Serija: Arhiv 81 (Archive 81)
Kreatori: Rebeka Sonenšajn
Uloge: Mamudu Ati, Dina Šihabi
Sezona: 1
Trajanje: 59 minuta (8 epizoda)
Poizvodnja: SAD, 2022.
Da li se sećate kako smo nekada čekali nedelju dana na novu epizodu serije koju pratimo na TV-u? A ako je nismo snimili na VHS traku, onda bi morali da čekamo reprizu? Čisto sumnjam da vam je, kao i meni, taj osećaj svež u pamćenju, jer u poslednjih par decenija, streaming servisi poput Netflixa su potpuno promenili način na koji posmatramo serijalizovane sadržaje.
"Ako bi napravili film od osam sati, da li bi sedeli i odgledali ga? Ne? A ako ga podelimo na osam epizoda od sat vremena?" - danas je potpuno uobičajena praksa tzv. bindžovanje serija, fenomen "samo još jedne epizode" koji vam pojede vikend. Iako nisam ljubitelj bindžovanja, upravo sam to iskusio sa ovom serijom, koja nas, ironično, vraća u doba analognih medija, pre streaminga i celih sezona serije na poslužavniku.
"Arhiv 81" je serija bazirana na istoimenom podkastu Danijela Pauela i Marka Solingera, koja prati dvoje likova razdeljenih vremenom. Prvi lik je naš savremenik, Den Tarner (Mamudu Ati), stručnjak za restauraciju analognih medija, pre svega video traka, čiji će nam rad otvoriti prozor skoro trideset godina u prošlost. Naime, on biva unajmljen od strane bogatog poslodavca, da spase sadržaj sa nekolicine video kaseta koje su oštećene u požaru.
Zbog krhkosti, one ne mogu biti transportovane, tako da Den mora privremeno da se preseli na izolovanu lokaciju gde se trake čuvaju. Den je blago paranoidan, tako da vrlo brzo izolacija počinje da deluje na njega, ali to nije ništa u poređenju sa onim što će se desiti nakon što počne da sastavlja deliće misterije zabeležene na trakama.
Trake pripadaju Melodi Pendras (Dina Šihabi), koja godine 1994. dokumentuje rad na svojoj doktorskoj disertaciji. Ona piše o istorijskoj zgradi Viser, koja je mesto sa bogatom i neobičnom prošlošću, trenutno naseljeno osobenjacima koji će poprilično otežati Melodino istraživanje. Ona se ne odvaja od svoje kamere, tako da ćemo od nje dobijati deliće slagalice koje će Den sklapati komad po komad.
Format found footage-a je pomalo istrošen za sve ove godine, ali autori ove serije uspevaju da urade nešto zanimljivo sa njim. Dok Den bude rešavao misteriju, provešće nas kroz kratku istoriju analognih medija od nastanka filma do devedesetih godina, on će spasavati podatke sa 16 mm filmova, VHS, Betamax i audio kaseta, što celoj priči daje i dimenziju omaža jednom prošlom vremenu.
Sa druge strane, priča deluje na prvi pogled kao spoj "Isijavanja" (The Shining, 1980.) sa Denove strane, u kojoj naizgled počinje da gubi razum u izolaciji, a sa druge strane "Suspirije"( Suspiria, 1977.), dok Melodi u prošlosti istražuje nešto što počinje da je podseća na kult. Zanimljiv spoj, koji će nas odvesti na neočekivana mesta.
Kad god je misterija u pitanju, narativ mora da ima onaj faktor zadovoljstva koji imate kada nađete delić slagalice koji savršeno legne na mesto. I to je mesto na kome se većina serija ovog žanra oklizne, jer rasplet uvek deluje antiklimaktično. Ovde nisam imao taj osećaj, svaki sledeći komadić me je terao da saznam više, i naravno, da pustim "još samo jednu" epizodu.
Аljoša Tomić
No comments:
Post a Comment