Film: Mrtvi neće da
umru (The Dead Don’t Die)
Režija: Džim
Džarmuš
Scenario: Džim
Džarmuš
Uloge: Bil Marej,
Adam Drajver, Tom Vejts
Trajanje: 104 min
Proizvodnja: SAD,
2019.
Džarmuš je jedan
od mojih omiljenih američkih reditelja i jedan od filmskih autora
čiji rad pratim još od svog tinejdžerskog doba. Takoreći, kada sam
počeo da gledam filmove po svom izboru Džarmuš
mi je bio prvi autor čiji sam filmski opus istražio i takoreći
zaljubio se u njegov kinematografski stil na prvi pogled. Ono što me
je toliko privuklo kod ovog filmskog autora jeste to što se u
njegovim filmovima scene i sama radnja ne odvijaju na ustaljen i
uobičajan način kao što smo to navikli da vidimo u drugim
američkim, a naročito holivudskim filmovima.
Džarmuš kao da
nekako namerno uvek ide protiv svih konvencija i standarda američke
kinematografije, a sve sa dozom apsurdnosti i avangardizma jednog
filmskog ukusa koji potiče iz andergraund supkulturne sadržine Nju
Jorka. Pa tako, u njegovim filmovima se često pojavljuju poznati
muzičari kao glumci i kao saradnici na kreiranju muzike za film.
Nije drugačije ni u
„Mrtvi neće da umru“ u kojem pored velikih glumačih imena kao
što su Bil Marej i Tilda Svinton, svoje uloge imaju i RZA (Wu Tang
Clan), Igi Pop, Tom Vejts i Selena Gomez. Svoju premijeru film je
doživeo na Filmskom Festivalu u Kanu maja ove godine, a od juna
krenuo je da se emituje i na velikim platnima širom sveta.
Zarada filma je
neočekivano velika, čak prelazi cifru od 14 miliona dolara, dok se
kritike uglavnom veoma negativne i loše nakonjene ovom ostvarenju,
kao i mišljenja razočarane publike.
U izvesnom smislu i
ja bih se složio da je ovo jedan od slabijih Džarmušovih filmova,
ali ne samo to, već i jedno namerno degradiranje svoje umetničke
ličnosti. Jer kada napravite veliko delo kao što je njegov najbolji
film „Samo ljubavnici opstaju“ (Only Lovers Left Alive, 2013.)
koji može sa uživanjem da gleda najšira moguća publika, onda ne
možete posle nekoliko godina da napravite niskobudžetni treš film
kao da ste tinejdžer. Mislim možete, ako ste Džarmuš i ako ste
spremni da vas publika ispljuje, a kritika ugrobari.
Radnja je smeštena
u Centervil i prati dva policajca Klifa (Bil Marej) i Robija (Adam
Drajver) koji dok odlaze da provere da li je Bob (Tom Vejts), čovek
koji odmetnuto živi u šumi, ukrao kokoške farmeru Mileru (Stiv
Busemi) primećuju da bi trebalo da se već smrklo. Nakon što nakon
dužeg vremena padne mrak toksična mesečeva zračenja ožive mrtve
koji krenu u svoju prvu noćnu prehranu.
Ono što je
interesantno kod Džarmušovih zombija jeste da im on prvi u istoriji
ovog podžanra horor filma daje moć govora. Svaki zombi u Centarvilu
izgovara samo jednu reč ili prostu rečenicu koja označava za čime
žudi njegovo telo. To su uglavnom stvari kojima su zombiji bili
opsednuti ili nešto što su voleli dok su bili živi. Sada kao živi
mrtvaci ponovo se vraćaju u potragu za tim stvarima.
Džarmušova treš
horor komedija ispunjena je apsurdističkim humorom koji njemu kao
autoru nije nikada bio stran, međutim u ovom filmu ga je sigurno
podigao na maksimum. Odnosno, Džarmuš je ovde svoj apsurdistički
stil pripovedanja okitio banalizmom kojim pretenduje da predstavi
savremeno društvo. „Mrtvi neće da umru“ predstavlja u filmskom
smislu drugu stranu iste teme kojom se bavi u „Samo ljubavnici
opstaju“.
Dakle, da pojasnim.
U „Samo ljubavnici opstaju“ Adam ljude naziva zombijima. A u
„Mrtvi ne mogu umreti“ je reč upravo o tim ljudima koji se i za
vreme svog života ponašaju bezvoljno i umrtvljeno opsednuti nekim
prolaznim pojedinostima (zbog čega izgleda kao da se kompletna
glumačka postava smorila na snimanju). Stoga kada ih toksična
zračenja meseca ožive oni bivaju svedeni samo na svoje najveće
pojedinačne opsesije.
Suština ovog filma
krije se u samom naslovu, čovečanstvo je obamrlo i stoga ne može
umreti. To je poruka koju autor želi da nam prenese.
Zasigurno da je
Džarmuš hteo da snimi upravo ovakav film, jer čvrsto želi da
nikada u sebi ne izda andergraund, međutim ruku na srce, film jeste
na momente smešan u pravom treš fazonu, ali je i krajnje
neuzbudljiv i dosadan. Takođe, mnoštvo likova nemaju nikakvu ulogu u
filmu osim što se tu nalaze kao puki posmatrači događaja.
Takođe kritika
društva na koju ovim filmom pikira autor previše je očigledna i
površna, kao recimo scena u kojoj se zombiji šetaju ulicama
Centarvila držeći mobilne telefone u rukama. To već svi znamo i
ništa ingeniozno nam nije saopšteno.
U
svakom slučaju, pogledajte ovaj film ako ste baš veliki fan
Džarmuša, a ako ste ljubitelj treš horora, onda ćete se možda i
razočarati. Jer ovo je Džarmušovski treš horor.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment