7.17.2016

PUNOKRVNI KARPENTEROVSKI B HOROR

Film: Zelena soba (Green Room)
Režija: Džeremi Solnijer
Scenario: Džeremi Solnijer
Uloge: Anton Jelčin, Imogen Puts, Alija Šavkat
Trajanje: 95 min
Proizvodnja: SAD, 2015.

Džeremi Solnijer je reditelj mlađe generacije, sa svega par dugometražnih filmova, ali sa već izgrađenim stilom, a njegov najnoviji film “Zelena soba” nam to potvrđuje. Kada govorimo o ovom filmu, prvo moramo pomenuti njegov prethodni film, “Plava ruina” (Blue Ruin, 2013.), kao i “Napad na policijsku stanicu 13” (Assault on precinct 13, 1976.) Džona Karpentera.


U kakvoj je on vezi sa ova dva filma? Prvo, ovaj film je tematski i stilski povezan sa “Plavom ruinom”, oba se bave temom osvete, i dele identičan vizuelni i pripovedački stil karakterističan za Solnijera, kao i deo glumačke ekipe sa kojima Solnijer sarađuje od studentskih dana (na prvom mestu Mejkon Bler). Solnijer u svojim filmovima gradi mračan i sirov svet, koji je u kontrastu sa njegovim smirenim pripovedačkim stilom, kroz koji se provlače kratki spokojni kadrovi, koji služe kao svojevrstan apstrakt događaja u filmu. Takođe, njegov svet nije svet tipičnog holivudskog filma, ovde tehnologija uvek zakazuje, kao i planovi likova, što zbog njihove nesposobnosti, što zbog igre slučaja. Ovaj svet je pre-digitalni, savremeni elektronski uređaji i mediji imaju vrlo malo značaja ovde, telefoni su neupotrebljivi, upaljeni TV ne prikazuje informacije koje želimo, a na socijalne mreže se gleda snishodljivo, jer kako kaže jedan od glavnih junaka “Zelene sobe”: “Kada sve preneseš u virtuelni svet, izgubiš teksturu.” Sve navedeno, Solnijer vešto koristi kao generator tenzije, ali i da bi stvorio crnohumorne momente kojim oba filma obiluju.


Sa druge strane Karpenterov uticaj na Solnijerov stil je vidljiv još u njegovom prvom dugometražnom filmu “Ubilačka žurka” (Murder Party, 2007.). Od tada Solnijer se odaljio od njega i izgradio sopstveni stil, ali “Zelena soba” predstavlja direktan omaž Karpenterovom klasiku “Napad na stanicu 13”.

Film prati članove pank benda koji u svom kombiju putuju severozapadom Amerike, gde pokušavaju da izađu na kraj sa finansijskim problemima svirajući po malim klubovima za sitne novce. Nakon što im poslednja tezga potpuno propadne, u trenutku očaja prihvataju svirku u jednom ultra-desničarskom klubu izolovanom u šumama Oregona. Svirku započinju pesmom Dead Kennedy-ja "Nazi Punks Fuck Off", i ironično, nije to ono što ih uvali u nevolje. Nakon završene svirke po povratku u zelenu sobu – sobu u kojoj se članovi benda pripremaju za svirku, postaju svedoci ubistva, ali uspevaju da se zaključaju u sobu. Tada počinje opsada zelene sobe od strane neo-nacista, nalik na ou iz Karpenterovog “Napada na stanicu 13”.

Za razliku od Solnijerovih prethodnih filmova, za ovaj su regrutovani holivudski glumci, predvođeni Antonom Jelčinom (koji je tragično preminuo prošlog juna) i Patrikom Stjuartom, koji glumi vođu nacista i glavnog zlikovca. Svi glumci sasvim pristojno odrađuju svoj posao. Gluma je nepretenciozna, ali sjajno uklopljena u atmosferu B filma.


Solnijer majstorski drži tenziju na nivou od samog početka zapleta, i film ne gubi energiju do samog kraja. Povremene splatter scene mogu uznemiriti stomak i onima naviknutim na eksplicitnije sadržaje, ali ljubitelji gore horora će to znati da cene. Treba pomenuti i interesantan pripovedački pristup, identičan onome iz “Plave ruine”, a koji sadrži elemente misterije. Naime, u oba slučaja stavljeni smo na kraj događaja koji su uzrokovali zaplet filma, i postepeno nam se otkriva delić po delić informacija koji otkrivaju uzroke trenutnih događaja, što je sjajan način da se zadrži pažnja gledalaca.


Na kraju, želim da kažem da je ovaj, kao i prethodni Solnijerovi filmovi B film, ali B film u svom najboljem svetlu, u kome se do maksimuma koriste dostupni resursi, a šminka radi samo ono što i treba da radi – da akcentuira kvalitet filma. Preporučujem ovaj film zaljubljenicima u B film, kao i ljubiteljima Karpenterovog opusa, a ako ste ljubitelj holivudskog mainstream horora, držite se podalje od ovog filma.

Аljoša Tomić




No comments:

Post a Comment