Danas ćemo odstupiti malo od
uobičajene forme ovde na "Filmozofiji strave". Umesto recenzije horor
filma, ponudićemo vam nekoliko istinitih strašnih priča o ukletim
kućama. Tekst je zamišljen da u delovima isprati činjenice koje
stoje iza nekih od najpoznatijih horora koje ste verovatno već
gledali.
A zašto?
Strašne priče imaju oduvek bitno
mesto u ljudskoj zajednici. Još od detinjstva, svako od nas imao je
nekog bliskog koji je video ili doživeo nešto na granici sa
stvarnošću. Bio je to podugačak spisak sličnih okolnosti da ne
kažem tropa: žena u belom na putu, neko je praćen od strane nekog
čudnog entiteta kad se noću vraćao sam kroz šumu, nekoga su
zamađijale vile i osedeo je preko noći, uvek je bila neka ukleta
kuća u selu iz koje se čuju vrisci i violine itd.
Kao klinci mi smo ovakve priče
prepričavali do beskraja. Tvrdili smo najozbiljnije kako se to
desilo baš nekom koga bar posredno poznajemo. Time smo posredno
insistirali na tome da su strava i užas ovakvih abnormalnih
situacija i stvari na domak svih nas. Jako smo prezirali one koji su
pokušavali da nas nadmudre prepričavajući neki horor film, mi smo
tragali za stvarnosnim korenom jeze.
Ja radim isto u ovom članku
pokušavajući da otkrijem koliko je istinitih strašnih priča iza
ukletih kuća koje su poslužile kao inspiracija za neke od
najgledanijih horor filmova. Ukoliko neke od ovih naslova niste
gledali, upozoravam vas sad: MOGUĆI SPOJLERI!
1.VINČESTER
Ovaj film vam je sigurno poznat iz naše recenzije ili sa naše liste najgorih filmovau prošloj godini. Bavi se jednom od najpoznatijih ukletih i čudnih
kuća u SAD danas. Vinčester kuća Misterija građena je na gorivu
grizodušja udovice i naslednice bogatstva jednog od najslavnijih
američkih proizvođača oružja, Sare Vinčester.
Legenda kaže da je Sara mučena osećajem krivice i brojnim duhovima ljudi koji su stradali od čuvene puške, po uputima medijuma, gradila kuću prepunu lavirinata i hodnika i zazidanih soba koje su pohodili ovi duhovi.
Legenda kaže da je Sara mučena osećajem krivice i brojnim duhovima ljudi koji su stradali od čuvene puške, po uputima medijuma, gradila kuću prepunu lavirinata i hodnika i zazidanih soba koje su pohodili ovi duhovi.
Iako se i dan danas ta kuća zove
Vinčester kuća misterije, nema zaista istorijskih podataka iz prve
ruke (Sarine dokumentacije ili one ljudi bliskih njoj) o takvoj
motivaciji ili događajima. Ipak, evo šta jeste istinito u ovoj
priči:
- Sara Vinčester jeste istorijska ličnost, koja se nakon smrti muža 1884. godine, a prethodno pogođena tragedijom gubitka deteta 15 godina ranije povukla u Vinčester rezidenciju u San Hozeu, u Kaliforniji.
- Od kada se uselila u kuću počela je sa građevniskim radovima na objektu koji su trajali sve do 1922. godine. Do 1906. kuća je brojala 90 soba na 7 spratova, kada se desio veliki zemljotres u San Francisku što je značajno oštetilo kuću, ali nije trajno zaustavilo Sarine građevinske planove.
- Kuća jeste prepuna vrata koja ne vode nigde i stepeništa koja se završavaju u plafonu, ormara sa po 13 čavlova za kačenje odeće ili stropove iz 13 ploča, ali nema indikacija da je ovo imalo bilo kakvu paranoramlnu svrhu.
- Sama udovica Vinčester nije se izjašnjavala nikada u prilog ovih paranormalnih tvrdnji, ali ljudi od njenog vremena do danas nisu prestali da veruju da ova kuća u sebi sadrži mnogo više od arhitektonske misterije. Kuća sa svoja današnja 4 sprata, 161 sobom, 10 000 prozora, 3 lifta, 2 balske dvorane predstavlja već dragocenu istorijsku zaostavštinu. Ona svedoči o dizajnerskim trendovima i graditeljskim tehnikama i materijalima tog vremena. Da li je nužno da bude i ukleta kuća? Onom iracionalno ljudskom u nama, verovatno jeste!
Kada se veliki bol i ekscentričan
pristup vlastitom životu kombinuju sa slavom i bogatstvom i ponekim
slučajem, ljudi svakako dobiju materijal za priču.
2. PRIZIVANJE ZLA - OLD ARNOLD IMANJE
Filmovi "Prizivanje zla" (The Conjuring, 2013.) i "Prizivanje zla 2" (The Conjuring 2, 2016.) samo su
deo univerzuma proisteklog iz bogate zaostavštine stvarnog bračnog
para Eda i Lorejn Voren koji su se timski bavili paranormalnim
fenomenima. "Prizivanje zla" se bavi porodicom Peron koja se uselila
1971. godine u kuću u Harisvilu na imanju Old Arnold na Rod Ajlendu.
Kuća je prokleta od strane veštice koja je živela tu pre skoro
jednog veka i koja je žrtvovala svoje prvorođeno dete đavolu.
Ed se specijalizovao za demonologiju,
dok je Lorejn komunicirala sa entitetima koje su sretali zahvaljujući
svom daru vidovitosti koji tvrdi da poseduje. Pre skoro 70 godina
osnovali su Društvo za paranormalna istraživanja u Novoj Engleskoj
koje je okupilo brojne lekare, istraživače, policajce, sveštenike
i druge udružene u nameri da zajedno razotkriju šta stoji iza više
od 10000 slučajeva natprirodnih fenomena sa kojima su se Vorenovi
susreli.
Jedan od takvih, verovatno najpoznatiji
je i Amitvilski horor. U podrumu svoje kuće u Konetikatu otvorili su
Muzej okultnog koji i danas radi. Lorejn je bila angažovana kao
konsultant na oba ova filma, čiju verodostojnost i sama garantuje.
Istinito u filmu "Prizivanje Zla" jeste
to:
- Da se '70.-ih godina prošlog veka, stvarna porodica Peron uselila u ukletu kuću na imanju koje baštini kletvu veštice Batšibe Šerman iz 19. veka. Navodna kletva je osudila na smrt brojne ljude koji su prethodno živeli na imanju na kom se ova kuća nalazi.
- Batšiba Šerman zaista jeste živela u toj kući polovinom 19. veka i sahranjena je na lokalnom groblju, pored svoga muža Džadsona.
- Voreni su se zaista upustili u prizivanje njenog duha seansom nakon čega je po rečima Andree Peron (stvarne osobe) duh poseo njenu majku. Ona je govorila neljudskim jezikom i glasom levitirajući na stolici.
- Istina je i da su nakon filma, kuću počeli da opsedaju brojni fanovi, provaljujući na posed, u kuću i kradući stvari da bi obezbedili sebi suvenir sa ukletog mesta, zbog čega su sadašnji vlasnici kuće tužili Džemsa Vana i Vorner Bros.
Celokupno nasleđe i životni rad
Vorenovih predstavljaju vrlo kontradiktornu temu i reći da bilo šta
od gore navedenog nije istina isto je kao ubeđivati nekog vernika da
ne veruje u boga ili teoretičaru zavere tvrditi da su ljudi
izgradili piramide. Ipak ono što nas navodi da verujemo, ako
verujemo u verodostojnost rada Vorenovih jeste ista vrsta rešenosti
da verujemo još kao deca u doživljaje babinog deda ujaka koji je
jednom video nešto u šumi.
To je rešenost da se uplašimo jer ta
priča može biti stvarna. To je zato što su likovi u njoj stvarni.
Ipak dovoljno su udaljeni od nas da ih ne možemo zasita proveriti.
Da imamo nepobitne, proverljive dokaze, priča bi bila istinita i
užasna. Ovako je samo strašna i možemo uživati u njoj.
3. AMITIVILSKI HOROR
Amitivil je
najpoznatija ukleta kuća u Americi od 1974. kada se u njoj odigrao
katastrofalan masakr. Tragični događaj u kome je Ronald Defeo
Junior na spavanju puškom pobio svoje roditelje i četvoro braće i
sestara.
Od tih dana do danas ova tema obrađena je u preko dvadeset horor filmova. Ovi horor filmovi različitog su kvaliteta, od bioskopskih blokbastera do straight to video verzija. Najstarija verzija je "Amitivilski horor" (The Amityville Horror, 1979.) dok je najsvežija nama poznata "Amitivilska ubistva" (The Amityville Murders, 2018.)
Od tih dana do danas ova tema obrađena je u preko dvadeset horor filmova. Ovi horor filmovi različitog su kvaliteta, od bioskopskih blokbastera do straight to video verzija. Najstarija verzija je "Amitivilski horor" (The Amityville Horror, 1979.) dok je najsvežija nama poznata "Amitivilska ubistva" (The Amityville Murders, 2018.)
Istina je da:
- Sam ubica svedočio je o tome da su ga na taj čin nagnali glasovi u glavi kojima nije mogao da se odupre. To svoje prvobitno svedočenje je kasnije mnogo puta menjao, ali nikada nije zaboravljeno potpuno.
- Uzrok glasovima bi mogao imati veze sa legendom po kojoj je ta kuća izgrađena na tlu na kome se prethodno nalazilo utočište za bolesne, poludele i umiruće plemena Šinenok Indijanaca. Svima nam je dobro poznata tropa o uznemirenom svetom zemljištu i mnoštvo horora koji su iz toga proistekli.
- Kako bilo, originalno posednuće nije dobilo ni pola toliko pažnje kao iskustvo bračnog para Luc koji je ubrzo nakon tragičnih događaja kupio kuću za sitne pare. U svom boravku kraćem od mesec dana, po vlastitim navodima iskusili su najrazličitije paranormalne fenomene. Dvadeset i osme noći pobegli su u spavaćicama, uplašeni za vlastitu bezbednost. Sledećeg jutra održali su pres konferenciju iz kancelarije svog advokata.
- Zelena ljiga na bravama, hladna mesta u kući, rojevi muva, priviđenje svinje sa crvenim očima, “nevidljivi prijatelj” njihovog deteta i konačno glas koji urla “Napolje!” svešteniku koji je pokušao da blagoslovi kuću su neke od stavki na kojima su uporno insistirali u svojim izlaganjima. Već sledećeg dana ulica je bila puna ljudi koji su sami došli da ispitaju o čemu se tu radi i da li je istina.
Za razliku od skromne priče o
“indijanskom groblju” ova živopisna paleta fenomena i događaja
je dovedena u sumnju kada se ispostavilo da je porodica Luc imala
finansijskih problema i celu priču izmislila uz čašicu sa svojim
advokatom da bi te probleme rešila, iako je bračni par prethodno
pristao na detektor laži i prošao taj test.
Ljudska svest i javnost koja je u tom
trenutku već svakako bila uzburkana krizom u društvu i političkim
aferama bila je otvorena za jednu ovakvu priču. Priznati
hladnokrvnost i stvarnost užasa zločina u Amitivilu dolio bi ulje
surovosti na vatru emocionalnog naboja nacije. Razumljivo je zašto
je javnosti bilo lakše da potraži utočište u mašti i opravdanje
u natprirodnom. Priznanje da je radikalno zlo samo po sebi moguće i
postoji u svetu ostavilo bi ionako poražen svet bez nade.
***
Iza ove tri priče istiniti događaji
poseduju daleko manji intenzitet nego njihova slobodna filmska
tumačenja. Možda smo baš zato spremniji da poverujemo u slutnje i
pričine koji su dovoljno, ali ne odveć verodostojni da budu
stvarni. Možda nam je nekada lakše da se okrenemo onome što će
zauvek biti nejasno i nemoguće dokazati.
Strah od iracionalnog uvek je draži i
bliži od racionalnog straha prema stvarima koje su zaista moguće
iako neverovatne. Prvi je udoban i daje mogućnost da se u strahu
vežbamo i da ga se oslobađamo. Drugi je neprijatan i parališući
jer nas drži na oprezu i u stalnoj napetosti koju ljudski organizam
nije progamiran da dugotrajno podnosi. Možda je to razlog zašto
volimo horore.
Ako vas je ova tema zainteresovala
uskoro sledi i nastavak dok pokušavamo da pronađemo zajedničke
imenioce jeze i razotkrijemo konsenzualnu mitologiju simptoma
opsedanja koji i nama gledaocima daju za pravo da nekom mestu u
svojoj okolini postavimo dijagnozu i možda počeno neku novu
legendu...
Nina Stefanija Blažević
No comments:
Post a Comment