Carrie, krvava priča o osveti: roman
Stephena Kinga, te filmske adaptacije Briana DePalme (1976) i
Kimberly Price (2013)
Isus motri sa zida.
Lice mu je hladno k'o stena.
Ako me voli, kao što mi ona zbori,
Zašto sam tako usamljena?
U predgovoru kojeg je napisao
za svoj roman Carrie koji je prvi put objavljen 1974. godine, Stephen
King objašnjava kako je to prvobitno trebala biti priča, ali se
jednostavno „otela kontroli“ i prerasla je u roman koji odudara
od nježne književnosti koju je pisao na časovima kreativnog
pisanja. King objašnjava kako je ideja za pisanje romana o
djevojčici koja ima telekinetičke sposobnosti nastala iz njegove
potrebe da se na neki način oduži dvjema djevojčicama koje je
poznavao u srednjoj školi, a koje društvo nije prihvatalo, čak ni
onda kada su se one trudile da budu kao drugi. Nijedna nije završila
srednju školu, niti je doživela leto trideseto. Tina se ubila.
Obesila se u podrumu. Sendi je umrla tokom epileptičnog napada u
stančiću koji je iznajmila u gradu kad smo krenuli u srednju školu.
(King, Stephen: Carrie, Vulkan, Beograd, 2013, 7.) Na taj način,
King nas uvodi u ovaj roman kao u neku vrstu manifesta za jednu
osvetu u velikom stilu, gdje je glavna junakinja izrazito
ambivalentna figura koja istovremeno želi i smrt svijetu koji je
okružuje i njegovu ljubav.
Struktura romana Carrie podsjeća na
tok suđenja, ili pak bilješke iz sudnice, gdje se pred čitatelje
kao pred porotu iznose dokazi o tome kakva je osoba bila Carrie
White. U skladu sa tim, roman počinje tako što prenosi članak iz
novina koji govori o kiši kamenja što je pala sa neba na kuću
Margaret White i njene kćeri Cariette (Carrie). Dakle, roman počinje
opisom jednog čuda koje se desilo mnogo prije onoga što će ta
djevojčica počiniti kada odraste, čime se u prvi plan stavlja kako
je junakinja ovog romana neobična, kako su ona i njena majka zapravo
autsajderi. Zbog toga struktura romana djeluje izrazito
fragmentirano, a ono što sve fragmente međusobno spaja jeste
glavna junakinja. Atmosfera romana znatno je drugačija od atmosfere
njegovih filmskih adaptacija, na filmu ne vidimo da je „slučaj“
Carrie White dokaz za postojanje telekineze o kojoj se pišu knjige i
naučni radovi. Ne znamo, tj. ne vidimo to da Carrie sluša rok
muziku, da u svoj rokovnik zapisuje stihove Bob Dylana: Svi znaju/ da
luče neće naći mir/ dok konačno ne shvati da je kao ostali...//.,
da svoju majku naziva kurvom, da zamišlja kako oni koji joj se
rugaju pate dok ona uživa u prizoru. Kako navodi Leigh. A. Ehlers u
svom tekstu Carrie: Book and film, struktura ovog romana podsjeća na
strukturu romana Frankenstein, autorice Marry Shelley, koji u sebi
utjelovljuje i elemente žanra naučne fantastike i gotičkog horora,
a koji se isprepliću i u Kingovom romanu. U filmovima nema ovog
odmaka od glavne junakinje, tj. nema mogućnosti da se gledatelji
potpuno distanciraju od nje i da njenu smrt, koja je u suštini
samoubistvo, gledaju kao naučni fenomen predstavljen na nekom
eksperimentalnom obzoru.
Carrie je spremna umrijeti, ona
prihvata ulogu nesrećnice, ulogu nevine koja je osuđena na propast
i smrt, ali time donosi i smrt onima koji su posredno ili neposredno
učestvovali u njenoj nesreći. King do apsurda i vrhunca dovodi
sliku žene koja je predstavljena kao žrtva, kao neko ko ne djeluje
iako bi mogao učiniti nešto povodom svog položaja, dok se u
konačnici ne odluči oduprijeti toj ulozi, što rezultira
katastrofom koja je predstavljena kao najtragičniji događaj nakon
Kennedyevog ubistva. Onda kada Sue Snell nagovori svog momka Tommya
Rossa da ode na matursko veče sa Carrie umjesto sa njom, dakle, kada
je prvi put u njenom životu neko odlučio učiniti nešto lijepo za
nju, to će se odmah, u skladu sa poetikom horora, pretvoriti u svoju
suprotnost.
Ono što atmosferu u kojoj Carrie živi
i odrasta čini drugačijom jeste fanatična religioznost, strah od
đavola, tijela i tjelesnog, od strasti i emocija, tu vlada skoro pa
srednjovjekovni pogled na religiju i božiju kaznu, pri čemu je
Carrie jedina pastva, a njena majka sveštenica. Njihova kuća je
poput crkve sa prostorom za molitvu, ali i ćelijom za kaznu i
samokažnjavanje u kojoj Carrie provodi sate, a nekada i dane
gledajući slike Jahvea koji uništava ljudski rod, Kristovo raspeće,
te Crnog čovjeka crvenih očiju koji ima glavu šakala i trozubac u
ruci. Fabula romana je jednostavna, on govori o neobičnoj djevojci
sa telekinetičkim moćima koja će za matursko veče doživjeti
najveće poniženje u svom poniženjima ispunjenom životu, nakon
čega će njen bijes doslovno eksplodirati. Mogli bismo reći kako je
sav „horor“ u ovom romanu koncentrisan upravo u opisu krvave
maturske večeri.
U filmovima je Carrie predstavljena
kao nespretna, ali je lijepa i pametna plavokosa djevojka koja se od
ostalih razlikuje prije svega po svojoj stidljivosti. To je u filmu
iz 2013. godine dodatno naglašeno činjenicom da ona u školi uvijek
kraj sebe ima gomilu knjiga, biblioteka i čitaonica su jedino mjesto
gdje je niko ne napada, niti je izruguje. Dakle, u filmu nema
mogućnosti za predstavljanje gađenja i otklona sa kojim pripovjedač
u romanu opisuje njen izgled. U Priceinom filmu umjesto toga se
javljaju simpatija i sažaljenje gledatelja prema njoj, dok je u
DePalminom filmu ta vrsta suosjećanja sa junkinjom otežana
specifičnim postupcima koji ukazuju na to da je njen pogled opasan,
pa se tako u filmu javljaju krupni planovi njenog lica i detalj oka
koje prati muzika, naglašavajući napetost što postoji između
njega i predmeta ili osobe u koje gleda. Svaki put kada Carrie
upotrijebi svoju moć telekineze, njen pogled će pratiti oštar zvuk
koji podsjeća na zvuk violine iz Hitchcockovog filma Psycho. Kao i
Norman Bates i Carrie je odrasla bez oca, njen dom je poput zatvora
sa mnoštvom ogledala, lukova, vrata i upaljenih svijeća i svaki put
kada se pojavi opći plan koji prikazuje školsko dvorište i ulice
obasjane suncem, mrak njenog doma je dodatno naglašen.
Nije slučajno to što King bira
trenutak kada Carrie dobija svoju prvu menstruaciju kao tačku u
kojoj će se čitatelji upoznati sa njenim likom, njena menstruacija
je kao inicijacija u svijet čula i dočekana je uz podsmijeh,
izrugivanje i suze, a njena majka će pomisliti kako je ona
automatski ušla u svijet grijeha, da je sada đavolu primamljiva i
lako dostupna. Jasno nam je da na taj način King dodatno usložnjava
pitanje religije, te odnosa dobra i zla koji se sastaju u liku
djevojčice koja postaje Žena. Kao što je priču o Carrie, King
otvorio novinskim člankom nakon kojeg slijedi opis trenutka u kojem
ona dobija menstruaciju, tako je ponovo u trenutku smrti iz nje
počela teći krv, čime je zatvoren krug njenog života.
DePalmin film počinje kadrom koji
prikazuje školsko dvorište i djevojke koje igraju odbojku, nakon
čega se fokus prebacuje na Carrie koja nervozno stoji na sredini
igrališta i odmahuje glavom, a odmah nakon toga slijedi scena u
svlačionici gdje ona dobija svoju menstruaciju. S druge strane, film
iz 2013. godine, počinje scenom njenog rođenja, kamera kao da se
poput zmije približava kući Margaret White (Juliane Moore), čuje
se njen vrisak, nakon čega se kamera penje uz stepenice i pokazuje
ženu koja nije ni svjesna da se porađa jer ubjeđuje samu sebe da
je bezgrešna. U trenutku kada se Margaret porodi prvo će uzeti nož
i pokušati ubiti svoje krvlju prekriveno dijete, čime je od samog
početka ovog filma pokazan izopačen odnos majka – kćerka.
Također, moguće je napraviti paralelu između uvodne scene i kraja
filma, kada će Carrie biti prekrivena krvlju i kada će je majka
zbosti nožem.
Film Briana DePalme je postao jedan od
kultnih filmova, svojevrsni je klasik horor žanra, jer se u njemu za
razliku od književnog predloška naglasak stavlja na prikazivanje
užasa i ubistva. Međutim, ritam filma, odgovara osnovnoj liniji
priče koju nudi Kingov roman, a to je priča o Carrie White (Sissy
Spacek), a ne priča o tome kako bi trebalo govoriti o njoj.
Jedan od stereotipnih elemenata
prikazivanja američkog društva na filmu jeste matursko veče nakon
koje srednjoškolci doživljavaju promjene u svom životu i odlaze u
svijet odraslih, što funkcioniše poput svojevrsnog rituala. Scenu
„krvave maturske večeri“ u filmu iz 1976. godine karakterizira
smjena krupnih kadrova Carrieinog oka i kadrova koji pokazuju šta to
ona čini sa ljudima, tj. na koje ih sve načine ubija. Na početku
ove scene, kada kanta sa svinjskom krvlju padne na Carrie, muzika
prestaje i kamera prelazi sa njenog tijela na masu ljudi koji se
smiju, a predstavljeni su kroz usporeni snimak, dok se njihov smijeh
ne čuje. Umjesto toga, vide se samo njihove grimase i čuje zvuk
kapanja krvi. Nakon toga Carrie čuje majčin glas koji je upozorava,
što će je u potpunosti razjariti, nakon čega počinje njena
osveta. Kada nakon toga ode kući, Carrie će ubiti svoju majku tako
što će pogledom zariti noževe u njeno tijelo koje će se naći
razepeto na vratima ormara kao tijelo Isusa Krista. Prvo vidimo
krupni plan njenog lica i otvorene, ali mrtve, oči, zbog čega
izgleda kao ikona, nakon čega se kamera polako udaljava od nje
prikazujući da je razapeta u sobi prepunoj svijeća i stoga podsjeća
na crkvu. Film završava tako što prikazuje Sueinu noćnu moru u
kojoj ona odlazi do tla na kojem je nekada staja kuća Carrie White a
sada samo drveni križ i na njemu pogrdan natpis, čime je napravljen
odmak od romana, ali se režiser i dalje oslanja na ono što King
opisuje u romanu. Kada Sue krene da ostavi cvijet pokraj križa,
zgrabit će je krvava ruka koja izranja iz tla, što odgovara jednom
od pripovjedačevih opisa osjećaja koji se javljao u Carrie kada bi
se nakon škole približavala kući.
Scena maturske večeri, u filmu iz
2013. godine prati gore navedenu logiku, poigrava se sa smjenom zvuka
i tišine, krupnih, srednjih i opštih kadrova, ali je užas
prikazan, prije svega, kroz specijalne efekte. Carrie neće čuti
glas svoje majke, neće gledati u masu i vidjeti samo grimase ljudi
koji se smiju, a kadar u kojem kanta sa svinjskom krvlju pada na nju
će biti ponovljen nekoliko puta, pri čemu je podcrtana uloga užasa
koji počiva na prikazivanju prolivene krvi. Kraj filma, također,
prati izmjene koje su napravljene u filmu iz 1976. godine, ali će
Sue umjesto ruke koja izranja iz zemlje, u noćnoj mori ugledati ruku
koja izranja iz njene utrobe dok leži na porodiljskom stolu.
Na temelju analize filma Carrie
režisera Brajana DePalme, jasno je da on pravi odmak od uobičajenih
holivudskih filmova i postaje kultni, dok film K. Price predstavlja
svojevrsni omaž ovom kultu. Iako u prvi plan stavljaju lik Carrie
White, filmovi na kraju prave odmak od nje kao junakinje i pokazuju
šta se dešava sa Sue nakon njene smrti. U filmovima nema ukazivanja
na novinske članke i knjige koje govore o telekinezi i slučaju
„krvave maturske večeri“, pa tako nema ni autobiografije „Zovem
se Susan Snell“ u kojoj autorica kaže: "Konačno su snimili film o
tome. Gledala sam ga prošlog aprila. Izašla sam iz bioskopa obuzeta
mučninom. Kad god se nešto važno dogodi u Americi, Amerikanci
moraju da to pozlate i izlakiraju, dok ne počne da se sjaji kao
dečja cipela. Tako mogu da zaborave. Izgleda da malo ko shvata da bi
zaboravljanje Keri Vajt moglo biti stravična greška." (King,
Stephen: Carrie, Vulkan, Beograd, 2013, 105)
Dakle, Stephen
King je u strukturi romana Carrie već nagovijestio da je to priča
po kojoj bi se mogao snimiti film, samo što je u svijetu romana to
predstavljeno kao način da se zaboravi jedan tragičan događaj, dok
su filmovi za nas, gledatelje, poput podsjetnika na priču koja se
poigrava sa odnosom društva i pojedinca. Za lik Carrie White mogli
bismo reći da funkcioniše poput homo sacera, kojeg Giorgio Agamber
definira kao život kojeg se ne da žrtvovati, a kojega se unatoč
tomu smije ubiti. (Agamben, Giorgio: Homo sacer: suverena moć i goli
život, Arkzin, Zagreb, 2006, 75) Iz toga proizilazi i snažna
simbolika krvi u romanu Carrie i njegovim filmskim adaptacijama, gdje
se u jednom simbolu spajaju i krv Isusova, i krv majke i djeteta, krv
ubistva i samoubistva. Za homo sacera je karakteristično da se
pojavljuje u iznimnim situacijama koje stoje nasuprot svojevrsnog
prirodnog stanja stvari, on je izopćen i u njemu se spajaju
obožavanje i užas, a Carrie se kao takva pojavljuje na maturskoj
večeri, kada će je njeni vršnjaci politi svinjskom krvlju uz
povik: "Svinjska krv za svinju!" Iako će se čitatelj već u prvih
nekoliko stranica romana upoznati sa sudbinom Carrie White, kada
pripovjedač krene opisivati način na koji je ona skoro pa uništila
cijeli grad i otišla u smrt, tada nastaju jeza i strah, postavljamo
pitanja koja lebde u atmosferi i nakon pregledanih filmskih
adaptacija: Da li je to što ova djevojka čini čisto zlo, ili je to
mučenica čija patnja završava osvetom i kažnjavanjem? Da li je
ona utjelovljenje zla ili je svetica?
Zerina Kulović
No comments:
Post a Comment