Film: Škola pod
opsadom (The Faculty)
Režija: Robert
Rodrigez
Scenario: Kevin
Vilijamson
Uloge: Elajdža Vud,
Džoš Hartnet, Robert Patrik
Trajanje: 104 min
Proizvodnja: SAD,
1998.
Moje prvo iskustvo
gledanja ovog filma je bilo negde početkom dvehiljaditih
kada se počeo prikazivati na našim telelvizijskim kanalima, a kada
sam ja bio dovoljno star da smem da ostanem budan nešto kasnije
kako bih ga gledao. Danima nakon tog prvog gledanja opsedao me je
utisak, naročito pri odlasku u školu gde me je ambijent podsećao
na radnju filma. Što se tiče same radnje ona se odvija vrlo
jednostavno: Sa nastavnicima u jednoj srednjoj školi u Americi nešto
nije u redu, ponašaju se neprijateljski prema učenicima preko svake
mere. Jedna grupa učenika ubrzo otkriva da je njihovo
nastavničko osoblje zaposednuto nekakvim vanzemaljskim stvorom koji
funkcioniše poput parazita i koji se širi neverovatnom brzinom.
Kejsi (Elajdža Vud), Dilajla (Džordana Bruster), Zik (Džoš Hartnet), Stouks (Klea Duval), Meribet (Lora Heris) i Sten (Šon Hetosi) ubrzo ostaju
jedini u celom gradu Ohaju koje nije napao ovaj vanzemaljski parazit.
Jedini način da se izvuku živi i nezaraženi jeste da identifikuju i ubiju
kraljicu.
Kada se u
saradnji nađu pisac slešera kao što je Kevin Vilijamson, koji je
radio scenario za prva dva dela Vriska i reditelj Robert Rodrigez za
svojim inspirativnim ukusom za akciju i opscenost, onda ispliva jedan
ovakav film kao što je naučno-fantastični slešer koji u svom
simboličkom značaju ima deskripciju socijalnog fenomena školstva.
Naravno da Rodrigez i Vilijamson nisu u ovom filmu hteli da ukažu na
problem koje ima obrazovanje, ali u samoj postavci nastavnika kao
antagonista, a dece kao protagonista ima nešto intrigantno što bi
naš evropski obrazovani um mogao da prejudicira u kritičku ujdurmu
kakve u ovom filmu ustvari nema. Autori “Škole pod opsadom”
svojim delom dosežu najdalje do činjenice da se autoritet
nastavnika čija se pozicija od strane učenika ne može tako lako
dovesti u pitanje, može shvatiti kao antagonistički.
Iz ove premise
dalje je na nama da raspravljamo da li je to zaista moguće, a
naravno da jeste jer kao što su nastavnici u ovom filmu zaposednuti
vanzemaljskim parazitom koji upravlja njihovim akcijama, oni su u realnosti samo obični
ljudi, vrlo često malograđani i mediokriteti, sa svim
svojim manama i vrlinama, koji samo slede i sprovode plan i
program obrazovanja i vaspitanja koji im je propisan od nekuda iznad
i koji kontroliše njihov način i pristup učenicima. Upravo ovde
nam se rasvetljava simbolika prarazita koji kontroliše nastavničko
osoblje u filmu. Radi se drugim rečima o opasnosti da ono što se
dešava u školama,a što mi ne dovodimo u pitanje jer su one
autonomne institucije može da bude i nešto kolosalno loše, a da mi
kao društvo to nismo sposobni da osporimo čak i ako uvidimo.
Ali da se ne udaljimo previše od samog
filma i svih njegovih kvaliteta koji najviše leže u živopisnosti i
raznolikosti likova, kako nastavnika tako i učenika. Po stranu sada
svo filozofiranje o podtekstu samog narativa, ovaj film je namenjen
pre svega tinejdžerima kojima su potrebne afirmacije njihove
netrpeljivosti prema školskom sistemu. Stoga katarzično deluje na
klince, što u izvesnom smislu nije dobro jer se ovim pročiščenjem
od netrpeljivosti prema sistemu mire sa sve većom utonulošću u
njega.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment