Evropski kontinent za razliku od
američke odnosno holivudske filmske industrije nema sličnu vrstu
institucionalizovane produkcije koja namenski proizvodi umetnička
dela određenom publikumu. Horor film u ovom kontekstu predstavlja
mašine za proizvodnju zabavnih sadržaja koji će odgovarati ukusu
jednog dela filmske publike, zato su se upravo u Holivudu i razvili
filmovi koji su podeljeni u žanrove kako bi se pridobio što veći
interes reznolikih konzumenata za ovaj umetnički izražaj i kako bi
na taj način filmska industrija mogla da zaradi novac od kupovine
karata za bioskope i TV pretplate. Međutim zahvaljujući ovakvoj
politizaciji umetnosti, film je postao najprijemčivije umetničko
delo širokoj publici. Sa druge strane ovakvim ophođenjem prema
sedmoj umetnosti ona je izgubila kvalitet umetničkog dela
srozavajući se vrlo često na nivo kiča, s obzirom da evropska
kinematografija nikada nije imala žanrovski tip filma, upravo jer
nije postojala potreba za zadovoljenjem potražnje publike, nisu se
razvili ni evropski horor žanrovi i podžanrovi. Američki način
snimanja je učinio da pojedini reditelji koji su pravili horor
filmove u Evropi radi veće zarade počinju da odlaze za Holivud, što
je slučaj sa Romanom Polanskim i Alfredom Hičkokom. Međutim sa
druge strane evropski horor film ima izuzetno razvijen život u čemu
prednjače italijanski reditelji poput Daria Arđenta, Ruđera
Diodata i Lučia Fulčija, čija dela su izvršila veliki uticaj na
savtemeni horor film uopšte. Takođe se poslednje dve decenije u
evropi snima mnogo horor filmova, a pojedini reditelji se i ozbiljno
bave ovim žanrom, kao što su na primer britanac Kristofer Smit,
francuski reditelj Paskal Lužije i mnogi drugi.
Jedan od najznačajnijih živih
evropskih reditelja Lars von Trir, napravio je kao prvi deo svoje
“Triologije depresije” (Depression Trilogy) film “Antihrist”
(Antichrist, 2009.), koji je posvetio jednom drugom velikom ruskom
filmskom stvaraocu Andreju Tarkovskom. I ako druga dva filma Von
Trirove triologije “Melanholija” (Melancholia 2011.) i
“Nimfomanka” (Nymphomaniac 2013.) nisu horori, “Antihrist” je
pravi predstavnik evrposkog savremenog eksperimentalnog psiho-horor
filma.
Film “Antihrist” pre svega stoji u
polemici sa filmovima i zaostavštinom koju je podigao Tarkovski,
tako da se Von Trirova posveta može smatrati ironijom. Nesumnjivo je
da Von Trir poštuje Tarkovskog ali i želi da se suprotstavi
njegovom razumevanju prirode. Horor film da bi bio strašan pre svega
mora da sadrži objekat straha. Taj objekat ne mora da bude nešto
što je jasno predstavljeno poput nekakvog čudovišta ili demona,
zapravo je vrlo često u savremenom hororu objekat straha skriven.
Dete se plaši mraka upravo jer ne zna šta se tamo nalazi, tako da
se iz tog neznanja rađa mašta koja može da stvori najužasniju
pretnju koja budi strah. U “Antihristu” objekat straha je u
potpunosti neodređen, on je sama priroda i prisutnost, odnosno samo
postojanje. Andrej Tarkovski se bavi u svojim filmovima odnosom
čoveka, Boga i prirode, pokušavajući da pomiri čoveka i njegovu
drugu otuđenu prirodu od prirode same. Bog za Tarkovskog igra veoma
važnu ulogu u tom pomirenju jer se čovek, kao biće koje gaji
sumnju udaljava od svog tvorca i prirode kao njegove tvorevine. Von
Trir za razliku od Tarkovskog prirodu ne gleda kroz prizmu dobrote i
naivnosti, već želi da eksplicira stahotu prirode i njenu zlu
stranu.
U “Antihristu” mnoštvo scena
prirode koje su nezavisne od same dramske radnje ali su izuzetno
važne za stvaranje horor atmosfere aludiraju na prirodu koja je
zastrašujuća, mistična i destruktivna. Imamo čitave sekvence
scena šume u noći, mrtvih životinja, organskog raspadanja, a svaku
od ovih scena koje se pojavljuju iznenada prati element šoka i
muzičke podloge koja budi strah u gledaocu. Na ovaj način ukoliko
prirodu razumevamo kao božije delo, a sa druge strane i kao
destruktivnu, onda možemo da zaključimo da se čovek sa svojom
otuđenom prirodom u povratku ka prirodi samoj, vraća u svoje
nagonske okvire gde vladaju haos i razaranje, a ne naivnost i lepota
božanskog kako to vidi Tarkovski. Ovaj film zaostavštinu Tarkovskog
izvrće na naličje, međutim i zapostavlja koncept Boga kao tvorca,
poistovećujući prirodu sa satanom.
Radnja filma prati muža i ženu koji
nesrećnim slučajem gube sina. Jedne večeri dok su njih dvoje imali
seksualni odnos u kupatilu, njihov sin je ispuzao iz kolevke i kroz
otvoren prozor ispao na ulicu. Ovaj događaj određuje celokupnu
radnju filma kao i sam objekat straha, koji smo ovde odredili kao
prirodu. Stvari dodatno komplikuje činjenica da je žena videla
čitav događaj ali nije reagovala jer se prepustila seksualnom
zanosu. Zbog toga ona oseća daleko veću krivicu prema sebi nego što
je oseća njen muž. On je psihoterapeutu koji pokušava da se postavi
profesionalno iako sama činjenica da leči sopstvenu ženu već nije
u skladu sa pravilima psihoterapije. Kroz rad sa njom, on ispituje
njene strahove, dobijajući jedan dan od nje odgovor da se ona
najviše plaši šume. U tom momentu njih dvoje odlaze fizički na
mesto njenog najvećeg straha, gde čitava priča dobija kako
estetski tako i dramski intenzitet.
Sukob dva principa, muškog i ženskog,
razuma i instikta, predstavlja borbu čoveka kao prirodnog bića sa
vlastitim nagonskim potrebama među kojima je najjača potreba za
seksualnim zadovoljenjem i razuma koji pokušava da shvati stvarnost
i da se u nju integriše. Prvi nagonski princip predstavlja ženu,
drugi razumski predstavlja muškarca. Dakle, podjednako i muškarac i
žena u sebi sadrže prirodu samu (ono nagonsko) što je pokazano u
filmu kroz mnogobrojne scene seksa, ali sadrže i razumsko koje je u
potrazi za stavljanjem stvari u red i poredak. Međutim, žena kao
biće koje ima menstrualni ciklus je podložnija prirodnom i
nagonskom od muškarca, jer je to sastavni deo njenog bića koji ona
ne može sama da kontroliše već je on prirodni proces. A priroda
kao destruktivna i zla predstavlja “sataninu crkvu” koja obitava
u ženi u mnogo većoj meri nego u muškarcu. Jedna ovakva ideja koju
Von Trir iznosi je strašna u tolikoj meri da se objekat straha
apsolutizuje do nivoa samog postojanja koji je sastavni deo svakog
živog bića, što predstavlja vrhunac horor filma u celini.
Film “Antihrist” podeljen je u šest
delova, prolog, četiri poglavlja i epilog. Prolog i epilog su
stilski isti, usporena scena pokazuje određeni događaj koji u
prologu određuje dalju radnju filma, a u epilogu daje zaključnu
impresiju. Oba dela praćena su pesmom “Lascia ch’io pianga” iz
Hendelove opere “Rinaldo”. Četiri poglavlja podeljena prema
tematskim nazivima predstavlju osećanja koja prolazi
protagonistkinja. Prvo poglavlje je tuga, drugo je patnja, treće je
očajanje i poslenje četvrto predstavlja objedinjena ova tri u liku
tri prosjaka koja se pojavljuju u obličju tri životinje: srne,
lisice i gavrana. U isto vreme ova tri prosjaka imaju i svoja
sazvežđa koja nagoveštavaju dolazak antihrista.
Von Trir se u
prvom delu svoje “Trilogije depresije” bavio idejom prirode kao
zle, što ga je navelo da u svom stilu napravi jedan eksperimentalni
psiho-horor. Posveta Andreju Tarkovskom znači samo da se priroda
može razumeti i na suprotan način nego što je to činio ovaj ruski
reditelj u svojim filmovima. Jedan ovakav film je veoma važan za
horor žanr, ne samo zato što ga je teško svrstati među klasične
horore s obzirom da iskače iz svih mogućih formi ovog žanra,
već zato što mora da postane referenca za neko buduće horor
ostvarenje.
Nenad Lančuški
No comments:
Post a Comment