Film: Suspirija (Suspiria)
Režija: Luka Gvadanjino
Scenario: Dejvid Kajganič
Uloge: Dakota Džonson, Tilda Svinton, Mija Got
Trajanje: 152 min
Proizvodnja: Italija/SAD, 2018.
Režija: Luka Gvadanjino
Scenario: Dejvid Kajganič
Uloge: Dakota Džonson, Tilda Svinton, Mija Got
Trajanje: 152 min
Proizvodnja: Italija/SAD, 2018.
Dario Arđento je
jedan od najuticajnijih horor autora u istoriji. Iako gotovo trideset
godina nije uradio ništa naročito vredno pomena, filmovi na kojima
je radio sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka su imali
neizmeran uticaj na autore koji stvaraju danas. Njegova dva
najuspešnija filma, koja su mu donela internacionalnu slavu su
"Tamno crveno" (Profondo rosso, 1975.) i "Suspirija"
(Suspiria, 1977.). Ovim filmovima je postavio nove standarde u
okvirima horor filma i svrstao se u redove ljudi koji su oblikovali
savremeni horor film, poput Džordža Romera i Džona Karpentera.
Nakon svega rečenog, nije potrebno
isticati koliki je teret na nekome ko smera rimejk nekog od ovih
filmova. A taj neko je italijanski autor Luka Gvadanjino, koji još
od 2000. godine pokušava da realizuje ovaj film. U početku su za
ovaj projekat bila vezana mnoga imena, poput reditelja Dejvida
Gordona Grina, čiji smo rad imali prilike da vidimo prošle godine u novom nastavku "Noći veštica" (Haloween, 2018), ali i
glumačka imena poput Natali Portman i Džudi Denč. Usled teškoća
pri poletanju ovog projekta, pretprodukcija se razvukla sve do 2015.
godine, kada je konačno produkcija zvanično počela, sa Gvadanjinom
lično u rediteljskoj stolici.
Kako se onda Gvadanjino, reditelj
proslavljen intimnim dramskim pričama, uhvatio u koštac sa rimejkom
horor filma ovakvog kalibra? Pre svega ograđujući se od toga da
pravi rimejk, za njega je ovaj film omaž osećaju koji je imao kada
je prvi put gledao originalni film. A zatim angažujući ekipu sa
kojom je napravio jedan od svojih najuspešnijih filmova
"Rasprskavanje" (A Bigger Splash, 2015.). Adaptacija
scenarija koji su originalno napisali Dario Arđento
i Darija Nikolodi je pripala Dejvidu
Kajganiču, scenaristi "Rapsrskavanja", nama poznat po prošlogodišnjoj seriji "Teror" (The Terror, 2018.).
Kajganič je zahtevao slobodu da elaborira teme koje se u tragovima
nalaze u originalu, ali se Arđento nije ozbiljnije bavio njima. I
zaista ih je elaborirao, stvarajući verziju priče koja je za skoro
sat vremena duža od originalne.
Kajganič priču stvara u turbulentni
istorijski okvir Nemačke 1977. godine, u period poznat kao "Nemačka
jesen". Ovu godinu je obeležila serija terorističkih događaja,
koji uključuju otmicu Lufhansinog leta 181, otmice visokih
zvaničnika i bombaške napade. Takođe je i godina u kojoj je
originalni film napravljen. Dok je Arđentova verzija vanvremenska i ekspresionistička, gotovo operatična, novi film je mnogo uzemljeniji
i realističniji. Sem toga što se bavi problemima i tragedijama
nastalim kao posledica rata, Kajganič sa druge strane uvodi teme
veštičarenja i ženske solidarnosti, koji smešteni u realističnije
okvire, daju filmu politički podtekst. Naime, Kajganič smatra da su
ove teme iskvarene od strane istorije, transformišući hrišćansko
shvatanje veštičarenja kao obožavanja Đavola u obožavanje
primitivne figure božanske Majke, koja štiti i uništava. Naravno,
ponešto od ovoga možemo naći i u originalu, ali
pošto Arđenta zanima isključivo spektakl, kod njega ove ideje
uglavnom ostaju neistražene.
Tematski slojevi su previše brojni za
recenziju ovog obima i zahtevali bi obimniju analizu, ali moramo se
osvrnuti i na druge tehničke aspekte. Kao što sam pomenuo,
Gvadanjino se držao proverene ekipe, pa su glavne uloge pripale
njegovim starim saradnicama Dakoti Džonson i Tildi Svinton - koja u
ovom filmu igra tri lika, uključujući i glavnu mušku ulogu, a za
odličnu retro kinematografiju inspirisanu filmovima Rajnera Vernerea Fasbindera je zadužen Sajombu Mukdiprom koji je
sa Gvadanjinom sarađivao na "Zovi me svojim imenom" (Call
me by your name, 2017.). Muzika, koju je za original
radio italijanski prog-rok bend Goblin, ovde je pripala
britanskom muzičaru i frontmenu benda Radiohead, Tomu Jorku, koji je
obavio odličan posao na soundtracku.
Rezultat ovog poduhvata nije film koji
pokušava da oponaša original, već je autentično delo koje će se
verovatno dopasti jedino onima u preseku venovog dijagrama ljubitelja
Darija Arđenta i Luke Gvadanjinoa. Ali ako imate nekih dva i po sata
sa kojim ne znate šta bi, dajte šansu ovom filmu.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment