Film:
Sirovo (Grave)
Režija:
Žilija Dikurno
Scenario:
Žilija Dikurno
Uloge:
Garans Marilije, Ela Remf, Raba Ne Ufela
Trajanje:
99 min
Proizvodnja:
Italija/Francuska/Belgija, 2016.
"Sirovo”
je prvi dugometražni film autorke Žilije Dikurno, koji je
premijerno prikazan na filmskom festivalu u Kanu 2016. godine, gde je
dobio nagradu Međunarodne federacije filmskih kritičara (FIPRESCI),
a na filmskim festivalima u Torontu i Getenburgu bilo je slučajeva
onesvešćivanja u publici i napuštanja bioskopske sale, što govori
o grafičnosti ovog filma.
Radnja
prati Žistin (Garans Marilije), mladu devojku koja odlazi na
veterinarski koledž gde već studira njena starija sestra Aleksija (Ele Remf). One
potiču iz porodice u kojoj se tradicionalno ne jede
meso, međutim okruženi životinjskim mesom na svom koledžu u njima
se budi sve veća želja da ga konzumiraju. To postaje problem kada
Žistin više ne može da kontroliše svoju želju za hranjenjem.
Aljoša
Tomić: Ukratko, za mene je ovo najbolji film u prvoj polovini 2017.
godine. Režija i scenario Žilije Dikurno su izuzetni, a ni fotografija ne
zaostaje, ovo je jedan od filmova u ovoj godini koji najbolje
izgledaju. Muzika je takođe odlična i povremeno evocira imprrsionizam Arđentovih filmova. I povrh svega odlična izvedba
mlade Garans u ulozi glavne junakinje Žistin. Znam da deluje kao da
ne mogu da obuzdam svoje oduševljenje, ali zaista prva polovina ove
godine je što se tiče horora jako zakazala: do sada smo imali par
solidnih naslova, ali ništa što bi se po kvalitetu približilo
gomili sjajnih naslova iz prošle godine.
Nenad
Lančuški: Upravo kao što si rekao, poneki naslov u prvoj polovini
godine može da se izdvoji kao zanimljiv ali je malo toga zaista
kvalitetnog. Ja sam takođe oduševljen jer pre svega poštujem
francuski film, a samim tim i francuski horor koji se izdvaja po
svojim specifičnostima kao što je body horor tematika. "Sirovo"
na zanimljiv način radi svoj posao u ovoj oblasti preciznim filmskim
jezikom, mislim na ciklično kretanje narativa. Centar radnje je na
sredini (kada kulminira odnos između dve sestre), a elementi koji se
u nejasnom kontekstu kao deo radnje pojavljuju u prvom delu filma,
rasvetljavaju se u drugom tako da film postaje u celini jasan tek kada
se dogodi obrt u poslednjoj sceni koja je u isto vreme i
razrešavajuća sekvenca prve scene.
AT:
Da, zahvaljujući takvoj strukturi, film je prepun zanimljivih i
neočekivanih momenata. Čak i ako znate o čemu je reč o filmu,
stalno će vas držati u neizsvesnosti (iskustvo kakvo sam več imao
gledajući "Mučenice" na koje me po duhu najviše
podseća). Odlično struktuiran i ispripovedan film. Ipak, priča ne
bi bila tako interesantna da nema onoga što kucka ispod površine:
ovo je film koji se na jedan bizaran način bavi transformativnim
činom odrastanja. Čitav užas filma potiče iz toga što ona nije
kao njeni vršnjaci, i mora da nađe način da se nosi sa promenama
koje joj se dešavaju - iskustvo koje je sigurno svako od nas u
manjoj ili većoj meri iskusio tokom odrastanja. Ovaj film zahvaljujući tome rezonira sa gledaocem na egzistencijalnom nivou,
što je odlika svakog dobrog horora, a takođe je ono što
holivudskom hororu nedostaje.
NL:
Stvar i jeste u tome što holivutski horori u većoj meri nemaju
toliko snažne alegorije ili nemaju alegorije uopšte već uglavnom
podražavaju strah od tame, nepoznatog ili neistraženog kako u svetu
tako i u samom čoveku. Dok evropski horor kao što je slučaj u ovom
filmu ima nešto neobično već u samom konceptu. Naime, atmosfera i
svakodnevica na veterinarskom koledžu predstavljaju sliku nekog
drugačijeg fiktivnog realizma u kojem se odigrava radnja i na taj
način simbolikom osim što daje na atmosferi implicira prenesena
značenja. Mislim da osim što film govori o odrastanju unutar
izopačenog društva takođe govori i o porodici kao čuvaru topline
i intime čak i kada se sama ta porodica izdvaja po nekim krajnim,
ekscentričnim karakteristikama i kada unutar nje dolazi do određenih
antagonizama zbog nerazumevanja sopstvene ekscentričnosti. Meni su
"Mučenice" bile mnogo naporniji film od ovog, ali svakako
se oseća duh francuske filmske estetike na jednak način.
AT:
Holivud je zaboravio šta je strah, jer je horor sveo na glasne zvuke
i iskakanje iz mraka, i iako postoje autori koji jako dobro znaju to
da rade, poput filmova Džejmsa Vana, ti filmovi su uvek šuplji i
površni. Nasuprot njima, ovaj film je prebogat simbolikom i
alegoričnim momentima, kojima se autorka poigrava na ironičan, ali
i povremeno komičan način, stvarajući tako subverziju
tradicionalnih horor klišea. Pre nego što otkrijem nešto što bi
pokvarilo gledanje ovog filma, preporučujem svima da ne propuste
ovaj originalan i inteligentan film. Takođe, mislim da ću
pažljivije pratiti budući rad ove autorke.
NL: Sad si me ustvari podsetio koliko ima humora u filmu, seksualnih aluzija najmorbidnije prirode i drugih sitnica koje upotpunjuju ovo ostvarenje. Takođe određena pitanja koja su vezana za samu priču i narativ ostaju iza zavese i na taj način bude kod gledalaca težnju za razmišljanjem o njima ili polemiku. Svojim filmskim jezikom izaziva i provocira morbidne zaključke i pretpostavke onoga što se moglo desiti, a što gledaocu nije dato da vidi. Na samom kraju preporučujem svim ljubiteljima body horora i splatter filma da nikako ne propuste ovo remek delo.
Nenad Lančuški i Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment