Kako običaji nalažu ovde kod nas na
Filmozofiji strave, početkom godine nakon praznične pauze vreme je
da rasčistimo utiske od prošle horor godine da bi sa uspehom
započeli novu. Ovom prilikom izdvajamo 6 najgorih horora u godini
koja je za nama, a koja nije bilo tako loša u celini,
što se horor filma tiče. Kao i obično u
izbor nisu ušli filmovi koji su namerno napravljeni da budu trash
ili ekspoatativni, već oni koji su pretendovali da budu nešto više,
ali su zbog nekompetetntosti ili loših produkcijskih odluka
izneverili očekivanja. Naši kandidati za
najgori film rame uz rame jedan sa drugim daju do znanja kako
ne treba praviti horor A produkcije. A evo koji su to i zašto:
Ovaj pompezno najavljen film sa krajnje
uzbudljivom inspiracijom: istinita priča o
dinastiji proizvođača oružja koju progone duhovi ubijenih njihovim
proizvodom, iz čije je kletve nastala jedna od najpoznatijih ukletih
kuća na svetu. Film je obećavao
mnogo dok smo još mogli da slutimo samo na osnovu trejlera koji nam
je ujedno prikazao i sve
najbolje jump scareove u filmu. Sve
drugo što je dobro bazirano je na podacima koje svako koga
interesuje ova tema može da izgugla, bez
bilo kakve kvalitativne scenarističke
nadogradnje. Psihološki horor koji bi trebalo
da hoda po ivicama stvarnosti, kreativnosti našeg uma i krivice koju
likovi nose u sebi, pretvara se u banalno,
ali lepo dekorisano isčitavanje loše napisanih
dijaloga koji nam
objašnjavaju stvari koje smo upravo videli. Radnju nose
malobrojni likovi, kojih je moglo biti još manje, da ne služe kao
vinčesterova puška uperena u glavu radnje
ovog filma koja ga tera da jedan po jedan mučan segment napreduje
ka, ni po čemu posebnom, ako čak ne
anitklimatičnom kraju.
Radnja filma nam daje uvid
u sedam dana života udovice Vinčester,
udovice najvećeg i najkvalitetnijeg američkog proizvođača oružja
i pionira u proizvodnji rolšua. Ovo je uzgred budi rečeno retko
zanimljiv detalj u toku filma. U toku tih sedam
dana doktor Prajs, unajmljen od strane
kompanije na čijem čelu jeste udovica sama, i sam nestabilnog
mentalnog zdravlja, kao posledica posttraumatskog
sindroma, ima zadatak da da psihološku procenu ove
ekscentrične vlasnice kuće sa preko stotinu soba koje se non stop
grade i razgrađuju iz razloga koje ćete saznati u prvih pola sata
filma, posle čega je sve samo lutanje po prevelikoj, a u stvari
umereno opsednutoj kući.
Film koji smo komentarisali ovde na
blogu, a koji, hvala velikom Ktuluu, nismo
morali opet da gledamo radi ove liste,
izazvao je tolike loše utiske tokom same
projekcije da ne možemo da ih
potisnemo ni sad. Mnogo reklamiran, film se oslanja
na internet popularnost ovog čudovišta i
eksploataciju stvarnog zločina iz 2014. godine, kada su dve
dvanaestogodišnjakinje da bi oponašale Slendermena, u šumi izbole
svoju drugaricu skoro 20 puta. Za početak,
to što je Slendermen ikona creepy pasta
mitologije ne znači da je svaki redak ispisan o njemu na internetu
pogodan da se nekritički zbuba u film. To što smo
imali priliku da gledamo, na kraju predstavlja toliku zbrku
isprekidanih momenata zbog kojih je karakter
čudovišta loše definisan, a strava razređena do banalnosti.
Nasuprot tome ostaje pitanje da li je kvalitetom režije i scenarija
ovog eksploatativnog ostvarenja učinjena pravda stvarnoj žrtvi
Slender man stabbing zločina?
Grupa srednjoškolaca u Masačusetsu
provešće vreme obuhvaćeno filmskom naracijom pokušavajući
da odluče da li veruju ili ne veruju
u postojanje čudovišta urbanog folklora koje su jedne noći
slučajno prizvali. Za to vreme, naravno, nestaju jedna po jedna,
devojke iz grupe koja se za razliku od muškog čopora, usudila da
pogleda zlokobni ritualni video. Njihove mešovite i konfuzne
reakcije na ono što bi inače trebalo da je ritual ispunjen stravom
i mračnim slutnjama razumljive su kad se pogleda da scenarista sam
nije mogao da definiše Slendermenov karakter i motive učesnica da
ritual uopšte izvedu, kao što nije mogao da odluči
koliko ulogu u formiranju straha i panike imaju utisci koje uzrokuje
sama legenda u podložnim umovima tinjdžerki, a u kojim momentima
čudovište iz legende zaista izlazi u naš svet.
4. STRANCI: PLEN U NOĆ
(STRANGERS: PREY AT NIGHT)
Bez uvijanja, ovaj film
predstavlja jedan od najdosadnijih i najbesmislenijih home invasion
slashera koje smo pogledali ikad, a evo i zašto. Radi se o filmu
koji predstavlja nastavak filma "Stranci" (Strangers, 2008.)
i igra na njegovu popularnost i strukturu, uključujući iste
“strance” koji se pojavljuju ponovo. A deset godina verovatno
predstavlja vreme za koje su scenaristi i producenti verovali da je
dovoljno da se sa nostalgijom sećamo prethodnog dela, ali i da smo
dovoljno zaboravili tako da mogu da ga u potpunosti plagiraju. Ono
što bi u nekim uspešnije napisanim franšizama bio omaž, ovde je
prosto nestručna emulacija i doslovno prenošenje postavki i zapleta
radnje iz prvog dela gde intenzivna porodična drama služi tome da
se napetost gradi i da se mi na neki način povežemo sa likovima.
Ovde veštačka i mlaka porodična drama sa osrednjim i usiljenim
dijalozima služi samo da što više odloži krvavi vrhunac koji je
neupečatljiv i prosečan. Drugo, stranci više nisu stranci te
stravu seju na osnovu stare slave, uporno tražeći Tamaru,
produbljujući tu referencu, nadam se ne bespotrebno. Ali ko zna da
li ćemo o tome sazanti za 10 godina ili možda nikad...
Film je pretrpan
klišeima i prati porodicu koja prolazi preuveličanu
dramu sa ćerkom tinejdžerkom koju vode u
internat koji će joj pomoći da koriguje svoje
problematično tinejdžersko ponašanje. Ali pre toga provešće
još jedan zajednički porodični vikend izvan
sezone u kamp naselju koje je u
vlasništvu njihovog ujaka. Dok osamdesetpetominutni
film čak pola sata nakon početka dođe
do prve strašne scene gledalac je zaboravio
ona prva tri minuta filma koji su trebali da uspostave i održe
tenziju podsećajući nas zloslutnost svog
prethodnika iz 2008. godine.
3. PREDATOR (THE PREDATOR)
"Predator" je
jedna od onih franšiza koja je iznedrila jedan izuzetno uspešan i kvalitetan
film i nastavlja da jaše na talasu njegove popularnosti uz
mediokritetne nastavke. Vrhunac je ovogodišnji nastavak toliko
samouveren u svoje kvalitete da je nazvan samo "Predator",
bez rednog broja ili podnaslova, verovatno sugerišući da je on ono
pravo, novi početak franšize. Na žalost, dobili smo film koji je
scenaristički rasut na sve strane, sa jednodimenzionalnim likovima i
humorom koji neprestano promašuje cilj. Ovaj film ne funkcioniše ni
kao horor, ni kao akcija, jer zbog nedostatka bilo kakvog suspensa,
intrigantnog zapleta ili likova, gledalac vrlo brzo gubi
interesovanje. Kao i sa svim franšizama ovog kalibra, poput "Osmog
putnika" i "Terminatora", problem je što nastavci pod
teretom uspeha originala zagrizu mnogo više nego što mogu da
progutaju, zaboravljaljući na stvari koje su učinile originalne
filmove zabavnima, a bez toga nema tog broja rimejka i ributa koji će
im pomoći.
Priča prati grupu vojnih
otpadnika koji nakon slučajnog susreta sa vanzemaljskom pretnjom,
bivaju upleteni u mrežu događaja u kojoj pokušavaju da spasu
ljudsku rasu od superiorne vrste intergalaktičkih lovaca.
Kloverfild fraanšiza je
priča za sebe, započeta found footage monster filmom 2008. godine,
nikada nije dobila nastavak kakav smo očekivali. Ali je zato dobila
dva koja vezu sa njim imaju samo u imenu. I "Ulica Kloverfiled
broj 10" (10 Cloverfield Lane, 2016.) kao i ovaj film je baziran na
spekulativnom scenariju koji je Džej Džej Abramsov studio Bad Robot
"pokupio", a koji nema veze ni tematski, ni tonalno sa
originalom. U prethodnom filmu to nije bio problem, jer je izvođenje
bilo kompetetno, ali ovde pseudointelektualistički zaplet i
preambiciozne teme izvedene na površan način daju parodičan ton
onome što bi trebalo biti mračna antihumanistička priča.
Priča prati grupu naučnika
na orbitalnoj stanici iznad zemlje koja je na rubu uništenja zbog
energetske krize. Oni testiraju akcelerator čestica koji bi trebalo
da proizvede "Šepardovu česticu", koja će proizvesti
beskonačnu energiju za celu zemlju. Ili to ili će otvoriti portal u
paralelni univerzum iz koga će pokuljati nepojmljivi užasi.
Pogađajte koji je scenario verovatniji.
Popularnost Džejms Vanovih
kreacije izgleda ne jenjava sa vremenom, i svake godine dobijamo
nekoliko jump scare generatora iz njegove fabrike. Tako smo ove
godine dobili dva filma bazirana na njegovim serijalima, "Opaticu"
(The Nun), kao najnovijeg člana njegovog Conjuring univerzuma, ali i
navodni poslednji nastavak "Astralne podmuklosti", četvrti
po redu. "Opatica" se nije pokazala kao remek delo, čak je
i ispodprosečan film, ali nije ni blizu toliko loša kao rasulo koje
je "Poslednji ključ". Ironično, ovaj film je zaradio čak
više od originalnog Vanovog hita, tako da u budućnosti možemo
očekivati još ovakvih izbljuvaka.
Ovaj film prati Elizu
Rejnir, paranormalnu istražiteljku, koja sa svojim pratiocima mora
da se vrati u dom u kome je odrasla, a iz koga je pobegla kao devojka
zbog oca zlostavljača. Eliza mora da se suoči sa duhovima
pogubljenih zatvorenika iz obližnjeg zatvora, dok se i sama nosi sa
svojom traumom iz mladosti.
Nina Stefanija Blažević i Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment