Film: Sabrinine
jezive avanture (Chilling Adventures of Sabrina)
Kreator:
Roberto Agvajer-Sakasa
Uloge: Kirnan
Šipka, Ros Linč, Lusi Dejvis
Trajanje: 11
epizoda po 60 min.
Proizvodnja: SAD, 2018.
Iako za nešto manje od dva meseca
očekujemo premijeru druge sezone, još nije kasno da vam predložimo
još jedno iz bogate produkcije Netfliksovih ostvarenja u prošloj
godini: “Sabrinine jezive avanture”! Svako ko se makar i površno
seća bilo koje od prethodnih iteracija ove junakinje, može se
zapitati šta mala veštica ili veštica tinejdžerka, može tražiti
na našem blogu koji se pre svega bavi hororom.
Činjenica je da su prethodne verzije
Sabrine, počevši od one u izdanjima Arči stripova još 1962.
godine, koristile veštičje aspekte u komedično-apologetske svrhe
opisujući jednu razigranu, dovitljivu, ali nestašnu mladu devojku,
čije neobično zanimanje/priroda služe tome da stvore neobičan
seting za lika koji bi inače na ovaj ili onaj način svakako moramo
da se susretne sa čarima i izazovima adolsecencije i odrastanja.
Nasuprot tome Roberto Agvajer-Sakasa je
odličan poznavalac horor žanra i ljubitelj mračnih i ozbiljnih,
spram likova kojima su inspirisani, skoro apsurdno preteških tema.
Sabrina predstavlja drugi u nizu naslova iz serijala Archie Comicsa
kojima je on udahnuo novi, mnogo zreliji i mračniji život. Ko je
gledao "Riverdejl" (Riverdale, 2016.), već je upoznat sa stilom ovog pisca i njegovom
potrebom da se kroz teme namenjene bezazlenoj neslutećoj publici
tinejdž serije vrlo ekplicitno dotakne tema od rodne ravnopravnosti
do isprepletenosti politike i kriminala, korupcije u pravosuđu,
dvoličnosti religije i njenih institucija i od priče o malom
ušuškanom američkom gradiću koji se menja na gore, u stvari
ispriča priču o gubitku nevinosti generacije koja odrastajući
ulazi u koštac sa društvenim sistemom koji nas zapravo sve
okružuje.
Dok je Riverdejl vrlo sporog tempa, ne
po količini avantura koje likovi prolaze već po tempu kojim
evoluiraju, tema cele sezone Sabrininih jezivih avantura jeste
sazrevanje i transformacija mlade junakinje iz mešovitog braka
(veštac – smrtnica) koja na svoj 16. rođendan treba da bude
inicirana u veštičji koven i odbaci sve veze sa svojom smrtnom
prirodom, ali i društvom i svetom srednje škole u kojoj je do tad
boravila. U svojoj potrazi za identitetom vodeći se prvim načelom
satanističke religije kojoj pripada po tradiciji svoje veštičje
porodice, slobodom, Sabrina se buni protiv nametnutog i
podrazumevanog izbora, koji nije organski, njen vlastiti i bira teži
put izgradnje vlastitog identiteta sa namerom da zadrži i usvoji
najbolje od oba sveta.
Glavnu ulogu tumači Kirnan Šipka,
malda glumica sa pozamašnim glumačkim iskustvom, nama poznata po
ulozi Sali Drejper u preko 90 epizoda serije "Ljudi sa Menhetna" (Mad Men, 2007.). Svojom celokupnom pojavom ona pronalazi način da skoro štrči
u kadrovima svake epizode kao da time podržava činjenicu da ne
pripada niti jednom od dva sveta, ni ljudskom ni veštičijem. Njena
kasnija vizuelna transformacija oličava transformaciju ličnosti
jednako kao i njeni postupci koji će je voditi do konačne odluke o
opredeljenju u finalu sezone.
Nakon iskustva sa Riverdejlom,
Agvajer-Sakasa je svoj stil učinio elegantnijim, bolje foskusiranim
još direktnijim u obraćanju problemima, minucioznijim u
eksploataciji vizuelnih detalja koji će nas podsetiti na filmove
poput "Isterivača đavola" (Exorcist, 1973.), "Strave u ulici brestova" (A Nightmare on Elm Street, 1984.) ili "Suspirije" (Suspiria, 1977.) i
još mnogih. Radnja je smeštena u izmišljeni grad Grindejl u čudno
neodređenom vremenskom periodu na način na koje je naše društvo u
svom pristupu aktuelnim temama, za početak roda i pola, zaista
meštavina nekih zastarelih, retrogradnih koncepcija i progresivnih
struja koje se bore za politička i ljudska prava. On je tu uspeo da
smesti izazove odrastanja i ceo jedan svet institucionalizovane
religije i pravila veštičijeg kovena koji istrajava paralelno, ali
izvan čulog opažanja stvarnog sveta smrtnika. Radnja serije i rast
likova događaju se u prizmi magijskog i natprirodnog brutalno
inspirisanog referencama na kultne horor naslove i onim što su naše
predrasude ili neka površna znanja o paganizmu i satanizmu, a opet u
svetu koji po svojoj patrijarhalno mizoginoj strukturi utvrđenoj u
borbi za političku i druge vrste moći i spletkama predstavlja u
stvari adekvatno ogledalo onom što svaki dan možemo sresti u svojoj
okolini. Za početak navodna religija slobodne volje, - satanizam
ovde je predstavljen u formi svake religije koja ono što nudi
prevodi u strukturu u kojoj svoje prednosti kroz hijerarhijsko, a
vrlo često i patrijarhalno organizovanje, upravo ukida, tražeći
slepu pokronost svojih sledbenika u zamenu za (kontrolisanu) moć iz
spoljašnjeg izvora.
Teme ljudskih prava i diskriminacije,
te strukture sistema i korupcije koja ga suštinski prožima
definitivno prevazilaze okvire tinejdžerske serije i kao i u
"Riverdejlu", izgleda predstavljaju (slabu) tačku autora koji ima
potrebu da insistira na njima. U kombinaciji sa dobro iskorišćenim
budžetom za specijalne efekte veštačke krvi, maske demona i uopšte
efekata magijskih rituala ili vizija, korišćenim u scenama gde su
teme varirale od slešera do kanibalizma, bratoubistva i obraćanja
Satane lično, vršnjačkog nasilja i diskriminacije, nagoveštaja BDSM odnosa i drugih uvrnutosti možda će vas nešto od ovog i
šokirati iz prostog razloga što to što vidite niste očekivali u
seriji o veštici tinejdžerki.
Postoji i druga mogućnost, da pomenute
teme političke korektnosti kao i pop kulturne horor reference kojih
ima pregršt u seriji, od kostima, do scenografije i kadriranja
određenih scena predstavljaju, od strane Netfliksa poručenu,
mešavinu vrlo precizno doziranih sastojaka koji daju kempi pastiš
stilizovan tako da odgovara oku i srcu današnjeg po malo
pretencioznog, trendi, a u stvari “programiranog” gledaoca u
čijoj svesti sve ove pojedinačne stvari predstavljaju već viđen
materijal. Stanje šoka i horora ipak ne prelazi granicu dobrog ukusa
i cela serija je namenjena onima od 14+ godina, ali dinamike svakako ima. Može
biti da se ovde ona produkuje pravilnim, pažljivo raspoređenim
intervalima scenama gore-a i horora koji se lagano uvodi kroz epizode
u kombinaciji sa punchline-ima malih pobeda za pojedince koji
uspevaju da se izbore za svoja prava u pojedinačnim slučajevima
nepravde, misleći da time menjaju sistem i vešto raspoređenih
emotivnih momenata u međusobnim odnosima glavnih likova za koje se
vežemo, pa onda i strahujemo. U svakom slučaju ovako sklopljena
priča o Sabrini, pogađa tačno unutrašnjost uma jednog tinejdžera
koji ima bujnu i vrlo mračnu maštu, ali i visoke aspiracije i
entuzijazam za društveni angažman upren na ispravljanje nepravdi na
kojima naše društvo počiva.
Kako je odnos polova i rodna
ravnopravnost u velikoj meri tema serije, na kraju mi je ostalo
pitanje da li je o vešticama u našoj kulturi moguće govoriti izvan
konteksta hrišćanske civilizacije i patrijarhalnog društva
zasnovanog na seksualnoj podeli rada? Da li negovanje kulta ženske
moći koja dolazi iz prirode koja je ujedno i boginja dobija svoj
adekvatan izraz u tropi o vešticama koja samo naizgled osnažuje, a
u svojoj osnovi predstavlja još jednu od diskriminišućih, muških,
slika žene u istoriji našeg sveta? Ne znam da li će nova sezona, koja
stiže 5. aprila odgovoriti na ova moja pitanja, ali svakako će
biti zanimljivo da vidimo koliko će biti dosledni u konsekvencama
koje slede nakon transformacije likova iz prve sezone.
Nina Stefanija
Blažević
No comments:
Post a Comment