Film:
Beki (Becky)
Režija:
Džonatan Milot, Keri Murnijon
Scenario:
Nik Moris, Rukus Skaj
Uloge:
Lulu Vilson, Kevin Džejms
Trajanje:
93 min
Proizvodnja:
SAD, 2020.
Ideja
revenge horora, kada su napravljeni kako treba je da budu katarzično
iskustvo. Model koji ovaj podžanr horora prati tipično je: običan
čovek, nezasluženo bačen u okrilje nasilnih događaja, gde biva
zlostavljen od lica koji su brojno ili fizički jači od
njega, ali do kraja uspeva da preokrene bitku u svoju korist i uspeva
da savlada svoje mučitelje, najčešće na brutalan i gotovo
sadistički način, omogućujući time gledaocu katarzični osećaj
zadovoljenja pravde.
Klasični
predstavnici ovog žanra su Mir Zarkijev "Pljujem na tvoj grob"
(I spit on your grave, 1978.) i Ves Krejvenov "Poslednja kuća
sa leve strane" (Last house on the Left, 1972.), koji su
postavili okvire ovog žanra. I ako niste pogledali ova dva filma,
sačekaću ovde da to obavite, pa možete nastaviti da čitate tekst.
Dakle,
ono što najčešće možete očekivati od revenge horora, je
eksplicitno nasilje i eksploatativne teme. Ali "Beki"
postavlja odvažno pitanje: Kako bi izgledao "Sam u kući"
(Home Alone, 1990.) da je revenge horor.
Odmah
da naglasim, svi likovi ovog filma su jednodimenzionalni, i njihove
karaktere možete opisati sa po jednim pridevom. Tako, glavna
junakinja, trinaestogodišnja Beki (Lulu Vilson) je besna, i to je
jedina frekvencija na kojoj ovaj lik operiše. Ona je besna jer joj
je majka umrla usled teške bolesti, a njen otac je ipak nastavio
dalje sa životom, našao novu ženu i odlučio da započne život sa
njom. Pošto Beki ne odobrava ništa od toga, sve vreme se duri i
generalno ponaša kao derište.
Drugi
likovi nisu ništa bolji, pa je to slučaj i sa glavnim antagonistom,
Dominikom. Njega iz nekog apsurdnog razloga igra Kevin Džejms u
svojoj debitantskoj dramskoj ulozi. On je i najpoznatije ime umešano
u produkciju ovog filma, a koje je znano uglavnom po porodičnim i
trash komedijama od sredine devedesetih naovamo, kao što je "Pol Blart: Policajca iz tržnog centra" (Paul Blart: Mall Cop, 2009.).
Dominik
je nacista, a to znamo jer na svom telu ima istetoviranu ne jednu,
nego pet svastika, sig rune i rajhsadlera preko grudi. Definitivno je
nacista, pa tako znamo da je zao. Sem što je ovo početak i kraj
njegove karakterizacije i njegovi motivi su potpuno generični, jer
on traži staru nacističku relikviju koju je pre nego što je
završio u zatvoru, iz koga je nedavno pobegao, sakrio na imanju
Bekinog oca.
Premisa
je veoma jednostavna, Dominik i njegova nacistička družina dolaze
na imanje Bekine, porodice, svi sem nje bivaju zarobljeni i ona je
jedina koja može da ih spasi kanališući svoj tinejdžerski angst.
U suštini, ceo film deluje kao da su ga tinejdžeri sastavljali:
trapav tempo, režija i montaža, a zatim i scenario pun rupa i
nedovoljno razrađenih ideja će vas naterati da (pre)često
prevrnete očima. Još kada se tome dodaju klišeizirani dijalozi,
ovaj film vam zaista testira strpljenje.
Čak
i soundtrack, koji je po meni najjači momenat filma, sa
atmosferičnim mračnim temama, je veoma trapavo postavljen. Često
se tema koju čujemo u pozadini ne poklapa sa onim što vidimo u
sceni, ali čak i da je tu sve na mestu, ne bi izvadilo ovaj film.
Ja
sam mišljenja da su teme koje su sveprisutne u revenge hororima,
poput seksualnog nasilja problematične, naročito u duhu vremena u
kome živimo. Ove teme mogu da tolerišem, naročito u starijim
filmovima, samo zato što mogu biti narativno opravdane. One nam
omogućavaju da se saživimo sa žrtvom i osetimo bes koji će
proizvesti katarzu na kraju. Dakle, da bi revenge horor funkcionisao,
moramo se emotivno investirati u protagoniste, saživeti i empatisati
sa njima.
Ako
uklonimo taj faktor, što je u ovom filmu već učinjeno površnim,
klišeiziranim likovima, cela priča postaje farsična. Beki je
potpuno nedopadljiv lik, bez ikakvog spektra emocija. Drugi likovi su
jednake karikature, pa ni za njih ništa ne osećamo, tako da je celo
iskustvo gledanja filma isprazno.
Ako
želite dobar film u kome se dobri momci svete nacistima pogledajte "Zelenu sobu" (Green Room, 2015.), i ne gubite vreme na ovu
infantilnu farsu.
No comments:
Post a Comment