Film: Šuma (The
Forest)
Režija: Džejson
Zada
Scenario: Nik
Antoska, Sara Kornvel, Ben Ketai
Uloge: Natali Dormer, Oven Maken, Stefani Vogt
Proizvodnja: SAD,
2016.
Bio bih licemeran
ako ne bih rekao da sam odabrao da odgledam ovaj film samo zato što
u njemu glumi Natalija Dormer. I to Natalija u dve varijante,
crnokosa i plavokosa Natali, pošto se radi o dve sestre
bliznakinje Sari i Džesi. Dakle dvostruka Natali u horor
atmosferi, pa ko bi odoleo, bojim se ni jedan ljubitelj Natali i
horor filmova kakav sam ja. U svakom slučaju ovaj potez
producenata i jeste marketinški trik kako bi se pridobila veća
publika. Dakle ovaj film nije autorski, nije ni rediteljski, već bi
ga ja svrstao u producentske filmove na kojem je radio jedan tim
ljudi. Taj tim sačinjavaju jedan reditelj, nekoliko scenarista,
producenti i Natali koja je najveća zvezda među svima njima.
Ovakakav horor film čak nije ni potreban jer u njemu nema ničeg
inovativnog, sve preokrete smo već imali, način režije takođe, kao
i egzotične predele u kojima je film sniman i koji sami po sebi
asociraju na one strašne i nejasne mistične legende i običaje
dalekog istoka. Verujem da među scenaristima čak postoji dogovor na
koji način će da se kreće radnja i koje opšte poznate
karakteristike će da ubace u fabulu priče.
Kada sam pustio film
bio sam oduševljen na koji način počinje prolog u kojem se otkriva
postavka radnje kroz nekoliko kratkih brzih kadrova, sekvenci i
retrospektivnu naraciju. Kako film dalje odmiče retrospektivna
perspektiva iščezava i radnja se seli u sadašnjost, a kvalitet
režije takođe jenjava. Prošlost predstavlja izuzetno važnu ulogu
za protagonistkinju priče – Saru. Ona polazi u Japan kako bi
pronašla svoju sestru Džesi koja je poslednji put viđena na putu za
šumu Aukigahara u podnožju planine Fudži, gde ljudi odlaze da
izvrše samoubistvo. Takođe svima su dobro poznate legende o
začaranosti ove šume što se među tamošnjim stanovništvom u ovom
filmu podrazumeva. Drugim rečima, ljudi koje Sara sretne na svom
putu u šumu, znaju da tamo žive Jure – duhovi koji zavode
posetioce i njihovu tugu koju nose u srcu koriste kako bi ih naveli
na samoubistvo. Ovo sve može da se tumači kao metafora, mada način
na koji film prikazuje legendu o Jurama predstavlja čistu horor
estetiku. Naravno Sara, odnosno njena sestra Džesi nose u srcu neku
tugu koja potiče iz njihove zajedničke prošlosti, a koja gledaocu
predstavlja misteriju do samog kraja filma.
Radnja je precizno
osmišljena, međutim dijalozi su sa druge strane prazni i površni
kao na žalost i u većini sličnih horor filmova. Karakteri likova
su zasnovani na nekoliko osobina i samim tim liče na mnoštvo
sličnih likova iz drugih filmova. Dakle, uvek imamo glavnu junakinju
koja je borbena i hrabra, ali sklona da upadne u nevolju jer je
pomalo naivna, uz nju jednog muškog lika na kojeg je upućena jer
nema nikog drugog u blizini pošto se nalazi na nepoznatom terenu, a
koji obično malo bolje od nje poznaje taj muški lik, što može da
stvori sumnju u njega. Režija je dosta kvalitetna, čak su scene
prepada izuzetno dobro uklopljene, dok je muzika prilično neutralna
i dosadna, suviše tipična.
Prvi
put sam u ovom filmu shvatio dublji značaj tih scena prepada. Opšte
poznata stvar jeste da su one tu prisutne samo da bi stvorile tenziju
jer je bože moj to horor film, pa mora bez razloga da nas trgne
nešto što nije sam objekt straha. Ali ovde nekako ima smisla u
sceni kada Sara stiže u Tokijo i dok zamišljeno sedi u taksiju na
staklo joj se zalepi jedan Japanac, ulični klošar zarastao u bradu
i kosu, koji se odmah sledećeg trenutka nasmeje. Ja sam se trgao na
ovu scenu jer je neočekivana, ali sam i počeo da cokćem kada sam
shvatio da sam prevaren, međutim gledalac na ovaj način ima priliku
da se poistoveti sa protagonistom i njegovim osećanjima, jer Sada
strahuje za sudbinu svoje sestre i svaka sitnica može da je izvede
iz takta.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment