavaju da
igraju na veoma ozbiljne strahove i uključuju gledaoca na
ozbiljnijem nivou. Ovo su oni koje želim da gledam i oni koje želim
da pravim."
Eni Grejam (Toni Kolet) je umetnica
koja stvara minijature. Ona živi sa svojim mužem Stivome (Gabrijel
Bern), ćerkom Čarli (Mili Šapiro) i sinom Piterom (Aleks Volf).
Zaplet počinje smrću Enine majke Elen, za koju saznajemo da je bila
teškog karakter i da je vodila tajanstven život, što je dovelo do
razilaženja sa njenom ćerkom. Razotkrivanje mračnog nasleđa
dovodi do komplikovanja odnosa među članovima porodice Grejem, zbog
čega na svetlo dana izlazi sve više i više mračnih stvari koje su
ukućani gurnuli pod tepih. Dok ulažu svu energiju da vrate svoj
svet u kolosek, postepeno shvataju da zbog njihovog nasleđa stvari
više nikada neće biti iste.
Estetika filma je inspirisana
raznovrsnim momentima koji su imali značaja za umetničko
oblikovanje Astera. Kao najznačajniji momenat on navodi film koji ga
je plašio u mladosti i koji je pogledao tako što ga je
prokrijumčario iz video kluba: "Kuvar, lopov, njegova žena i
njen ljubavnik" (The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover,
1989.) autora Pitera Grinveja. Vizuelni stil ovog filma realizovan u
maniru pozorišne kulise kojim dominiraju statični kadrovi je vidan
uticaj na simetrične kompozicije Asterovog ostvarenja, koje vizuelno
povezuju motiv minijaturne kuće sa scenom. Još jedan motiv bitan za
estetiku filma, a referenciran u nekoliko navrata kroz priču je
motiv grčke tragedije: neizbežni usud koji prati likove zbog greha
njihovih predaka, zbog čega ih stiže nezaslužena kazna. Treći
estetski momenat je upotreba muzike: inspirisan filmovima Brajana de
Palme i načinom na koji on koristi muziku, Aster upotrebljava
soundtrack Kolina Stetsona na veoma upečatljiv i sablasan način.
Ovih nekoliko momenata su samo delić bogatog sadržaja filma kojim
Aster majstorski upravlja, dok vešto plete priču bez nepotrebnog
ekspliciranja narativa.
Ari Aster
je možda novo ime u konstelaciji horor autora, ali je svakako jedan
od autora koga treba pratiti. Osećaj nakon gledanja ovog filma
će vas sigurno pohoditi dugo nakon odjavne
špice,
a kada je horor film u pitanju, to je svakako preporuka za gledanje.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment