Film: Groblje kućnih
ljubimaca (Pet Sematary)
Režija: Kevin Kelš,
Denis Vidmejer
Scenario: Met
Grinberg, Džef Buler
Uloge: Džejson
Klark, Ejmi Sejmec, Džon Litgo
Trajanje: 101 min
Proizvodnja: SAD,
2019.
Moja prva
asocijacija kada neko spomene „Groblje kućnih ljubimaca“ nije
horor film već poznata pesma od Ramonsa i verovatno jedina pesma od
Ramonsa koju znam. Verujem da je ova pesma jedna od retkih
kvalitetnih stvari koje se nalaze u istoimenom horor filmu iz 1989.
Za razliku od ovogodišnjeg rimejka za koji pišem recenziju, prvi
film se daleko više oslanja na knjigu proslavljenog američkog horor
autora Stivena Kinga.
Naravno da sam ovom
prilikom pogledao i prvi film kako bi imao kompletnu sliku o ovoj
filmskoj-horor-rimejk sagi. Za prvi film je scenario pisao sam Stiven
King, što je pretpostavljam razlog doslednosti noveli, iako to nije
uvek pravilo kod autora koji adaptiraju sopstvene romane. U svakom
slučaju iako je Kingova novela iz 1983. nominovana za najbolju
svetsku horor novelu te godine prvi film nije ni u kom pogledu tako
dobro prošao kod kritike, a ni kod publike.
Slična stvar se
dešava i sa njegovim ovogodišnjim rimejkom kojeg ne hvali previše
američka kritika, a publika, kao što sam imao prilike da i sam vidim
u bioskopu, izlazi sa projekcije. Zašto sve to? Nisam siguran, ali
meni je film bio neizmerno interesantan, čak toliko interesantan da
nisam ni jednom pogledao na sat. Želim da verujem da su dve devojke
izašle sa projekcije jer nisu mogle da podnesu morbidni završetak
filma, jer to bi značilo da je strašan preko svih očekivanja.
Nije zaista tako,
međutim kao Molder: Želim da verujem.
U ovogodišnjem
filmu priča nije ista kao u prvom, mnoštvo stvari je izmenjeno,
neki likovi, čak i sam kraj. Radnja prati porodicu Krid koja se iz
Bostona preseljava u manje mesto kako bi usporili tempo života.
Porodicu Krid čine Luis (Džejson Klark), Rejčel (Ejmi Sejmec) i njihovo dvoje dece, ćerka Eli (Žete Lorens) i
tek prohodali Gejdž (Hugo i Lukas Lavoj). Naravno nikako ne smemo da zaboravimo mačka
Čerča čija uloga je ključna za sam zaplet.
Nedaleko od njihove
nove kuće nalazi se seosko groblje kućnih ljubimaca, gde svi
meštani sahranjuju svoje mezimce nakon što im se život okonča.
Nakon što njihov mačak Čerč nastrada Luis i Rejčel odluče da
maloj Eli saopšte da je njihov ljubimac negde jednostavno nestao.
Komšija Džad (Džon Litgo) nakon toga odvodi Luisa duboko u šumu iza groblja
kućnih ljubimaca i pokazuje mu gde treba da sahrani mačka ne
objašnjavajući mu zašto.
Vrlo brzo će Luisu
postati jasno šta je uradio jer se sledećeg jutra mačak pojavljuje
u kući sa nešto izmenjenim ponašanjem.
Kulminacija se u
novom filmu u potpunosti razlikuje od kuminacije u originalu, i što
se mene tiče ne samo zbog efekata već i zbog samog toka narativa
koji dovodi do tačke ključanja, novi film prevazilazi priču prvog.
Ako rimejkovi treba da služe nečemu onda je to definitivno
istraživanju novih mogućnosti istog zapleta. Takođe sam završetak
filma ima isti efekat ali na mnogo bolji način izveden.
Ne radi se samo o
tome da su se standardi horora izmenili i da se danas pravi više
džamp-skerova koji u ovom filmu zaista obavljaju svoj posao jer su u
uključeni u narativ, već je stari film zaista loš. Mnogo toga
izgleda neuverljivo i naivno, čak vrlo često izaziva podsmeh. Novo
„Groblje kućnih ljubimaca“ je jezivije, imam utisak kao da su
scenaristi i reditelji naučili na greškama starog filma.
Na primer, u
originalu zaplet otpočinje kada dolazi Dan Zahvalnosti, a rimejk je
to preuredio da počinje drugi jedan praznik bliži duhu horora, a to
je naravno Noć Veštica. Jer to je ton u kojem treba da se odvija
zaplet. To je ambijent u kojem će se desiti smrt u pozadini naivnog
dečijeg skupljanja slatkiša po komšiluku.
U rimejku je takođe
značajna uloga dodeljena i devojčici Eli, dok se stari film
uglavnom fokusira razvoj lika njenog oca Luisa i to je možda jedini
element gde bih dao prednost originalu jer se poklanjanjem veće
pažnje jednom liku, horor odivija u unutrašnjosti ovog karaktera, a
rimejk ima svoje momente u određenim spoljašnjim faktorima radnje.
Tema
koju obrađuje ova priča jeste večna tema smrti. Osećaj
odgovornosti za smrt bližnjih i želja da se sa njima ponovo
sretnemo. Ali da li bi to bili isti oni koji su nas napustili? Jer
„nekad je smrt bolja“. A u poslednje vreme su i rimejkovi bolji
od svojih originala. Ako vam je bliska ova tematika gledajte obavezno
„Groblje kućnih ljubimaca“.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment