Nema ničeg strašnijeg od istinite
horor priče. Zato je fenomen zvan "po istinitoj priči" –
nalepnica koja stoji na mnogim horor filmovima. Činjenica da postoji
most sa one na ovu stranu ekrana dodaje novu uznemirujuću dimenziju
našem doživljaju filma. Ta potreba da naši strahovi budu što
stvarniji vremenom je dovela do found footage podžanra u hororu. Za
found footage nije dovoljna stvarna priča, već i dokazi koji je čine hiperealnom.
Priče o ukletim kućama ipak su deo
starijeg, folklornog pripovedanja priča o duhovima. One mogu težiti
tome da iznesu dokaze, ali bitnije za njih je da uvek delimično
ostanu pod velom misterije.
Uklete kuće posednute su duhovima ili
drugim natprirodnim entitetima. Oni svedoče o istoriji nasilnih i
uvrnutih događaja na tim mestima i fenomenima koje ljudi ne mogu
objasniti, pa zbog toga ni verovati potpuno u iste. Ipak po
istraživanjima medijske agencije GALUP 37% građana SAD, 28%
Kanađana i 40% Britanaca veruje da kuće mogu biti uklete, odnosno
posednute! Sa ovakvim tržištem ovaj podžanr sigurno neće propasti!
Pre par nedelja, ovde na Filmozofiji
strave, započeli smo istraživanje o korenima jeze
i istinitim pričama koje su inspirisale neke od najpoznatijih horor
filmova o ukletim kućama. Videli smo slučaj Vinčester, Prizivanje zla i Amitvilski
horor. A danas nastavljamo sa razotkrivanjem uzroka inspiracije u
novom setu naslova da bi pronašli zajedničke imenioce jeze koja
stoji iza priča o ukletim kućama.
1. KADA SE POGASE SVETLA (WHEN THE LIGHTS WENT OUT, 2012.)
Ovo je brtanski horor film iz 2012.
koji govori o porodici u Jorkširu koju poltergajst teroriše tokom
nestanaka struje koju su se događali u celoj zemlji 1974. godine.
Stvarnije od ovoga je teško naći, čaki i kad sarađujete sa
Vorenima jer je film snimio nećak porodice koja je proživela
torturu poltergajsta, režiser i pisac filma Pat Holden.
Porodica Majnard iz filma je u stvari
porodica Holdenove tetke Džin Pričard. Originalni događaji su se
odigrali 1966. godine kada su Pričardi otkrili da im kuću poseda
duh koji uzima obličje kaluđera. Porodica je duhu čak nadenula ime
Fred, iako nije bio prijateljski raspoložen. Razbijao je jaja po
kući, vukao Holdenovu sestričinu uz stepenice i pravio buku svuda po
kući. Neobjašnjivo su plavile sobe, svetla palila i gasila.
Uprkos mnogobrojnim svedocima (lokalni
vikar, policajci i komšije) većina nije verovala u ovu priču. S
vremenom napadi duha su bivali gori i nasilniji i ni egzorcizam nije
pomagao. Duh je napadao i umirivao se po vlastitoj volji dok ga se
porodica Pričard nije rešila tako što je prodala kuću nešto pre
izlaska filma u bioskopima 2012. godine.
Autor filma je bio dete u vreme kada se
sve događalo i nije mu bilo dozvoljeno da poseti kuću. Njegova
majka i sestra su se uverile u postojanje crnog kaluđera, a
njemu je ostalo da snimi priču na osnovu porodične istorije i time
kompenzuje to što nije imao direktno iskustvo sa duhom.
Inače duha je identifikovao istraživač
natprirodnog Tom Kanif. Duh Fred je u stvari kaluđer koji je u 16.
veku obešen zbog silovanja i ubistva devojčice na mestu gde je
kasnije kuća Pričardovih sagrađena. Po iskustvima komšija iz kuća
i dalje u ciklusima okazuje znakove posednutosti, čak i kad je
potpuno prazna.
2. POSEDNUĆE U KONEKTIKATU (THE HAUNTING IN CONNECTICUT, 2009.)
Još jedan horor film koji se bar
delimično bazira na jednoj od istraga bračnog para Voren. Film
govori o porodici Snedeker koja je morala da se preseli u Konetikat
radi lečenja sina koji je oboleo od raka. u filmu kao i u
stvarnosti porodica se useljava u kuću za koju saznaju da je
prethodno bila sedište pogrebnog preduzeća.
Radnja se u oba slučaja odvija u
osamdesetim godinama prošlog veka. Tročlana porodica u kući se
zadržala samo dve godine. Za to vreme oba roditelja bili su
sodomizovani od strane demonskih duhova, a njihovog sina Filipa
posećivao je miseriozni jezivi čovek crne duge kose. Deca su
lebdela, a kolevke su se rastavljale i sastavljale po sopstvenoj
volji. Bračni par Voren je bio na slučaju neko vreme, kada su
angažovali sveštenika da osvešta kuću. Samo osveštavanje nije
bilo dovoljno, sve se konačno smirilio nakon egzorcizma.
1992. godine napisana je i knjiga o
ovom slučaju uklete kuće, ali i knjiga i događaji za koje su
vlasnici tvrdili da su stvarni sa vremenom su razotkriveni kao
prevara. Veliki udeo u tome čine kontradiktornosti iz intervjua
Karmen Snedeker – majke koja zavisno od verzije i jeste i nije
znala istoriju kuće, činjenicu da deca vide duhove itd.
Iako stvarna lokacija kuće nije
poznata, nova porodica koja se uselila u ovu kuću tvrdi da nema
niti jednog znak posednutosti bilo koje vrste. Njihov najveći
problem su lokalni radoznalci zbog kojih policija češće patrolira
u blizini kuće.
3. POLTERGAJST (POLTERGEIST, 1982.)
Ovaj film je malo kome potrebno posebno predstavljati. Kultni film u istoriji filma uopšte, da ne
govorimo horor žanra. Ovaj film je naveliko obeležio samu tropu
uklete kuće, demonskog posednuća, indijanskog groblja i praktično
svega drugog čega se dotakao u svom skoro dvočasovnom trajanju i
skoro 40 godina dugom postojanju.
Sam film prati mnogo kontroverznih
situacija koje su se odnosile na glumce i uslove snimanja o kojima
smo govorili bar delimično u horor činjenicama na stranici
"Filmozofije strave". Ali mnogo manje se priča i manje su poznati
istiniti događaji koji su poslužili kao inpiracija filmu. Verovatno
je uzrok tome i vremenska distanca koja količinu i kvalitet podataka
koje smo u stanju da saznamo o ovim događajima pokriva velom
misterije i istorije.
Pedesetih godina prošlog veka na Log
Ajlendu živela je porodica Herman koja je na svojoj koži iskusila
dvomesečno posednuće kuće. Flaše su eksplodirale, kao i statua
Device Marije, nekakva nevidljiva sila oborila je džinovsku policu
sa knjigama. Pošto policija nije mogla da pomogne obratili su se za
pomoć svešteniku nakon čega se niz neobičnih događaja prekinuo.
Slučaj poltergajst je možda i
najbolja ilustracija mosta između dve strane ekrana koji povezuje
natprirodna iskustva originalne porodice, misteriozne i
kontradiktorne smrti velikog dela članova filmske ekipe i samu
radnju filma u jedno jedinstveno klupko straha. Mi imamo privilegiju
da odmotavajući ga kontrolisanim strahom i nizom neobičnih
okolnosti zabavimo maštu.
***
Ukleta kuća je jedno od najopštijih
mesta (tropa) u istoriji horor žanra, samim tim i horor filmu. Ona
je deo šire celine ukletih mesta ili ekvivalent ukletim zamkovima,
ukletim brodovima, grobljima i drugim vrstama ukletih mesta na kojima
su se odigrali neobični, tragični i nasilni događaji.
Stručnjaci za natprirodno po pravilu
ovakve fenomene će pripisati onostranim entitetima koji žele da se
svete, povećaju svoju moć ili jednostanvo ispričaju svoju priču.
Tako gledano folklor ukletih kuća jeste jedna vrsta očuvanja istorije nekih mesta i generacija koje bi možda drugačije bile
zaboravljene.
Naučnici su pokušali ovakve događaje
da opravdaju ne samo logičnim objašnjenima o zvucima koji su deo
redovnog života svake kuće do loptastih munja i zagađenja sredine
različitim supstancama koje bi mogle biti uzrok ovih i onih prikaza
koje stanovnici iskuse. Ponekad su to elektromagnetni fenomeni koji
naprosto izlaze iz našeg spektra percepcije ali ih ne možemo
ignorisati podsvesno (kao vrlo visoki ili niski zvuci uzrokovani
rashladnim uređajima i sl.).
Kako bilo od veličanstvene, ali
namrgođene vile na brdu do usamljene trošne kolibe u šumi, svaka od
ovih kuća dobija novo lice sa prvim mrakom. Ta lica često otkrivaju
priče koje su ljudima prosto suviše strašne da bi poverovali da su
moguće u istoj ravni u kojoj i mi postojimo, kao što su zločini
psihopata, a nekad su samo plod mašte koja u škripanju poda u noći
kada nestane struje, iz naslage prašine čuje zov vekova i
neizrečenih priča iz prošlosti.
Zajedničko svim pričama o duhovima
osim potrebe da se plašimo jeste i naša potreba da evidentiramo i
složimo istoriju nekih mesta na određen nama razumljiv način, koji
će dovoljno, ali ne previše objasniti ono što se na granicama do
kojih dopire svetlost sijalica našeg doma nazire u tami.
Prepričavajući drugima ovakve priče čak i kada nam ne veruju oslobađamo se straha. Možda čak tražimo i oslonac i empatiju za one trenutke kada se u noći trgnemo na nekakv šum ili osetimo kako nas neko gleda preko ivice kreveta – znamo da nismo sami.
Prepričavajući drugima ovakve priče čak i kada nam ne veruju oslobađamo se straha. Možda čak tražimo i oslonac i empatiju za one trenutke kada se u noći trgnemo na nekakv šum ili osetimo kako nas neko gleda preko ivice kreveta – znamo da nismo sami.
Osim toga od početka prošlog veka
(1915) kada je prva ukleta kuća otvorena za komercijalne posete
javnosti u Engleskoj, ovaj fenomen i vid turizma su se pokazali kao
vrlo unosni, tako da šta god stoji emocionalno i psihološki u
pozadini ove naše potrebe da istražimo posednute kuće verovatno će
nas nagoniti da simptome tražimo i u svojoj okolini jer ko zna kad
nam baš to može doneti onih čuvenih 15 minuta slave i koju kintu
više u svetu u kome je sve moguće pretvoriti u zaradu.
Nina Stefanija Blažević
No comments:
Post a Comment