Film: Mrak (The
Dark)
Režija: Džastin P.
Lang
Scenario: Džastin
P. Lang
Uloge: Nađa
Aleksander, Tobi Nikols, Karl Markovič
Trajanje: 95 min
Proizvodnja:
Austrija, 2018.
Film „Mrak“
debitantsko je ostvarenje Džastina P. Langa i to prema određenim
objektivnim činjenicama vrlo uspešno ostvarenje prikazano tokom
prošle godine na deset filmskih festivala širom sveta i sa
osvojenom nagradom za originalni scenario. Prvi put je prikazan 21.
aprila na Filmskom festivalu fantastike u Beču, a od 12. oktobra se
pojavio i u austrijskim bioskopima. Komentari evropske i američke
kritike na ovaj film su izuzetno pozitivni, ocenjen je kao „jedan
od najboljih horor filmova u skorašnjoj istoriji“ (časopis The Word) ili
kao film koji „donosi srce horor žanru“ (časopis Rue Morgue).
Radnja je smeštena
u šumu poznatoj po nazivu „Đavolja jama“ (Devil’s Den) o
kojoj kruže priče da je ukleta. Jozef Hofer (Karl Markovič)
psihopata i otmičar mladog Aleksa (Tobi Nikolas) kojeg drži u
gepeku svog automobila, uputio se upravo tamo iz nepoznatog razloga.
Međutim, ubrzo će saznati da ga tamo čeka Mina (Nađa Aleksander),
zombi devojka koja lovi svakoga ko se približi njenom staništu.
Kao što smo imali
prilike da vidimo u filmu „Ne diši“ (Don’t breathe, 2016.) u
pitanju je jedan naopaki slešer. U ovom podžanru horora smo ranije
imali grupu tinejdžera koja je na meti nekog psihopate, zlostavljača
ili utvare, dok oni pokušavaju da mu pobegnu on ih ubija jednog po
jednog i praktično je nepobediv i neuništiv. U filmu „Ne diši“
stvari se obrću gde grupa tinejdžera upada u kuću slepog čoveka
kako bi ga opljačkali, ali se ispostavlja da je on ratni veteran
spreman da ih dočeka onako u stilu Džejsona Vorhisa. Na ovaj način
se žrtva razotkriva kao antagonista, a protagonisti koji su u jednom
smislu i negativci od samog starta postaju njegove žrtve.
Slično je
i u filmu „Mrak“ s tim da je ovo Langova premisa daleko
originalnijeg i intrigantnijeg koncepta od filma „Ne diši“. U
filmu „Mrak“ se radi o nešto mlađim tinejdžerima, gotovo o
deci na prelazu u adolescentsko doba, koji su pretrpeli
zlostavljanje. Ovo je morbidna priča o sažaljenju i osveti koja
može kod gledoca da probudi i nežna osećanja, a ne samo strah i
strepnju. Nešto kao u filmu „Pusti pravog unutra“ (Let The Right
One In, 2008.) samo ne tako perfidno, već neposrednije, sirovije, a
u isto vreme distancirano i kruće. U ovom filmu protagonistkinja
Mina je i žrtva i negativac, a antagonista Jozef dobija ono što mu
sleduje još pre nego što saznamo njegova zlodela.
Vrlo
je interesantna postavka ovog filma i kao debitantski učinak autora
za svaku pohvalu, definitivno unosi nove forme u horor što nam je
preko potrebno. Međutim performans nikako nije dorastao svom
zahtevu. Neverovatno je siromaštvo dijaloga i neobojenosti
karaktera. Rediteljski korektno, dramaturški slabašno. Verujem da
nedostaje iskusan scenarista da još više razigra i produbi
karaktere, osmisli situacije, napravi zavodljiviji zaplet. Bez svega
toga ovaj film ostaje u samom nacrtu kao skica za jedan novi slešer,
postmoderni slešer.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment