Film:
Brajtbern (Brightburn)
Režija: Dejvid Jaroveski
Scenario: Brajan Gan, Mark Gan
Uloge: Elizabet Benks, Dejvid Denman,
Džekson A. Dan
Trajanje: 90
min
Proizvodnja: SAD,
2019.
Stripski superheroji su do pre desetak
godina obitavali na marginama kulture, sa povremenim uspešnim
uplivom u filmske vode, poput Bartonovog "Betmena" (Batman,
1989.) ili Donerovog "Supermena" (Superman, 1978.).
Situacija se radikalno menja sa izlaskom "Gvozdenog čoveka"
(Iron Man, 2008.) kada američki superheroji na velika vrata ulaze u mainstream
kulturu, i zahvaljujući njemu, danas smo u prilici da recenziramo
superherojski horor film "Brajtbern".
Ukratko, premisa ovog filma, očigledna
još iz trejlera, se može svesti na "A šta bi bilo da je
Supermen zao?". I ova ideja neće biti problem ljubiteljima
filma kojima može biti nešto novo. Ali ljudi koji prate strip su za
osamdeset godina koliko postoji superherojski žanr mogli da vide
desetine "šta bi bilo, kad bi bilo" priča o ovom junaku,
počev od toga da je Supermen pao u sovjetsku Rusiju umesto u
Ameriku, pa do toga da je Supermen gej.
Za ljubitelje stripa u ovom filmu
zaista neće naći ništa novo, štaviše, u samim stripskim
serijalima, ova tema je obrađivana mnogo puta i to na upečatljivije
i originalnije načine. U "Brajtbernu" motivacija glavnog
junaka je svedena na: zao je i sada gledamo splatter horor.
U redu, ni to ne mora biti loše ako
ste očekivali tako nešto. A mogli ste, jer je u produkciju upleten
Džejms Gan, koji je autor odlične superherojske satire "Super"
(Super, 2010.). Ova dva filma su čak i u direktnoj vezi, kako
otkrivamo u after credits sceni, ali dok "Super" koristi
superherojski milje da bi govorio o banalnosti nasilja u savremenom
svetu, "Brajtbern" je samo banalan.
Ovde je problem što su superheroji pre
svega moćne metafore, kojima na paraboličan način autori
pripovedaju o aktuelnim problemima društva, stvarajući svojevrsnu
verziju savremenog mita. Pisci scenarija "Brajtberna" su
potpuno izbegli bilo kakvu supstancijalnost podteksta i pretvorili
svoju verziju supermena u destruktivnog pubertetliju koji usled bure
hormona sprovodi teror nad malim gradom u kome živi.
Priča filma prati mladi bračni par
Brajer koji živi u malenom gradiću Brajtbern u Kanzasu. Oni imaju
problem sa začetkom svog prvog deteta, ali situacija se menja kada
se u njihovo dvorište sruši maleni svemirski brod u kome je beba.
Kajl Brajer (Dejvid Denman) je skeptičan prema celoj situaciji, ali
je njegova žena Tori (Elizabet Benks) uverena da je reč o božjem
daru. Usvajaju ga i daju mu ime Brendon.
Deset godina kasnije pratimo Brendona,
koji je izrastao u inteligentnog, kreativnog i introvertnog klinca.
Kako stvari bivaju obično u malim sredinama, druga deca ga smatraju
čudakom i zlostavljaju ga jer je drugačiji. Brendon postajući
postepeno tempirana bomba, otkriva da ima natrpirodnu snagu i brzinu,
kao i neranjivost. I naravno, tamo gde bi normalan ljudski klinac
morao da razvije traumu zbog koje bi do kraja života maštao o tome
kako bi se osvetio svojim zlostavljačima, Brendon odlučuje da
navuče kapuljaču na glavu i pokori svet.
Takođe, ništa od ovoga nije spojler
jer je sve otkriveno još u prvom u trejleru, i ako ste ga videli,
sumnjam da će za vas biti iznenađenja u filmu.
Sami horor momenti nisu loši, Brendon
je tretiran kao klasičan monstrum, koji se uvek samo nazire u sceni
ili vreba iz senke, što doprinosi osećaju da gledamo pravi
žanrovski horor i svakako je za pohvalu. Tom osećaju doprinose i
brojne splatter scene koje su mnogo brutalnije i eksplicitnije nego
što bih očekivao od ovakvog filma.
Kao što sam rekao, najveća zamerka je
banalnost, koja će najviše smetati stripofilima. Autori se ni u
jednom trenutku nisu trudili da budu originalni, sve je prepisano iz
priče o Supermenu, počev od lokacije gradića, koji je kao i
Smolvil smešten u Kanzas, preko aliterativnog imena glavnog junaka i
načina dolaska na zemlju, pa do palete moći kojima raspolaže. I
sve ovo bi bilo u redu kada bi služilo nekoj narativnoj svrsi, ovako
samo deluje kao da autori nisu uložili previše truda.
Na kraju, preporučio bih gledanje ovog
u nekoliko slučajeva. Ako nikada u životu niste pročitali nijedan
superherojski strip, ovaj koncept zlog Supermena će vam delovati
sveže i originalno. Ako ste tinejdžer pun angsta, Brendonova priča
može delovati katarzično na vas, sa sve pesmom koja prati odjavnu
špicu mlade emo zvezde Bili Eiliš. Ako ste torture porn
entuzijasta, pronaći ćete ponešto za sebe u vrhunski odrađenim
gore scenama. Ako se ne uklapate ni u jedan od navedenih profila,
slobodno možete preskočiti ovaj film.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment