Film: Oposum
(Possum)
Režija: Metju Holnes
Scenario: Metju Holnes
Uloge: Šon
Heris, Alan Armstrong
Trajanje: 85
min
Proizvodnja: Velika Britanija, 2018.
"Mother, Father, what's afoot?
Only Possum, black as soot.
Mother, Father, where to tread?
Far from Possum and his head.
Here's a bag, now what's inside?
Does he seek or does he hide?
Can you spy him, deep within?
Little Possum, black as sin."
Mother, Father, where to tread?
Far from Possum and his head.
Here's a bag, now what's inside?
Does he seek or does he hide?
Can you spy him, deep within?
Little Possum, black as sin."
Kada se u eri horor franšiza i jump
scare-ova pojavi autor koji kao svoje uticaje navodi nemački
ekspresionizam i nemi film dvadesetih i tridesetih godina, prvo ćete
pomisliti da je reč o šali. Pogotovo ako je taj autor poznat kao
komičar po kultnoj humorističnoj seriji "Mračno mesto"
(Garth Marenghi's Darkplace,
2004.). Istina, u ovoj seriji je pokazao svoju ljubav prema hororu
kroz seriju parodičnih priča fiktivnog horor pisca Gart Marengija,
koga je ovde i glumio, ali i dalje to je daleko od režiranja
dugometražnog filma sa ozbiljnim ambicijama.
Ideja za ovaj film se rodila sa
Holnesovom pričom koja je objavlljena u britanskoj horor antologiji
po imenu "Nova jeza: Priče o nelagodi" (The New Uncanny:
Tales of Unease, 2009.). Koncept ove antologije je bio sledeći:
svaki autor je trebalo da odabere vrstu straha kao temu, i da napišu
modernu priču o njemu. Holnes se odlučio za dva arhetipska straha,
strah od dvojnika i strah od lutaka, koje je spojio u priči o
lutkaru koji se vraća u svoj rodni grad, gde mora da se suoči sa
traumama iz detinjstva.
Dakle, priča prati Filipa (Šon
Heris), šizoidnog lutkara, koji sa sobom uvek nosi kožnu torbu u
kojoj je misteriozni predmet. On se vraća u porodičnu kuću, u
kojoj živi njegov očuh Moris (Alan Armstrong). Iz minimalističkih
dijaloga ovog dvojca ćemo saznati većinu pozadinskih informacija
neophodnih da pratimo narativ. Ovde se vidi uticaj nemog filma, a u
prenaglašenosti emocija i stilizacijama koje komuniciraju neverbalni
deo narativa, zaista možemo videti uticaj filmova iz perioda
nemačkog ekspresionizma. U svakom slučaju, ubrzo saznajemo da
je u kožnoj torbi paukolika lutka po imenu Oposum, koju je Filip napravio, koja je sovjevrsna
projekcija njegovog identiteta, ali i njegovih strahova. Odavde
pratimo Filipove pokušaje da uništi lutku, dok se sa druge strane
dešavaju tajanstveni nestanci dece u njegovom malom gradu.
Kao što sam pomenuo, Metju Holnes je i
u svojim ranijim radovima pokazao izuzetno poznavanje horor žanra,
što je rezultovalo iznenađujuće dobro sastavljenim filmom,
naročito s obzirom na to da mu je ovo prvi dugometražni film.
Tegobna i jeziva atmosfera ispunjavaju svaki trenutak ovog
psihološkog horora nadopunjena mračnom psihodeličnom muzikom koju
je komponovao The Radiophonic Workshop, dok sjajna izvedba metodskih
glumaca Herisa i Armstronga stvaraju veoma uverljive mračne i
disfunkcionalne likove - za šta su i nagrađeni za najboljeg glavnog
i sporednog glumca na Festivalu horor filma u Bruklinu.
Početak ove godina nije mnogo obećavao što
se tiče horora, uz par izuzetaka, ali druga polovina godine je ispunjena mnogim
prijatnim iznenađenjima, poput Garet Evansovog "Apostola"
(Apostle, 2018.), Demijan Rugnin "Prestravljen" (Aterrados, 2017.) Anand Gandijevog "Tumbada" (Tumbbad,
2018.) i naravno, ovog filma. Voleo sam Holnesov rad još od "Mračnog
mesta", ali posle ovog filma ću ga sa interesovanjem pratiti i
kao horor autora. Preporuka svima koji vole evropski i psihološki
horor, ostalima će verovatno delovati previše uvrnuto.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment