O čemu je Božić nego o
porodici, a pred Badnji dan koji otvara sezonu praznovanja koja će
potrajati ovde kod nas i preko polovine januara, predlažem vam dva nekonvencionalna
božićna horora. Drugim rečima u ime praznika častimo dve filmske recenzije umesto jedne! Ovi filmovi odstupaju od
tradicionalne uglavnom slasher/monster žanrovske Christmas horror tematike i sama
božićna ikonografija ne igra veliku ulogu u njima, već je akcenat
na onome što je bitno za svaki Božić, a to je boravak porodice na
okupu. Baš zbog toga mislim da su dobar i drugačiji dodatak božićnoj horor kinoteci. Oba bih nazvala vrlo uvrnutim filmovima o porodici
od kojih niti jedan nije manje mučan iako eksplicitnih scena
krvoprolića i nasilja nema previše.
U ovim filmovima date su
dve krajnosti: jedna porodica se ne slaže baš najbolje i beleži
istoriju međudsobnog trvenja, potisnute ljutnje i narušenih odnosa
unazad tri generacije, a ipak se nađu pod istim krovom na Božićni
dan (“Čekaj dalje instrukcije”), dok se drugi bavi porodicom
koja je vrlo koherentna, stabilna i čiji su članovi vezani
ljubavlju, odanošću, ali i još nekim motivima zbog kojih,
videćete, njihov odnos nije manje bolestan (“Slaba na igračke”).
Film o porodici koja se očajno
slaže:
Film:
Čekaj dalje instrukcije
(Await Further Instructions)
Režija: Džon
Kevorkian
Scenario: Gavin
Viliams
Uloge: Sem
Gitins, Nirja Naik, Ebigejl Krateneden
Trajanje: 91
min
Proizvodnja: UK,
2018.
Ovaj film je britanski
niskobudžetni horor sa elementima SF-a koji su još
predstavljeni solidnim, uverljivim efektima iako to nije glavna
karta na koju film igra. Sam film pobrao je 5 nagrada i tri
nominacije, od glumačkih uloga do priče i režije na različitim
filmskim festivalima na kojima je prikazan kao što su Grim fest,
Cinepokalipse, Frajt fest i tako dalje. “Čekaj dalje instrukcije”
polazi od prosečne britanske malograđanske porodice opterećene
strahom od drugog i spoljašnjim mišljenjem i odobravanjem društva.
Rasizam, šovinizam i autoritarnost različitih vrsta korene u
religioznom osećaju i mentalnom sklopu oblikovanom slikama koje
mediji stavljaju pred nas svakodnevno uglavnom kroz crne hronike.
Film ima u velikoj meri taj Black Mirror-ovski mod i dira u srce
“rešenja” kojima se skreće pažnja sa ekonomskih problema kao
što su tradicionalizam, ksenofobija i šovinizam, što nije problem
samo u Velikoj Britaniji.
Cela radnja počinje dolaskom
sina Nika (Sem Gitins) na raspust u roditeljski dom iz kog je
odsustvovao nekoliko godina upravo u znak otpora odnosima
uspostavljenim u okviru porodičnog doma. On dovodi svoju novu
devojku Andži (Nijra Naik), koja je Indijka i koju cela porodica prvenstveno kroz to
sagledava. Radnja se gradi polako prateći te svakodnevne odnose i
kroz njih oslikavajuući karakter likova što će odrediti sve
naredne pozicije likova u nadolazećoj krizi koju porodica još uvek
ne sluti. Sama atmosfera je dovoljno dramatična već time što
tradicionalistički raspoloženi ogorčeni starac – deda (Dejvid Bredli) i
autoritarni otac Toni (Grant Masters) raspiruju tenziju oko stranaca u zemlji,
čemu se priključuje i sestra Kejt (Holi Veston), egocentrična i razmažena trudnica,
plitkog malograđanskog uma i skromnog obrazovanja, ali
proprocionalno tome velikog samopouzdanja! U drugom planu TV
izveštava o terorističkim napadima i nestancima struje u okolini,
dodajući materijal heuristici dostupnosti koju mediji grade oko
određenih fenomena i u stvarnom životu utvrđujući tako naše
strahove sve dublje i stvarnije od same stvarnosti.
Situacija
kulminira sukobom za prazničnom večerom nakon čega se Nik sa
svojom devojkom povlači na sprat u sobu. Oni odluče da zajedno
napuste kuću kad svi budu spavali u zoru pre božićnog jutra i
glavni zaplet počinje kada se ispostavi da to ne mogu da učine jer
je cela kuća od spoljašnjeg sveta izolovana čvrstim neprobojnim
zidom gusto zbijenih debelih niti nečega što liči na
crne špagete - kablove koji u sebi imaju
nešto organsko. U tom trenutku svi u
kući se bude zbog buke koju Nik pravi u pokušaju da se probije kroz
ovu prepreku, a na televizoru u dnevnoj sobi pojavljuje se
instrukcija ispisana u Fallout-ovskom maniru: “Ostani unutra i čekaj dalje
instrukcije”.
Ovo je momenat od kog film postaje zaista napet i
zabavan na način da biramo stranu u odnosu suprotstavljenih figura
oca i sina u kojima su oličeni svi poznati sukobi racionalnosti i
slepe poslušnosti, tradicionalizma i revolucionarnosti,
autoritarnosti i bunta, sve začinjeno daljim instrukcijama koje vode
tome da jedan po jedan lik u filmu gube život, ne u pokušajima da
se izađe napolje, već u pokušaju da se preživi vođen razumom
zarobljen unutar mikro-sistema koji se formira po instrukcijama koje
se nižu na ekranu. Svakome ko se ikad suprotstavio bilo čemu u svom
životu preporučujem ovaj horor jer tenzija koja se generiše
najviše izlazi upravo iz te strepnje – da li je moguć život pod
sopstvenim uslovima i upravo TV predajnik postavljen u centar kuće
kao jedina veza sa spoljnim svetom sa kojim likovi komuniciraju, ali
nisu u stanju tu komunikaciju da emituju u svet aludira na to koliko
je pitanje očuvanja integriteta vlastitog razuma i stava aktuelno
upravo za sve nas u svetu u kom svi imamo bar po jedan monitor pred
sobom veći deo dana.
Film o porodici koja se dobro
slaže, ali nije manje bolesna:
Film:
Slaba na igračke
(Sick for Toys)
Režija: Dejvid
Del Rio
Scenario: Džastin
Ksavijer
Uloge: Kamila
Montgomeri, Džon Pol Burkhart, Džastin Ksavijer
Trajanje: 90
min
Proizvodnja: SAD, 2018.
Ovo je film
američke produkcije koji su sebi sadrži elemente krimića tj.
trilera sa užasom koji potiče iz činjenice da sve što se događa
u filmu u stvari može da se dogodi bilo gde, a ono što otkrivamo
tokom filma je odgovor na pitanje “zašto” se sve to događa.
Moram priznati da je to bilo moje najčešće pitanje jer tako
apsurdna postavka “zločina” mora da ima još neko opravdanje
osim nasilja radi nasilja u razumu bilo kog normalnog gledaoca.
Postavljen na određen način kao neka bolesna parodija porodičnog/romantičnog Božićnog filma u izvrnutu realnost jedne male, ali
složne porodice, udružene traumom iz prošlosti ovaj film hoda po
tankoj liniji između horora, drame i misterije sa ubistvom.
Film se
otvara scenom silovanja muškarca u, ako smem da naglasim prelepo
uređenom Božićnom ambijentu nekakve garaže, nakon čega se
silovateljica Emilija (Kamila Montgomeri) vraća u kuću bez kajanja i s(a)vesti o činu koji očigledno ponavlja u kontinuitetu, a koji joj pričinjava ne
toliko seksualno, ali očigledno neku drugu vrstu zadovoljstva i
zabave. Tu upozanjemo još jedan muški glas, za koji će se kasnije
ispostaviti da je brat Edvard (Džon Pol Burkhart) koji je snabdeva muškarcima sa kojima
se Emilija u garaži igra. Ubrzo naučimo da je Emilija odrasla žena
zarobljena sa umom i svetonazorom devojčice koja se oduševljava
Božićem i igračkama. Spektar emocija i reakcija koje ovaj lik
pokazuje nasuprot hladnokrvnosti oličene u bratu doprinose uvrnutoj
i napetoj atmosferi u toku filma. Radi se od dvoje ljudi koji su
neobično, ali intenzivno povezani i međuzavisni što čini da jedno
za drugo rade stvari koje prelaze granice porodične podrške. Da bi
je učinio srećnom njen brat Edvard za nju nabavlja igračke sa
jednim i jedinim ciljem – da je učini i održi srećnom. Ko bi i
zašto pristao na ovakvu vrstu odnosa možemo slutiti ali nećemo
razotkriti do kulminacije u filmu. Kako izgleda ceo proces odabira i
nabavke igračke pratimo tokom filma od trenutka kad Roj (Dejvid Ganing), momak čiji
je prijatelj nestao tih dana stupa u kontakt sa Emilijom jer je našao
njen broj u njegovoj kući. Roj ima određenu vrstu frustracije
budući jedan od finih momaka koji na kraju budu izostavljeni u
svakom smislu, on poziva Emiliju na romantični sastanak sa ciljem da
joj se iskupi jer ju je njegov prijatelj prethodno ispalio za isti.
Kako se ispostavi Roj i Emilija vrlo brzo kliknu i ona ga poziva u
kuću na Božićnu večeru u početku to tajeći od svog brata. Roj
ovaj poziv prihvata i do trenutka dok zaista počne da sumnja,
naravno postaje suviše kasno. Ono što je pravi šok u filmu jeste
pozadinska priča koja konstituiše odnos brata i sestre, a koja se
polako raskriva kako zaplet napreduje. Iako se na momente može
činiti plitkim i apsurdnim, ovaj film aludira na neke duboko
ukrenjene odnose odanosti i zaštitničke nastrojenisti koja može
postojati unutar porodice, ali ovde definitivno prelazi granice
emocionalno zdravog ponašanja, ali opet mislim bez prelaska granice
dobrog ukusa u samom filmu. Drugi namerni šok jeste način na koji
posmatra temu silovanja muškarca, na početku i na kraju filma, gde
vidimo svu diskriminaciju žrtve koja se najčešće događa ženama.
Šteta je što ovaj film u celini nije malo jači u smislu kvaliteta
od režije do produkcije čime bi se ovo obraćanje jednom tako
čestom, a tabuiziranom problemu više i bolje došlo do izražaja.
Ova dva filma
o porodicama u dane Božića, iako verovatno ne pretenduju toliko na
neku intelektualizaciju niti umetničku vrednost nisu mogla, a da me
ne podsete na Tolstojeve reči: “Sve srećne porodice liče jedna
na drugu, svaka nesrećna porodica, nesrećna je na svoj način.”
Nadam se da vi imate divne dosadne i srećne porodice i da u njihovom
okruženju provodite praznike sigurni od svih užasa stvarnosti i
egzistencijalne jeze.
Nina Stefanija
Blažević
No comments:
Post a Comment