9.23.2018

INTERESANTNA ŽANROVSKA VOŽNJA

Film: Beskraj (The Endless)
Režija: Džastin Benson, Aron Murhed
Scenario: Džastin Benson
Uloge: Džastin Benson, Aron Murhed
Trajanje: 111 min
Proizvodnja: SAD, 2018.

O proizvodima dugogodišnje saradnje dvojca Murhed/Benson je bilo reči na ovom blogu i ranije kada smo njihov prethodni film "Proleće" (Spring, 2014.) uvrstili među najbolje filmove 2015. godine. "Proleće" je bio inventivan film iz nezavisne produkcije koji se poigravao sa žanrovima i klišeima indi filma. Njihov novi film je više povratak korenima, koji se narativno i tematski nadovezuje na njihov prvi dugometražni film "Odluka" (Resolution, 2012.). I novi film kao prethodna dva se igra žanrovskim konvencijama, koje povremeno dovodi do granice parodije. I možda je to bio moj najveći problem sa filmom, jer sam osetio da su mi izneverena očekivanja. 
 

Naime, film počinje citatom Hauarda Filipsa Lavkrafta: "Najstarija i najjača emocija čovečanstva je strah, i najstarija i najjača vrsta straha je strah od nepoznatog". Naravno, meni kao velikom ljubitelju lavkraftovskog kosmičkog horora obećanje dobre vožnje kroz nihilističke predele nepojmljivog je bilo dovoljno da se zainteresujem, naročito poznajući sposobnost autora da stvore atmosferu misterije i nelagode. I ovaj film pogađa u metu što se tiče misteriozne atmosfere, bar u prvoj polovini filma, nakon čega postaje mnogo opušteniji i duhovitiji, čak završavajući na relativno pozitivnoj noti. Od lavkraftovskog pesimizma nema gotovo ničega, ali to nije nužno loša stvar. Rezultat je uprkos svemu interesantno delo, sa dosta intrigantnih ideja i solidnim izvođenjem i suštinski autorski film kojim njegovi tvorci istražuju teme koje su njima lično zanimljive. Zbog insistiranja na temama koje su dosta intelektualizovane, česta kritika usmerena na ovaj film je da je pretenciozan, ali što se mene tiče sve više deluje kao igra u kojoj autori eksperimentišu sa medijumom i njegovim kapacitetom da izrazi neke maštovite koncepte. 
 

Zaplet filma počinje nekoliko godina nakon završetka "Odluke", kada srećemo dva brata, Arona (Aron Murhed) i Džastina (Džastin Benson), koji životare od danas do sutra radeći slabo plaćene poslove. Poštom im stiže snimak koji ih podseća na prošlost za koju su mislili da su ostavili iza sebe. Saznajemo da su njih dvojica odrasli nakon tragične smrti njihove majke u okrilju komune za koju se ispostavilo da je samoubilački NLO kult. Ipak, mlađi brat, Aron, frustriran besmislom životarenja i podstaknut dečijim sećanjima na lagodnost života koji je imao u komuni, želi da se vrati tamo, barem na jedan dan. Njegov brat Džastin nevoljno pristaje, sa namerom da dokaže Aronu da stvari nisu takve kako ih je on zapamtio kao dete. Oni pristižu u naselje komune da bi odmah otkrili da njeni žitelji koji ih rado primaju nazad izgledaju kao da nisu ostarili ni dana, nakon čega misterija samo nastavlja da se produbljuje dok se odnos između dva brata komplikuje.


Ovaj film je smešten u isti univerzum kao i "Odluka", i oba filma dele neke od likova, a čak i Aron i Džastin su imali svoje prvo pojavljivanje u ovom filmu. Oni koji su gledali "Odluku" imaće prilično jasnu sliku o tome šta da očekuju, i ako su voleli prvi film, volećete i ovaj. Ako ste se kao i ja zainteresovali za ove autore preko "Proleća", onda ćete verovatno biti pomalo razočarani.

Aljoša Tomić

No comments:

Post a Comment