Prethodna
godina je bila odlična za horor film, mnogo izuzetnih filmova je
ugledalo svetlo dana, tako da je odabir 6 najboljih bio prilično
težak zadatak. Reditelji ozbiljnije reputacije poput Vinding Refna i
Lusil Hadžihalilović su se upustili u horor, debitanti poput
Roberta Egersa i Dejvida Sandberga su dokazali koliko mogu, a
veterani poput Kijošija Kurosave i Rob Zombija su nas podsetili da
su još uvek tu. Sledi šest najboljih filmova u 2016. godini.
6.
ZELENA SOBA (GREEN ROOM)
Film
u potpunosti obiluje surovim hiper-realizmom. Autor Džeremi Salijer
je izjavio da se u ovom filmu kao i prethodnom bavio običnim ljudima
u ekstremnim situacijama. Takođe ovaj film odlikuje i vrhunska B
produkcija sa minimalnim budžetom. Strah, nasilje i napetost su tri
ključne reči i tri motiva koja dominiraju u filmu. A žanrovski on
bi mogao da bude nešto između akcionog horora i slešera što ga
čini inovativnim u svetu horor filma.
Radnja
prati američki pank bend na turneji. Zbog manjka novca prihvataju da
sviraju u jednom zabačenom kampu-klubu u šumi gde se okupljaju
skinhedski. Nakon svirke igrom slučaja bivaju svedoci ubistva i
ekipa koja drži klub odlučuje da ih ne pusti da odu.
5.
EVOLUCIJA (EVOLUTION) I OČI MOJE MAJKE (EYES OF MY MOTHER)
Zanimljivo
je da su ova dva filma završila na istom mestu naše liste, jer su
po svojim specifičnostima vrlo slični. Tematski su oba neobični
psihološki horori, kafkijanske atmosfere i morbidnog tona, oba za
temu imaju izolaciju i porodicu, takođe autentičnu estetiku
umetničkog filma.
Prvi
od njih u režiji francuske autorke Lusil Hadžihalilović prati
dečaka Nikolasa koji živi na ostrvu čiji su jedini žitelji dečaci
i žene. Jednoga dana on nalazi leš odraslog muškarca na obali, što
ga tera da preispituje svoju egzistenciju i počinje da istražuje
zašto svi dečaci bivaju odvedeni u bolnicu. Drugi film je
rediteljski debi američkog reditelja Nikolasa Pesija koji prati
mladu ženu kojoj je psihopata u mladosti ubio oca. U tri faze njenog
odrastanja film predstavlja protagonistkinj odnos sa ocem,
ljubavnikom i detetom.
4.
LAMENT (GOKSUNG)
Dalekoistočnjački
folklor u svojoj najmračnijoj verziji. Priča o šamanima prikazana
na autentičan način i stavljena u formu realizma dramske poetike.
Jeza i misterioznost su dve glavne odlike narativa, a nekoliko obrta
koji čine da se sumnja premešta sa jednog lika na drugog čine film
napetim. Film je napisao i režirao korejski reditelj Hong-džin Na.
Radnja
je smeštena u zapušteno planinsko selo Južne Koreje gde policajac
Jong Gu istražuje misteriozni slučaj ubistva koji je povezan sa
natprirodnim dešavanjima u njihovom selu i neobjašnjivom zarazom
koja podstiče da se osobe neobično ponašaju. Zaplet otpočinje
kada njegova ćerka postane jedna od zaraženih, a za sve to sumnjiče
japanca pridošlicu koji živi u planinama.
3.
DEMON POD REFLEKTORIMA (THE NEON DEMON)
Film
obiluje upečatljivom estetikom neonizma i mitske poetike
pripovedanja koja karakteriše Refnovo stvaralaštvo. Vizuelno i
muzički o ovaj film prosto pleni gledaoca. Minimalistički ali
konkretan scenario sa angažovanom tematikom i filozofskim pitanjem o
pojmu lepote prikazan je kroz simboliku užasa i horora. Iako od
mnogih kritičara osporavan, smatramo da je među novijim
ostvarenjima ovo Refnov prvi kompletan film.
Radnja
prati Džesi, sedamnaestogodišnju devojku koja dolazi u Los Anđeles
u potrazi za poslom u modnoj industriji. Njena prirodna lepota
postaje izvor zavisti kod drugih devojaka koje upoznaje u gradu. Ovaj
posao počinje da je menja i ona posaje deo modne mašinerije.
2.
POSEBNA (THE GIRL WITH ALL THE GIFTS)
“Posebna”
je rediteljsko ostvarenje Kolma Mekartija, snimljeno prema romanu
Majk Kerija, koji je i uradio adaptaciju za scenario. Mnogo smo
očekivali od ovog filma i na kraju smo dobili mnogo više: jedna od
najzanimljivijih i najoriginalnijih horor priča ove godine,
inteligentno napisana i odlično režirana, sa napetom akcijom i
neočekivanim preokretima. Fantastična glumačka postava uključuje
Džemu Arterton i Glen Klouz, kao i odličnu izvedbu
četrnaestgodišnje Senije Nanua, koja igra naslovnu ulogu.
Film
počinje u bliskoj budućnosti, u kojoj se pojavila misteriozna
gljivična bolest i svi zaraženi njome se pretvaraju u zombije.
Jedina nada čovečanstva je grupica dece koja su pored toga što su
inficirana bolešću, zadržale svesnost, za razliku od svih ostalih
koji su pretvoreni u bezumne proždirače. Zaplet počinje kada vojna
baza u kojoj su deca čuvana biva preplavljena od horde zombija i
tokom evakuacije devojčica-hibrid Melani zajedno sa nekoliko članova
osoblja vojne baze biva odsečena od civilizacije.
1.
VEŠTICA (THE WITCH)
“Veštica”
je prvi dugometražni film Roberta Egersa i fenomenalan početak za
ovog mladog autora, o čemu svedoče brojne nominacije i nagrade na
internacionalnim filmskim festivalima. Film je visoko atmosferičan i
estetizovan psihološki horor, inspirisan američkim folklorom XVII
veka. Sjajna kinematografija dočarava čovekov osećaj izolacije i
straha, kako od Boga, tako i od natprirodnih sila koje ga okružuju.
Sve u svemu, ovo je film za koji nismo sumnjali da će završiti pri
vrhu naše liste, još od trenutka kada smo ga pogledali.
Film
prati puritansku porodicu u oblasti Nove Engleske, koja biva prognana
iz svog naselja zbog razlike u interpretaciji Novog zaveta. Glava
porodice Vilijem, sa ženom i četvero dece napušta naselje i
zasniva farmu na rubu udaljene šume. Vilijem i njegova žena potom
dobijaju peto dete, koje ubrzo nestaje dok ga je čuvala Vilijemova
najstarija ćerka, koja tvrdi da je dete otela veštica i odvela ga u
šumu. Ovde počinje pravi porodični košmar u kome se zamagljuje
linija između stvarnosti i fantazije.
Nenad Lančuški i Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment