Film:
Obdukcija Džejn Do (Autopsy of Jane Doe)
Režija:
Andre Ovredal
Scenario:
Jan Goldberg
Uloge:
Emil Hirš, Brajan Koks, Ofelija Lavibond
Trajanje:
86 min
Proizvodnja:
Velika Britanija/SAD, 2016.
“Obdukcija
Džejn Do” je horor-triler norveškog reditelja Andrea Ovredala,
autora sjajnog “Lovca na trolove” (Trolljegeren, 2010.). Iako
nije naročito plodan reditelj, sa po jednim filmom na svakih 5
godina, Ovredal je izuzetno kompetentan reditelj koji razume osnovne
postulate horor žanra, ali u njega unosi svoj lični dodir, što
daje svežinu ustajalom holivudskom hororu. Baš zato, iako Ovredal
navodi “Prizivanje zla” (Conjuring, 2013.) kao glavnu inspiraciju
za svoj film, “Obdukcija Džejn Do” daleko nadmašuje svog uzora.
“Prizivanje zla” je solidno sastavljen film, on ne donosi ništa
novo žanru i deluje kao još jedan holivudski horor sa pokretne
trake. “Obdukcija Džejn Do” sa druge strane već od prvih
kadrova odudara od holivudskog manira i mnogo više podseća na
estetiku britanske produkcije.
Zaista,
prvi kadrovi će učiniti da se osećate kao da gledate neku
kriminalističku seriju BBC-ja, dok vas stavlja na mesto zločina gde
policija otkriva mrtvo telo nepoznate devojke - Džejn Do, kako se
takva tela nazivaju u žargonu policije anglo-američkog govornog
područja. Šerif
kontaktira dvojicu mrtvozornika u vezi sa slučajem i tu upoznajemo
junake ovog filma, Tomija i Ostina Tildena (Brajan Koks i Emil Hirš).
Tildenovi rade kao forenzički stručnjaci za policiju u podrumu
svoje porodične kuće, gde ih prvi put vidimo kako rade svoj
istraživački posao uz hard rok melodiju koja se čuje sa radija.
U
pozadini glavne priče se odvija porodična drama koju Koks i Hirš
efektno dočaravaju svojim glumačkim talentima, dok misterija koju
je donela Džejn Do eskalira. Zaplet počinje kada Tildenovi otkriju
da iako telo Džejn Do spolja deluje netaknuto,
njene kosti su polomljene i unutrašnji organi unakaženi, što pred
njih stavlja najveću zagonetku koju su imali u životu. Ovredal
uspešno upravlja narativom filma, stvarajući misterioznu atmosferu
i suspens koji vas tera da na ivici sedišta očekujete sledeći
dellić slagalice.
Još
jedna stvar koja me je osvojila je očigledan napor tehničkog tima
da kroz dizajn kostima, scenografije i šminke učini film potpuno
smešten u mračni podrum starinske kuće vizuelno zanimljivim.
Originalni koncepti i interesantne kolorne kompozicije u kombinaciji
sa dobrom fotografijom zaista prave razliku u odnosu na generičko
smeće kakvo vidimo u najvećem broju savremenih horor filmova.
Na
kraju, iako sadrži mnoge trope karakteristične za ovaj žanr,
Ovredal ne uspeva baš svaku uspešno da iskoristi, pretvarajući ih
u klišee koji donekle kvare utisak. Ali ovi momenti su retki, a
moguće i namerni, i ne verujem da će vam pokvariti doživljaj
gledanja. Ako volite klasičan holivudski horor sa svim njegovim
manama i vrlinama ovo ostvarenje je najbolje što ovaj žanr može da
ponudi.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment