Film: Boja iz Svemira (Color out of
Space)
Režija: Ričard Stenli
Scenario: Skarlet Amaris, Ričard
Stenli
Uloge: Džoeli Ričardson, Madelin
Artur, Eliot Najt, Nikolas Kejdž
Trajanje: 111 minuta
Proizvodnja: SAD, 2019.
Ljudi! Ljudi! Ljudi! Ne znam ni kako da
počnem ovu priču! Filmska horor godina počinje vrtlogom ludila
sažetom u ovom filmu i mislim da će ga teško nešto nadmašiti!
Osim Nikolasa Kejdža koga svi dobro poznajemo i volimo kada je
najluđi, ovaj film predstavlja meteor iz vedra neba u smislu
povratka na velika platna režisera Ričarda Stenlija posle više od
20 godina.
Više o njegovom poslednjem projektu
"Ostrvu doktora Moroa" (The Island of Dr. Moreau) iz 1996.
godine možete videti u dokumentarcu pod nazivom "Izgubljena duša: Ukleto putovanje Ričard Stenlijevog Ostrva doktora Moroa" (Lost Soul: The
Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau, 2014.) gde Ričard govori o projektu svog života, dok se sam
dokumentarac bavi sudbinom i propašću istog. U jednom od intervjua
ovaj autor prethodno poznat po naslovima "Hardver"
(Hardware, 1990.) i "Demon iz prašine" (Dust Devil, 1992.) priznaje kako je
snimanje pomenutog "Ostrva doktora Moroa" bio njegov san,
ili pre, opsesija od dečačkih dana.
Kada se konačno dokopao
prilike bio je otpušten tri-četiri dana nakon početka snimanja,
ali se zato ostatak vremena ušunjavao na set u kostimu psa da bi
saosećao sa onima koji su na projekat na njegovu inicijativu došli,
a ugovorima bili prinuđeni da ostanu.
Iako je i dalje kreditovan za scenario
na tom filmu, on tvrdi da tu od njegovog scenarija nije ostalo ništa
u finalnoj verziji filma. Više od 20 godina kasnije, smatra da tu
priču mora da ispriča i nije isključeno da ćemo doživeti i
njegovu kompletnu verziju ovog naslova. U međuvremenu...
Nakon 20 godina hibernacije u pogledu
izražavanja na velikom platnu vraća se sa adaptacijom istoimene
kratke priče jednog od najjezivijih pisaca XX veka i oca kosmičkoghorora Hauarda Filipsa Lavkrafta.
Da li zbog dvadesetogodišnje pauze i
nataloženih ideja i entuzijazma režisera, i(li) iz nekih drugih
razloga, ali ovaj film je nabijen događajima, tenzijom,
informacijama i ludilom. Ja mislim, baš kako bi Lavkraft i voleo,
ali potpuno suprotno načinu na koji je on umeo da insinuira užas i
vodi čitaoca do tačke gde u konačni strah mora da gurne sebe sam
svojim umom.
Film kao medij pretpostavlja da ogroman
deo posla rade oči gledaoca. One su te koje vode ostala čula. Sama
ideja da se ekranizuje i u vizuelnom mediju predstavi nešto što je
u priči neopisivo (kao što je to često kod Lavkrafta slučaj) je
izazov dostojan majstora. Sama Lavkraftova priča je adaptirana i
proširena, ali ostaje dovoljno na liniji originala da smisao i
poruka bivaju obogaćeni. Radnja prati petočlanu porodicu koja je
pobegla iz grada u mirnije uslove života na nasleđenoj farmi.
Pripovedač je naučnik koji se bavi ispitivanjem kvaliteta vode za
jednu kompaniju i on je ujedno glavni svedok događaja. Njegovim
susretom u šumi sa ćerkom Lavinijom (Madelin Artur) on predaje
pripovedanje gledaocu koji dobija uvid u ovu porodicu koja kroz
miran farmerski život naizgled živi svoj new age hipsterski san u
mirnom i jezovitom srcu Nove Engleske. Otac porodice Nejtan Gardner
(Nikolas Kejdž) je farmu nasledio od svog pokojnog oca, sa kojim još
uvek povremeno ratuje u glavi, dok pokušava da živi od uzgoja
životinja budućnosti – alpaka u čijem se muženju potpuno
izveštio.
Po malo sujetan, Nejtan, uzde porodice
pokušava da drži čvrsto i nežno u isti mah zahtevajući
disciplinu i poštovanje od dvoje tinejdžera, od koji se kći
Lavinija bavi belim magijskim ritualima uz pomoć Nekronomikona, dok
sin Beni (Brendan Majer) dane provodi uduvan i zagledan duboko u
svemir preko NASA satelita. Supruga Tereza (Džoeli Richardson) iako u
oporavku nakon teške operacije uzrokovane rakom, većinu vremena
provodi radeći berzanske poslove iz svog ofisa na tavanu. Od
preostalih članova tu si još najmlađi sin i pas koji se pojavljuju
tu i tamo iako ih zaista ne upoznajemo. Dakle bez obzira na
mističnost i osebujnost prirode koja ih okružuje ova porodica nosi
se sa standardnim porodičnim haosom i setom problema koji im
pripadaju sa klasnim i društvenim ulogama unutar kojih se nalaze.
Jedne noći glasan prasak i eksplozija
neopisive boje (koju gledaoci istovremeno mogu da vide i prepoznaju
sasvim jasno) bude ukućane i oni otkrivaju da je u njihovo dvorište
pao meteor čije delovanje nije očigledno odmah, ali sa vremenom
počinje da se odražava ne samo na vizuelne aspekte scenografije
nego i na subjektivne osećaje likova o prostoru i vremenu, te
mutacije na životinjama i biljkma. Predstavljanje likova se ne
završava njihovim postavljanjem u "prvom činu" i mi kroz
napredovanje radnje vidimo kako se dopunjavaju glavne crte njihovih
karaktera sa delovanjem tog tajanstvenog meteora čije isijavanje će
promeniti njihov svet zauvek.
Jedna od prvih scena u filmu je susret
naratora/naučnika sa vikanskim ritualom koji izvodi ćerka Lavinija u
šumi da bi majku izlečila od raka. Sam ritual je lepa dopuna
atmosfere kojojm počinje originalna priča opisujući taj kraj kao
leglo priča strave i legendi o vešticama i natprirodnom. Ali
istovremeno predstavlja i ukazivanje na natprirodno, ali ljudsko. To
će poslužiti kasnije za izvođenje jačeg kontrasta sa onim što
likove tek očekuje, a to je susret sa kosmičkim, verovatno
prirodnim, ali ne-ljudskim ili nadljudskim. Suočavanje gledaoca sa
ovim kontrastom ima funkciju da pojača jezu i stvori novu vrstu
straha.
Ovakva emocija straha rezonira sa našom
unutrašnjošću na suštinskom - biološkom nivou i ne može da bude
moralno obojena, kao što je možda slučaj sa strahom od veštica
kod pobožne osobe. Obratite pažnju da užasi u Lavkraftovim pričama
nisu zaista zli, već amoralni i time užasniji. Ni ovde to nije
izuzetak, izvor strahova su nam suštinski strani i ne možemo se
poistovetiti ni sa njihovim ustrojstvom ni sa njihovim motivima.
Još jedan kontrast se uspostavlja
površnim doticanje tema politike i ekologije koje kasnije sa
razvojem situacije ostaju po strani kao što po strani ostaju svaki
suštinski ljudski muka i jed, tegobe odrastajna i pronalaženja
identiteta kao i bolest majke, tuga i gorčina zbog odnosa sa
pokojnim ocem, osećaj vlastite ostvarenosti. Sve su ovo emocionalni
užasi koji će naći svoj ishod u body horora. Oni kulminiraju
mutirajući u telesne mostruoznosti sa jednakim pitanjima identiteta
i prirodnog i neprirodnog kao i one u Karpenterovom "Stvoru"
(The Thing, 1982.) koji je suštinski Lavkraftijanski, iako je rađen
po priči drugog autora, Džona V. Kembela mladjeg.
Takođe vizuelna rešenja koja se tiču
telesnog horora dosta su drugačija nego u samoj priči. Veoma su na
tragu Karpenterovog "Stvora" do mere da bi lako mogla
predstavljati omaž radu čuvenog Roba Botina. Kad smo kod estetskih
odnosno vizuelnih rešenja vreme je da vam razjasnim gore pomenutu
dilemu – kako se prikazuje nezamislivo i neizrecivo: ono što na
trejleru već možete da vidite. Kako je reditelj rešio
predstavljanje boje iz svemira koju ljudsko oko ne može da vidi,
niti mozak da opiše?
Oduševljava me koliko jednostavno i
nadam se namerno, upravo bojom koja nije boja u smislu da nema
talasnu dužinu, niti postoji u linijskom prikazu nama vidljvog
spektra, ali postoji kao konstrukt našeg mozga - opis za opažaj
koji na liniji boja spektra moramo da sebi da objasnimo. Mi je
registrujemo i opisujemo kao rozu, pink, lila, fuksiju odnosno
magentu. U tom smislu prikazati boju iz svemira koju nije moguće
opisati, bojom koja upravo nema talasnu dužinu je pametna, ali i
estetski efikasna ideja! Kao što rekoh ranije nadam se da je
namerna!
Za kraj, mogu samo da pohvalim sam kraj
i vrhunac filma koji simbolično istražuje značenje sad već
kolokvijalnog "ogledanja u ambisu" u kome sam prepoznala
vizuelizaciju priča i događaja iz zbirke Lavkraftovih priča
objavljene kod nas pod nazivom "Srebrni ključ". Priče u
ovoj zbirci, bar po mom mišljenju filozofičnije su i bogatije
slojevima značenja i poistovećuju put do znanja sa putem do
kosmičkog užasa. Traganje za znanjem prožeto je strepnjom od onoga
što bi mogli prnaći sa druge strane i nakon čega nema zaborava –
što je generalni Lavkraftov lajtmotiv, ovde tako lepo sažet u jednu
finalnu scenu koja celom (Lavkraftovom) univerzumu garantuje
jedinstvo.
Što se mene tiče, film definitivno
nije za samo jedno gledanje i već se radujem sledećem jer slutim da
krije još mnoštvo detalja koje je teško opaziti kada te nosi
glavni tok radnje od emocije do emocije, od radoznalosti do užasa i
opet radoznalosti pa putem ludila u nepovrat baš kao što je slučaj
sa svakim likom u Lavkraftovim pričama - najtoplije preporučujem.
Nina Stefanija Blažević
Trejler sam gledao pre nekog vremena ... i izgledao mi je super . A kad stigne kod nas , pogledaću ga .
ReplyDeleteNadamo se da će vam se dopasti koliko i nama! Definitivno zaslužuje i više od jednog gledanja!
DeleteThis comment has been removed by the author.
Delete