Film:
Beskraj (The Endless)
Režija: Džastin
Benson, Aron Murhed
Scenario: Džastin
Benson
Uloge: Džastin
Benson, Aron Murhed
Trajanje: 111
min
Proizvodnja: SAD,
2018.
O proizvodima
dugogodišnje saradnje dvojca Murhed/Benson je bilo reči na ovom
blogu i ranije kada smo njihov prethodni film "Proleće"
(Spring, 2014.) uvrstili među najbolje filmove 2015. godine.
"Proleće" je bio inventivan film iz nezavisne produkcije
koji se poigravao sa žanrovima i klišeima indi filma. Njihov novi
film je više povratak korenima, koji se narativno i tematski
nadovezuje na njihov prvi dugometražni film "Odluka"
(Resolution, 2012.). I novi film kao prethodna dva se igra žanrovskim
konvencijama, koje povremeno dovodi do granice parodije. I možda je
to bio moj najveći problem sa filmom, jer sam osetio da su mi
izneverena očekivanja.
Naime, film počinje
citatom Hauarda Filipsa Lavkrafta: "Najstarija i najjača emocija
čovečanstva je strah, i najstarija i najjača vrsta straha je strah
od nepoznatog". Naravno, meni kao velikom ljubitelju
lavkraftovskog kosmičkog horora obećanje dobre vožnje kroz
nihilističke predele nepojmljivog je bilo dovoljno da se
zainteresujem, naročito poznajući sposobnost autora da stvore
atmosferu misterije i nelagode. I ovaj film pogađa u metu što se
tiče misteriozne atmosfere, bar u prvoj polovini filma, nakon čega
postaje mnogo opušteniji i duhovitiji, čak završavajući na
relativno pozitivnoj noti. Od lavkraftovskog pesimizma nema gotovo
ničega, ali to nije nužno loša stvar. Rezultat je uprkos svemu
interesantno delo, sa dosta intrigantnih ideja i solidnim izvođenjem
i suštinski autorski film kojim njegovi tvorci istražuju teme koje
su njima lično zanimljive. Zbog insistiranja na temama koje su dosta
intelektualizovane, česta kritika usmerena na ovaj film je da je
pretenciozan, ali što se mene tiče sve više deluje kao igra u
kojoj autori eksperimentišu sa medijumom i njegovim kapacitetom da
izrazi neke maštovite koncepte.
Zaplet filma počinje
nekoliko godina nakon završetka "Odluke", kada srećemo
dva brata, Arona (Aron Murhed) i Džastina (Džastin Benson), koji
životare od danas do sutra radeći slabo plaćene poslove. Poštom
im stiže snimak koji ih podseća na prošlost za koju su mislili da
su ostavili iza sebe. Saznajemo da su njih dvojica odrasli nakon
tragične smrti njihove majke u okrilju komune za koju se ispostavilo
da je samoubilački NLO kult. Ipak, mlađi brat, Aron, frustriran
besmislom životarenja i podstaknut dečijim sećanjima na lagodnost
života koji je imao u komuni, želi da se vrati tamo, barem na jedan
dan. Njegov brat Džastin nevoljno pristaje, sa namerom da dokaže
Aronu da stvari nisu takve kako ih je on zapamtio kao dete. Oni
pristižu u naselje komune da bi odmah otkrili da njeni žitelji koji
ih rado primaju nazad izgledaju kao da nisu ostarili ni dana, nakon
čega misterija samo nastavlja da se produbljuje dok se odnos između
dva brata komplikuje.
Ovaj film je smešten u
isti univerzum kao i "Odluka", i oba filma dele neke od
likova, a čak i Aron i Džastin su imali svoje prvo pojavljivanje u
ovom filmu. Oni koji su gledali "Odluku" imaće prilično
jasnu sliku o tome šta da očekuju, i ako su voleli prvi film,
volećete i ovaj. Ako ste se kao i ja zainteresovali za ove autore
preko "Proleća", onda ćete verovatno biti pomalo
razočarani.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment