Film: Veštica (The Witch)
Režija:
Robert Egers
Scenario: Robert Egers
Uloge: Anja Tejlor-Džoj,
Ralf Enson, Kejt Dik
Trajanje: 92min
Proizvodnja: 2016. SAD
Budžet ovog filma iznosi
svega milion dolara, a zarada čak više od dvadeset devet miliona,
što je izuzetno uspešno za jedan ovako mali film, naročito ako
imamo u vidu da se radi o hororu. Znam da su mnogi željno iščekivali
da se ovaj film pojavi na internetu kako bismo i mi u Srbiji mogli da
ga vidimo jer teško da ima šanse da ga gledamo na velikom platnu,
pošto na žalost domaći filmski festivali nisu toliko
zainteresovani za horor žanr. Što se tiče inostranih festivala, "Veštici" je pripala prvu nagradu na Sundance Film Festivalu 2015.
godine. Svima koji budu čitali ovaj tekst i nakon njega poželeli da
odgledaju film, savetujem da sačekaju još malo jer verzija filma
koja ima da se skine na internetu je lošeg kvaliteta, međutim zbog
pisanja ove kritike morao sam da žrtvujem prvi utisak.
Ono što je važno
naglasiti pre samog komentarisanja filma jeste da se radi o
debitantskom ostvarenju reditelja Robert Egersa, pa samim tim mu je
za oprostiti sve ono što su eventualno slabije tačke ovog filma jer
u njemu nesumnjivo leži potencijal ozbiljnog reditelja. Egers se i
ranije bavio u svojim kratkim filmovima vilinskom pričom, poetikom
Edgard Alan Poa i Grimovim bajkama, tako da u budućnosti svakako
možemo mnogo da očekujemo u pogledu razvijanja njegove vlastite
poetike. "Veštica" je takođe inspirisan vilinskim pričama i pričama
o vešticama koje su karakteristične za period 17. i 18. veka.
Radnja filma smeštena je
u Ameriku XVII veka, među britanske koloniste koji su se naselili na
novom kontinentu u potrazi za boljim životom. Glavni akteri su
članovi jedne šestočlane puritanske porodice (otac, majka i
četvoro dece) koja napušta svoje selo, zasnivajući sopstvenu farmu
u blizini šume. Vrlo brzo gledalac i akteri filma otkrivaju da je
šuma ukleta i tada počinju da se dešavaju neobične stvari.
Film počinje odmah,
nema nekog predugačkog
uvoda, niti upoznavanja likova, već se to dešava kroz samu radnju
filma što doprinosi misteriji i preokretu na samom kraju koji nije
zasnovan na iznenađenju već na potvrđivanju slutnje koja je
nabačena već u prvih deset minuta. Muzika, koju je radio kanadski
kompozitor Mark Korven ulazi pod kožu i veoma se uklapa u atmosferu.
Scene vrlo često ne otpočinju sa likovima u prvom planu već kadar
polazi od nekog objekta da bi krećući se pronašao lika, što
stvara utisak da se neko šunja okolo i posmatra iz potaje. Što se
tiče same estetike upečatljive su scene snoviđenja koje nisu
vezane za radnju već postoje da naprave prelaz sa jedne na drugu
scenu ili da opišu stanje i atmosferu likova, a imaju u sebi
slikarski i umetničko-fotografski kvalitet sličnih scena iz
„Antihrista“ (Antichrist 2009.) Larsa fon Trira.
Prva pojava veštice
u filmu je kliše, isuviše tipičan lik veštice, međutim sve se
ispravi do kraja, a u poslednjoj sceni mi se čak koža naježila,
čemu je najviše doprinela muzika i atmosfera. Zanimljiva stvar je u
tome da film obiluje najviše jezom i misteriojom, bez i jedne trunke
gađenja i odvratnosti prema svemu što se događa, a najjezivija
figura je definitivno jarac.
Odnosi
koji se razvijaju unutar porodice su vrlo zanimljivi, međutim i tu
ima klišea koji su na neinovativan način prisutni. Dijalozi su
kvalitetno napisani sa dosta dramskog sukoba, ali možda previše
elokventni da bi ih izgovaralji seljaci. Gluma je veoma dobra,
naročito najmlađe dece i oca, dok je lik glavne protagonistiknje,
najstarije ćerke pomalo bezličan. Sa
druge strane toson
ima svoje razloge. Jedina scena koja me je baš razočarala je scena
egzorcizma. Mislim da je to jedina važnija scena u filmu koja nije
propraćena muzikom i toliko je bespotrebno mučna i napeta da
postaje glupa i smešna.
Na samom kraju preporučio
bih ovaj film svim ljubiteljima horora, a naročito onima koji vole
atmosferu bolesti, zaposednutosti nečistim silama sa izuzetno dobrom
estetikom. Jedino ne očekujte mnogo od same radnje, ja sam većinu
stvari uspeo da predvidim.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment