2015. je bila
interesantna godina za horor film, izašli su mnogi dugo očekivani
nastavci poznatih franšiza ("Zlokoban", "Astralna
podmuklost", "Paranormalna Aktivnost", "Kletva"),
više rimejka klasičnih horora ("Poltergajst", "Viktor
Frankenštajn"), ali i veliki broj originalnih priča, kako
niskobudžetnih, tako i visokobudžetnih naslova. Na žalost, filmovi
koji su najviše obećavali su često i najviše razočarali, ali
zato su na našu listu dospeli filmovi koji su se pojavili niotkuda i
prijatno nas iznenadili. Ima tu filmova renomiranih reditelja, ali i
rediteljskih prvenaca, filmova sa velikim budžetima, ali i naslova
iz nezavisnih produkcija. Pogledajmo 6 horor filmova koji su nam se
najviše dopali u protekloj filmskoj godini.
6.
PROLEĆE (SPRING)
ULOGE:
Lu Tejlor Puči, Nađa Hilker, Vanesa Bednar
REŽIJA:
Džastin Benson, Aron Skot Murhed
Možda
i najbolje ostvarenje ova dva reditelja do sada jeste upravo ovaj
film, koji je pored mnoštva nominacija dobio i dve nagrade, prvu za
najboljeg glumca koju je poneo Lu Tejlor Puči na Festivalu Filmova
Fantastike (Fantastic Fest)
u Ostinu i nagradu za najbolji film na Internacionalnom Filmskom
Festivalu Fantastike u Parizu (Paris
Internacional Fantastic Film Festival).
Njihova saradnja poznata je ljubiteljima horora i od ranije preko
filma “Odluka” (Resolution
2012.) i filmova iz antologije “VHS” (V/H/S
2014.). U ovom filmu imamo
elemente naučne fantestike, misterije i horora koji su upakovani u
ljubavnu priču smeštenu na obalu italijanskog mora.
Radnja
filma prati mladića Evina (Lu Tejlor Puči) koji je pored gubitka
roditelja napravio prekršaj zbog kojeg ga traži policija i primoran
je da ode iz Amerike za Evropu. U malom italijanskom mestu sreće
devojku Luiz (Nađa Hilker) sa kojom se upušta u ljubavnu avanturu.
Stvari se komplikuju kada shvati da ona nije samo obična devojka.
5.
TOMAHAVK OD KOSTI (BONE
TOMAHAWK)
ULOGE:
Kurt Rasel, Patrik Vilson, Metju Foks
REŽIJA:
S. Kreg Zaler
Ovaj
film je Zalerov rediteljski debi, snimljen prema njegovom scenariju.
Naročito interesantan jer je smešten u okrilje divljeg zapada
krajem XIX veka, tematski okvir koji nije često korišćen u horor
filmu. Izuzetno napisani dijalozi, kao i izvedbe glumaca čine likove
živima, a gledaoce emotivno vezanim za njih, što se isplaćuje u
trećem činu filma, u kome horor aspekt dolazi do izražaja. Tada se
film izneneada transformiše u brutalan splatter
film, koji neće prijati gledaocima slabijeg stomaka. O sjajnim
izvedbama glumaca svedoče i nominacije za najbolje uloge na nekoliko
filmskih festivala, kao i nekoliko nominacija za najbolji scenario i
horor film.
Radnja
prati četiri muškarca koji polaze u potragu za otetim sugrađanima
nakon napada odmetnutog kanibalističkog plemena indijanaca. Šaroliku
ekipu čini šerif Hant (Kurt Rasel), njegov zamenik Čikori (Ričard
Dženkins), revolveraš Bruder (Metju Foks) i kauboj Artur (Patrik
Vilson). Kroz višednevno putovanju za vreme koga se suočavaju sa
mnogim preprekama, formira se veza među njima i postaju prijatelji.
Na kraju puta shvataju da su brojno nadjačani, i počinje borba za
puko preživljavanje.
4.
ONO KOJE PRATI (IT
FOLLOWS)
ULOGE:
Mika Monro, Kir Gilhris, Olivia Lučardi
REŽIJA:
Dejvid Robert Mišel
Film
koji daje omaž slešerima iz osamdesetih, ali ih ne posmatra iz nove
perspektive menjajući formu izražavanja, već ovaj film u maniru
post-modernog horora odlazi još dublje u menjanje samog
progonitelja, odnosno monstruma, odnosno objekta straha u slešer
filmovima. Na ovaj način prvi horor film Dejvida Roberta Mišela
predstavlja inovativnost na polju samog horora, sadržeći u sebi ne
samo nove oblike straha i jeze već i korespondenciju sa klasicima
ovog filmskog žanra.
Protagonista
filma je devojka koja odlazi u izlazak sa momkom kojeg je tek
upoznala, on joj nakon seksa otkriva tajnu da joj je polnim putem
preneo nešto što će je pratiti u nameri da je ubije. Jedini način
da ga se otarasi jeste da na isti način tu stvar prenese nekom
dalje, ali mora da zna da ukoliko to ubije žrtvu, vraća se na
prethodnu sve do početka linije prenošenja. To biće može da
izgleda kao neko koga poznaje ili kao slučajni prolaznik, što u
gledaocu posle filma ostavlja prostor za transfer straha u vlastiti
žviot nakon što izađe na ulicu.
3.
GRIMIZNI VRH (CRIMSON
PEAK)
ULOGE:
Mia Vasikovska, Džesika Častein, Tom Hidlston
REŽIJA:
Giljermo del Toro
Ovo
je prvi del Torov holivudski “meksički” horor film, koji
tematski nastavlja ono što je počeo sa “Kronosom” (Cronos
1993.), “Đavoljom
kičmom” (The Devil’s
Backbone 2001.) i “Panovim
lavirintom” (Pan’s
Labyrinht 2006.). Del Toro
je poznat kao posvećeni fan žanra i to se vidi u svakom aspektu
produkcije njegovih filmova, pa tako i u ovom koji je inspirisan
klasičnim filmovima horor žanra kao što su “Isterivač đavola”
(Exorcist 1973.),
“Predskazanje” (The Omen
1976.),
“Isijavanje” (The
Shining 1980.)
i drugi. Impresivni setovi izgrađeni od nule, bez pomoći digitalnih
efekata, scene i kostimi dizajnirani u maniru klasičnih technicolor
filmova, scenario koji je doživeo 12 iteracija pre nego što je
usvojena finalna verzija, pažljiv kasting sastavljen od vrhunskih
holivudskih glumaca, sve to garantuje estetski doživljaj za
ljubitelje gotskog horora.
Priča
filma je najbolje sažeta od strane glavnog lika na samom početku
filma: “To nije priča o duhovima, već priča u kojoj se
pojavljuju duhovi.” Radnja prati mladu američku spisateljicu Edit
Kušing (Mia Vasikovska), ćerku bogatog industrijalca, koja nakon
smrti svoga oca, započinje ljubavnu romansu sa misterioznim strancem
iz Engleske, Tomasom Šarpom (Tom Hidlston). Oni zajedno odlaze u
njegovu porodičnu kuću gde će Edit otkriti tragičnu istoriju
Šarpove porodice i breme koje ga prati do danas.
2.
BEZ PRIJATELJA (UNFRIENDED)
ULOGE:
Heder Sosaman, Metju Borer, Kortni Halverson
REŽIJA:
Levan Gabriadze
Interesantan
horor film koji je na granici da postane eksperimentalni. Produkcija
je trajala svega 16 dana, a ceo film je snimljen iz jednog pokušaja,
u realnom vremenu, dok su svi glumci bili pred svojim računarima i
komunicirali preko Skypea,
a čak i audicije za uloge su obavljene online.
Producent filma, Timur
Bekmambetov, kaže da je ideju za film imao još pre petnaestak
godina, ali je stavljena u pogon tek sada. Verovatno je i bolje tako,
jer tema filma nikada nije bila aktuelnija nego danas. Film se
posredno bavi problemima novih generacija koja odrastaju uz digitalne
cyber
tehnologije i koja se sreću sa svim opasnostima tog sveta kao što
je između ostalog i cyber
zlostavljanje. Na izvestan
način film predstavlja vezanost ovih generacija za medije i
digitalne komunikacije. Cyberspace
je produžetak njihovih života, a računari i mobilni uređaji su
proteze kojima pristupaju cyber
stvarnosti, u kome se
dešavaju dobre i loše stvari.
Radnja
filma je vizuelno smeštena na ekran računara, gde se okuplja šest
prijatelja kako bi se družili online.
U toku večeri kada se odigrava radnja filma priključuje im se
misteriozna osoba sa naloga njihove preminule prijateljice. U početku
svi misle da je u pitanju neumesna šala, sve dok misteriozna osoba
ne počne da otkriva njihove mračne tajne.
1.
DEČAK (THE
BOY)
ULOGE:
Dejvid Mors, Džard Briz, Rein Vilson
REŽIJA:
Kreg Vilijam Meknil, Klej Meklaud Čepman
Najbolji
ove godine je prvi dugometražni film Meknila kao reditelja i
ko-scenariste i pisca Čepmana. Ova dva stvaraoca koja su sa
kratkometražnim filmom “Henlej” (Henley
2011.) inspirisanog
Čepmanovom novelom “Gospođa Korpus” (Miss
Corpus 2003.) osvojili
nekoliko nagrada na festivalima kratkog filma, uklopivši svoju
literaturu i režiju sa glumom devetogodišnjeg Briza.
Radnja
filma smeštena je u motel pokraj puta gde se ne zaustavljaju putnici
previse često. Motel vode otac (Dejvid Mors) i njegov devetogodišnji
sin Ted (Džard Briz) koji je u svom usamnjenom dečijem svetu
izgradio vlastitu logiku i smisao života, na granici između
stvarnog i fantastičnog. Međutim on nikada ne tone sa one strane
fantazije već se zadržava u realnosti pokušavajući da dobije
pravdu. Ted ne oseća krivicu i empatiju što ukazuje na znakove
sociopatije, a pri tom okrivljuje oca za vlastitu usamljenost i
nesreću.
Nenad Lančuški i Aljoša Tomić
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete