Milanče Marković je
rođen u Velikoj Plani 1957. godine. Završio je srednju ekonomsku
školu. Pisao je priče koje je objavljivao u časopisima i novinama:
„Sirius“, „Galaksija“, „Večernje novosti", „Srpski
jug", „Raskovnik", „Politika ekspres", "Politikin
zabavnik", „Treće oko" i drugim. Objavio je zbirku priča
folklorne fantastike „Senovite priče“ i uredio antologiju
srpskih horor priča „Đavolski svatovi“. Bio je urednik časopisa
za kulturu „Naš trag“ i književnog časopisa folklorne
fantastike „Omaja“. Autor je scenarija za filmove: „Vampirdžija“,
„Veštica Morana" i „Đurđa", kao i nekoliko
dokumentarnih filmova. Godine 2013. producirao je domaći igrani
horor-film „Naprata“, u kome je i glumio, a 2017. napisao je i
režirao igrani film "Strašno mesto" koji je prikazan na
Reviji off filmova u Srpskom Holivudu, i na Festivalu srpskog filma
fantastike u Beogradu, gde je dobio specijalno priznanje žirija.
NL: Kako ste zavoleli horor?
MM: Kad sam bio dete,
niko u komšiluku nije imao televizor, pa su se komšije češće
posećivale, uz obaveznu čašu rakije ili vina. Tada sam prvi put
slušao od starijih ljudi "strašne" priče o vampirima,
vilama, napratama, o pojavama koje ne potiču iz ovog sveta. Baba
Javorka je znala najviše priča. Jedne noći videla je svoju pokojnu
sverkvu Mariju kako se šeta po dvorištu, videla je jato vila kako
lete preko neba, čoveka bez glave na obali Babine vode, zmaja koji
ulazi u sobu kod njenog sina i snaje... Ona nije izmišljala stvari,
već je svedočila o događajima koji su se njoj zaista desili, i
inače, ljudi iz tog vremena uopšte nisu sumnjali u postojanje
demonskih bića. Izbegavali su da putuju noću i znali su načine
kako da se odbrane od njih. Sećam se da sam i ja dugo godina, sve
dok nisam završio srednju školu, izbegavao da kasno uveče prolazim
pored baba Javorkine kuće, ili sam trčao pored nje ako bi me put
tuda naneo u ne-doba, u strahu da ne ugledam vampira, odnosno pokojnu
baba Mariju.
I sve te priče,
koje sam slušao kao dete, duboko su se urezale u moju svest,
ispunjavajući me više čuđenjem nego strahom, tako da sam na kraju
počeo da ih sakupljam i beležim, iz čega je kasnije nastala moja
zbirka „Senovitih priča“.
NL: Koji Vam je najdraži horor film i
zašto?
MM: Na prvom mestu, to je „Bal
Vampira" Romana Polanskog, a zatim i „Duhovi u nama" sa
Nikol Kidman u glavnoj ulozi. Ja filmove još uvek gledam kao dete,
želim da on okupira moju pažnju, da me šarmira. „Bal vampira"
ima fantastičnu atmosferu, zabavan je, a kako i ne bi bio kada je on
u stvari parodija na horor filmove, pre svega na „vampirske"
filmove. „Duhovi u nama" do samog kraja vas drži u
neizvesnosti. Sećam se da sam ga gledao sa DVD diska zajedno sa
mojom ćerkom, a nedavno sam ga gledao ponovo. Čak i kada znate o
čemu se radi i kako se film završava, uživate u svakom njegovom
kadru, i majstorski vođenoj priči, u misteriji koja se na
neočekivani način razrešava u poslednjim minutima.
NL: A horor knjiga?
MM: Više volim da čitam priče nego
romane, pre svega klasične priče čija je fabula zasnovana na
folklornoj fantastici. Milovan Glišić je moj omiljeni domaći pisac
fantastike, i rame uz rame sa njim i Dragutin Ilić. Pesnikinja
Danica Marković ima nekoliko izvanrednih priča. Od savremenih
pisaca, Biljana Janković iz Valjeva je neprikosnoveni majstor da u
malim pričama ispripoveda velike teme. Od stranih pisaca, Šeridan
Le Fanu je moj favorit. Imam dve njegove zbirke priča. Veoma su mi
bliski ljudi koje on opisuje, mesta i dešavanja. Događaji kojima
posvećuje svoje pero. Njegove priče me podsećaju na priče koje
sam slušao u detinjstvu.
NL: Inspirisani ste srpskom folklornom
fantastikom, kada ste otkrili da Vas interesuje ova oblast?
MM: Radio sam kao referent protivpožarne
zaštite i ujedno kao portir u fabrici nameštaja u Velikoj Plani. U
blizini fabrike živeo je moj prijatelj Dragan Minić, koji je
svojevremeno studirao etnologiju, i pamtio je veliki broj priča koje
je čuo od svog dede i svoje babe. Kada sam radio noću, dolazio je
da mi pravi društvo, i s vremena na vreme, ispričao bi mi po neku
priču koju je znao. Meni su se te priče mnogo dopale, i da ne bi
bile izgubljene, predložio sam mu da ih zapišemo. Tako smo i
uradili, i kasnije sam ja sve te priče sabrao u knjigu “Senovite
priče". Ispostavilo se da smo taj posao uradili u poslednjem
trenutku, jer nije prošlo mnogo, Dragan se razboleo i umro. Sve te
njegove priče bi bile izgubljene da im tada nismo posvetili pažnju.
Upravo su "Senovite priče"
pokrenule u meni želju da se ozbiljnije pozabavim srpskom folklornom
fantastikom. Moj najveći poduhvat bio je pokretanja književnog
časopisa "Omaja" u kome smo objavili bezmalo sve klasične
priče srpske folklorne fantastike. Papirno izdanje časopisa više
ne izlazi, ali postoji elektronska verzija koju uređuje moj
prijatelj Mladen Milosavljević.
NL: Da li verujete da su neke od ovih
priča istinite?
MM: Već sam rekao da su ljudi u ranijim
vremenima verovali u onostrane pojave. To je bio jedan poseban,
izdvojen, noćni svet koji je opstojavao pored ovog našeg dnevnog, i
koga su se ljudi maksimalno klonili. Ljudi nisu izmišljali strašne
priče, oni su samo prepričavali ono što su viđali i doživljavali.
Sećam se da mi je moja strina pričala događaj iz njenog detinjstva
vezan za jednu pokojnu babu koja im je noću ulazila u kuću, pravila
buku i ometala ih da spavaju. Bežali su u komšiluk od straha. To je
bio istinit događaj, a ne priča kojom se plaše deca da noću ne
izlaze iz kuće.
Da, verujem da su ljudi viđali vile i
vampire, ali ne mogu da tvrdim da vile i vampiri zaista postoje.
Možda su to bile optičke varke, halucinacije, ne znam, ali najbolje
priče koje sam zapisao jesu one za koje su pripovedači tvrdili da
su istinite.
NL: Koje Vam je omiljeno mitsko biće ili
pojava iz srpsko-slovenske mitologije?
MM: To su, svakako, vile. Te prekrasne,
mlade žene, bujnih oblina i nepredvidljivog karaktera. Šteta je što
još niko nije seo i priredio jednu dobru, bogatu antologiju priča o
vilama, jer znam da postoje brojne priče, a veliki broj njih
objavljen je u časopisu "Omaja".
NL: Pisali ste priče, scenarije,
glumili, snimali dokumentarne i igrane filmove. Koji umetnički izraz
od navadenih je najprijemčiviji Vašem karakteru?
MM: U vreme kada nije postojala digitalna
oprema za snimanje filmova, filmski hobi bio je veoma skup, pre svega
zbog cene filmske trake, i to one najobičnije, osam milimetarske,
čiji je kvalitet bio neupotrebljiv za ozbiljnu filmsku produkciju.
Tada sam pisao priče. Najpre sam se oprobao u pisanju naučne
fantastike, a zatim i u pisanju horora. Ali film nikada nije prestao
da me zanima. Uostalom, ja sam još u prvom razredu osnovne škole
bio doneo odluku da se bavim pravljenjem filmova, i taj svoj san ja
sam sačuvao do današnjeg dana. Film je, dakle, umetnička forma
koja mene najviše zanima.
Digitalna video tehnologija, koja po
amaterskim cenama nudi bezmalo profesionalni kvalitet slike i tona, i
kompjuterska nelinearna montaža, omogućila mi je da snimim svoj
prvi igrani film "Strašno mesto". To je posao kojim
ozbiljno nameravam da se bavim i ubuduće. Ali nisam zapostavio ni
pisanu reč. Osim što pišem scenarije za filmove, pripremam i drugo
izdanje svojih "Senovitih priča".
NL: Šta za Vas znači nagrada koju ste
dobili za film „Strašno mesto“?
MM: Više od nagrade koju sam
dobio za film "Strašno mesto" na Festivalu srpskog filma
fantastike 2018. godine sam se obradovao rečima selektora festivala:
Da se moj film potpuno razlikuje od svih drugih filmova koji su na
festivalu prikazani, da je originalan, odnosno da nije rađen po
matrici zapadnih horor filmova. I to je ono što ja želim da
postignem - da snimam srpske filmove, naš autentičan horor, koji
neće da liči na inostranu produkciju. Srpski folklor nudi obilje
tema, priče specifične samo za naše područje, tako da nema
potrebe da Srbi snimaju filmove o zombijima, sirenama ili mumijama,
kada na raspolaganju imamo naše vampire, vile, vlašku magiju, i da
ne nabrajam dalje.
NL: Koliko je bilo teško snimiti film u
uslovima koje ste imali?
MM: Bilo je veoma teško, obzirom da sam
radio gotovo bez budžeta i sa glumcima amaterima koji imaju svoje
redovne poslove od kojih žive, a moja dodatna poteškoća bila je i
činjenica da ja živim i radim u Beogradu, a da sam film snimao u
svom rodnom mestu Velikoj Plani. Film smo snimili za četiri vikenda,
snimanje smo često morali da odlažemo zbog velikih vrućina, a
nametale su nam se i druge poteškoće. Za divno čudo, iako je
prvobitni plan bio da film traje između dvadeset i trideset minuta
(scenario je bio obima sedamnaest stranica), imao sam dovoljno
materijala da izmontiram verziju dugu 40 minuta. Mislim da je film
mogao da traje kraće, ali što reče jedan moj gledalac: "Strašno
mesto" nije film dešavanja već film atmosfere, tako da sam
sačuvao tu svoju prvobitnu verziju.
NL: Autor iz sveta filma za kojeg biste
mogli da tvrdite da Vam je uzor?
MM: Pri odabiru filmova koje gledam, a tu
ubrajam i horor filmove, nikada nisam obraćao pažnju na glumce i
režisere. Meni je uvek priča na prvom mestu. Posedujem kolekciju
bezmalo svih relevantnih horor filmova ikada snimljenih koje sam
mogao da pronađem na internetu, i slažem se sa kritičarima koji
tvrde da su najbolji filmovi snimani na početku filmske umetnosti,
dvadesetih i tridesetih godina dvadesetog veka. To su crno-beli
filmovi, koji u sebi sadrže jednu finu dozu naivnosti, koja i jeste
preduslov za dobar horor film. Nema potrebe da me filmski autor
ubeđuje u autentičnost svoje priče. Horor mora da liči na bajku,
zato što on to u osnovi i jeste. Jezivu bajku, ali bajku. Sve moje
filmske priče koje nameravam da snimim, imaju taj neki vilinski
šarm. Moje merilo je Kadijević. Kad pravim film ja imam njega
ispred sebe.
NL: Najdraži domaći horor?
MM: Bez razmišljanja “Leptirica”. I uz
"Sveto mesto". Đorđe Kadijević je jedini naš filmski
autor koji je uspeo da napravi pravi srpski horor film. Svi ostali
naslovi koji se trpaju u taj koš, po mom mišljenu, stoje daleko od
ova dva naslova. Moj prijatelj Mladen Milosavljević je 2013. godine,
uz moje učešće u projektu, snimio faund futidž film "Naprata",
koji za temu ima drevno srpsko mitsko biće napratu. Šteta je što
je ovaj film završio kao amaterska produkcija, i što mu je
nedostatak sredstava onemogućio bolji kvalitet. Voleo bih da čujem
da se Mladen upustio u snimanje rimejka ovog filma.
I gotovo je neverovatno da ni posle
pedeset godina, koliko je prošlo od snimanja "Leptirice",
ni jedan naš filmski autor nije uspeo svojim filmom da dobaci do
Kadijevića. Šta je uzrok tome? Verovatno veliki uticaj američke
poetike na domaću publiku i filmadžije. Ključ za autentični
srpski horor, po mom mišljenju, jeste da se oslobodimo amerikanizma.
Ako je to uopšte više moguće. Čak su i Rusi počeli da snimaju
filmove za američko tržište.
NL: Da li mislite da je horor film slabo
zastupljen u domaćoj kinematografiji?
MM: Definitivno ste u pravu. Domaći horor
film je više incident nego pravilo. I ne samo horor. Srbi ne umeju
da prave žanrovske filmove, niti su ikada znali, uz izuzetak
partizanskih filmova i komedija. Drama je preovlađujući žanr
srpske kinematografije, kao da drama ne može da se ispriča i u
hororu, kriminalističkom filmu ili naučnoj fantastici na primer. Pa
čak i moj film “Strašno mesto” je, zapravo, ljubavna drama sa
elementima fantastike. Moram da priznam, na kraju, da ja uopše više
ne gledam domaće filmove ni TV serije. Ja sam rastao na pokretnim
slikama koje su pravili velemajstori srpske filmske umetnosti, i taj
njihov zanatski standard današnji autori ne mogu da domaše. Film je
pre svega zanat, i filmski autori više treba da se bave zanatom nego
umetnošću. Kada zanatlija počne da se “igra” svojim zanatom,
to je trenutak kada počinje da se rađa umetnost. Umetnost bez
zanata ne vredi ništa.
NL: Odustali ste od snimanja filma
“Đurđa”, šta Vas je omelo u njegovoj realizaciji i da li biste
se vratili ovom projektu ako se ukaže prilika?
MM: Nisam odustao, već sam odložio
projekat za sledeću godinu. Ušao sam prilično nespreman u ovaj
projekat. Nedostatak budžeta je prvi i osnovni problem. Drugi
problem jesu glumci. Teško je raditi sa glumcima amaterima koji
glumu razumeju samo kao zabavu. Glumci amateri nemaju problem sa
svojim talentom. Njihov problem je njihov amaterski odnos prema
glumi. Pokušaću, dakle, da u sledećem pokušaju obezbedim
profesionalne glumce, ali i glumce amatere koji će "Đurđu"
da prihvate kao svoj film, koji će da veruju u film, ulažući u
njega svoj trud i talenat. Istina je da ja pravim filmove u
amaterskim uslovima, ali to nije razlog da filmovi i izgledaju
amaterski. Samo malo više novca je falilo “Strašnom mestu” da
postane pravi profesionalni srednjemetražni film, vredan da se
prikaže na bilo kojoj srpskoj televiziji.
NL: Šta možemo da
očekujemo od filma „Furija“ i da li biste nam otkrili o čemu će
biti reč?
MM: Film "Furija"
je film mali po obimu, ali ima vrlo "tešku" temu: osvetu i
praštanje. Sukob jedne žene sa muškarcem koji je povredio njena
osećanja okosnica je radnje. Ona se sveti, sveti se drsko i
brutalno, a njemu, koji zna da je pogrešio, potreban je njen
oproštaj. Ona se pretvorila u Furiju, mitsku boginju osvete, on u
lutalicu i ubicu. Da li možemo da se nadamo hepiendu u svetu
ogrezlom u zlu, u kome smo hrišćani samo po etiketi, prazni i
lišeni bilo kakve hrišćanske vrline? Ja ne želim da lažem
publiku. Pokušaću da ispričam poštenu i istinitu priču. Trenutno
pišem scenario. Nadam se snimanju posle nove godine, već u zimskim
mesecima. Nekoliko profesionalnih glumaca obećalo mi je saradnju.
Bio sam dete kada sam odlučio da snimam filmove. Ja svoj san nisam
zaboravio. Snimaću filmove sve dok me bude držala snaga. Još jedan
veliki režiser i glumac korača ispred mene - Klint Istvud.
NL: I za kraj, da li se
plašite mraka, ako ne, čega se onda plašite?
MM: Ne bojim se mraka, iako u
mraku čoveka mogu da zadese velike nevolje, ne od vila i vampira,
već od živih i zlih ljudi. Na žalost, ovaj današnji svet uopše
više ne liči na onaj svet kada sam ja bio dete. Sve se promenilo.
Promenilo se na gore. Civilizacija laganim ali sigurnim koracima
korača prema svom kraju. U ljudima nema više ni ljubavi ni
humanizma. Svi trče samo za novcem i zabavom. A zabava pretvara
ljude u zombije. To me plaši. Ti zombiji, glupost, koja je
neizlečiva. Bojim se velikog svetskog sukoba. Čovek je najluđa
životinja na planeti Zemlji. Istorija je dokaz da nam ne predstoji
ništa dobro.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment