Film:
Poslednji Srbin u Hrvatskoj
Režija: Predrag
Ličina
Scenario: Predrag
Ličina
Uloge: Krešimir
Mikić, Hristina Popović, Tihana Lazović
Trajanje: 90 min
Proizvodnja: Hrvatska,
2019.
Ovogodišnji Fest dao
nam je priliku da pogledamo nekolicinu odličnih horora, a naša
pažnja danas usmerena je na jedno potpuno neočekivano domaće
ostvarenje! B horor u A hrvatsko-srpskoj koprodukciji "Kinorame"
i "Art i Popkorn", uz podršku Hrvatskog audiovizuelnog
centra i Filmskog centra Srbije bio je baš prijatno osveženje. Bez
obzira na naslov i pretpostavke/negodovanje mnogih, uglavnom
nacionalističkih struja, koje je isprovocirao još u toku snimanja
samog filma ovo je jedna neopterećena, avanturistička zombi
komedija.
Film eksploatiše i u svoj narativ
uspešno integriše hrvatsko-srpske odnose iz novije prošlosti kao i
motive zombi horora, ali nalazi prostora da (pret)postavi i neka
ozbiljnija pitanja kao što su odlazak sve većeg broja mladih u
inostranstvo zbog nezaposlenosti i zajedničke budućnosti na planeti
u kojoj je čista voda, koje je sve manje, najdragoceniji resurs.
Film je autorski dugometražni prvenac
Predraga Ličine, a žanrovski post-apokaliptična zombi komedija
toliko nekarakteristična, možda čak i prva tog tipa u domaćoj
javnosti i regionu. Poptuno nepretenciozna sa aspekta držanja
lekcija ili strana, ova duhovita priča pretpostavlja distopijsko
društvo pocepano ogromnim klasnim razlikama u Hrvatskoj sedam godina nakon bankrota. Jedan od osnovnih
generatora komične tenzije jeste satira na odnose Srba i
Hrvata kakvi su oni u sadašnjosti i bližoj prošlosti; ambivalentna
netrpljivost, u kojoj dve strane, suviše slične ne mogu potpuno ni
da se mrze, niti se vole, ali se suštinski međusobno određuju tim
svojim super-nacionalističkim odnosom. Film se poigrava idejom da
nakon izbijanja epidemije koja sve Hrvate pretvara u zombije –
nakaze, (rečeno terminologijom filma), jedino Srbi imaju imunitet i
njihova krv predstavlja osnov seruma za izlečenje i zaustavljanje
epidemije.
Razlozi koje sam autor navodi da baš
srpska manjina u Hrvatskoj bude ta spasonosna je
delom slučaj, a delom logika po kojoj je veća mogućnost izlečenja,
što je manjina koja ima imunitet brojnija. Ipak meni se dopada da
mislim i o tome kako je naslov filma inteligentna referenca na
poznati horor klasik “Poslednji čovek na Zemlji” (The last man
on Earth, 1964.) i zahvaljujući tome duhovito poigravanje sa
netrpeljivošću nacionalističke svesti koja u svom korenu ima
suštinski strah od drugog, u ovom slučaju, sasvim određenog drugog
pod nazivom Srbin. Ipak, ne treba se truditi previše oko tumačenja
naslova i aktera filma, već se prepustiti uživanju u dobro
osimšljenoj avanturističkoj priči. Vidi se da je u film uloženo
dosta novca, ljubavi i truda i da su se trudili da izvuku maksimalan
kvalitet u uslovima lokalne kinomatografije i produkcije i naprave
film koji u svemu pretenduje da bude žanrovski klasik pre nego
veliko umetničko delo sa vaspitno obrazovnom funkcijom.
Suštinski film je
nepristrasan, vaspitno nepretenciozan i verovatno zahvaljujući tome
rađen u koprodukciji hrvatskih i srpskih producenata. On ide na to da
se predstavi kao ozbiljan komercijalni film, pre svega da dobro
zabavi gledaoca i da se poigra sa najvećim i najpoznatijim tropama
zombi i horor žanra. Autor sam tvrdi
kako je bio inspirisan filmovima kao što su "Napad na policijsku
stanicu " (Assault on Precinct 13, 1976) i
"Tuđin" (Alien, 1979) gde je glavna tema suočavanje manje grupe ljudi
sa nekom većom grupom ljudi i(li) opasnošću većom od
sebe. Dakle ono što je autor ovog filma ciljao, pre svega je komični
survival horor, u kome će kroz dobro režiranu akciju i
interesantan zaplet načiniti tenziju koja se razrešava komičnim
momentima i aluzijama na dobro poznate stereotipe ovog podneblja
oličenim u karakterima tajkuna, mladog ultranacionaliste, babe
partizanke itd..
U filmu se vidi da je autor odličan
poznavalac, čak i ljubitelj horora. Iako se na početku čini da
radnji, bez obzira na broj situacija koje se nižu, treba malo da se
zahukta, jednom kada avanture krenu i mala skupina onih koji nisu
zaraženi se otisne u neizvesnost spasavanja vlastitih koža radnja
filma predstavlja rolerkoster apsurdnih i ludih situacija kroz koje
se raspliću niti planetarne zavere. Ono što bi film učinilo
misterioznijim i možda još zabavnijim jeste da su gledaoci zajedno
sa junacima morali da dokuče ove obrte i rasplete umesto što su unapred obavešteni o vinovnicima celokupnog stanja i
njihovim motivima. Pristup koji je autor odabrao je
možda trebalo da stvori dodatni pritisak u gledaocu, znajući koliko
su glavni akteri filma bespomoćniji pred celom situacijom, ali u
ovom slučaju jednostavno nije radilo, bar za mene. U ostatku,
pisanje je odlično zanatski obavljeno, sve što je najavljeno,
isplaćeno je gledaocu, s tim da planirani kamei najpoznatijih javnih
ličnosti u ovom filmu nisu zaista bili nužni, ali razumem da su tu
zbog tržišta.
Još samo jedna sitna i relativno
sporna, a meni upadljiva stvar u filmu – akcenti glumaca koji su
govorili na više od 5 jezika u filmu. Jasno mi je da nije moguće
unajmiti jezičkog trenera za svaku izgovorenu rečenicu ili
dijalekt, ali mnogi, osim Sergeja Trifunovića, koji je jako lepo
potrefio Teksašanina na visokoj vojnoj funkciji, imali su problem sa
dočaravanjem autentičnog akcenta jezika koji bi njihovim
karakterima bio maternji. Ipak ovo ne treba da vas brine jer dok
primetite takvu sitnicu radnja već skrene pod nekim totalno
izvitoperenim uglom tako da vam je pažnja svo vreme uglavnom na
filmu i možda čak potajnom navijanju i tipovanju šta bi sledeće
moglo da se dogodi.
Toplo ga preporučujem svim
ljubiteljima horor komedije kao jedinstveno, i nadam se, ne zadugo, jedino ostvarenje ovog tipa na domaćem tržištu. Ponavljam ovo je B horor u A produkciji za sve koji jednostavno i nepretenciozno vole
ovaj filmski žanr koliko i sam autor, oni će istinski uživati u
sat i po dobre zabave smeštene u skoru mračnu budućnost
koja bi mogla da očekuje i nas gledaoce.
Nina Stefanija
Blažević
No comments:
Post a Comment