"Pre nego što
počnemo, moram vas upozoriti...ovde nema ničega vegeterijanskog."
-Hanibal
Serija "Hanibal"
je još jedna adaptacija priča o Hanibalu Lektoru, manipulativnom
serijskom ubici i kanibalu iz romana američkog spisatelja Tomasa
Herisa. Ovaj lik je već odavno dobio svoju prvu filmsku verziju u
interpretaciji ser Entonija Hopkinsa u "Kad jaganjci utihnu"
(Silence of the Lambs, 1991.). Usledile su ekranizacije i preostala
tri romana "Hanibal" (Hannibal, 2001.), "Crveni zmaj"
(Red Dragon, 2002.) i "Uzdizanje Hanibala" (Hannibal
Rising, 2007.). Serija, emitovana od 2013. godine do 2015. godine,
nije direktna adaptacija nijednog od Harisovih romana, ali jeste
bazirana na pričama i likovima iz romana. Ono što je naročito
interesantan momenat, koji nije toliko naglašen u filmovima je
Hanibalov neobičan pogled na estetiku. Hanibal Lektor je
predstavljen kao veliki ljubitelj i poštovalac umetnosti, do te mere
da je čitav njegov pogled na svet potčinjen estetici. Čitava
serija je prožeta visokoestetizovanim momentima koji predstavljaju
mračne i morbidne narativne tačke. Ovde ću pokušati ukratko da
analiziram neobičan estetski okvir sveta "Hanibala".
Mads Mikelsen kao dr Hanibal Lektor |
I
"Jedino kao
estetski fenomen, postojanje i svet mogu biti večno opravdani.”
- Fridrih Niče
U istoriji umetnosti i filozofije,
pojam lepog je glorifikovan još od samih početaka
teorijskog mišljenja. Za antičke Grke lepota je bila jedna od
najviših vrednosti, za srednjevekovne hrišćanske mislioce ona je
bila Božje delo, a nemački filozofi XIX veka su pisali čitave
tomove o njoj. Sa druge strane pojam ružnog u umetnosti i van nje je
uvek obrađivan nekako usputno, iako je oduvek bio prisutan. Dok su
se definicije pojma lepog menjale kroz istoriju u zavisnosti od
teoretičara, pojam ružnog je uvek bivao osuđen na to da bude puka
suprotnost ili negacija ovog prvog.
Nekolicina filozofa se ipak upustila u
detaljnije istraživanje ružnog, pa tako Umberto Eko razlikuje tri
modaliteta ružnog: ružno po sebi, formalno ružno i umetnička
predstava jednog i drugog. Ružno po sebi je ono što direktno
izaziva osećaj gađenja u nama, poput izmeta, truleži i sl.
Formalno ružno se odnosi na nedostatak ekvilibrijuma u organskoj
povezanosti celine - Eko navodi primer bezubog čoveka, pogled na
njega nas ne uznemirava jer on ima nekoliko zuba, nego činjenica da
nedostaju oni koji bi trebali biti u njegovim ustima. Treći je onaj
koji nam je ovde najzanimljiviji: umetnička predstava ružnog. Ovde
nije reč o ružnoći koja je proizvod lošeg tehničkog izvođenja
zbog nepoznavanja pravila kompozicije, perspektive, anatomije i sl.
Reč je o umetnički lepoj predstavi stvari koje su ružne po sebi
ili formalno ružne, način stvaralaštva koji u nama proizvodi veoma
neobična i kotradiktorna osećanja.
Na ovaj način ružno
je uvek nalazilo svoje mesto u umetničkom izrazu, o čemu svedoči
čak i primitivna umetnost. Razne ritualne maske i likovni prikazi
demona i božanstava često ulivaju strah u kosti uz osećaj
poštovanja. Primere estetizacije ružnog je moguće naći u
celokupnoj istoriji umetnosti, u delima Hijeronimusa Boša, Ežena
Delakroa, Gustava Klimta, Edvarda Munka i mnogih drugih. Postavlja se
pitanje, ako je ružno ono što izaziva nelagodu, gađenje, strah i
druge negativne emocije, kako je moguće da istovremeno izaziva i
estetsko zadovoljenje naših čula?
Filozofija je ponudila
nekoliko mogućih odgovora na pitanje o paradoksu ružnoće, kako
navodi Mojca Kiplen u svom radu "Estetika ružnoće". Prvo
moguće rešenje je da u našoj recepciji umetničkog dela koje
predstavlja ružan subjekat, nije subjekat ono što vrednujemo, nego
kreativna umetnička reprezentacija istog. Drugi moguć odgovor je da
ova umetnička dela imaju kognitivnu, a ne estetsku vrednost. To
znači da kroz umetničku ružnoću možemo istražiti neke ideje i
stavove koje inače ne bi mogli, pa je to što vrednujemo u ovim
delima intelektualno zadovoljstvo koje nam je priušteno. Poslednje
rešenje koje Kiplenova nudi je bazirano na Kantovoj "Kritici
moći suđenja", prema kojoj on smatra da ružno jednako kao i
lepo privlači našu pažnju i pokreće našu maštu, možda čak i
efektivnije, jer ružnoća parališe naša čula i ostaje da lebdi u
našim umovima dugo nakon što je objekat predstavljen našim čulima.
Ovo poslednje rešenje
je sigurno blisko svakom ljubitelju horora. Prizori koje su nam
servirali Ridli Skot u "Osmom putniku" (Alien, 1979.) ili
Džon Karpenter u "Stvoru" (The Thing, 1982.) su one koji
(ni)su imali sreće da ih vide u veoma mladoj dobi, ostali da prate
do poznih godina. Autori "Hanibala" su takođe svesni moći
kombinacije ova dva. Bizarno kreativna ubistva i njihova prezentacija
su obično centralni momenat epizode, i to su trenuci koji ostaju uz
gledaoca dugo nakon što je serija završena.
Kroz epizode videćemo
dela nekolicine serijskih ubica, uključujući i Hanibala, koja su
zaista inventivna i kreativna: totem napravljen od ljudskih tela,
ljudski mural unutar silosa za kukuruz, ljudsko telo pretvoreno u
rezonatorsku kutiju violončela i mnoge druge. Ali razlog što ona
ostaju u sećanju je i način na koji su kinematografski
predstavljena. Kompozicija kadrova neretko podseća na noćne more
srednjevekovnih hrišćanskih i gotskih slikara, proizvodeći
neobičan osećaj Uzvišenosti scene. "Hanibalov" univerzum
stoga deluje kao srednjevekovna predstava pakla ispunjena
ubicama-umetnicima, u čijem centru se nalazi Đavo lično, koji vuče
konce kako protagonista, tako i antagonista.
II
"Estetika postaje
etika."
– Hanibal Lektor
Nesporno je da
Hanibalov lik deluje dijabolično, njegovi monstruozni aspekti, poput
kanibalizma, ga približavaju srednjevekovnim viđenjima lika Đavola,
dok sa druge strane njegova manipulativna priroda nužno evocira lik
Mefistofelesa iz Geteovog "Fausta" (Faust, 1808.) ili harizmatičnog
Đavola Miltonovog "Izgubljenog raja" (Paradise Lost, 1667.). Kao buntovni
Lucifer, Hanibal svojom filozofijom ruši postojeći etički sistem,
postavljajući na njegovo mesto jedan moral baziran na estetici. A u
istoriji filozofije postoji jedan samoproklamovani Antihrist koji bi
se rado složio sa gore navedenim Hanibalovim citatom.
Ideja Fridrih Ničea je bila upravo
proširenje estetike na polje moralnog delanja, ili preciznije da
izjednači moralni sud sa estetskim. Nije redak
slučaj da su umetnička dela predmet moralne prosudbe (može
li biti vredna nacistička antisemitska umetnost?), kao i to da
ponašanje i karakter mogu biti predmet estetskog suđenja (nečije
ponašanje može da nam se "dopada"). U ovom smislu, može
postojati veza između etike i estetika, ali Ničeu nije potrebna
takva veza. Umesto toga on bira amoralistički pristup, u kom
predlaže potpunu smenu tradicionalne moralnosti,
praktički-egzistenijalnim kriterijumima posredovanim estetskim
metodom, kako kaže Danijel Kejm u eseju "Niče o estetici i
etici".
Ova Ničeova ideja je
najbolje predstavljena u njegovom idealu natčoveka. Nasuprot
natčoveku stoji masa, koju čini najveći deo čovečanstva: oni su
imitatori, ponosni na svoju kulturu kao da je ona njihova tvorevina.
Oni usvajaju date vrednosti i bivaju dresirani da se ponašaju onako
kako od njih očekuje tradicionalni sistem vrednosti. Sa druge strane
je stvaralac, onaj koji je pojedinac, onaj koji poseduje estetsku
vrlinu originalnosti - stvaralaštvo, ima kapacitet za proizvođenje
vrednosti, i samim tim proizvodi sebe. Stvaralaštvo je je ono što
natčoveka čini velikim.
Hanibal Lektor je poput natčoveka:
"nov, originalan, neuporediv, zakonodavac, koji stvara samog
sebe." Njegove vrednosti su nepojmljive
većini ljudi u njegovom okruženju i zato biva izopšten iz svog
okruženja onog trenutka kada njegova priroda biva otkrivena. Njegove
vrednosti ne mogu opstati kao opšte, s obzirom na
činjenica da je ubica i kanibal, ali ono što
ga čini istovremeno monstruioznim i Uzvišenim je to što je njegova
transgresija u stvari višeg ranga.
III
‘‘Prvo jedemo
očima”
-Apicije,
Rimski gurman iz I veka
Za kraj još jedan estetski momenat
koji je u vremenu u kome živimo izuzetno relevantan. Gotovo svaka
epizoda "Hanibala" sadrži prelepo snimljenu scenu u kojoj
dr Lektor u svojoj kuhinji skoro ritualno
priprema ljudske organe da bi spremio neko klasično jelo uz zvuke
kompozicija Betovena, Šuberta, Mocarta i drugih.
Hrana je u svakoj ljudskoj kulturi od
izuzetne važnosti i retko kada je samo stvar pukog opstanka. Oko
hrane su obrazovani celi sistemi značenja koji konstituišu naš
svet: hrana koja je zabranjena u određenim religijama, hrana koja je
simbol visokog ili niskog društvenog statusa, hrana koja nam
omogućava večnu mladost i zdrav život itd. Sa razvojem masovnih
medija i vizuelne kulutre, počela je da se izdvaja još jedna klasa
hrane - food porn.
Food porn odnosi se na hranu koja dobro
izgleda na ekranu, koja je atraktivna za fotografisanje i
postavljanje na socijalne mreže i obično joj nije prioritet
nutritivni balans već aktiviranje pljuvačnih žlezda. Istraživanja
pokazuju da u poslednjih pedeset godina stalni uspon popularnosti TV
programa koji se bave kuvanjem i raznih celebrity kuvara
i stilista hrane, a samim tim i sve atraktivnije prezentacije
samih jela. Food porn je promenio način ne samo na koji posmatramo
hranu, već i pravila ponašanja za trpezom.
"Hanibal" tako eksploatiše
našu potrebu da "jedemo očima", prikazivanjem food porn
sadržaja, u kojima su glavni sastojci jela ljudsko meso ili njegovi
organi. Kontradiktorno osećanje koje proizvodi ovo kršenje tabua je
isto kao ono pomenuto u prethodnim poglavljima, koje igra na kartu
pitanja "da li možemo razdvojiti ružan sadržaj od lepe
forme?"
IV
Malo je horor filmova koji su se na
ovaj način igraju sa gledaicma: naša potreba za
lepim biva okrenuta protiv nas i stvara užas
kroz napetost etičko-estetskog igrajući na
kartu naše potrebe za zadovoljenjem obe potrebe koje su nam
kulturološki usađene. Rezultat ovog psihološkog horora je
osećaj suštinske kontradikcije, koji čini da potpuno mrzimo ili
potpuno obožavamo Brajana Fulera, čoveka čija je vizija zaslužna
za jedinstven estetski stil serije.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment