Film: Klimaks (Climax)
Režija: Gaspar Noe
Scenario: Gaspar Noe
Uloge: Sofija Butela,
Romen Gijermik, Suhejla Jakub
Trajanje: 97
min
Proizvodnja: Francuska/Belgija, 2018.
Pod nazivom Cinema du Corps se
podrazumeva grupa francuskih autora koji su na sceni veći više od
četvrt veka. Autori koje svrstavaju u ovu grupu imaju širok spektar
stilova i tema kojima se bave, ali svi imaju zajedničku nit. Kroz
njihovo stvaralaštvo se provlače motivi seksualne dekadencije,
zverskog nasilja i psihotičnih likova. Ovi motivi su predstavljeni
na brutalan i sirov način, zbog čega je grupa poznata i pod nazivom
Novi francuski ekstremizam.
U okviru ove avangardne grupe, koja
jednako vuče korene iz arthouse filma kao i iz horor filma,
najpoznatije ime je Gaspar Noe. Ovaj autor je odavno stekao
internacionalnu reputaciju, kako inventivnom kinematografijom, tako i
provokativnim stavovima i nastupom. Premijere njegovih filmova na
festivalima redovno prate masovna napuštanja projekcije, ali
ljubitelji njegovog dela uvek nestrpljivo čekaju da vide kuda će ih
ovaj autor odvesti sa svojim sledećim ostvarenjem.
Pred vama je recenzija Noeovog
horor filma "Klimaks". On nije klasičan
žanrovski, već
autorski film sa snažnim elementima horora.
"Klimaks" je premijerno prikazan prošle godine u Kanu, a
bioskopsko prikazivanje je počelo u septembru prošle godine u
Evropi, odnosno u martu ove godine u Americi. Naravno,
kao i svaki njegov film i ovaj je izazvao kontroverzne reakcije.
Premisa je veoma jednostavna:
pratimo grupu plesača koji se nakon uspešne
probe opuštaju uz sangriju, sve dok ne shvate da je neko od njih u
osveženje sipao psihotropnu drogu. Od ovog trenutka paranoja i
nasilje eskaliraju, pretvarajući izolovani prostor koji plesna grupa
koristi u poprište sukoba ljudi svedenih na nivo zveri.
Ono što ovaj film čini interesantnim
nije sama priča, već način na koji je ispričana. Ekspresivnost
svetla, glumačkog pokreta, muzike i kretanja
kamere na savršen način komuniciraju haos halucinogenog pakla. Noe
koristi svoju akrobatsku kameru (kojom je za ovaj film on lično
rukovao) da dočara paranoidni užas u kome se prijatelji i
saradnici, pa čak i članovi porodice, okreću jedni protiv drugih u
svega nekoliko trenutaka.
U stvari, mnogo impresivniji od
nasilnog drugog dela je prvi deo, u kome posmatramo rad plesne
grupe. Priča počinje neverovatnom desetominutnom plesnom
koreografijom Nine Meknili u kojoj gledamo dvadeset i tri plesača
koji izvode plesni nastup u jednom neprekinutom kadru uz hipnotični
zvuk remiksa Mark Seroneovog Supernature-a.
Jedan po jedan igrači se smenjuju, demonstrirajući svoju veštinu
kroz raznovrsne plesne stilove od voguinga, preko krumpinga do
waackinga. Nakon koreografije, plesači nastavljaju da improvizuju
svaki svojim plesnim stilom dok pratimo njihove povremene dijaloge
sve do... početka filma?
Noe na svoj provokativni način
subvertira i filmsku strukturu. Iz tog
razloga ćemo odjavnu špicu videti na samom
početku ovog horora, a uvodnu špicu sa naslovom
negde na četrdeset i petom minutu filma. Duhoviti detalji, koji se
lepo uklapaju u haotičnu prirodu filma, ali
daleko od toga da je ovaj film prazan spektakl.
Na samom početku filma imamo
stilizovan kadar u kome vidimo televizijski prijemnik na čijem
ekranu vidimo intervju sa članovima plesne trupe. Kadar je uokviren
raznim knjigama i video kasetama koji su direktno inspirisali Noea.
Na njihovim hrbatima možemo videti imena nemačkih ekspresionista
Frica Langa i Fridriha Vilhelma Murnaua, filozofa Fridriha Ničea
poznatog po svojoj kritici dekadentne evropske kulture koju je
smatrao nihilističkom, naslove filmova
"Taksista" (Taxi Driver, 1976.), "Andaluzijski pas"
(Un Chien Andalou, 1929.), "Suspirija" (Suspiria, 1977.),
"Zombi" (Zombie, 1979.) i mnogi drugi, a koji su svi
pozajmili ponešto tematski ili stilski ovom filmu.
Ali verovatno najsnažniji uticaj na
autora je imao Stenli Kjubrik. Noe kaže da je zahvaljujući ovom
reditelju odlučio da se bavi filmom, nakon što je prvi put kao
klinac odgledao njegovu "2001: Odiseju u svemiru" (2001: A
Space Oddyssey, 1968.). On čak za klimaks navodi kako bi trebalo da
predstavlja antipod ovom filmu: dok smo u "Odiseji" gledali
majmune koji evoluiraju u razvijenije forme, u Noeovom filmu vidimo
ljude koji degradiraju na nivo životinja.
Ako bi baš tražili dlaku u jajetu,
mogli bi kritikovati manjak razrade likova. Noe uvodi čitavu ekipu
na scenu i koristi prvu polovinu filma da nas upozna sa njima.
Problem nastaje u drugoj polovini, kada svi karakteri i njihove
motivacije bivaju skrajnute i zaboravljene. Naravno, ne možemo
očekivati da film razvije dvadeset i kusur likova, ali u opštem
haosu drugog dela filma, karakterizacija se potpuno gubi. To u sebi
jeste poruka filma, ali ljubiteljima tradicionalnog narativa sigurno
će zasmetati.
Ukratko, iz ove
recenzije filma da se videti da “Klimaks” nije za svačiji
ukus. Ne znam koliko će se u publici naći gledalaca poput mene:
onih koji istovremeno cene mjuzikl, horor film
i autentičnu autorsku ekspresiju. Ako možete da čekirate sva tri
kvadratića istinski ćete uživati u ovom ostvarenju
(iz istih razloga, pogledajte novu "Suspiriju", ako već
niste). Ako se zgražavate ekscentričnih filmskih autora i
eksplicitnog filmskog nasilja, možete mirne
duše da preskočite ovaj horor film.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment