Film: Pravila
Sloterhausa (Slauhterhouse Rulez)
Režija: Krispijan Mils
Scenario: Krispijan Mils i Henri
Ficherbert
Uloge: Asa Baterfild,
Fin Kol, Sajmon Peg
Trajanje: 104
min
Proizvodnja: Velika Britanija, 2018.
Kada neko pomene horor-komediju, prva
stvar koja većini ljudi pada na pamet je
Edgar Rajtov "Šon živih mrtvaca" (Shaun of the Dead,
2004.). Ovaj film je prvi u tzv. Korneto trilogiji, pored "Pandura
u akciji" (Hot Fuzz, 2007.) i "Svršetak sveta" (The
World's End, 2013.). Ova tri filma
su od glumačkog
dvojca Nik Frost i Sajmon Peg stvorili instituciju horor-komedije.
Kada se pojavila vest da Frost i Peg
osnuju svoju producentsku kuću i da će njihov prvi projekat biti
horor-komedija "Pravila Sloterhausa", podiglo se mnogo
prašine oko ovog naslova. Bar u određenim krugovima.
Iako ovaj film nema genijalnog Edgara
Rajta u rediteljskoj stolici, na njegovom mestu je Krispijan Mils.
Ovaj reditelj je verovatno poznatiji kao muzičar i frontmen
psihodeličnog indi rok benda Kula Shaker, ali ima za svojim pojasom
više nego solidnu komediju "Fantastičan strah od svega"
(A Fantastic fear of everything, 2012.). Za vreme snimanja
priče o paranoidnom piscu krimića je počela njegova saradnja sa
Sajmon Pegom.
I tako, nešto godina kasnije, konačno
smo u prilici da recenziramo prvi film produkcijske kuće Stolen
Picture. Da li je vredan hajpa? Ukratko, nije ostvarenje kalibra
Korneto trilogije, ali ima svoje dobre momente.
Jedna od stvari po kojoj je Mils poznat
je njegov radikalan stav protiv totalitarističkih režima i fašizma.
Zato nije neobično da su jedna od prvih stvari koju čujemo na
početku filma note The Clashovog klasika "I fought the law".
Ova pank himna postavlja ton filma koji će kroz komičnu horor priču
provući ekološki i anti-establišmentski podtekst. Od komedije
retko ko očekuje da se bavi ozbiljnijim temama, ali što se mene
tiče ovo je plus filma.
Da bi kontrastirao ove teme, Mils
smešta priču u tradicionalnu britansku privatnu školu po imenu
Sloterhaus, gde se mlade nade uzgajaju da budu vrhunski sportisti,
vojni oficiri i političari koji će jednog dana stati na čelo
države. Naš junak je Don Volis (Fin Kol), koji nakon tragičnog
gubitka oca igrom sudbine dobija svoje mesto na ovom internatu.
Don saznaje da je u školi
uspostavljena striktna hijerarhija. Učenici su podeljeni na četiri
kuće: Andromeda, u kojoj su devojke, Ksenofont, u kojoj su genijalci
i štreberi, zatim Olimp koja je rezervisana za sportiste i na kraju,
Sparta, koja je mesto za otpadnike i gubitnike, i kojoj naš junak
pripada.
Ova klasična
raspodela uloga, koja priziva sećanje na Džon Landisovu
"Životinjsku kuću" (Animal House, 1978.) je dovoljna da
gledaocu postavi očekivanja. Naši problematični otpadnici će
pokušati sa jedne strane da unaprede svoj položaj u
striktnoj socijalnoj stratifikaciji škole, dok sa druge strane
rešavaju mračne misterije koje ovo drevno zdanje krije.
Misterije škole postavljaju konflikt
na nivou novo vs. staro, progresivno vs. regresivno, revolucija vs.
tradicija. Ali scenarista dodatno komplikuje zaplet uvođenjem zle
korporacije, koja iznajmljuje imanje škole jedan deo godine da bi
hidrauličnim frakturisanjem eksploatisala zemni gas ispod škole od čega naravno poneki dinar završi u džepu direktora škole.
Hidraulično frakturisanje je proces
upumpavanja tečnosti u šupljine zemljišta, da bi se gas poterao na
površinu odakle ga je moguće sakupljati. Ali u ovom procesu biva
otvorena džinovska rupa u zemljištu, unutar koje spava nešto
drevno, što sada ima priliku da izađe na površinu.
Naravno, svi ovi elementi će se
objediniti do kraja i to na prilično zadovoljavajući način. Ali
ono što filmu daje šarm nije originalnost, jer većina ovih
elemenata je već viđena u mnogo filmova smeštenih u internate. Ono
što je mene kupilo su duhoviti dijalozi sa one linerima u najboljem
maniru britanske komedije i nezamenljiva harizma Sajmon Pega i Nik
Frosta (Koji se u poslednjem trenutku priključio ekipi filma).
Treba pohvaliti i posao koji je odradio
Millenium FX na specijalnim efektima. Kombinacijom tradicionalnih
animatroničkih efekata i CGI-a uspeli su filmu da daju retro vajb
koji je, bar na meni, okidač za nostalgiju nastalu gledanjem filmova
iz analognog vremena. Zbog ovog i još nekih momenata ceo film deluje
kao da je namenjen malo starijoj publici, i da ga ljubitelji horora
mlađe generacije neće do kraja razumeti.
Činjenica je da ovaj film ni
scenaristički ni rediteljski nije na nivou Edgar Rajtovih
horor-komedija, na koje će vas duhom neprestano podsećati. Iako ni
po čemu revolucionaran, ovaj film deluje kao da je stvoren od strane
ljudi koji su srcem bili u projektu i ima dovoljno dobrih osobina da
mu se pruži šansa. Možda neće uzdrmati temelje žanra, ali lepo
će vam prekratiti nekih sat i po vremena.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment