Film:
Mamac (Córki dancingu)
Režija:
Agnješka Smočinska
Scenario:
Robert Bolesto
Uloge:
Marta Mazurek,Mihalina Oljšanska
Trajanje:
92 min
Proizvodnja:
Poljska, 2015.
Ovo
je prvi dugometražni film Agnješke Smočinske, premijerno prikazan
krajem decembra 2015. u Poljskoj, a zatim i na Sandens festivalu
2016. godine gde je dobio specijalnu nagradu žirija za jedinstvenu
viziju i dizajn, a nakon toga i nagradu za najbolji flm na
Fantasporto festivalu. Ovaj film je izuzetan i po tome što je prvi
poljski mjuzikl u istoriji, pa još u kombinaciji ni manje ni više
nego sa horor žanrom. Nisam poznavalac poljskog filma (u stvari
gledao sam više filmova horor-mjuzikl žanra, nego poljskih filmova
uopšte), ali ono što mi se naročito dopalo, pored originalnosti,
je autentičan spoj evropskog senzibiliteta i američkog mainstream
filma, pa tako ovaj film, iako nije savršen nadoknađuje sve što mu
nedostaje slovenskim šarmom.
Radnja
filma je inspirisana doživljajima iz rediteljkine mladosti, iz
vremena kada je odrastala u noćnom klubu koji je vodila njena majka,
ali i pričom “Mala sirena” Hans Kristijana Andersena iz 1837.
godine. Priča je smeštena u osamdesete godine prošlog veka, i
počinje susretom dve sirene po imenu Zlatna (Mihalina Oljšanska) i
Srebrna (Marta Mazurek), sa bendom koji nastupa u lokalnom noćnom
klubu. Članovi benda prihvataju sirene i počinju da nastupaju
zajedno. Zaplet počinje kada se Srebrna zaljubi u basistu benda, i
sa druge strane kada se Zlatnoj vrati glad za ljudskim mesom, koje je
uobičajena hrana ovih podvodnih bića.
Sirene
su predstavljene dvojako, sa jedne strane kao primitivni monstrumi
koji se hrane ljudskim mesom, a sa druge strane kao stranci koji žele
da se uklope u ljudsko društvo. Na ovom nivou film funkcioniše i
kao socijalni komentar o alijenizaciji, sirene su uhvaćene u svetu
koji ne želi da ih prihvati, ali nema problem da ih eksploatiše u
svrhu sopstvene zabave. Ovaj momenat filma omogućava da se radnja
usidri u stvarnost i da učini živom ličnu dramu likova, koji bi da
nema ovoga ostali puki jednodimenzionalni monstrumi.
Na
stranu horor aspekt filma, ovo je takođe i punokrvni mjuzikl.
Muzičko-scenske tačke su efektne i zabavne, i variraju od klasičnih
production number scena tipičnih za ovaj žanr, preko kabare nastupa
pomenutog benda, pa do introspektivnih solo numera likova.
Možda
je to samo moj lični utisak, ali deluje mi kao da se ženski horor
reditelji mnogo intenzivnije unose u žanr, tako da ne očekujete
mnogo suzdržavanja od ovog filma, što je po mom mišljenju veliki
plus, jer se u današnjem svetu političke korektnosti mnogo gubi u
autocenzuri ličnog izraza. Ovaj film na trenutke zna da bude veoma
brutalan i morbidan, ali sve je u svrsi narativa i poetike filma. Na
kraju, ovaj film je prijatno i originalno osveženje iz komšijske
avlije, nemojte ga propustiti.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment