Serija: Mrak (Dark)
Kreatori: Baran bo
Odar, Jante Frize
Uloge: Luis Hofman,
Karolina Ajhorn, Jurdis Tribel
Proizvodnja:Nemačka, 2017. – 2020.
Trajanje: 60 min (3
sezone, 26 epizoda)
Stigli smo i do
„Mraka“, serije koja je zaokupila veliku pažnju jednog dela
gledalaca, pre svega ljubitelja hard core naučne fantastike. Ako ste
voleli film „Doni Darko“ (Donnie Darko, 2001.), „Početak“
(Inception, 2010.) i „Međuzvezdani“ (Interstellar, 2014.) onda
je ova serija kao stvorena za vas.
„Mrak“ je prva
Netflix-ova serija na nemačkom jeziku i počela je sa emitovanjem
svoje prve sezone 2017. godine. Međutim ja nisam ni čuo za nju sve
do prošle godine kada su već bile izbačene dve sezone, tako da sam
u cugu pogledao obe. Tada sam razmišljao o tome da napišem tekst
ali sam odustao jer sam pronašao na internetu podatak da će sledeće
godine izaći treća sezona koja će ujedno biti i finalna. Mislio
sam da pisanje teksta nakon pogledane kompletne serije može da ima
veći značaj jer će se razrešiti određene stvari koje su posle
druge sezone i dalje potpuna misterija.
Došao je i taj
trenutak da se saberu utisci i da se napiše koja reč o seriji koju
smatram izuzetno pretencioznom i prenaduvanom. Pretenciozna je
utoliko što su autori uvereni da se u svojoj priči bave problemima
sveopšte stvarnosti i ljudske prirode naravno iz perspektive naučne
teorije stavljene u kontekst fikcije. Prenaduvana zato što je
publika i kritika koja je prati uobrazila da je to najdublji serijal
koji je televizija ikada emitovala. Naravno ne kažem da ovo misle
svi kojima se dopada, ali otprilike ovo su uverenja kulta obožavalaca
koji je nastao zajedno sa serijom.
U stvari je sve to
samo kompleksno (u strukturalnom smislu) napisan scenario sa motivima
zapleta porodičnih sapunica. Za sve one koji obožavaju seriju i
sada sam ih smrtno uvredio, voleo bih da mi dopuste da objasnim.
Glavni lik u seriji
je Jonas (Luis Hofman), tinejdžer koji živi u naselju Vinden i
kojeg progoni sećanje na oca koji je izvršio samoubistvo godinu
dana pre početka prve epizode. Jonasov otac je ostavio pismo koje bi
trebalo da Jonas otvori upravo godinu dana kasnije kako bi ga
upozorio na to da će se njegov komšija Mikel (Dan Lenard Librenz),
izgubiti u šumi i u misterioznoj pećini proći kroz crvotočinu u
vremenu koja će ga odvesti 33 godine u prošlost. Razlog zbog kojeg
Jonas mora da spreči Mikela da prođe kroz vremenski prolaz je to
što je on ustvari taj isti taj Mikel, odnosno njegov otac.
Ovakav kružni
postupak večnog ponavljanja gde imamo nekog lika koji je kroz portal
u pećini prošao u prošlost pa iz prošlosti u daleku budućnost iz
koje je ponovo otišao u još dalju prošlost kako bi postao sam svoj
deda, jeste osnov zapleta koji je po svojoj prirodi naporan gledaocu
za praćenje ali i intrigantan u isto vreme. Ovakva vrsta zapleta je
ono što čini ovu seriju tako dubokom i misterioznom kod kulta koji
je glorifikuje kao najveće telelvizijsko remek delo.
Međutim ono što
ovu seriju ne čini ništa boljom od bilo koje sapunice, pored moram
da priznam zaista izuzetnog strukturalnog zapleta (toliko složenog
da zbunjuje gledaoce), jesu odnosi likova koji su površni. To su
ljubavne afere, spletke, preljube i slične stvari koje u najvećoj
meri determinišu odnose likova.
Pored toga kako
serija dalje odmiče i kako se tone dublje u zaplet, radnja se gubi i
sve se svodi na šetanje likova u ovom ili onom vremenskom dobu i
pričanje. Uglavnom je jedan lik iščuđen pošto upada prvi put u
situaciju gde je neki drugi lik već osvešćena figura i dominira u
obrazlaganju šta se ustvari zbiva. Posle isti onaj koji je dominirao
u narednoj sceni biće zbunjen pred novim instancama logičkih
paradoksa nastalih usled putovanja kroz vreme.
Likovi ponavljaju
jedne te iste rečenice: „Sve se ponavlja u sebi“, „Ništa se
ne menja, sve ostaje isto šta god uradio“, „On te laže, veruj
meni“, onda onaj za kog su rekli da laže kaže isto to tako da
gledalac ne zna ko laže ko ne laže, a likovi ponekad naivno veruju
na reč istim tim drugim likovima koji im samo eto tako kažu „Moraš
mi verovati“.
U prividnom
rasplitanju koji će samo dovesti do dubljeg zapleta saznajemo da oni
koji su tvrdili da žele da prekinu ovo beskonačno ponavljanje
ustvari to ne žele, a oni koji su tvrdili da ne žele da prekinu
ustvari žele i tako gledaocu nisu nikako konačno jasni motivi
likova.
Sve ovo jako smara
jer se do samog kraja gotovo ništa ne raspliće već se samo iznova
zapliće otvarajući nove misterije i na taj način vuče gledaoce za
nos. Drugim rečima, serija nam obećava velika razrešenja misterije
o životu, jer pretenduje da govori o stvarnosti kao takvoj. O
samsari „večnom krugu rađanja i umiranja“, koji u Upanišadama
predstavlja osnov za razumevanje kosmosa, ujedno je to ideja koja se
provlači kroz filozofsku misao od Heraklita i Elejaca pa sve do
Ničea i Deleza.
Međutim, ništa od
ovih teorija u seriji nema. Nešto malo samo u tragovima o nauci,
putovanju kroz vreme i „Šredingerovoj mački“. Preovlađuju
spletke, ko je kome tata, a ko kome mama.
Likovi idu iz
prošlosti u budućnost, u trećoj sezoni i u paralelni univerzum, a
sve u cilju kako bi prekinuli ovo večno ciklično kretanje i
ponavljanje sopstvene agonije u njemu. Ta agonija u kojoj se nalaze
je teskoba koju osećaju i gledaoci, neizvesnost i težnja da se
nešto promeni, dok se na kraju sve opet ponovo ne dogodi isto kao i
svaki prethodni put.
Ovo osećanje je
horor motiv koji čini seriju izuzetno ekspresivnom i atmosferičnom
što je jedna od jačih karika. Melanholična muzika koju je radio
Ben Frost, kompozitor sa Islanda, ostaje u ušima dugo nakon
gledanja.
Kada sam stigao do
samog finala serije, već poprilično ugnjavljen ovim zaplitanjem,
spletkarenjem i odugovlačenjem, da napokon saznam našto konačno, a
da mi to naredna scena ne opovrgne, dobijam potpuno proizvoljni
momenat raspleta čitave ove zavrzlame. Za kiselu limunadu koju smo
pili tri sezone ne mogavši da nađemo med, odjednom smo eto tako
niotkuda pronašli malo šećera.
U sledećem pasusu slede spojleri, da biste ih videli odaberite tekst:
Da
ne bi ostao nejasan za one koji su gledali seriju, napraviću spojler
koji ne bi trebalo da čitaju oni koji je još nisu pogledali. Ono
što je okidač totalnog raspleta, odnosno peripetije, jeste Klaudija
sa svojom formulom za izlazak iz večnog ponavljanja koju govori
Adamu u poslednjoj epizodi. Međutim, ona je do tog saznanja došla
potpuno proizvoljno. Ona je putovala u oba sveta i shvatila ono što
Jonas nije. Jonas odnosno Adam je zaključio da je „postanak“
dete koje nosi Marta iz drugog univerzuma, dok je Klaudija shvatila
da postoji i treći originalni univerzum u kojem se krije nastanak
druga dva, a u kojem nema ciklusa večnog ponavljanja. Kako Klaudija
zaključuje da postoji univerzum u kojem nema ciklusa, samo iz toga
što uviđa da se u ova dva sve ponavlja? Mislim da će odgovor na
ovo pitanje pronaći samo hard core fanovi.
Meni
je prva sezona obećavala, međutim poslednje dve su mi se izgubile u
lavirintu. Samo finale, svedeno na ljubavnu limunadu i proizvoljnost.
Možda su se autori malo zaneli, a možda sve to izgleda baš onako
kako bi trebalo samo jednostavno nije po mom ukusu. Serija je svakako
gledljiva, prepuna misterije, naučne fantastike i dobre muzike. Ko
voli nek izvoli.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment