Film: Mrtvi decembar (Deathcember)
Režija: Lazar Bodroža, Džon Kuk Linč, Stiv de Ruver
Scenario: Ves Alen, Džon Kuk Linč
Uloge: Barbara Krempton, Klark Vulf, Tifani Šepis
Trajanje: 145 min
Proizvodnja: Nemačka, 2019.
Praznična sezona je i dalje u punom jeku, a mi nastavljamo u prigodnom duhu. I ove nedelje recenziramo jednu horor antologiju koja za temu ima Božić. Ili bi trebalo da ima. Idejni tvorac antologije Dominik Saksl je zamislio zbirku kratkih filmova po uzoru na adventski kalendar. Ova tradicija potiče iz luteranske crkve i odnosi se na kalendar na kome su kartonske kućice, a iza svake je simbol kojim se odbrojava dolazak Božića.
Analogno kalendaru, koji ima 24 kućice, i "Mrtvi decembar" se sastoji od 24 kratka filma, svaki u trajanju od dva do pet minuta. A u stvari cela antologija sadrži 26 filmova, mada se to slabije pominje jer se ne uklapa u temu. U stvari, poručeno je 27, za slučaj da neko odustane, ali su mislili da je 27 previše, pa su se ograničili na 26, iako je ideja bila da ih bude 24. Ovaj momenat nedovršenosti koncepta dosta dobro ilustruje način na koji je ovaj projekat realizovan.
Pretpostavljam da je po sredi sindrom prevelikog zalogaja. Saksl, kome je ovo prvi veći projekat je od nemačkog ministarstva dobio budžet, koji je bio dovoljan da se autorima koji će učestvovati u antologiji isplati po 5000 evra za finansiranje njihovih filmova. Potom je Saksl preko raznih festivala i ličnih kontatkata stupio u vezu sa kinematografima širom sveta sa predlogom da svako od njih snimi kratku horor epizodu koja za temu ima Božić.
Ne znam kako je tačno izgledala selekcija scenarija koji će ući u antologiju, ali deluje kao da Saksl nije baš držao sve konce u rukama. Mnogi filmovi uopšte nemaju veze sa Božićem, a i oni koji imaju često ga samo stave u pozadinu i opet pričaju priču koja nema veze sa njim. Ali u redu, to će biti problem samo hardcore ljubiteljima prazničnih horora, kojih verovatno nema previše.
Dakle, ako zanemarimo taj detalj i dalje imamo ono što bi Amerikanci nazvali mixed bag. U ovoj kolekciji ima svega i svačega, od body horora, preko slashera, giallo filma, stop motion animacije, nemog filma i mnogih drugih žanrova. Kvalitet takođe varira, jer mnogim autorima je ovo prvi izlazak iz filmskog podzemlja, iako je tu nekolicina iskusnijih autora čiji kvalitet odskače.
I ovo nije opet pravilo, jer na primer, segment po imenu "Izgubljena kuća na selu" legendarnog Ruđera Deodata jeste u tehničkom smislu ispred svih drugih filmova u ovoj zbirci, ali preokret je prilično predvidljiv i ne ostavlja neki trajniji utisak. Sa druge strane "Prskalica" Džon Kuk Linča, autora koji iza sebe ima samo nekolicinu kratkih filmova, ostavlja mnogo upečatljiviji utisak estetikom i pričom u maniru "Zone sumraka" (Twilight Zone, 1959.) koja funkcioniše kao omaž hororu pedesetih i šezdesetih godina.
Uz Deodata, u antologiji učestvuje još nekolicina afirmisanih autora, poput meksičkog autora Isaka Ezbana, koji je napisao i režirao meni najzanimljiviji segment po imenu "Božićne pesme". Tu su takođe i Polijana Mekintoš, Sang-vu Li i Laki Meki, dok su ostali autori uglavnom neafirmisani i ovo im je prvi veći izlet u svet filma. Vredi istaći nemačkog animatora Jirgena Klinga čiji je segment "Usrani Božić" toliko brutalan, da je izostavljen iz verzije filma namenjenoj prikazivanju na američkim festivalima. Definitivno neće nikoga ostaviti ravnodušnim.
Ono što će sigurno biti zanimljivo gledaocima sa ovih prostora je što su u antologiji našla mesto i dva srpska autora. Prvi je Lazar Bodroža koji je pre par godina u saradnji sa Dimitrijem Vojnovim izbacio svoju naučnofantastičnu romansu "Ederlezi Rising" (2018.). Segment koji je on režirao zove se "Aurora" i reč je o još jednoj saradnji sa Vojnovim. Takođe reč je i o još jednoj priči koja nema baš nikakve veze sa antologijom, autorski dvojac je verovatno iskoristio priliku da budžet usmeri u ideju koju su imali nezavisno od Sakslovog projekta.
Drugi je Bodrožin nešto stariji i iskusniji kolega koji je domaćim horor fanovima poznat po "Zoni mrtvih" (2009.) i prvom srpskom creature filmu "Mamula" (2014.). Milan Todorović je prema scenariju Momira Miloševića režirao segment po imenu "Devetnaesti decembar" i smešten je u okvire srpske običajnosti. Priča se dešava na veče slave Svetog Nikole, iz perspektive mlade srpske devojke koja objašnjava običaje njenoj gošći iz inostranstva. Sve je tu: folk muzika, ruska salata, pečeno prase i jedan jugo.
Koliko će vam se dopasti ova antologija dosta zavisi od vašeg strpljenja i toga da li možete izdržati skoro dva i po sata zarad nekih pola sata kvalitetnog sadržaja raštrkanog kroz ceo film. Projekat ove veličine bi možda bio preciznije izbrušen u rukama nekog iskusnijeg rukovodioca, ovako je rezultat samo mešavina svega i svačega koja nema svoju ciljnu publiku.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment