NASTANAK
I POJAM B FILMA
Danas
pojam B filma ima uglavnom negativnu konotaciju, jer se smatra da je
to samo drugorazredni proizvod za popunjavanje programske šeme na
televizijskim programima koji ne mogu da priušte skuplje blockbuster
filmove. Ali B film ima dugu i bogatu tradiciju, koja počinje skoro
kad i istorija filma. Mnogi B filmovi su vremenom postali kultni, a
neki se danas smatraju i mainstream filmovima.
Prava
istorija B filma počinje sa tonskim filmom u Holivudu. U zlatnom dobu
studijskog filma, manji producenti su, da bi opstali u trci za tržište
i da bi mogli da izvuku maksimum iz svojih ulaganja, ulagali manje
sume u jeftinije filmove. Manje producentske kuće su se prvenstveno
fokusirale na ovu jeftiniju produkciju, pri čemu su često uspevali
da snime ceo film za desetinu budžeta koji je imala A produkcija.
Sa
dolaskom zvuka, cena produkcije filma je jako porasla, pa su koncept
B filma vremenom usvojile i velike produkcijske kuće, počeli su da
ulažu u B film, koji je postao regularna pratnja A filma. B film
ubrzo postaje standard u bioskopima kao double feature, a stekao je
popularnost i u manjim bioskopima koji nisu mogli da priušte skuplje
filmove, pa su postepeno nastali bioskopi koji su prikazivali
isključivo filmove B produkcije, tzv. grindhouse
bioskopi.
U
zlatnom periodu holivuda, tridesetih godina XX veka, B film
doživljava svoju najveću ekspanziju: dok su velike produkcije
uspevale da izbace jedan film nedeljno, manji bioskopi su svoj
program menjali 2-3 puta nedeljno. Za ovo je bio zadužen Poverty
Row, grupa sitnih produkcijskih kuća koja je na minimalnim budžetima
štancala B filmove. To su prvenstveno bili žanrovski filmovi,
prvenstveno vesterni, a kasnije i naučno-fantastični i horor
filmovi.
Dok su
glavni resursi u opremi i ljudstvu bili rezervisani za A film,
hiperprodukcija Poverty Rowa se pokazala kao plodno tle za
dokazivanje, na kome su mnogi čuveni autori i glumci počeli da
grade ime. Četrdesetih Holivud počinje da biva svestan moći
marketinga, i veliki producenti počinju da reklamiraju svoje B
filmove jednako kao i one iz A produkcije, što donosi odlične
rezultate. Ipak, Poverty Row kuće nisu imale resurse za takav
marketing, što je produbilo jaz produkcijskih vrednosti još više.
Zato se Poverty Row okreće eksploataciji: prvenstveno investirajući
u žanrove koji se bave temama koje je lako prodati – seks i
nasilje.
DRUGA
POLOVINA XX VEKA I ZLATNO DOBA EKSPLOATACIJE
Dvadesetih
godina usled nekoliko filmova problematičnog sadržaja, ali i
skandala van filmskog platna i straha od uplitanja države,
produkcijske kuće osnivaju Udruženje filmskh producenata i
distributera Amerike (Motion Picture Producers and Distributors of
America). Na njegovo čelo stavljaju prezbiterijanksog sveštenika
Vila Hejsa (Will C. Hayes), koji je ustanovio standard filmske
produkcije, nazvan po njemu Hejsov kod, sa ciljem da se povrati dobra
slika o Holivudu, birajući tako samocenzuru namesto državne
regulative. Ovaj kod je nametnuo striktna pravila koja su trajala do
tridesetih kada je ovom kodu dodat amandman da zahteva od svakog
filma da dobije sertifikat Filmskog Udruženja Amerike (Motion
Picture Association of America). Na ovaj način garantovan je veći
uspeh u bioskopima, jer je značio podršku katoličke organizacije
Legija pristojnosti (Legion of decency), koja je mogla bojkotovati
prikazivanje filma u slučaju da ne ispunjava moralne standarde. Tako
su producenti samoinicijativno počeli da podnose svoje scenarije
Hejsovoj kancelariji koja ih je revidirala i krojila prema svojim
standardima. Pedesetih se pojavljuju filmovi koji uprkos tome što
nisu dobili sertifikat postaju box office hitovi, da bi šezdesetih
ovaj kod bio potpuno napušten. Nasleđuje ga mnogo
tolerantniji MPAA standard koji se koristi i danas. Sa
slabljenjem koda i cenzure, počinju da se pojavljuju sve
eksplicitniji filmovi i počinje zlatno doba eksploatacionog filma.
Erik
Šefer (Eric Schaefer) autor jedne od najobimnijih studija o B filmu,
citirajući producenta eksplaotacionih filmova Dejvida Fridmena
(David F. Friedman) kaže: “Suština eksploatacije bila je svaka
tema koja je bila zabranjena: incest, abortus, vanbračno majčinstvo,
polne bolesti...Sve ove teme su se smatrale prihvatljivima od strane
eksploatatora – sve dok je cilj bio neukus!”
"Godzila" (Gojira, 1954.) |
Eksploatacioni
filmovi koji su se bavili problematičnim temama postojali su još od
dvadesetih godina XX veka, ali oni nikada nisu pripadali mainstreamu,
već su uvek obitavali na marginama kinematografije. Tek u
posleratnim godinama ovaj termin počinje da se koristi za gotovo sve
niskobudžetne filmove, pa tako i B filmove, koji počinju da
prihvataju eksploatacionu filozofiju, jer nisu imali resurse za
marketing kojim su raspolagale velike kuće. Šok i provokacija
postaju glavno oružje B filma, a u domenu zabranjenih tema, horor
vrlo brzo pronalazi svoje mesto. Ovde ću predsaviti tri velika
podžanra eksploatacionog filma, koji su imali značajan uticaj na
formiranje celokupnog horor žanra.
DOBA
ATOMSKIH ČUDOVIŠTA – MONSTER FILM
Koncept
koji prati Monster filmove vodi poreklo iz najranije ljudske
zajednice. Svaka kultura u svom htoničkom periodu suprotstavlja
čoveka onom drugom, primitivnoj sili prirode ovaploćenoj u linovima
titana, džinova, zmajeva i sl. Ova htonička sila je anti-kulturna i
nepojmljiva smrtnom čoveku, ona predstavlja pre-čovečansko stanje
prirode.
Ideja
koja nam je uprogramirana od plemenskog vremena lako je našla svoje
mesto na filmskom platnu, pogotovo u trenutku kada je dobila svoju
supstancijaciju pedesetih godina XX veka u vidu atomske bombe. Tako
se u ovom filmskom žanru čovečanstvo obično suprotstavlja
monstrumima džinovskog rasta koje je stvorila radijacija.
Najpoznatiji predstavnik žanra je svakako japanski film “Godzila”
(Gojira, 1954.). Ovaj film je na američko tržište stigao kao B
film, jer su uvozni filmovi cenovno više odgovarali B filmu. Film
prati drevno morsko biće po imenu Godzila, koje biva probuđeno sa
dna mora testiranjem nuklearne bombe. Godzila izlazi na površinu i
uništava japanske gradove. Nije neobično što je ova priča bila
aktuelna kod nacije koja je iskusila atomsko bombardovanje na svojoj
koži, pa je Godzila pokrenuo ceo žanr kaiju filmova sa raznovrsnim
džinovskim monstrumima u glavnim ulogama.
"Ralje" (Jaws, 1975.) |
Ideja
ponovo postaje aktuelan sedamdesetih kao reakcija na zagađenje
životne sredine i buđenje ekološke svesti. U ovom periodu nastaju
Stiven Spilbergove “Ralje” (Jaws, 1975), koji ne spada u B film,
ali je njegov uspeh proizveo mnoge plagijate koji će uslediti,
najčešće u aranžmanu jednog od legendarnih producenata B filma,
Rodžera Kormana (Roger Corman). Korman ovaj trend nastavlja sve do
danas, sa savremenim B filmovima namenjenim prikazivanju na
kablovskoj televiziji - Sharktopus, Sharknado, Piranha 3D i drugi
koji su ugledali svetlost dana u XXI veku.
OBAVEZNO
POGLEDATI: „Godzilla“ (Gojira, 1954.), „Pirana“ (Piranha,
1978.), „Drhtanje“ (Tremors, 1990), „Gmizavci“ (Slither,
2006.), „Domaćin“ (Gwoemul, 2006.)
LICE IZA
MASKE – SLASHER FILM
Koncept
Slasher filma nastaje sa jednim od najuspešnijih i najuticajnijih B
filmova svih vremena, Alfred Hičkokovim „Psihom“ (Psycho,
1960.). U njemu su postavljeni temelji ovog žanra: Običan, prosečan
čovek u ulozi čudovišta, njegove žrtve, preživeli protagonista
(najčešće žena) koji mu se suprotstavlja, kao i primitivna doza
nasilja prema ženama.
A. Hičkok i Dž. Li na snimanju "Psihoa" |
Iako je
„Psiho“ prototip slasher horora i iako je bilo još filmova koji
sadrže elemente slashera, žanr se u potpunosti formira tek 1978. sa
Džon Karpenterovim filmom „Noć Veštica“ (Halloween). Ovaj film
ustanovljuje formulu koja će se ponavljati u svakom sledećem
slasher filmu. Teoretičarka Kerol Klover (Carol Clover) u svojoj
knjizi „Muškarci, žene i motorne testere“ izlaže skelet žanra,
slasher film mora da sadrži šest elemenata: ubicu, lokaciju,
oružje, žrtvu, šok i finalnu devojku.
Ubice iz slasher filmova |
Ubica je
obično muškarac, često sa poremećajem seksualnosti – arhetip
ovog lika je Norman Bejts iz "Psihoa", koji ubija svaku ženu koja ga
seksualno uzbuđuje. Ubica iz slashera je fiksiran lik, on je
konstantan u serijalu, jer ne može biti poražen, i on je onaj koji
kažnjava za seksualnu transgresiju. Ubica ima karakteristično
oružje kojim sprovodi kažnjavanje, koje je uvek hladno,
pretehnološko: kuke, noževi, sekire će uvek naći mesto u
arsenalu, ali vatreno oružje gotovo nikada. Žrtve, koje su obično
žene, su seksualni transgresori, koji bivaju kažnjene za svoj
prekršaj. I konačno finalna devojka je poslednji preživeli lik,
koji savladava ubicu, i kroz koga gledaoci doživljavaju katarzu.
OBAVEZNO
POGLEDATI: „Teksaški masakr motornom testerom“ (The Texas
Chainsaw Massacre, 1974.), „Noć Veštica“ (Halloween, 1978.),
„Petak trinaesti“ (Friday the 13th, 1980.), „Strah u Ulici
brestova“ (A Nightmare on Elm Street, 1984.), „Vrisak“ (Scream,
1996.)
POETIKA
NASILJA – SPLATTER FILM
Ideja
uznemirujućeg nije naročito nova u istoriji umetnosti, slikari
poput Hijeronimusa Boša, Fransiska Goje i Edvarda Munka znali su
kako da koristeći grotesku i morbidno probude nemir u posmatraču.
To su znali i izvođači pariskog pozorišta Grand Ginjol (Grand
Guignol), poslednjih godina XIX veka, koji se smatra pretečom
savremenog splatter horora. Estetska ideja horor predstava ovog
pozorišta je da u pričama na realističan način prikaže
uznemirujće scene nasilja i krvi, a zlikovci u ovim pričama retko
bivaju kažnjeni ili poraženi. Takav nedostatak katarzičnog osećaja
na kraju je karakterističan za splatter film. Čini se da je sve što
on nudi samo morbidni spektakl, horor radi horora.
F. Goja, "Saturn proždire svoju decu" |
Za prvog
predstavnika ovog žanra smatra se „Noć Živih Mrtvaca“ (Night
of the Living Dead) iz 1968. reditelja Džordža Romera, koji je
zaslužan i za ime žanra. Recenzenti su za ovaj film upotrebili
sintagmu pornografija nasilja, kao još jedan koncept koji se
proširio u žanru. Tako nastaju filmovi koji potiskuju priču u
korist spektakla. Scena je samo prostor na kome će biti prikazane iznutrice i na što eksplicitniji i impresivniji način odigrane
scene. Najpoznatiji predstavnik ove vrste filma je „Holokaust
ljudoždera“ (Cannibal Holocaust) iz 1980, kao začetnik found
footage žanra, koji će se nastaviti godinama kasnije sa „Vešticom
iz Blera“ (Blair Witch Project, 1999.) i mnogim drugima. Film
„Holokaust ljudoždera“ je zbog svoje
eksplicitnosti i nasilnosti izazvao burne reakcije javnosti,
zabranjivano je prikazivanje, a reditelj Ruđero Deodato (Ruggero
Deodato) je čak uhapšen i optužen za ubistvo, koje, naravno nije
počinjeno.
"Noć živih mrtvaca" (Night of the living dead, 1968.) |
Svaki
naredni film je pokušavao da nadmaši ono što je već viđeno na
filmu, pomerajući granice nasilnosti i grafičnosti scene. Pri tome
se dešava neobična stvar, teoretičar filma Stjuart Kaminski
(Stuart Kaminsky) je za mjuzikl i kung fu film rekao da se njihova
vrednost ne ocenjuje prema kvalitetu dramaturgije, već prema
kvalitetu koreografije, na sličan način treba posmatrati i scenu
splatter filma. Svet splattera je jedna mračna estetika (danse
macabre) koja se može meriti samo stanjem šoka koji proizvodi u
gledaocu.
OBAVEZNO
POGLEDATI: „Noć živih mrtvaca“ (Night of the Living Dead,
1968.), „Pljujem ti na grob“ (I spit on your grave, 1978.),
„Mrtvo zlo“ (The Evil Dead, 1981.), „Holokaust ljudoždera“
(Cannibal Holocaust, 1980), „Hostel“ (Hostel, 2005.), „Slagalica
strave“ (Saw, 2004.)
B film
je uspevao da opstane kroz istoriju filma prilagođavajući
se medijumu: kada je istisnut iz bioskopa, preselio se na TV, zatim
na video, kablovsku i druge medije koji su mu bili pogodni, korsiteći
svoju ekonomičnost kao i uvek. Iako je 99% B filma smeće (a kako
kaže H Stardžen, 99% svega je smeće), bez njega ne bi bilo mnogih
filmova i autora koje danas smatramo klasičnim.
Aljoša Tomić
No comments:
Post a Comment